V úvodu si stručně připomeňme konfiguraci okruhu. První sektor v Abú Zabí obsahuje úvodní středně rychlou levotočivou zatáčku, po níž následují velmi rychlá pasáž se zatáčkami, které se projíždějí v rychlostech nad 250 km/hod.
Druhý sektor začíná pomalou sekcí s vracečkou na velmi dlouhou rovinku mezi zatáčkami 7. a 8. s první DRS zónou, v jejímž závěru se měří maximální rychlosti (speed trap). Po zpomalovací šikaně 8/9 přichází na řadu další dlouhý úsek s druhou DRS zónou, na jehož konci před 11. zatáčkou prostřední část končí.
Třetí sektor je technicky náročným, obsahuje celou řadu pomalých a středně rychlých zatáček, kde je zapotřebí dobré ovladatelnosti vozu, mechanické přilnavosti a trakce pro výjezd z nich.
Nejvyšší rychlost (tzv. speed trap) se měří 150 metrů před zatáčkou č. 8. Podrobnější technické informace o okruhu Jas Marina najdete zde.
Mapa okruhu Jas Marina v Abú Zabí (zdroj: FIA)
Rosberg si vyjel 11. pole position letošní sezóny a potvrdil svou pozice krále kvalifikací. Zde si dovolím jednu statistickou zajímavost: z pěti závodů v Abú Zabí vyhrál závod pilot startující z první pozice pouze jednou (Vettel v roce 2010), zatímco pilot startující z druhé pozice zde vyhrál třikrát.
Němec v Q3 předvedl fantastické kolo, na které Hamilton nenašel odpověď, ztráta 0,386 s byla překvapivě velká po předchozím průběhu víkendu. Piloti Mercedesu letos podvanácté obsadili první řadu, čímž vyrovnali historický rekord F1.
Ani jednomu jezdci se dnes v Q3 nepodařilo poskládat své nejlepší sektory do jednoho kola, Hamilton by si v tom případě pomohl pouze o 0,133 s - stále by tedy ztrácel přes čtvrt sekundy. Pokud ale oběma zítra vydrží technika, pak nebude mít problém se získáním titulu.
Mercedes měl v kvalifikaci skoro půl sekundy k dobru, v závodě navíc jejich relativní tempo bývá lepší. Williamsy jim sice na super-měkkých pneumatikách byly blízko zejména v prvním sektoru, kde byl Bottas dokonce absolutně nejrychlejší, v tom posledním technickém ale ztrácejí hodně - přes 4 desetiny sekundy. Fin byl také jediný, kdo absolvoval Q1 pouze na měkkých pneumatikách.
Nejrychlejší sektory kvalifikace a jejich teoretické součty
Překvapivě velký rozdíl jsme dnes mohli pozorovat také mezi týmovými kolegy Red Bullu. Ricciardo s vozem RB10 exceloval zejména v posledním sektoru, kde na Hamiltona ztratil jen 5 setin a čtyřnásobného šampiona Vettela předčil o 0,6 sekundy.
Přítlak tedy Red Bullu moc nechybí: co však získával ke konci kola, to ztrácel uprostřed na dvou dlouhých rovinkách. Pro kvalifikaci to nebyl špatný kompromis, v závodě by mohla rychlost na rovinkách scházet při předjíždění soupeřů.
Nejvyšší rychlost na rovinkách dosahovaly opět Williamsy - Bottasovi komisaři naměřili dokonce 341,8 km/h. Třetí Button byl už téměř o 6 km/h pomalejší. Pořadí vozů s motory Mercedes na čele trochu promíchaly vozy Toro Rosso s Renaulty - Kvjat byl na rovince čtvrtý nejrychlejší (335 km/h), Vergne osmý (331,7 km/h).
Nejhorší z Mercedesů byl Hülkenberg na 15. příčce, Němec však sázel na trochu vyšší přítlak než Pérez, navíc rozdíly mezi 5. až 18. příčkou byly menší než 5 km/h.
Na rovinkách byly rychlé i Caterhamy - Stevens s 329,7 km/h dokonce dvanáctý - vozy CT05 však mají obrovský deficit v oblasti aerodynamického přítlaku - Kobajaši na nejpomalejšího soupeře (dnes Maldonado) ztrácel skoro 1,7 sekundy, Stevens na Rosberga 4,6 s.
Maximální rychlosti dosahované na pomezí sektoru a na speed trapu (v km/hod)
Pneumatiky a strategie
Super-měkké pneumatiky byly dnes v Abú Zabí o sekundu na kolo rychlejší než měkké, rozdíl se s pogumováním dráhy tedy o něco zmenšil (včera kolem 1,2 s). V důsledku poklesu teplot dráhy se měnilo vyvážení a někteří pilot měli v Q3 najednou potíže - týkalo se to Alonsa, Buttona i Räikkönena, kteří se nedokázali v poslední části zlepšit.
Zítra to v závodě vypsaném na 55 kol vypadá spíše na dvě zastávky, byť někteří možná sáhnou i po třech. První varianta však vychází rychleji: vystartovat na super-měkkých a přezout na měkké v 8. a v 31. kole.
Ideální třízastávková strategie vypadá takto: po startu na super-měkké směsi přezout na tu tvrdší v 7., 23. a v 39. kole. Je však o 2 sekundy pomalejší a navíc hrozí riziko zaseknutí se za pomalejším vozem. Safety car nehraje příliš vysokou roli při rozhodování vzhledem k nízké historické pravděpodobnosti jeho výjezdu (40 %).