19:40 27.01.2020
217.31.62.XXX
Tak ohledně té "kompozice F1"...v podstatě s tím souhlasím. Dnes je zakonzervovaný stav který rozdělit vlastně dlouhodobě startovní pole na top týmy a zbytek pole...které je v roli křoví. Ano, nikdy to nebylo jiné, vždycky se vepředu pohybovaly týmy které za sebou měly peníze...jenže kdysi byla F1 otevřená...pořád tady byla šance pro někoho schopného kdo přišel a dal dohromady tým který se prosadil. Budu-li to počítat od začátku 80. tých let kdy jsem začal F1 sledovat...právě můj oblíbený tým (Williams) se tehdy prosadil...tím že se Frank spojil s Patrikem a sehnal peníze (arabské mecenáše), tím že po letech ježdění na chvostu měl konkurenceschopný rozpočet a zůročil svoje zkušenosti získané do té doby...a taky díky zapálení pro věc a na tehdejší dobu výbornou organizovaností...se z nich stali šampioni. Toleman přišel jako profesionálně organizovaný z tehdejší F2, dostal tým na podia...a pak tým prodal Benettonu který tým posunul až mezi vítěze GP a následně až k titulu. F1 prošlo mnoho týmů...a byť žádný další Williams nebo Benetton není...hodně týmů dokázalo alespoň se blýsknout, dojet na podiu, výborně se kvalifikovat, jet v čele závodu. I když tituly sbíraly týmy (taky tzv. TOP), podle mě byla F1 mnohem zajímavější a pestřejší. Teď jsou vepředu už od roku 2015 stále ty samé 3 týmy...a nebýt Williamsu, vládla by F1 tahle trojka od roku 2013. Pořád si myslíš že tahle "kompozice F1" je dobrá?
Williams byl vždycky závodní tým, jeho jediným cílem byl úspěch v F1, vedlejší aktivity začal (podotýkám pozdě...na rozdíl od prozíravého McLarenu) budovat až když bylo zřejmé že někdejší model kdy se spojil s výrobcem motoru, sehnal solidní rozpočet a dokázal konkurovat už nebude fungovat. A proč? Protože do F1 přestaly chodit nové týmy, nový dodavatelé motorů, nový velcí sponzoři. Z F1 se stala uzavřená společnost...kde jsou ale bohužel rozdělené role. Dokonce ani tovární tým Renaultu se zatím nedokázal dostat do pozice že by alespoň rozšířil vedoucí top trojku...
Vzpomínám si jak Haas absolvoval velmi povedenou první sezónu...kdy těžil z toho že nakoupil velkou část vozu od Ferrari a v podstatě s takovým Ferrari B byl velmi konkurenceschopný...a spřádal plány jak se z něj stane během let tým který bude schopný konkurovat nejlepším. A realita? Realita je taková že už předloni zklamanej Haas začal hovořit o tom že nevidí smysl dál F1 jezdit...protože zjevně není možné prorazit.
Takže se dostáváme k Hondě. Honda udělala z McLarenu od roku 2015 opět tovární tým, McLaren se alespoň potenciálem dostal na úroveň top 3. Sice to nedopadlo, ale jen s Hondou měl McLaren potenciál na vyhrávání. No a vida...Redbull se vyhnul těm začátečním problémům...a letos bude už nepochybně patřit k reálným kandidátům na titul.
Proto je otázka zda Williams nepromeškal velikou šanci...pokud skutečně existovala možnost že by se s ním Honda spojila, mohl se z něj opět stát tovární tým. Třeba kdyby byl u kormidla skutečně Frank...by se tak skutečně stalo, protože Frank dělal v průběhu let s železnou pravidelností skvělá rozhodnutí a dokázal se spojit se správnými partnery.
Williams je u dna...protože jeho DNA není o ježdění ve středu pole. Ale bohužel možnosti těch kteří nejsou mezi vyvolenými jsou prakticky nulové...a to je o té kompozici F1...