Za vším hledej ženu

Daniel Šupa, 23. března 2003, 20:36 Google+

Jakmile protnula příď rudého monopostu, řízeného pětinásobným mistrem světa Michaelem Schumacherem cílovou čáru letmého kola sobotní kvalifikace, zavládlo v boxech francouzské stáje Renault obrovské a neutichající nadšení. Získali pole position!

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Tým, který opětovně po svém působení počátkem 80. let vzešel ze stáje Benetton, se tak po mnoha změnách ve svém obsazení i způsobu práce vrátil do skutečného centra zájmu. Nadšení, které ovládlo každého jeho člena bylo bez konce, navíc umocněno tím, že právě od Renaultu se díky dlouhým rovinkám okruhu Sepang žádné výborné časy nečekaly.

Okamžitě se však objevily hlasy, které triumfální úspěch mladého a nadějného Alonsa, podtržený druhým nejrychlejším časem kolegy Trulliho, přisuzovaly minimálnímu množství paliva v nádržích vozu R203 nebo zázračné směsi pneumatik Michelin. Světlo do tápání po příčině úžasného úspěchu vneslo až prohlášení Jean-Jacquese Hise, ředitele oddělení vývoje motorů ve Viry-Chatillon a hlavního tvůrce motorů Renault nové generace.

Podle něj tým jisté zlepšení očekával, ale tak výrazné nikoli. Monoposty F1 prochází neustálým vývojem ve všech směrech, od drobností jako profilace zavěšení kol, přes elektronické systémy a aerodynamiku až po motor. A právě v Malajsii nasadil Renault mírně modifikovaný motor RS23. Konstruktéři se od samého začátku práce na radikálních motorech s odklonem válců 111° potýkali s problémem neúnosných vibrací, bránících zvýšení výkonu. Ale jak sám Jean-Jacques His poznamenal, došlo v tomto směru k výraznému zlepšení. Takže za úspěchem ve druhé kvalifikaci nebylo malé množství paliva, ale zlepšený motor.

Náš redaktor Fanda Formula se však nespokojil pouze s tímto konstatováním, ale zajímal se o technické detaily. Jak se však dalo očekávat, na informace týkající se nového motoru bylo vedením týmu uvaleno přísné embargo. Zdálo se, že sólokachna bude tentokrát pro Fandu nepolapitelná. Ale jak se ukázalo, nejdůležitější je být ve správný čas na správném místě.

Náš spolupracovník se toulal nočním padockem a v jedné z restaurací zahlédl právě pana Hise, který pozvání na skleničku „boujolaise“ k oslavě úspěchu neodmítl. Po první přišla na řadu další a výsledkem bylo nečekané odhalení. „Jó, ten motór? Ts, tak to bylo nakonec úplně jednoduché. Představ si, škyt, tomu člověče neuvěříš! Byla za tím ženská! Nó, ale nebój, škyt, jako moje ženská, teda jako moje, tá, manželka,“ soukal ze sebe již oslavou notně unavený Jean-Jacques His. Na přesnou citaci rozhovoru jistě nemáte čas, dle Fandy Formuly byl totiž pěkně dlouhý a s mnoha odbočeními. Ale to hlavní si pro sebe samozřejmě nenecháme.

Jean-Jacques His, který zodpovídá za motor pro F1 byl již dlouho pod tlakem vedení a snažil se přijít na řešení, které by omezilo nepřijatelné vibrace. Ale ani úprava vstřikování, ani přepracování hlavy motoru, či přidání speciálních látek do mazacího oleje k výsledku nevedly. Spásu mělo přinést překvapivě praktické řešení. Manželka si prý věčně stěžovala, že doma vůbec nepomáhá, a znáte to, nakonec Vás ženy stejně přesvědčí. Při pokusu o zopakování používání automatické pračky, však tato vypověděla službu. Neboť nechtěl klesnout v jejích očích z důvodu toho, že konstruuje motory F1, ale nerozumí pračkám, pustil se do její opravy. Od rozdělaného spotřebiče se vyřítil přímo na cestu do Viry-Chatillon. Buben pračky je totiž také vystaven silným otřesům a jeho odpružení mu vnuklo nápad. Řešení problému spočívalo v tom, že se motoru umožní vibrovat v přiměřených mezích, ale odizoluje se natolik, že vibrace nebudou přenášeny do zbytku monopostu. Motor byl ukotven k vozu přes kompozit, ve kterém hraje jednu z hlavních úloh pružná a horku odolná pryž. Jak zjistil náš reportér Fanda Kachna Formula, nejlepší řešení bývají často ta nejjednodušší...
Vytisknout

Diskuze: Za vším hledej ženu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Carlos Sainz se v druhém tréninku dostal do TOP5 (ilustrační foto)

GP BELGIE: V druhém tréninku McLareny vrací úder

Alpine opouští po roce další šéf

Bruno Famin končí v Alpine, Ocon už má nové angažmá

Esteban Ocon se v prvním tréninku svezl pouze v jediném instalačním kole

GP BELGIE - v prvním tréninku s převahou vítězí Verstappen, překvapil Albon

Lewis Hamilton po úspěšné Velké ceně Maďarska

Hamilton Verstappenovi řekl, jak se má mistr světa chovat. Zápis komisařů o kolizi ho šokoval

Mattia Binotto do roku 2022 šéfoval Ferrari

Binotto znovu na scéně, stává se šéfem F1 projektu Audi. Seidl končí

Oscar Piastri a Lando Norris slaví po závodě v Maďarsku

FOTO: Double McLarenu v Maďarsku, bronzový Hamilton a tápající Red Bull

Max Verstappen

"Nemám se za co omlouvat! Tohle byla poslední kapka," varuje naštvaný Verstappen. Komisaře by nechal vyšetřit + VIDEO

Tým Mclaren působí navenek jako pohodový tým. Ale bude si muset poněkud uspořádat poměry

Přepis radiokomunikace týmu McLaren v závěru GP Maďarska

Nakolik myslel Lando Norris své prohlášení upřímně? (Ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po GP Maďarska: Vítězové se plácají po zádech, týmy ze suterénu loví optimismus

Oscar Piastri je dalším jménem ve Zlaté knize vítězů F1, ovšem spíš než vybojované získal darované vítězství

GP MAĎARSKA: Vítězná komedie McLarenu, rozzuřený Verstappen, jubilující Hamilton

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

GP Malajsie: 2. kvalifikace přinesla překvapení - anotační foto

GP Malajsie: 2. kvalifikace přinesla překvapení

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Přepis radiokomunikace týmu McLaren v závěru GP Maďarska

  2. "Nemám se za co omlouvat! Tohle byla poslední kapka," varuje naštvaný Verstappen. Komisaře by nechal vyšetřit + VIDEO

  3. PROHLÁŠENÍ po GP Maďarska: Vítězové se plácají po zádech, týmy ze suterénu loví optimismus

  4. KVALIFIKACE: Další Pérezovo selhání, dvě červené vlajky a triumf McLarenu

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: McLaren je opatrně spokojen, Alpine si sype popel na hlavu

  6. Binotto znovu na scéně, stává se šéfem F1 projektu Audi. Seidl končí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud