DISKUZE K ČLÁNKU Newey apeluje na FIA: Ferrari a Mercedes svým zákazníkům nedávají stejné motory

Technický ředitel Red Bullu Adrian Newey upozorňuje Mezinárodní automobilovou federaci (FIA) na to, že automobilky nedodávají zákazníkům stejné motory jako svým továrním týmům. Proto jí žádá o to, aby zakročila.

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: Newey apeluje na FIA: Ferrari a Mercedes svým zákazníkům nedávají stejné motory

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 52, poslední 13.02.2016 15:34 Vložte komentář

Nejlepší názory

» Mike17 (Hlasovalo 17 lidí) 05.01.2016 12:33
Hmm, továrny mají celkem jasnou představu.… »
» Mike17 (Hlasovalo 15 lidí) 05.01.2016 18:40
-Ano dodával, pokud vím. -Nikdo se jich na názor… »
» Cooper (Hlasovalo 13 lidí) 05.01.2016 16:05
a co tak že by Newey dal svoje nejlepší šasi … »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

      • Mike17

        Mike17

        93.99.87.XXX
        No pokud vím, tak Renault nikdy výkon nedorovnal. Ikdyž souhlasím, že se upravoval motor kvůli "spolehlivosti", při které se výkon zvednul. Pro objektivnost bych dodal, že ne jen u Renaultu.
        Že se tým snaží eliminovat svou slabinu je celkem logické. Jiné týmy to dělají také. 03

        + 10 / − 4

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
  • Mike17

    Mike17

    93.99.87.XXX
    Hmm, továrny mají celkem jasnou představu. Zákaznické týmy by měly zaplatit vývoj motorů (samozřejmě používaný i pro firemní produkční vozy) a za to by měli dostávat výrazně slabší a nekonkurenceschopné motory. No nekup to. 12
    A pak je divné, že jde F1 do pr.... 17

    + 17 / − 12

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • Cooper

      Cooper

      188.120.212.XXX
      a co tak že by Newey dal svoje nejlepší šasi všem? to je přece naprosto stejný? přece není problém Ferrari ani Mercedesu že se do F1 nehrnou další továrny... to je spíš problém předraženého motoru do kterého nikdo nechce jít ne? takže jako viníka bych viděl spíš FIA než továrny...

      + 13 / − 9

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • jumpman

        jumpman

        178.255.168.XXX
        mě osobně přijde, že red bull by udělal lépe, kdyby F1 úplně opustil. Už mě přestává bavit číst neustálé nářky kohokoliv z red bullu nad nespravedlností světa, že oni mají svaté právo dostat titul a nikdo jim ho nedá, protože mercedes s ferrari se proti jejich svatému právu spikli. Apropo, kde Newey vzal informaci co dodává mercedes a ferrari svým zákazníkům za software k motorům? Jestli by neměla FIA zaměřit svoji pozornost spíš na aktivity týmu red bull....

        + 10 / − 8

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • Mike17

          Mike17

          93.99.87.XXX
          Nějaký odkaz na ty zmiňované nářky? Nic takového jsem nečetl.
          O tom, jak staré verze motorů Mercedes a Ferrari dodává tu před časem byl článek. Když to ví novináři, proč by to neměl vědět Newey?
          FIA se na aktivity týmu RB dívala mnohokrát a mnohokrát se měnila pravidla k eliminaci jejich dominance. Dodávám, že většinou úspěšně. Je spíš škoda, že najednou žádnou podobnou aktivitu FIA nevyvíjí.
          Ale souhlasím, že by RB udělal asi lépe, kdyby se stáhl z F1. Když už v Německu sleduje víc lidí biatlon, než F1, je to fakt bída. 03

          + 13 / − 9

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • jumpman

            jumpman

            178.255.168.XXX
            takže nečteš ani článek, pod který přispíváš?

            + 10 / − 7

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
            • Mike17

              Mike17

              93.99.87.XXX
              Múžeš mi ocitovat z toho článku kde Newey naříká nad nespravedlností světa, kde mají svaté právo na titul a kde se M a F proti nim spikli???
              Fakt to tam nemůžu najít. 13

              + 10 / − 4

              ohodnotit kladně záporně

              Reagovat Nahlásit
          • dannak

            dannak

            10.250.6.XXX
            Nemenila se nahodou pravidla ani ne tak kvuli dominanci RedBullu, jako spis proto, ze se zjistilo, ze se RB pohybuje v sede oblasti tech pravidel ? ;) nebo, ze sice mozna splnuje literu pravidla, nicmene jde zcela proti myslence, ktera tim byla sledovana ? napr. ohybatelna kridla apod.

            + 10 / − 9

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
            • Mike17

              Mike17

              93.99.87.XXX
              Fakt? Co bylo šedou zónou na foukaných difuzorech, na mapování motoru, na umístění výfuků? Po každé vítězné sezoně se zničehonic upravily pravidla zrovna v oblasti, kde RB vynikal. Nic nelegálního na tom ale nebylo. Až se nakonec úplně změnila aut včetně motorů. To už konečně zabralo na dlouhou dobu, ne jen na půl sezony.
              Pokud vím, tak u předních křídel se jen spřísnil test, kterým křídlo RB bez problémů prošlo. Pokud se mýlím, tak mne oprav. 03

              + 12 / − 7

              ohodnotit kladně záporně

              Reagovat Nahlásit
              • dannak

                dannak

                176.4.139.XXX
                Achjo, ja uz zacinam mit pocit, ze to u Tebe neni neznalost, ale trolling. Ale ok, vecne a tedy opravuji.
                1) Foukane difuzory teoreticky mohly byt OK, ale pokud se nepletu, vyjasneni FIA bylo o tom, ze se nesmi zadny pohyblivy dil auta pouzivat k ovlivneni aerodynamiky. Motor se toci, resp. pisty hybou a pres ne prochazel vzduch do vyfuku. Trochu krkolomne, ale svoji logiku to ma: nezneuzivat vyfuk k vylepseni aerodynamiky, ale jen k cemu je primarne urcen, tedy odvodu spalin ven
                2) Mapovani a umisteni vyfuku jen souvisi s (1), ikdyz samo o sobe to i podle me nijak "sedive nebylo", jen by to bez (1) nemelo moc velky efekt
                3) Ze neco neni dle formulace pravidla nelegalni neznamena, ze je to zcela v souladu s umyslem toho pravidla. To je ta seda oblast, ze autor chce neco omezit, nicmene formulace pravidla dovoluje toho dosahnou nejak "jinak".
                A koncne, u prednich kridel RB se prislo na to, ze zatezovy test FIA neni dostacny - podobne jako evropske emisni testy - a nemeri realnou zatez pusobici na to kridlo. JEN kolmym zatizenim kraje se totiz nedosahlo potrebneho vysledneho pusobeni sil, neb teprve tehdy to kridlo zaclo byt elasticke a v tom bylo to kouzlo. Tzn. kridlo v podstate bylo nelegalni, jen test, kterym to FIA overovala, to nedokazal zmerit.

                + 9 / − 6

                ohodnotit kladně záporně

                Reagovat Nahlásit
                • Mike17

                  Mike17

                  93.99.87.XXX
                  1-3. Nenapsal jsi nic nového. Foukání možná bylo v rozporu s nějakou ideou, kam chtěla FIA jít. Nicméně na něm nebylo nic nelegálního, ani pololegálního. Bylo to řešení používané všemi (RB pouze nejlépe) a schválené FIA. Tečka. Jen nějak začalo vadit tuším po dominantní sezoně RB 2011.
                  Stejně tak se upravovala pravidla i v dalších letech a to celkem výrazně a právě v oblastech v kterých RB vynikal. V posledních letech se pravidla zakonzervovala a omezil vývoj nové technologie žetony. Samozřejmě má na to FIA právo a vědělo se to předem. Jen poukazuji na jistý nesoulad.
                  -Vlastnosti křídla byly předem jasně definované, včetně metodiky měření. RB prošel. Vždy. Je to šedá zóna? Asi ano . Ale na tom není nic nelegálního a nikdo nikomu nebránil mít křídlo stejné. Koneckonců RB nebyl jediný vůz, kterému se křídlo při jízdě ohýbalo.
                  Podstatné ovšem je, že změny pravidel se kvůli předním křídlům nedělaly (jen drobně). Ty se týkaly především zadní části vozů. 03

                  + 7 / − 4

                  ohodnotit kladně záporně

                  Reagovat Nahlásit
          • Mike17

            Mike17

            93.99.87.XXX
            Múžeš mi ocitovat z toho článku kde Newey naříká nad nespravedlností světa, kde mají svaté právo na titul a kde se M a F proti nim spikli???
            Fakt to tam nemůžu najít. 13

            + 9 / − 8

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
            • jumpman

              jumpman

              178.255.168.XXX
              celej článek ti sem fakt kopírovat nebudu, chce to jen ty red bullácký klapky dolů z očí....

              + 4 / − 6

              ohodnotit kladně záporně

              Reagovat Nahlásit
              • Mike17

                Mike17

                93.99.87.XXX
                Nemusíš celý článek. Mě stačí jediná věta o které mluvíš. 03

                + 8 / − 4

                ohodnotit kladně záporně

                Reagovat Nahlásit
      • Mike17

        Mike17

        93.99.87.XXX
        Pokud chci po zákaznících, aby mi zaplatili vývoj, pak bych jim měl prodat motory, které ten aktuální vývoj obsahují. Jestli jim nabídnu pouze zastaralé motory, pak by cena měla náklady na vývoj obsahovat jen v minimální míře a měla by spíš odpovídat pouze výrobním nákladům. Je to jako by v minulosti Peugeot účtoval kupujícím jejich jízdních kol náklady na vývoj jejich speciálu Le Mans (nadsázka).
        Ale souhlasím s tím, že vina je na straně FIA. Oni připustili situaci, že je málo dodavatelů motorů, kteří nemají vlastní tým (jen Honda), oni způsobili obří náklady na motory, oni nezajistili stejné motory pro zákazníky.
        Co se týká Neweyho, on všem dal jejich nejlepší šasi a to mnohokrát. Tvar šasi je totiž vidět a většinu jeho vychytávek konkurence okopírovala. S motory je to trochu problém, ty vidět nejsou. A na jejich vývoj žádný tým peníze nemá. Ani závodní tým Ferrari, ani závodní tým Mercedesu. 03

        + 13 / − 8

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • dannak

          dannak

          10.250.6.XXX
          Vzhledem k parametrum a naslednemu drahemu vyvoji prvni, tedy lonske verze hybridu, by me neprekvapilo, kdyby motorari nemeli zaplacen ani ten zakladni vyvoj.
          "Zákaznické týmy by měly zaplatit vývoj motorů (samozřejmě používaný i pro firemní produkční vozy)" je samozrejme volovina az na pudu, protoze nikdo samozrejme nemuze vzit to co funguej v F1 a bez dalsiho vyvoje a tedy dalsich investic, to zacit sekat jak Bata cvicky.
          Miku, prosim, pochop uz jednou pro vzdy, ze i pokud motorari v F1 vymysli neco, co je nasledne pouzitelne v seriove vyrobe, ke realne pouzitelnosti je stale velmi, velmi daleko a tedy draho. Spis jde o vyvoj myslenky, overeni principu nebo algoritmu, ktere je ale nasledne potreba prizpusobit finalnimu segmentu.

          + 8 / − 7

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • Mike17

            Mike17

            93.99.87.XXX
            Náklady byly tuším 1mld. Cena motorů pro 1 tým je tuším 30mil.x4 týmyx10 sezon(? jen předpokládám, že aspoň 10 let tyto agregáty budou jezdit)=1,2mld. Jistě, ještě se investovat do vývoje bude, ale daleko od té částky nejsme že? Samozřejmě mne můžeš někde ve výpočtu opravit. 03
            S druhým odstavcem částečně souhlasím. Nicméně zdá se, že zmíněné firmy chtějí po týmech zaplatit drtivou většinu nákladů. V seriových vozech jdou technologie aplikovat jistě jen z části, ale na druhou stranu také v nesrovnatelně větším měřítku. Nebudou to jen stovky motorů, ale o několik řádů větší počet. Zdá se mi nefér, že Wlliams nebo FI mají platit vývoj motorů pro Mercedes SLK, Ferrari LaFerrari atd. 03

            + 11 / − 4

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
            • dannak

              dannak

              10.250.2.XXX
              Do do určité míry chápu, kam míříš a do určité míry máš taky pravdu. Problém ale je, že F1 je sice sport, ale taky - a v současné době nejspíš daleko více - tvrdý business. A stejně, jako asi neni úplně fér chtít po týmech zaplatit vývoj jiných produktů (SLK, LaFerrari apod.), z čistě obchodního pohledu taky neni úplně fér někomu předepisovat, za kolik má prodávat svůj produkt.
              V podstatě každý má možnost investovat zdroje do vývoje vlastního motoru a že to nedělají je jejich "problém"; jakkoli logický (problém) vzhledem k enormním nákladům.
              Hlavní a skutečný problém vidím v tom, že FIA neřekla, kolik max. můžou výrobci zákazníkům za motory/sezonu účtovat a o stanovení takového limitu se snaží až teď, kdy prvotní investice samozřejmě odpovídala stavu "bezlimitu". Tomu se např. Ferrari logicky bránilo, to je přirozená ochrana investice, tak by se choval každý rozumný hospodář, který se také někomu (akcionářům) musí zodpovídat.
              A na závěr, sice počítáš 30mil.x4 týmyx10 sezon, ale tyhle peníze ten dodavatel ještě nemá všechny, že ;) má jen za již odjeté sezony, tedy ti tam chybí výdaje na vývoj za oněch 10let. Ten výpočet je tedy jen odhad budoucnosti, který se ve světle neustálých změn pravidel bude pravděpodobně od reality dost lišit.

              + 5 / − 4

              ohodnotit kladně záporně

              Reagovat Nahlásit
              • Mike17

                Mike17

                93.99.87.XXX
                Ano s tím souhlasím. FIA nedala limit, který dát měla. Jednotky by měly možná o pár koní míň, ale to by se dalo dohnat jinak. S takovými investicemi se žádné další automobilky nejspíš nepřidají. A po tom, jak dopadli Renault a Honda si to asi pořádně rozmyslí, jít do toho s velkým zpožděním a několik let dohánět ztrátu... Ta investice by nedávala smysl.
                Jasně, psal jsem, že o výpočtu se dá diskutovat (nemám přesné podklady a do budoucnosti nevidím). A psal jsem i, že vývoj bude pokračovat. Jen si myslím, že už budou investice daleko menší, než ty prvotní. Ale také je dost dobře možné, že se tyto motory (nebo aspoň části z nich) budou používat mnohem déle.
                Nicméně podstatou nemělo být jestli týmy zaplatí adekvátní část nákladů, či o něco menší nebo vyšší. Podstatou mělo být to, že pokud fabriky chtějí zaplatit adekvátní část nákladů, měly by poskytovat zboží na adekvátní technické úrovni. Nechat si zaplatit vývoj a dodat zboží kde ten vývoj bude vidět až ve chvíli, když už nebude zboží konkurenceschopné, je podle mne nefér. 03

                + 6 / − 3

                ohodnotit kladně záporně

                Reagovat Nahlásit
                • dannak

                  dannak

                  10.250.2.XXX
                  Chapu a souhlasim. To je prave ten problem nestanoveneho limitu ceny pro zakazniky, kdyz uz na to predem vsichni upozornovali. FIA mela jasne na zacatku rict, ze prodavat rok stare motory lze za, rekneme 60% ceny aktualni specifikace, nebo proste stanovit absolutni cenovy limit na motory na sezonu.
                  Ted, kdyz uz jsou penize proinvestovany a smlouvy podepsany, neni uplne moudre zas do toho stourat; jen to rozvasni diskuze a pre, co je a neni spravedlive, vyhodne z hlediska obchodu apod.
                  Dalo se tomu celkem snadno predejit, ale to by FIA musela jednak vedet co chce, druhak byt schopna domyslet dusledky sveho konani.

                  + 2 / − 1

                  ohodnotit kladně záporně

                  Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Max Verstappen se zařadil po bok pětice pilotů se čtyřmi a více mistrovskými tituly

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: Spontánní gratulace k Verstappenovu čtvrtému titulu

Ne vždy je vše sluncem zalité jako na stupních vítězů v Austrálii - o osm měsíců později létala éterem zvučná slova

Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala

Lewis Hamilton získal ocenění Pilota dne a nadchl bojovným výkonem (ilustrační foto)

Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball

Pierre Gasly pokračuje v dobrých výsledcích (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama