DISKUZE K ČLÁNKU FIA letos upraví zóny, nikoliv pravidla pro využívání DRS

Pravidla pro využívání systému pro snížení odporu (DRS) na zadním křídle se podle Autosportu v roce 2012 měnit nebudou. FIA však upraví délku, popř. počet DRS zón.

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: FIA letos upraví zóny, nikoliv pravidla pro využívání DRS

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 37, poslední 21.01.2012 07:15 Vložte komentář

Nejlepší názory

» Mike17 (Hlasoval 1 člověk) 17.01.2012 12:30
Tak to podle tebe patřím mezi ty "… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

  • hmmm

    XXX
    Jistěže McLareny měly s Michaelem problém kvůli nastavení na lepší akceleraci. Mimochodem, oba měly velice podobné, ne-li úplně stejné nastavení (už se tu řešilo) a Jenson měl možná jen větší štěstí.

    Ale řekni mi jednu věc - tobě vadilo, že Lewis útočil na Michaela skoro v každém kole, kdy jel za ním, vadila ti "nekonečná" řada napínavých soubojů trvající třetinu závodu? Radši bys koukal na beznadějné kroužení a čekání na nepřicházející Michaelovu chybu? Jenom proto, že souboje umožnilo mačkání nenáviděného tlačítka? Tomu říkám předpojatost! 12

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • hmmm

    XXX
    Jak bych si představoval v závodě ideální DRS:
    - použitelné na všech trochu delších rovinkách (možnost zpětného útoku během jednoho kola)
    - realtime detekce vzdálenosti (žádné detekční zóny + možnost zpětného útoku na stejné rovince)
    - automatická deaktivace na úrovni soupeře (nemožnost získat neoprávněný náskok)

    To samé, co s DRS, by šlo realizovat i se silnějším KERSem a mělo by to i své výhody. Ale KERS je hrozivě drahý, v současné podobě sportu nic nepřináší a určitě bych nebyl pro provoz dvou různých systémů se strategickými prvky. Takže buď "inteligentní" DRS, nebo silný "inteligentní" KERS.

    Ano, bylo by to všechno "umělé", ale to je celá F1 - přirozené je na ní leda, že mají auta kulatá kola. Kdo chce čisté závodění, měl by se přesunout k motokárám nebo unifikovaným sériím.

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • rock

    XXX
    Taky by se to dalo zformulovat, že než předjíždění za cenu umělého zvýhodnění jen jednoho ze soupeřů, tak raději nic a ať to zkusí v příštím kole líp.

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • rock

    XXX
    To neumím posoudit; do hlavy programových haterů nevidím.

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • McMatej

    McMatej

    XXX
    Že se vám do toho pletu. Ono když si předjížděný "může volit" libovolně stopu, tak jiná možnost než předjet na rovině není. 03

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • hmmm

    XXX
    12 To je vtip? Výsledky závodů byly v 2011 jedny z nejnepředvídatelnějších za posledních snad víc než deset let. Zatímco před pár lety bylo po kvalifikaci napůl rozhodnuto, letos nikdo nemohl předem říct, jaké bude pořadí v cíli. Jediným kazem byla v některých závodech až přílišná dominance Red Bullu.

    Frašku udělalo na některých tratích nesprávné nastavení zón (dalo se čekat, šlo o testovací sezónu) a celkově nedobrá pravidla. Zóny se budou měnit, pravidla bohužel ne, což je IMO ohromná škoda, protože DRS má dobrý potenciál, který právě pravidla dost zabíjí. To ale programoví hateři asi nikdy nepochopí, protože nemají potřebu hledat pozitiva - negativa jim úplně stačí, hlavně když se dá nadávat. Nemám pravdu? 03

    Ještě jedna věc některým zřejmě nedochází - díky změnám pravidel (menší difuzory, přední radlice, zadní vysoké a užší křídlo...) v několika posledních letech ze podařilo vliv aerodynamiky na nemožnost předjet trochu omezit. Bez nich by se ale stav z před několika let dál prohluboval, takže by byl za pár let problém předjet soupeře pomalejšího třeba o dvě až tři vteřiny.

    + 1 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Mike17

    Mike17

    XXX
    Zbytek je tvůj (na štěstí menšinový) názor. Ale předvídatelnější??? 11 Na půlce okruhů v roce 2010 byla už ve druhém kole jediná nepředvídatelná změna pořadí, když někomu kleklo auto, nebo někomu nedokázali vyměnit rychle gumu. 12 To jsi mě fakt pobavil.

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • rock

      XXX
      Že DRS zmenšuje dopady chyb není názor, to je fakt. Už jen tím, že rychlejšímu jezdci usnadní předjetí pomalejšího.
      Jestli je to předvídatelnější ... když se letos rychlejší pilot docvaknul na pomalejšího, byl výsledek jasný. To je taky skutečnost, nikoliv názor.
      Tyhle věci neobhajuji. Jenom je konstatuji.

      Asi tak jediný, co se z toho dalo brát za názor, bylo hodnocení výsledku nasazení tohodle nesmyslu - totiž že to udělalo ze závodů frašku. Ale to je můj názor a za tím stojím.

      + 0 / − 1

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • Mike17

        Mike17

        XXX
        Asi se neshodneme na tom, co je fakt. Podle mě je to věc, která se nedá zpochybnit.
        Souhlasím s tím, že DRS usnadňuje předjetí. Ale to nutně neznamená, že zmenšuje dopady chyb. Protože jeho rozdílné používání v kavalifikaci množství chyb nejspíš zvyšuje.
        Proto to beru spíš jako názor, než fakt. Ale to je jedno. Evidentně je pro tebe výkon v kvalifikaci hodně důležitý. Jenže pro jiné je důležitější rychlost v závodu, za který se dávají body. Takže nám, co víc baví závod, je možnost předjíždění pomalejších jezdců celkem vítaná. 03 Ale celkem rozumím tomu, že tě může víc bavit soutěž o jedno nejrychlejší kolo k kvalifikaci. Nic proti, každý jsme jiný.
        To že když někdo někoho dojel, byl výsledek jasný má do skutečnosti hodně daleko. Bylo vidění několik soubojů, kdy jezdec s rychlejším časem na kolo nemohl předjet. Jeden příklad: WebxHam v Korei. 03
        Co se týká předvídatelnosti závodu: Může být pravděpodobné, že rychlejší předjede pomalejšího. Když už máš pocit, že je na tom něco špatně, jak víš kolik jezdců ten pilot předjete? Takže třeba z 10-místa se může dostat jen na 9-té, nebo i na první. V roce 2010 se mohl dostat dopředu o místo, když to před ním někomu odešlo, nebo někdo zkonil zastávku, případně během prvního kola. V kterém případě se snadněji trefíš v předpovědi? Takže bych řekl, že předvídatelnější byly závody v roce 2010 než 2011. Ale ani v jednom případě se nedá mluvit o "faktu". 03
        Když se ti loňská sezona nelíbila, to máš blbý. Řekl bych, že i přes moc velkou dominanci Vettela, byly pro většinu z nás závody loni mnohem zajímavější než předtím. I díky DRS. 04

        + 0 / − 1

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
  • rock

    XXX
    DRS je unfair zvěrstvo a v F1 (a v závodech vůbec) nemá ve své stávající podobě co pohledávat. Degraduje souboje na frašku, zmenšuje dopady chyb v kvalifikaci, strategii a boxech na minimum a činí tak závody předvídatelnější.

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • rock

    XXX
    Něco takového nebylo nijak často k vidění ani tehdy a aerodynamika tam zas až tak velkou roli nehrála. Celý ten souboj vznikl hlavně díky tomu, že Arnouxovi odcházelo turbo a Villeneuovi vadly brzdy. Něco jako souboj chromého s jednorukým. S fungujícími auty by to vyřešili během jedné rovinky.
    A co se čistoty toho souboje týká, bylo tam vytlačení z tratě, kontakt i nekompromisní zavření ala Massa v Indii.

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • hmmm

    XXX
    Jak dlouho sleduješ F1? Opět se vrátím k onomu souboji z Dijonu, který je považován za nejlepší v historii. Podívej se, jak se tehdy bránilo - nijak! Pilot jedoucí vepředu jel nejrychlejší stopu a před útočníkem nekličkoval. Do 80. let se takové prasárny nedělaly. Jednak šlo tehdy o život a navíc nebylo nutné bránit útočníkovi za každou cenu, protože pokud nebyl o hodně rychlejší, umožňovala tehdejší aerodynamika soupeři předjetí při nejbližší příležitosti vrátit. Přesně o to samé jde v principu u DRS. Jen prostě není způsob jeho použití dotažený.

    Lidi, pochopte už, že aerodynamika za posledních 20 let strašlivě pokročila. Vždyť vozy mají slabší motory, horší pneumatiky a přesto dosahují lepších časů než v době aut s nejsilnějšími turbomotory. Proč? Protože mají mnohem efektivnější aerodynamiku. Ale čím vyšší efektivita, tím háklivější na "špinavý" vzduch, což znemožňuje udržet těsný kontakt se soupeřem.

    Navrhněte někdo levnější a efektivnější řešení než DRS. Jsem vážně zvědav. Při současné efektivitě by nebylo nic platné ani Handfordovo "prkno". Komplexní změna aerodynamiky pomocí pravidel je běh na dlouhou trať a vyjde setsakra draho. Tak jak jinak řešit neuspokojivou situaci z let nedávno minulých, kdy se předjíždělo až na výjimky jenom přes boxy?

    + 1 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • Qwert

      XXX
      Jestli se někdo v něčem nimrá, pak jsi to ty, když se neustále otíráš o jedno jediné slovo. DRS je možná relativně levná záležitost (nicméně, mít ty peníze, které vývoj stál, tak bych asi dlouho nemusel chodit do práce), ale i kdyby stálo jen 1000 dolarů, pořád by vyšlo levněji zavést pravidlo o povinném pouštění, pokud jezdec vpředu má menší odstup než jednu sekundu. Vizuálně by to na trati nebylo téměř poznat. Ve svém prvním komentáři, který rozjel tuhle naši debatu, jsem vůbec neměl v úmyslu řešit náklady na DRS, jen jsem chtěl poukázat na to, že se zbytečně investovaly peníze a čas do něčeho, co šlo řešit mnohem levněji a rychleji (dokonce zcela zadarmo a ihned), a navíc se stejným efektem. Akorát by vám, fandům DRS, chyběl ten falešný pocit uspokojení, že někdo někoho "předjel po úžasném souboji".

      + 0 / − 1

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • hmmm

        XXX
        Kecy v kleci! Ty navrhuješ nezávodit, principem DRS je závodění umožnit. Tahle "diskuse" evidentně dospěla do slepé uličky. 02

        + 0 / − 1

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • Qwert

          XXX
          Hloupost. Principem DRS je usnadnit předjíždění, nikoliv umožnit závodění (nepleť si tyto dva pojmy). Pod pojmem závodění si rozhodně nepředstavuju, že se jedno auto přežene okolo druhého bez náznaku souboje. Zjevně máme oba jiné priority. Mně stačí vidět souboj, který trvá i několik kol a nakonec třeba k předjetí ani nemusí dojít, pokud jezdec vpředu předvede dobrou obranu. Ty zase musíš vidět předjetí za každou cenu, i za tu, že se bude jednat o laciná objíždějí, aniž by spolu jezdci nějaké souboje svedli.
          DRS bylo od začátku definováno jako zařízení, které má usnadnit předjíždění. Někde ale umožnilo nejen předjetí, ale i navýšení náskoku, takže ani nebylo možné v následujícím kole předjetí vrátit. Příkladem budiž Montreal, kde byly dvě DRS zóny za sebou, ale detekční zóna pouze jedna. Před poslední šikanou jezdec předjel a na cílovce soupeři ještě poodjel. Letos už naštěstí tady bude jen jedna zóna, ale zase má být delší, takže to bude opět fraška. Ovšem největší paradox byla asi Suzuka. DRS zóna byla na cílovce, ale detekční zóna už v zatáčce 130R. Pokud byl útočník v detekci do sekundy za soupeřem a povedlo se mu předjet už v Triangle šikaně (což vůbec není nemožné), tak přestože byl před svým soupeřem, byl paradoxně on, kdo na cílovce mohl křídlo otevřít. Přijde Ti to normální? Není to naopak popření původní definice DRS, a sice, že je to zařízení, které má usnadnit předjíždění, nikoliv zařízení pro budování náskoku?

          + 0 / − 1

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • Mike17

            Mike17

            XXX
            Všichni chceme předjíždění se souboji. Vozy jsou rozdílně rychlé, takže nikdy nevymyslíš žádný systém, aby předjetí proběhlo pokaždé při nájezdu do zatáčky. Rozdíl mezi našimi názory je ten, že když už to nevyjde ideálně, ty bys raději aby se nepředjelo a my máme raději aby se v tomto případě předjelo raději snadněji než vůbec. Takže v podstatě raději návrat do 80-tých let místo do let 2008-2010.
            Podle mě bylo loni těch opravdových soubojů víc než roky předtím a to díky DRS a měkčím gumám. To, že přibylo i lehkých předjetí je taková nechtěná daň.
            To že nejsou všude detekční zóny a délka DRS zón úplně ideální nikdo nepopírá. Ani FIA. Proto budou letos někde změny.
            Napsal jsi, že mají mladí "poněkud posunutý žebříček hodnot, a tudíž nevidí (nebo jen nechce vidět)" nespravedlivost DRS. Ale mám pocit, že si já i Hmmm uvědomujeme i negativa DRS a uznáváme je. Jen si myslíme že pozitiva převládají. Na druhou stranu tvůj názor je trochu jednostranný a mám pocit, že žádná pozitiva vidět nechceš.

            + 0 / − 1

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
            • McMatej

              McMatej

              XXX
              Já taky hodnotím DRS velmi kladně. Dost bylo kroužení a taktizování, stejně ho nepředjedu (mi nepředjede), budu raději šetřit motor a pneu. To je pravé závodění??? 12 12 12
              Proti DRS je velmi jednoduchá obrana - nenechat se dojet a to je závodění, jet pořád co to dá.

              + 0 / − 1

              ohodnotit kladně záporně

              Reagovat Nahlásit
  • hmmm

    XXX
    Jistě, vyčkávání na zastávku a následné "předjíždění" přes boxy, to je kvalita jak řemen. 03

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • Qwert

      XXX
      K té citaci... Myslím, že komentář bys měl posuzovat jako celek a ne si z něho vypíchnout dvě věty a reagovat pouze na ně. Už jsi horší než někteří novináři. A pokud jde o tu kvalitu a kvantitu předjíždění, tak já o boxech nemluvil, měl jsem na mysli předjíždění v pravém smyslu slova. Chceš mi snad namluvit, že mimo boxy a DRS zónu se loni vůbec nepředjíždělo? Vždyť nedávno zveřejněné statistiky se nám dokonce pokoušely namluvit, že čistých předjetí bylo minimálně stejně, ne-li víc, než těch s pomocí DRS.

      + 0 / − 1

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
  • Mike17

    Mike17

    XXX
    Tak to podle tebe patřím mezi ty "jednoduché" fanoušky, ikdyž americké serie vůbec nesleduji a ani trochu mě nezajímají. Asi si "jednodušší" fanoušci dokáží najít vedle jednoduchých předjížděcích manévrů i zajímavé momenty, které se dějí jen díky DRS. Jen pár příkladů: HamxSch v Monze, WebxHam tuším v Korei, kromě toho spusta předjíždění na brzdy na konci rovinek i v následujícíh zatáčkách, které by neproběhly, kdyby se bez DRS druhý jezdec ani nepřiblížil k tomu vepředu.
    Obdivuji ty "inteligentní" fanoušky, že chtějí návrat 3-4 předíždění (převážně na konci pole) na některých okruzích z let 2010 a dřív. Protože očekávat návrat aerodynamiky a počtu předjíždění z 80-tých let by nebylo moc inteligentní. 03 Asi to chce hodně inteligence věřit, že se pak třeba v Monaku, Maďarsku, Valencii, Singapuru, Abu Dhabi někdo předjede a ten závod vůbec sledovat. 12

    + 1 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Pierre Gasly pokračuje v dobrých výsledcích (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama