DISKUZE K ČLÁNKU Newey apeluje na FIA: Ferrari a Mercedes svým zákazníkům nedávají stejné motory
Technický ředitel Red Bullu Adrian Newey upozorňuje Mezinárodní automobilovou federaci (FIA) na to, že automobilky nedodávají zákazníkům stejné motory jako svým továrním týmům. Proto jí žádá o to, aby zakročila.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Newey apeluje na FIA: Ferrari a Mercedes svým zákazníkům nedávají stejné motory
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
-
-
Mike17
17:59 05.01.2016 93.99.87.XXXNo pokud vím, tak Renault nikdy výkon nedorovnal. Ikdyž souhlasím, že se upravoval motor kvůli "spolehlivosti", při které se výkon zvednul. Pro objektivnost bych dodal, že ne jen u Renaultu.
Že se tým snaží eliminovat svou slabinu je celkem logické. Jiné týmy to dělají také.
-
-
-
Mike17
12:33 05.01.2016 93.99.87.XXXHmm, továrny mají celkem jasnou představu. Zákaznické týmy by měly zaplatit vývoj motorů (samozřejmě používaný i pro firemní produkční vozy) a za to by měli dostávat výrazně slabší a nekonkurenceschopné motory. No nekup to.
A pak je divné, že jde F1 do pr....-
Cooper
16:05 05.01.2016 188.120.212.XXXa co tak že by Newey dal svoje nejlepší šasi všem? to je přece naprosto stejný? přece není problém Ferrari ani Mercedesu že se do F1 nehrnou další továrny... to je spíš problém předraženého motoru do kterého nikdo nechce jít ne? takže jako viníka bych viděl spíš FIA než továrny...-
jumpman
16:14 05.01.2016 178.255.168.XXXmě osobně přijde, že red bull by udělal lépe, kdyby F1 úplně opustil. Už mě přestává bavit číst neustálé nářky kohokoliv z red bullu nad nespravedlností světa, že oni mají svaté právo dostat titul a nikdo jim ho nedá, protože mercedes s ferrari se proti jejich svatému právu spikli. Apropo, kde Newey vzal informaci co dodává mercedes a ferrari svým zákazníkům za software k motorům? Jestli by neměla FIA zaměřit svoji pozornost spíš na aktivity týmu red bull....-
Mike17
16:37 05.01.2016 93.99.87.XXXNějaký odkaz na ty zmiňované nářky? Nic takového jsem nečetl.
O tom, jak staré verze motorů Mercedes a Ferrari dodává tu před časem byl článek. Když to ví novináři, proč by to neměl vědět Newey?
FIA se na aktivity týmu RB dívala mnohokrát a mnohokrát se měnila pravidla k eliminaci jejich dominance. Dodávám, že většinou úspěšně. Je spíš škoda, že najednou žádnou podobnou aktivitu FIA nevyvíjí.
Ale souhlasím, že by RB udělal asi lépe, kdyby se stáhl z F1. Když už v Německu sleduje víc lidí biatlon, než F1, je to fakt bída.-
-
dannak
17:01 05.01.2016 10.250.6.XXXNemenila se nahodou pravidla ani ne tak kvuli dominanci RedBullu, jako spis proto, ze se zjistilo, ze se RB pohybuje v sede oblasti tech pravidel ? ;) nebo, ze sice mozna splnuje literu pravidla, nicmene jde zcela proti myslence, ktera tim byla sledovana ? napr. ohybatelna kridla apod.-
Mike17
17:41 05.01.2016 93.99.87.XXXFakt? Co bylo šedou zónou na foukaných difuzorech, na mapování motoru, na umístění výfuků? Po každé vítězné sezoně se zničehonic upravily pravidla zrovna v oblasti, kde RB vynikal. Nic nelegálního na tom ale nebylo. Až se nakonec úplně změnila aut včetně motorů. To už konečně zabralo na dlouhou dobu, ne jen na půl sezony.
Pokud vím, tak u předních křídel se jen spřísnil test, kterým křídlo RB bez problémů prošlo. Pokud se mýlím, tak mne oprav.-
dannak
20:13 05.01.2016 176.4.139.XXXAchjo, ja uz zacinam mit pocit, ze to u Tebe neni neznalost, ale trolling. Ale ok, vecne a tedy opravuji.
1) Foukane difuzory teoreticky mohly byt OK, ale pokud se nepletu, vyjasneni FIA bylo o tom, ze se nesmi zadny pohyblivy dil auta pouzivat k ovlivneni aerodynamiky. Motor se toci, resp. pisty hybou a pres ne prochazel vzduch do vyfuku. Trochu krkolomne, ale svoji logiku to ma: nezneuzivat vyfuk k vylepseni aerodynamiky, ale jen k cemu je primarne urcen, tedy odvodu spalin ven
2) Mapovani a umisteni vyfuku jen souvisi s (1), ikdyz samo o sobe to i podle me nijak "sedive nebylo", jen by to bez (1) nemelo moc velky efekt
3) Ze neco neni dle formulace pravidla nelegalni neznamena, ze je to zcela v souladu s umyslem toho pravidla. To je ta seda oblast, ze autor chce neco omezit, nicmene formulace pravidla dovoluje toho dosahnou nejak "jinak".
A koncne, u prednich kridel RB se prislo na to, ze zatezovy test FIA neni dostacny - podobne jako evropske emisni testy - a nemeri realnou zatez pusobici na to kridlo. JEN kolmym zatizenim kraje se totiz nedosahlo potrebneho vysledneho pusobeni sil, neb teprve tehdy to kridlo zaclo byt elasticke a v tom bylo to kouzlo. Tzn. kridlo v podstate bylo nelegalni, jen test, kterym to FIA overovala, to nedokazal zmerit.-
Mike17
10:36 06.01.2016 93.99.87.XXX1-3. Nenapsal jsi nic nového. Foukání možná bylo v rozporu s nějakou ideou, kam chtěla FIA jít. Nicméně na něm nebylo nic nelegálního, ani pololegálního. Bylo to řešení používané všemi (RB pouze nejlépe) a schválené FIA. Tečka. Jen nějak začalo vadit tuším po dominantní sezoně RB 2011.
Stejně tak se upravovala pravidla i v dalších letech a to celkem výrazně a právě v oblastech v kterých RB vynikal. V posledních letech se pravidla zakonzervovala a omezil vývoj nové technologie žetony. Samozřejmě má na to FIA právo a vědělo se to předem. Jen poukazuji na jistý nesoulad.
-Vlastnosti křídla byly předem jasně definované, včetně metodiky měření. RB prošel. Vždy. Je to šedá zóna? Asi ano . Ale na tom není nic nelegálního a nikdo nikomu nebránil mít křídlo stejné. Koneckonců RB nebyl jediný vůz, kterému se křídlo při jízdě ohýbalo.
Podstatné ovšem je, že změny pravidel se kvůli předním křídlům nedělaly (jen drobně). Ty se týkaly především zadní části vozů.
-
-
-
-
-
-
-
-
Mike17
16:28 05.01.2016 93.99.87.XXXPokud chci po zákaznících, aby mi zaplatili vývoj, pak bych jim měl prodat motory, které ten aktuální vývoj obsahují. Jestli jim nabídnu pouze zastaralé motory, pak by cena měla náklady na vývoj obsahovat jen v minimální míře a měla by spíš odpovídat pouze výrobním nákladům. Je to jako by v minulosti Peugeot účtoval kupujícím jejich jízdních kol náklady na vývoj jejich speciálu Le Mans (nadsázka).
Ale souhlasím s tím, že vina je na straně FIA. Oni připustili situaci, že je málo dodavatelů motorů, kteří nemají vlastní tým (jen Honda), oni způsobili obří náklady na motory, oni nezajistili stejné motory pro zákazníky.
Co se týká Neweyho, on všem dal jejich nejlepší šasi a to mnohokrát. Tvar šasi je totiž vidět a většinu jeho vychytávek konkurence okopírovala. S motory je to trochu problém, ty vidět nejsou. A na jejich vývoj žádný tým peníze nemá. Ani závodní tým Ferrari, ani závodní tým Mercedesu.-
dannak
16:57 05.01.2016 10.250.6.XXXVzhledem k parametrum a naslednemu drahemu vyvoji prvni, tedy lonske verze hybridu, by me neprekvapilo, kdyby motorari nemeli zaplacen ani ten zakladni vyvoj.
"Zákaznické týmy by měly zaplatit vývoj motorů (samozřejmě používaný i pro firemní produkční vozy)" je samozrejme volovina az na pudu, protoze nikdo samozrejme nemuze vzit to co funguej v F1 a bez dalsiho vyvoje a tedy dalsich investic, to zacit sekat jak Bata cvicky.
Miku, prosim, pochop uz jednou pro vzdy, ze i pokud motorari v F1 vymysli neco, co je nasledne pouzitelne v seriove vyrobe, ke realne pouzitelnosti je stale velmi, velmi daleko a tedy draho. Spis jde o vyvoj myslenky, overeni principu nebo algoritmu, ktere je ale nasledne potreba prizpusobit finalnimu segmentu.-
Mike17
17:49 05.01.2016 93.99.87.XXXNáklady byly tuším 1mld. Cena motorů pro 1 tým je tuším 30mil.x4 týmyx10 sezon(? jen předpokládám, že aspoň 10 let tyto agregáty budou jezdit)=1,2mld. Jistě, ještě se investovat do vývoje bude, ale daleko od té částky nejsme že? Samozřejmě mne můžeš někde ve výpočtu opravit.
S druhým odstavcem částečně souhlasím. Nicméně zdá se, že zmíněné firmy chtějí po týmech zaplatit drtivou většinu nákladů. V seriových vozech jdou technologie aplikovat jistě jen z části, ale na druhou stranu také v nesrovnatelně větším měřítku. Nebudou to jen stovky motorů, ale o několik řádů větší počet. Zdá se mi nefér, že Wlliams nebo FI mají platit vývoj motorů pro Mercedes SLK, Ferrari LaFerrari atd.-
dannak
12:13 06.01.2016 10.250.2.XXXDo do určité míry chápu, kam míříš a do určité míry máš taky pravdu. Problém ale je, že F1 je sice sport, ale taky - a v současné době nejspíš daleko více - tvrdý business. A stejně, jako asi neni úplně fér chtít po týmech zaplatit vývoj jiných produktů (SLK, LaFerrari apod.), z čistě obchodního pohledu taky neni úplně fér někomu předepisovat, za kolik má prodávat svůj produkt.
V podstatě každý má možnost investovat zdroje do vývoje vlastního motoru a že to nedělají je jejich "problém"; jakkoli logický (problém) vzhledem k enormním nákladům.
Hlavní a skutečný problém vidím v tom, že FIA neřekla, kolik max. můžou výrobci zákazníkům za motory/sezonu účtovat a o stanovení takového limitu se snaží až teď, kdy prvotní investice samozřejmě odpovídala stavu "bezlimitu". Tomu se např. Ferrari logicky bránilo, to je přirozená ochrana investice, tak by se choval každý rozumný hospodář, který se také někomu (akcionářům) musí zodpovídat.
A na závěr, sice počítáš 30mil.x4 týmyx10 sezon, ale tyhle peníze ten dodavatel ještě nemá všechny, že ;) má jen za již odjeté sezony, tedy ti tam chybí výdaje na vývoj za oněch 10let. Ten výpočet je tedy jen odhad budoucnosti, který se ve světle neustálých změn pravidel bude pravděpodobně od reality dost lišit.-
Mike17
12:39 06.01.2016 93.99.87.XXXAno s tím souhlasím. FIA nedala limit, který dát měla. Jednotky by měly možná o pár koní míň, ale to by se dalo dohnat jinak. S takovými investicemi se žádné další automobilky nejspíš nepřidají. A po tom, jak dopadli Renault a Honda si to asi pořádně rozmyslí, jít do toho s velkým zpožděním a několik let dohánět ztrátu... Ta investice by nedávala smysl.
Jasně, psal jsem, že o výpočtu se dá diskutovat (nemám přesné podklady a do budoucnosti nevidím). A psal jsem i, že vývoj bude pokračovat. Jen si myslím, že už budou investice daleko menší, než ty prvotní. Ale také je dost dobře možné, že se tyto motory (nebo aspoň části z nich) budou používat mnohem déle.
Nicméně podstatou nemělo být jestli týmy zaplatí adekvátní část nákladů, či o něco menší nebo vyšší. Podstatou mělo být to, že pokud fabriky chtějí zaplatit adekvátní část nákladů, měly by poskytovat zboží na adekvátní technické úrovni. Nechat si zaplatit vývoj a dodat zboží kde ten vývoj bude vidět až ve chvíli, když už nebude zboží konkurenceschopné, je podle mne nefér.-
dannak
09:43 07.01.2016 10.250.2.XXXChapu a souhlasim. To je prave ten problem nestanoveneho limitu ceny pro zakazniky, kdyz uz na to predem vsichni upozornovali. FIA mela jasne na zacatku rict, ze prodavat rok stare motory lze za, rekneme 60% ceny aktualni specifikace, nebo proste stanovit absolutni cenovy limit na motory na sezonu.
Ted, kdyz uz jsou penize proinvestovany a smlouvy podepsany, neni uplne moudre zas do toho stourat; jen to rozvasni diskuze a pre, co je a neni spravedlive, vyhodne z hlediska obchodu apod.
Dalo se tomu celkem snadno predejit, ale to by FIA musela jednak vedet co chce, druhak byt schopna domyslet dusledky sveho konani.
-
-
-
-
-
-
-
Poslední závod 24.11.2024
GP Las Vegas50 kol (309.958 km)
Las Vegas
-
Pátek
-
Sobota
-
Neděle
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
Příští závod 01.12.2024
GP Kataru 57 kol (308.611 km)
Losail International Circuitdní | hod | min | sek