DISKUZE K ČLÁNKU Hamilton: Vozy v roce 2018 budou těžké jako autobusy, 3 motory na sezónu stojí za prd

Lewisovi Hamiltonovi se nelíbí změny v pravidlech, která budou platit pro příští ročník Formule 1. Nesouhlasí se snižováním počtu motorů ani s narůstající hmotností vozu.

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: Hamilton: Vozy v roce 2018 budou těžké jako autobusy, 3 motory na sezónu stojí za prd

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 50, poslední 19.11.2017 11:02 Vložte komentář

Nejlepší názory

» mi88ki (Hlasovali 4 lidé) 14.11.2017 09:34
Málo kdo si to možná uvědomuje, ale tu nutnost… »
» Fanda.LH (Hlasovali 4 lidé) 14.11.2017 09:49
Zákaz tankování jednoznačně závodění prospěl. Po… »
» mi88ki (Hlasovali 4 lidé) 14.11.2017 10:12
Počet "objíždění" stoupnul, ale… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

    • Petr

      Petr

      109.81.245.XXX
      Poslední éra tankování vedla k těm nejnudnějším závodům v historii F1. Mezi roky 1994 - 2009 docházelo k nejmenšímu počtu předjížděcích manévrů - ty se za celou GP daly počítat na prstech jedné ruky. Všechny týmy strategie s tankováním měly zmáknuté. Všichni dělali stejné věci, zastávky se odehrávaly ve stejných kolech. Díky kvalitě simulacím bylo jednoduché odhadnout, kdy k tomu dojde. Strategie byla jediná.

      Jeho zavedení by neřešilo žádný ze současných problémů (jízda v závěsu v zatáčkách atd.). Jízdy naplno po celý závod by stejně byly utopií kvůli nutnosti šetřit ostatní věci (motory, pneumatiky) a kromě toho by si vyšších rychlostí fanoušci na okruhu ani u TV neměli šanci povšimnout.

      Tankování nebylo zrušeno jen tak, byly k tomu další podstatné důvody: vyšší riziko při zastávkách pro mechaniky i jezdce, vyšší náklady (vybavení, přeprava), přišli bychom o super-rychlé zastávky,

      Zrušení tankování přispělo ke zvýšení počtu předjížděcích manévrů a k pestřejším strategiím, funguje podseknutí apod. Týmy provedly vlastní analýzu po letošním průzkumu Autosportu a zjistily, že by to mělo škodlivý dopad na podívanou, předjíždění i náklady. Takže vzpomeňte, jaké to s ním to závodění bylo, a rychle zase na dotankovávání raději zapomeňte. Osobně doufám, že se v F1 už nikdy neobjeví.

      + 4 / − 1

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • Pepan

        Pepan

        89.24.157.XXX
        01

        + 2 / − 1

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
      • mi88ki

        mi88ki

        165.72.200.XXX
        Jenže ta éra, kdy se těžce předjíždělo, byla způsobená aerodynamikou a nikoliv možností tankování. Navíc ani nepředpokládám, že by se tankování vrátilo. Jen uvádím, že díky zákazu tankování, je každá zastávka navíc strategickou sebevraždou, což nutí jezdce jezdit především s ohledem na opotřebení a téměř za každou cenu se vyvarovat zastávce navíc.
        Dalším důvodem pro více objíždějících manévrů bylo, že Pirelli dostalo za úkol, vytvořit gumy, které nic nevydrží a některé týmy se s tím trápili víc než jiní. Hlavně ze začátku této změny, jezdcům nakonec nezbylo nic jiného než si zajet pro nové gumy nebo se nechat objíždět. V neposlední řadě se na tom posléze podílelo DRS. Bohužel, s nárůstem efektivity aerodynamiky především po loňské změně se zde vrátil ve větší míře problém držet se soupeře v zatáčkách. A nebýt možnosti DRS tak je situace s předjížděním ještě horší než na počátku tisíciletí. Nicméně, je naivní si myslet, že problém se odstranil se zákazem tankování, spíš opak je pravdou. A to hlavně díky faktu, že zastávka navíc zredukovala možnost jízdy s lehčím vozem než konkurence a jen samotná změna gum nevyváží ztracený čas v boxech.

        Např. to jak v Interlagosu zdolával Hamilton jednoho soupeře za druhým se nijak zvlášť neliší od podobného závodu v roce 2006, kde jezdec v dominantním voze se musel stejně probíjet polem a to i bez DRS. Což bylo zapříčiněno i tím, že situace při jízdě v úplavu nebyla tak kritická jako dnes.

        Já osobně bych uvítal ryzí závodění, kdy rozdíl tvoří v umění jezdit na hraně po celou dobu závodu na rozdíl od současné situace, kdy jezdec musí v závodě jezdit s ohledem na co nejmenší počet zastávek, prakticky, vždy na jednu. Ale i kdyby se jezdilo na čtyři zastávky, z důvodu, že jezdcům déle nevydrží gumy, tak to na věci nic nezmění. Já to cítím tak, že jezdci by měli mít možnost jezdit na plno a ne dle výdrže gum. Proto jsem pro zvednutí povinného počtu zastávek, bez snížení výdrže pneumatik. To je podle mě správné řešení. A co se týče předjíždění, tam je hlavně potřeba výrazně omezit aerodynamický přítlak.

        + 1 / − 3

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • Petr

          Petr

          109.81.245.XXX
          Přijde ti, že tehdy byla aerodynamika propracovanější? Podívej se třeba, jak se za těch deset let změnila přední křídla.. dnes je jízda za druhým vozem kvůli sofistikovanější aerodynamice ještě náročnější než kdysi. Návrat tankování by v tomto směru každopádně nikterak nepomohl, naopak by to zhoršilo mnoho dalších věcí.

          Jinak co brání pilotům si pro závod odložit 5 super-měkkých směsí (a natankovat 105 kg místo 85 kg paliva) a odjet ho naplno? Nebo dvě nejtvrdší směsi a odjet ho naplno s jedinou zastávkou? Wehrlein teď třeba GP Brazílie zvládl na jedné sadě gum 69 kol (přes 97 % závodu). Gumy už šetřit nemusí. Pirelli už tu tvrdou na závody nevozí, protože jí nikdo nechce používat - je moc trvanlivá. A povinný počet zastávek - všichni budou stavět ve stejném kole, vzal bys tu rozmanitost strategií a zhoršil předjíždění - na dráze by se nepotkávaly pneumatiky s tak rozdílným stářím (počtem kol).

          Co se týče předjíždění, nějaké omezení či zjednodušení aerodynamiky by tomu pomohlo, jen týmy jsou dost vynalézavé, takže bych chtěl vidět ta pravidla. Podle mě ale na tom F1 s podívanou momentálně není tak špatně, jen je třeba snížit odstupy mezi špičkou (Mercedes, Ferrari, Red Bull) a zbytkem pole, aby byly závody vyrovnanější.

          + 2 / − 1

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • mi88ki

            mi88ki

            165.72.200.XXX
            Dnes je situace taková, že když na sebe narazí rovnocenná auta a nepovede se první útok, tak zbývá undercut a pak už se jen dojíždí, čest výjimkám.

            A jak se ptáš, co bráním jezdcům použít alternativní strategii s více zastávkami a tedy i s větším počtem gum, je právě ten zákaz tankování?

            Díky čerstvým gumám získáš třeba v průměru sekundu na kolo, ale tu v provozu, ve kterém následně uvízneš zase ztratíš. Chybí tu náhrada za benefit, kdy jezdec jezdil více času s lehčím vozem, pokud to zkusil na víc zastávek. Dnes je to v porovnáním s touto dobou jako by zastávka trvala minutu, protože těch 30 sekund náhrady za lehčí vůz už dnes nikdo nedá. Ta další sekunda na kolo, je to co dnes jezdcům chybí a nutí je jezdit na co nejmenší počet zastávek, tedy i za cenu úsporného režimu.
            To že ty existují gumy, které vydrží dva závody ale jsou o dvě sekundy na kolo pomalejší, tak to opravdu není alternativa
            .
            Jen si představ současné gumy a pravidlo povinného počtu tří zastávek.
            Gumy co vydrží v úsporném režimu někdy i celý závod budou jezdci potřebovat jen na čtvrtinu délky, jak pojedou, úsporně nebo na to budou tlačit, co to dá?
            Budou závody nudné v tom směru, že po prvních a zároveň posledních zastávkách se bude dojíždět, třeba jako naposledy v Interlagos.
            Ano máme tu dvě kategorie vozů, takže když jeden z favoritů spadne náhodou níže, tak se lehce probije zase zpět, ale jak narazí na skutečnou konkurenci a pokud soupeř nemá nějaké problémy např. s gumami, tak tím to většinou i končí.
            Koukám na závody pravidelně (vždy) více jak dvacet let, ale poprvé mě manželka musela uprostřed závodu budit, když slyšela nějaké pochrupování.
            Já mám formuli rád, ale mohla by být mnohem lepší, kdyby se do ní vrátil náboj max. nasazení. Ani kvantitou umělého objíždění nekonkurence-schopných vozů se to nenahradí. Když jezdec následuje těsně druhého jezdce, oba to ženou na maximum, v kvalifikačním tempu a snaží se najít místo kde před něj, to nic nenahradí. Když si jezdec s rychlým vozem počká na rovinku a tam ho objede a pak dojede skutečného soupeře a drží si bezpečný odstup, aby si nezničil přední gumy, to je "vo hovně".

            + 1 / − 3

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
            • Duncan66

              Duncan66

              194.228.76.XXX
              A co zbyvalo v minulosti? Vzdyt, kdyz se vyrovnana auta a jezdci potkaly, tak tech predjeti bylo taky jak safranu. Navic kdyz si vybavim spousty okruhu, ktere se dnes uz nejezdi, tak ty neumoznovali nejake velke predjizdeni uz ze sve podstaty. Souhlasim s ostatnimi, ze si to moc malujes.

              + 2 / − 1

              ohodnotit kladně záporně

              Reagovat Nahlásit
              • mi88ki

                mi88ki

                165.72.200.XXX
                Ono je těžké pochopit, že problém je v tom, že se každý snažit jet na minimální počet zastávek? Protože zastávka ztratila část svého profitu, tak to ve výsledku nutí všechny jezdce šetřit gumy, což je v přímém rozporu se závodním DNA. Jak můžeš jít do soubojů, když si v první řadě musíš šetřit gumy. Chápete ten rozpor?
                Vždyť se v prvním kole po SC stává, že jezdci hned přezují a dojedou na gumách až do cíle. A proč? Protože je zastávka silně ztrátová, tak místo toho, aby jeli stinty třeba 30 a 30 kol, tak jedou 1/59 kol.
                Já nepožaduji a vlastně ani netoužím po tankování, ale je potřebné odstranit ten základní rozpor, že boj o pozici, ti vlastně ničí tvůj závod.
                Za prvé je potřeba, aby se jezdci mohli dostat blíž k sobě. O tom se kecá už leta a místo řešení se udělal letos pravý opak. Široký gumy OK, nízko křídlo OK, ale měli výrazně omezit velikosti obou křídel.

                A za druhé, je potřebné, aby si jezdci mohli, zajet vyměnit gumy, bez ztráty konkurence-schopnosti v závodě. Chápu, že tankování nikdo už zavádět nechce, má to hodně negativních stránek, na tom se možná shodneme, ale z druhé strany je potřebné dát zastávce nějaký smysl.

                Jsem přesvědčen, že následující řešení, tři povinné pity, zmenšení obou křídel na polovinu, stejně to přední vypadá jak pluh na sníh a uvidíte neskutečné závody.
                Co se týče motorů, tak se třemi motory na sezónu si to moc nedokážu představit, zvláště, když nová technologie ještě nedozrála a minimálně dva výrobci to nemají pod kontrolou ani s dvojnásobkem jednotek. Další snížení je neskutečná kravina.

                + 0 / − 1

                ohodnotit kladně záporně

                Reagovat Nahlásit
                • Mike17

                  Mike17

                  185.149.130.XXX
                  Já to vidím tak napůl. Tankování bylo za mne super, ale momentálně jsou tam 2 problémy:
                  1.Gumy - jsou dělané tak, že nové jsou výrazně rychlejší než staré. To dřív tolik nebývalo. Když pilot natankoval, by zpravidla výrazně pomalejší než ostatní, kteří netankovali. To dělalo rozdíly, díky kterým se předjíždělo. Dnes by byli tězší, ale zase s rychlejšími gumami, tedy vlastně skoro stejně rychlí. Tedy bez větších šancí předjet.
                  2. Množství paliva. Spotřebují ho polovinu až třetinu, než kdysi. Tedy více zastávkami bys měl mnohem menší výhodu než dřív. Auto s jednou zastávkou bude vážit o 50-55kg víc než prázdné, auto na 2 zastávky jen o 20kg lehčí. Dřív to byl násobně větší rozdíl.
                  Za mne máš pravdu v tom, že počet předjíždění neměl nic polečného s tankováním. Výrazný nárůst byl v roce 2011, tedy po zavedení DRS a nových gum. Netankovalo se už předtím a rozdíl byl minimální.

                  + 0 / − 0

                  ohodnotit kladně záporně

                  Reagovat Nahlásit
        • Fanda.LH

          Fanda.LH

          95.82.135.XXX
          Podle mě moc sníš... Nezakládá se to na faktech... Píšeš tu něco o ryzím závodění, ale jaká byla praxe ? V 90% + stejně kroužil na čele nejrychlejší vůz s nejrychlejším pilotem a nebylo o čem... Ten měl navíc k dispozici vždy pneumatiky v top stavu, vůz s ideálním množstvím paliva / vyvážením a nikým neohrožován kroužil na čele i když rychle...

          Jako vždy bylo lepší jezdit na čistém vzduchu než špinavém / tedy v závěsu... Pokud se jezdec dostal do závěsu, přičemž měl problém předjet, což ve většina případů platilo, tak zajel do boxů. Zkrátil stint, natankoval více paliva a předjížděl na dálku skrz rychlejší tempo... V opačném případě měl možnost natankovat méně paliva => Rychlejší zastávka o několik vteřin a jezdce podseknout... Tak či tak, dělo se to hlavně na dálku...

          Rovněž si pamatuji, že některé týmy v rámci taktiky, startovali do závodu s lehkými vozy... Prvních pár kol kroužili relativně v předu... Pak se propadli a tam dokroužili... Tehdy skutečně bylo možné, že 3. soupeřil s 8. o pozici, ačkoli se bojovalo jen na dálku...

          Se zákazem tankování tyhle nesmyslné "boje" skončily, každý má stejně paliva... Množství paliva pak neovlivňuje tempo jako dříve => Všichni mají +- stejně. Zastávky v boxech jsou rychlé a liší se jen v řádech desetin. Pořadí na trati vesměs odpovídá... Takže pokud se pilot dostane do závěsu, tak buď předjede nebo nepředjede... Může podseknout, ale to v praxi znamená zastavit o kolo dříve... Nikoli jako dříve, kdy se to lišilo o několik kol...

          + 3 / − 1

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • mi88ki

            mi88ki

            165.72.200.XXX
            Tak to spíš píšeš o dnešní době. Buď vyjde undercut a nebo to nějak dokroužím v dostatečném odstupu, abych si nezničil přední gumy a nebyl jsem předjet tím za mnou, který má jinak stejné problémy jako já. Nesmím zapomenout, že další zastávku udělat nemůžu, takže na těch gumách musím dojet do cíle. To mu je nutné vše podřídit.
            Díky penalizacím, který občas zažene i favorita někam dozadu se zvýší počet objetí za závod. Ale těch skutečných soubojů kolo na kolo je v průběhu závodu jako šafránu i přes vynález DRS.
            Pamatuji si závod, kde k vítězství vedla cesta přes čtyř zastávkovou strategii. A i když se jednalo o závod, kde se na čele situace nezměnila, tak se jelo třeba 60 kol naplno a jezdec vepředu nesměl udělat tu nejmenší chybičku a fanoušek byl v napětí celý závod. A když už se něco změnilo, tak to byly obrovské emoce a ne jako dnes, kdy se srovnatelné vozy skoro nepředjíždí a jezdec jezdí v bezpečné vzdálenosti od soupeře s vědomím, že na těch gumách musí dojet do cíle, protože jiná alternativa neexistuje.

            + 1 / − 3

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
            • Fanda.LH

              Fanda.LH

              95.82.135.XXX
              Tohle prostě není pravda... Já nejsem příznivec letošních pravidel, které předjíždění ztížili, ale i tak musím uznat, že na mnohé závody se dívat dá a ano předjíždí se...

              Věřím, že si pamatuješ "závod", já si ho pamatuji taky, stejně jako tu obrovskou nudu a pocit frustrace, kdy jasně rychlejší vůz kroužil za jasně pomalejším a nebyl schopný ho předjet...

              To se od 2009 jasně zlepšilo a od 2011 se potýkáme s DRS... Které však z celkového hlediska hodnotím kladně... Pořád lepší, když jasně rychlejší objede pomalejšího, než aby za nim 10ky kol kroužil... A ve středu pole se bojuje skoro každý závod...

              Jestli má současná F1 nějaký problém, pak je to obrovský rozdíl mezi špičkou a středem... Dnes se zkrátka velice těžko někdo vklíní mezi vozy Mercedes, Ferrari a případně RB...

              + 3 / − 1

              ohodnotit kladně záporně

              Reagovat Nahlásit
  • Pepan

    Pepan

    89.24.157.XXX
    Plně s Lewisem souhlasím. Každé kilo navíc se projeví na jízdních vlastnostech. A co se týče počtu PJ. Čím menší počet, tím větší náklady na vývoj takových jednotek. V důsledku to šetření může znamenat že týmy celkově za motory v příštím roce zaplatí více než letos. Trochu mi to tak připomíná ono komunistické - plán splníme ať to stojí co to stojí.

    + 1 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Fanda.LH

    Fanda.LH

    95.82.135.XXX
    Zatím se zdá, že požadavky na spolehlivost, jsou zcela mimo realitu... Mě by zajímalo, kdy přeteče pohár únosnosti a týmy se smíří s penalizacemi... Viz. Lewis v Brazílii, kde byl o třídu rychlejší než všichni ostatní... Příští rok by se tak rozdíl mezi novým x ojetým motorem měl ještě zvětšit...

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • Pepan

      Pepan

      89.24.157.XXX
      Lewis měl v Brazílii vyměněné na autě všecho s výjimkou pilota. Zatímco jiní dojížděli na hranici životnosti, on měl co, se týče kvality, úplně jiný level auta. Tím ale nechci říct, že jezdit neumí.

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • Fanda.LH

        Fanda.LH

        95.82.135.XXX
        Však to říkám, když si to pořádně přečteš... Zajímá mě, kdy přeteče ten pohár a stane se z toho seriózní strategie => Startovat z boxů s novým autem a pneu...

        + 0 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • Pepan

          Pepan

          89.24.157.XXX
          Byla by sranda, kdyby to tak na protest udělaly všechny týmy. Dovedeš si představit tu prču že všechny vozy startují z boxů? To by byla pořádná facka soudruhům z FIA. Škoda že se týmy takto nemohou domluvit, protože i tam vládne politikaření.

          + 0 / − 0

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • Fanda.LH

            Fanda.LH

            95.82.135.XXX
            Stačí, když to udělá 1/3 pole... A to reálně hrozí...

            + 0 / − 0

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
            • Pepan

              Pepan

              89.24.157.XXX
              Třetina znamená, že dvě třetiny by startovaly normálně z dráhy. Mi se jedná o ten fór, kdy davy před startem šílí a vláček vozů vyjíždí místo ze startu z boxů. To by byla p.del. 11

              + 0 / − 0

              ohodnotit kladně záporně

              Reagovat Nahlásit
              • tom11

                tom11

                193.86.205.XXX
                Už jsme zažili, že auta po zahřívacím kole zmizely v boxech a tohle by bylo vlastně to samé naruby 03

                + 0 / − 0

                ohodnotit kladně záporně

                Reagovat Nahlásit
      • Hr3bec

        Hr3bec

        213.155.254.XXX
        Však to Fanda.LH píše. A myšlenka je podle mě správná. Příští rok se bude daleko více šetřit a tak teoreticky nastane situace, že využijí strategicky nasazení "nového" auta a budou ještě nadupanější než Lewis teď v Brazílii. A dopadne to tak, že to budou točit co 3 závody 12

        + 0 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Ne vždy je vše sluncem zalité jako na stupních vítězů v Austrálii - o osm měsíců později létala éterem zvučná slova

Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala

Lewis Hamilton získal ocenění Pilota dne a nadchl bojovným výkonem (ilustrační foto)

Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball

Pierre Gasly pokračuje v dobrých výsledcích (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama