DISKUZE K ČLÁNKU FIA letos upraví zóny, nikoliv pravidla pro využívání DRS

Pravidla pro využívání systému pro snížení odporu (DRS) na zadním křídle se podle Autosportu v roce 2012 měnit nebudou. FIA však upraví délku, popř. počet DRS zón.

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: FIA letos upraví zóny, nikoliv pravidla pro využívání DRS

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 37, poslední 21.01.2012 07:15 Vložte komentář

Nejlepší názory

» Mike17 (Hlasoval 1 člověk) 17.01.2012 12:30
Tak to podle tebe patřím mezi ty "… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

    • Qwert

      XXX
      Na to, zda jsi jednoduchý fanoušek, sis odpověděl sám svým komentářem. Tobě opravdu stačí k zábavě hodně málo. Stačí, aby se (byť uměle) měnilo pořadí a jsi spokojený. Že takováto objíždění nemají žádnou sportovní hodnotu ti je zjevně jedno. Opravdu nechápu, jak se může někomu líbit výměna pozice bez jakéhokoliv souboje. Já se raději podívám na skutečný boj o pozici, kdy bude muset předjíždějící pilot předvést naplno své umění a ne jen stisknout tlačítko. Koneckonců, např. Alonso, Button, Hamilton či Schumacher předvedli několikrát během loňské sezony, že předjíždět lze i mimo DRS zónu. Vůbec mi nebude vadit, že těch předjetí bude méně, já prostě preferuji kvalitu před kvantitou. A pokud jde o ty okruhy, které jsi jmenoval, tak tyto by měly ideálně z šampionátu zmizet, protože tam se zajímavý závod může jet maximálně za deště (a v Abu Dhabi nebo Valencii ani to ne).

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • Mike17

        Mike17

        XXX
        No mě nevadí být jednoduchý fanoušek. 04 Asi tě překvapím, ale taky dám přednost předjetí v zatáčce, než na rovince. Ale na rozdíl od tebe jsem si všiml, že DRS neumožňuje jen někdy předjet na rovince, ale může na spoustě míst umožnit dostat se předjíždějícímu na konci rovinky aspoň na úroveň vozu před ním. A pak může začít teprve ten správný souboj na brzdy, nebo v následné zatáčce. To, že předjetí proběhne za DRS zonou, ještě neznamená, že k tomu DRS nepomohlo. Ale chápu, že i inteligentnímu fanouškovi může takový "detail" uniknout. Takových soubojů bylo loni opravdu hodně, ale asi sis nevšiml, že proběhly jen díky DRS. To se stává, pokud člověk něco vidět nechce. 03
        Nevím co je "umělé" předjíždění. Podle tebe je umělé DRS. Chápu. A pokud má výhodu druhý jezdec ve vzdušných vírech, které ho urychlí na rovince "umělé" není? Když se předjíždí díky různým směsím gum je přirozené? Díky rozdílnému výkonu motoru je přirozené? Nějak nechápu ten rozdíl. 03
        Pokud se jedná o okruhy jako Abu Zabí, Valencie nebo Singapur, taky bych je raději vyměnil. Ale nejsem natolik naivní abych si myslel, že Bernie oželí těch pár set milionů dolarů a poslechne nás. 04 A pokud tedy mám na tyto závody koukat, budu raději když se na nich někdo předjede, než se dívat jak o 2s rychlejší pilot jezdí celý závod za tím pomalejším jen proto, že mu něco podělali v boxech. Jako v roce 2010. 03

        + 0 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • Qwert

          XXX
          Výhoda jezdce ve vzdušných vírech rozhodně umělá není. Ta je prostě přirozená. Každé těleso pohybující se v tekutině (plyn, kapalina) za sebou zanechává nějaký úplav, to je prostě fyzika, s kterou nic nenaděláš. DRS je ale umělá berlička. V každém sportu by mělo platit, že pro všechny aktéry by v každém okamžiku měla platit stejná pravidla. To ale DRS popírá a jde proti duchu fair play, protože v DRS zóně může jeden z jezdců systém použít, zatímco druhému je toto zakázáno. Navíc se neustále omezují prostředky pro bránění pozice, takže jezdec vpředu už nemá prakticky nic, jak zabránit předjetí. Pak se ze souboje stává laciná fraška. Na vině bude asi dnešní uspěchaná doba, kdy chce každý všechno hned. Dříve dva jezdci bojovali o pozici klidně i osm deset kol, než jeden druhého "vycukal" a donutil k chybě. To byly ty správné souboje. Dneska stačí dostat se na sekundový odstup, počkat na DRS zónu, stisknout tlačítko a je vymalováno. Výměna pozice bez souboje. Opravdu nechápu, jak se tohle někomu může líbit.
          A ještě k tvému tvrzení, že některé situace mohly nastat právě jen a pouze díky DRS. Takhle bych mohl klidně obhajovat i doping v atletice a tvrdit, že jen díky němu mohl atlet dosáhnout takového výkonu. Kdyby nedopoval, nikdy by takového výkonu nedosáhl.

          + 0 / − 0

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • Mike17

            Mike17

            XXX
            Promiň, ale vzdušné víry vznikají díky "umělé" konstrukci zadní části vozu. Stejně tak jako sklopená klapka zadního křídla u DRS způsobí čistě fyzikálně menší odpor vzduchu a tím zrychlení. Princip je hodně podobný. S tou fyzikou něco naděláš. Vzdušné víry skoro zmizely a proto přišlo DRS.
            A použít víry taky mohl jen ten jezdec, který jel zhruba do 0,5s za jezdcem před ním. Takže je to teď fair play asi stejně jako v 80-tých letech. Jediný rozdíl je v tom, že dnes musí pilot zmáčknout čudlík. 03 Kromě toho DRS můžou používat všichni stejně. Pokud je někdo takhle "nespravedlivě" předjet, může mu to v dalším kole zase vrátit.
            Jestli se ti zdá nefér to, že rychlejší jezdec má možnost předjet pomalejšího a fér to, že o 2s rychlejší jezdec tu šanci mít nebude, pak jde nejspíš o dost subjektivní pohled. Nic proti, máš na to nárok. 03
            Jestli se omezují prostředky na bránění pozice nevím. To by chtělo nějakou podrobnou statistiku, kterou těžko někdo udělá. Jestli se nechává dnes míň nebo víc místa na předjíždění bych posoudit nedokázal. Na vině podle mě není uspěchaná doba, ale tragické sezony 2009 a 2010. Tehdy stačilo se podívat na start, pak jít na kafe, podívat se na výměny gum (většinou jedny během pár kol) a pak si večer u zpráv ověřit, že tak dojeli až do cíle.
            Ale když tu mluvíš o pokusech o předjíždění trvající 8-10kol z minulých dob, tak jsi asi loni neviděl Monzu, nebo Koreu. Souboj Hamiltona se Schumacherem vzbudil asi velký ohlas a podle mne byl napínavý celkem dost. Bez DRS by neproběhl!!! A byl delší jak 10 kol. Trochu to odporuje tvé teorii, že stačí zmáčknout tlačítko a je vymalováno. Stejně tak nakonec marné pokusy Webbera o předjetí Hamiltona. I v 80-tých letech docházelo k hodně snadným předjetím a stejně tak loni k hodně zajímavým.
            Taky se mi líbí spíš zajimavá předjetí, ale vždycky to tak bude, že někdy to je jednoduché a někdy to ani na předjetí stačit nebude. Nejspíš to bude proto, že mají vozy rozdílnou rychlost. 03
            Moc nechápu, co mají společného předjetí za DRS zónou s dopingem. Ale pokud považuješ DRS za doping, měl bys v atletice považovat za doping i cukr. Oboje není zakázané, obojí používá každý a obojí použije člověk ve chvíli, kdy to potřebuje. 03
            Nechci tě tu za tvé názory nějak kritizovat. Pokud se ti DRS nelíbí, tak proč ne. Každému se líbí něco jiného. Ale asi bys nemusel tvrdit, že DRS F1 jen zhoršilo a nepřineslo nic pozitivního. Většina lidí z F1 DRS chválí a když se najde nějaký kritik, jde většinou o délku a umístění zón, málo kdy o princip.

            + 0 / − 0

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
            • Qwert

              XXX
              Podle těch dětinských smajlíků, kterými se snažíš "vylepšovat" své komentáře, usuzuji, že patříš k mladé generaci (omlouvám se, pokud se mýlím), která má poněkud posunutý žebříček hodnot, a tudíž nevidí (nebo jen nechce vidět), že používání DRS je už ze své podstaty nespravedlivé, neboť dává výhodu jednomu jezdci před druhým. Tvrdit, že stejně nespravedlivé je i to, že někdo má k dispozici silnější motor či pneumatiky v aktuálně lepším stavu, je nesmysl. Žádné pravidlo přeci týmům nebrání pořídit si ten nejlepší motor. A opotřebení pneumatik, případně volbu, kdy kterou směs nasadit, má jezdec taky zcela ve své moci. U DRS to tak ale není, tam je použití dáno pravidly a ta v daný okamžik neměří všem stejným metrem, neboť jeden jezdec křídlo otevřít může, zatímco jeho soupeř toto učinit nesmí.
              Že DRS usnadňuje předjíždění je jasné, na trati je tedy více živo, ale když se to spojí se skutečností, že aktivní bránění pozice je už prakticky zakázáno, tak reálně hrozí to, že během první čtvrtiny závodu se ustálí pořadí vozů podle nejrychlejších a pak už se nezmění (nanejvýš krátkodobě během zastávek v boxech), neboť pomalejší vozy logicky nebudou schopny předjetí vrátit. Tudíž závody nebudou o nic atraktivnější než třeba před dvěma třemi lety.

              + 0 / − 0

              ohodnotit kladně záporně

              Reagovat Nahlásit
              • Mike17

                Mike17

                XXX
                Není potřeba se omlouvat. Zhruba od půlky 80-tých let F1 sleduju. Takže mi 15 opravdu není. Smailíky používám, protože aspoň trochu vyjadřují emoce, což text neumí. V tomto případě to, že to nemyslím nijak špatně.
                Takže si i pamutuji jednoduché předjíždění na rovinkách s pomocí vzdušných vírů. Nikdo si tenkrát na to nestěžoval. Uznávám, že použití motoru a gum je trochu něco jiného. Ale vzdušné víry jsou principiálně hodně podobné DRS. A možnost použití byla stejná. Bylo to stejně fair jako DRS, jen se u toho tenkrát nemačkal čudlík. I tenkrát měl předjíždějící výhodu, kterou předjížděný neměl. Ta výhoda je u současných vozů minimální, proto ji nahrazuje DRS.
                Teoreticky je možné, že by se mohlo pořadí po čase ustálit podle rychlosti jezdců. Ale pak je tu několik otázek:
                1. Není to vlastně princip závodů, aby vyhrál ten nejrychlejší?
                2. Nebylo by podle tebe vlastně míň předjíždění (momentálně je jich mnohem víc i v konečných fázích závodů)
                3. Není to z tou čtvrtinou přehnané, vzhledem k rozdílnosti rychlosti vozů mezi kavilfikací a závodem a rozdílných strategiích?
                Asi ti připadá fair, aby člověk měl větší šanci se bránit. Já s tím částečně souhlasím, ale víc fair mi přijde mít vůbec možnost někoho předjet.
                Nejvýraznější příklad je asi poslední závod 2010. Nebylo ti líto Alonsa, že neměl šanci bojovat o titul kvůli o 2s pomalejšímu Renaultu? Mě jo a zdůrazňuji, že rozhodně nejsem Alonsův fanoušek a přál jsem titul některému z RBR. Ten závod byl od výměny v boxech nuda a to šlo o titul. To že Alonso Petrova předjede nevěřil snad ani velký Alonsův fanoušek.
                Tvé názory ti nezazlívám, ale někteří z nás mají raději vítězství toho nejrychlejšího a ne toho který v nejvhodnější dobu přezuje.

                + 0 / − 0

                ohodnotit kladně záporně

                Reagovat Nahlásit
  • hmmm

    XXX
    Nesmysl. DRS je velice levná záležitost. V prostředí F1 se dá říct, že je skoro zadarmo. [odkaz na stránku] o tom mluví např. tech. řed. McLarenu.

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • Qwert

      XXX
      Evidentně jsi nepochopil, na co jsem ve svém komentáři narážel. Tady vůbec nešlo o cenu, jako spíš o zbytečnost DRS.

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
  • uzivatel000729

    uzivatel000729

    XXX
    Neomezené využívání DRS během závodu je špatné.Jak už tu někdo psal...neslouží jen k předjíždění,ale i k udržení se soupeře před sebou.
    "Útočící" jezdec má výhodu v podobě DRS....jezdec který brání pozici už nemá žádnou možnost obrany.Může jen uhnout do strany a pak čekat,až ho pravidla pasují do role totálního bezbranného ňoumy.
    Raději uvidím závody s menším počtem předjetí,ale se skvělými souboji jako za dob kdy Schumacher sváděl bitvy s Hillem,Villeneuvem,Hakkinenem nebo Alonsem,než závod ve kterém se sice 100x předjíždělo,ale vždy jen v DRS zóně.To je nuda.

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • Qwert

      XXX
      První věta Tvého komentáře není zrovna přesná, neboť použití DRS v závodě není neomezené, nýbrž podléhá známým pravidlům, nicméně chápu, jak jsi to myslel a plně s Tebou souhlasím. Rozhodně není fér, aby ve stejném okamžiku mohl jeden jezdec DRS použít, zatímco jeho soupeři bylo toto zakázáno.

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
  • hmmm

    XXX
    S tím se dá souhlasit. DRS by nemělo ze soubojů odebrat prvek napětí a jezdeckého umu. Ostatně Nico to vyjádřil přesně - předjetí by mělo být radši těžší než moc jednoduché. 01

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Qwert

    XXX
    DRS je pouze umělý a zbytečně nákladný nesmysl, který závody rozhodně nijak nezatraktivní. Pokud někomu jde jen a pouze o prostou výměnu pozic (aby se na trati "něco dělo"), pak lze celý problém řešit mnohem jednodušeji a hlavně levněji (doslova zadarmo). Stačilo by zavést pravidlo, že pokud má jezdec vpředu od svého soupeře odstup menší jak jedna sekunda, musí jej pustit před sebe. Ve výsledku by to vyšlo nastejno jako s DRS (dva vozy by se míjely ve výrazně rozdílných rychlostech). Jednoduchý fanoušek amerického typu by měl svou show, zatímco inteligentní fanoušek, kterému jde o sport, by byl znechucen úplně stejně jako v případě DRS. Takže by se vlastně vůbec nic nezměnilo, ale týmy by ušetřily nemalé částky investované do DRS.

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Kapor

    XXX
    Ja si však myslím, že by mala FIA najprv zvolať fórum jazdcov a oni by mali navrhnúť ako to upraviť, lebo oni sú kompetentní o tom rozumne rozhodnúť. Rozhodovať bez nich, nie je účelné a ani dobré. 08

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • jumpman

    jumpman

    XXX
    Osobně bych zavedl omezení počtu použití DRS k předjetí jednoho jezdce druhým. Dal bych jim třeba 3 pokusy a pak by 3 kola DRS použít nemohl. Jde o to, že DRS nesloužilo jen k předjetí, ale dost často dávalo jezdci výhodu k udržení se vozu před sebou, takže bych po několika neúspěšných pokusech dal šanci jezdci vepředu poodjet na víc než 1s

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • tom11

      tom11

      XXX
      zajímavý názor. trošku mi to připomíná fungování powerboosteru v A1 GP. je fakt, že mě to vadilo hlavně ve chvíli, kdy bojující dvojice dojela někoho o kolo a pak použil DRS i ten vepředu....

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • jumpman

        jumpman

        XXX
        Tak ono to nebylo úplně fér ani když se třeba sjela trojice pilotů...
        Mě hlavně vadí, že na určitých typech tratí se v podstatě ten ve předu nemá šanci ubránit, ikdyž bude pomalejší jen lehce. Podle mě by DRS mělo usnadit předjetí toho pilota, který by byl výraznou brzdou, ale když nedá šanci pozici bránit, tak je to špatně...

        + 0 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Pierre Gasly pokračuje v dobrých výsledcích (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama