DISKUZE K ČLÁNKU "Smazaná kola, provoz, zdržování." Alonso kritizuje zastaralý formát kvalifikace

Fernando Alonso po své úspěšné sezóně zkritizoval formát sobotních kvalifikací, který je podle něj zastaralý. Místo aby se všichni těšili na chvíle, kdy mají vozy k dispozici nejvyšší výkon, panují spíše frustrace a přání, aby vše již skončilo.

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: "Smazaná kola, provoz, zdržování." Alonso kritizuje zastaralý formát kvalifikace

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 60, poslední 09.12.2023 11:39 Vložte komentář

Nejlepší názory

» rock (Hlasovali 5 lidé) 28.11.2023 17:05
Alonso mluví o formátu kvaldy, který byl v F1 v… »
» rock (Hlasovali 4 lidé) 28.11.2023 17:08
Jednokolovou kvaldu jsem miloval a hlasoval bych… »
» Loqenc (Hlasovali 3 lidé) 28.11.2023 10:10
To vypadá, jako by ho už závodění přestávalo… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

  • juras

    juras

    88.103.92.XXX
    Já víceméně souhlasím s kritikou Alonsa...

    Nikdy nic nebude takové že by to vyhovovalo všem. Současný formát je tady už dlouho a jeho nedostatky zazněly v jiných příspěvcích tak je nebudu opisovat.

    Jediný co jsem kvitoval pozitivně a co bych zkusil je kvalifikace kdy v každé části (Q1, Q2, Q3) se jede na jedné směsi...to se mi zamlouvalo...porovnat absolutní rychlost na bílé, na žluté a na červené. A ještě to prohazovat...takže ne vždy Q3 na červené.

    Ale abych řekl pravdu, já bych dal prostor jednokolové kvalifikaci...s tím že bych to viděl na dva pokusy...aby bylo možné odčinit zkažené kolo.

    I tady jsou negativa a nedostatky, ale z pohledu atraktivity se mi to jeví jako lepší řešení než současný formát. A ubylo by neustále se opakujících případů kdy se řeší kdo koho zdržel a nebo i jinak ovlivnil.

    A co se týče diskuze na téma dodržování traťových limitů...nevím co se tady řeší? Jednou je závodní trať nějak postavená a jestli umožňuje rychlejší průjezd vyjetím z trati je to chyba pořadatele a samotné trati. Takže bych nehlídal nesmyslně nějaké limity nějakými čárami a často pofidérními rozhodnutími. Prostě když je to blbě postavené, tak piloti budou vyjíždět až tam kam jim to závodní trať jako taková umožní...pořadatelé mají před závodem dost času na to upravit trať tak aby se překročení limitů tratě rovnalo zpomalení a piloti by mimo trať nejezdili proto že se jim to vyplatí.

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • Fanda.LH

      Fanda.LH

      83.240.60.XXX
      V ježdění na bílých v kvalifikaci smysl nevidím... Předpokládám, že by to ani "nešlo"... Spíš bych šel cestou nějakých speciálních kvalikační pneu, ještě měkčích než jsou ty červené pneu...

      Umožnil bych nějaký extra výkon např. se zrušením omezení na průtok paliva pro kvalifikaci, aby zkrátka to kvalifikační kolo se ještě vzdálilo od toho závodního...

      Předpokládám, že veškeré tyto "změny" budou narážet na to, že současné vozy jsou designované tak, aby zvládly více závodních víkendů a bylo by nemožné je tlačit do nějakých spec. nastaveních...

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • juras

        juras

        88.103.92.XXX
        Mě se líbí to že všichni se poměří na stejných gumách...líbí se mi porovnání absolutní rychlosti i na nejtvrdší směsi.

        + 0 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
  • jiras

    jiras

    188.75.128.XXX
    Formule 1 člověka fascinuje, dostaneš pod zadek to nejrychlejší na světě, musíš mít schopnosti a koule to uřídit, prostě žádné ořezávátko tam jezdit nemůže. Přitom to je parta ufňukánků, co brečí kvůli všemu.

    Limity tratě - pravidlo jasné, porušíš, dostaneš trest. Když tam daly ty žluté mrchy v Rakousku 2 roky zpátky, tak okamžitě pláč že je to nebezpečné, ale jezdili po nich pořád. Stejné by to bylo pokud tam dají kačírek, tráva, hřebíky.

    Spravedlnost - tak určitě, v F1, kde tě sejme někdo v první zatáčce, kde najdeš na kanál a místo boje o pódium se plácáš někde na konci první desítky, kde ti závod podělá zaseknutá matice kola, cizí nehoda a výjezd SC po tvém pitstopu atd. atd. Ať jde hrát šachy, budou spravedlivé, leda by mu špatně nastavili klimatizaci...

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • Fanda.LH

      Fanda.LH

      83.240.60.XXX
      Nedávno jsem se zamýšlel nad tím brečením v kontextu toho, že někdo krouží za někým a hlásí překročení limitů tratě apod.

      Je to trapný, ale je to poplatné době... Kdyby byla mimo trať tráva, štěrk, tak není důvod to hlásit, nikdo by výhodu nezískal...

      Další věc je, že dnes jsou všude kamery s vysokým rozlišením, každá situace se dá analyzovat do detailu... To dřív nebylo, takže mnoho věcí se prostě přešlo s tím, že nejsou důkazy... Dnes můžeš usvědčit kohokoli, jde jen o to, aby se na to nezapomnělo / nepřehlídlo se to... Takže všichni bonzují, aby se náhodou nestalo, že jiným to projde s sami budou potrestáni...

      + 1 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
    • juras

      juras

      88.103.92.XXX
      Závodní trať se dá upravit tak že vyjetí mimo se bude rovnat výrazné časové ztrátě...a nikdo nebude bulet...jen se musí chtít.

      Jednodušší je nakreslit bílé čáry...ale kouzlo by mělo být v tom že nepojedu na limitu a pak budu čekat jestli elektronika odhalí že jsem přejel bílou čáru o 2 cm...ale že když to udělám, tak rychlejší na 100 % nebudu...a dost možná si i poškodím auto.

      Současná F1 se blíží e-sportu...všichni se hodně blíží hranici...ale její překročení znamená jen smáznutí času.

      + 1 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • jiras

        jiras

        188.75.128.XXX
        Už jsem to jednou psal - F1 je jeden víkend v roce, to trať neuživí. Pro různé cupy a amatéry je výhodné tam mít asfalt, neb jsou to horší řidiči (logicky) a počet lidí kolem trati je proti F1 velmi zredukován.

        Že se to v F1 blíží esportu souhlasím, že by si kvůli kačírku atd. nestěžovali už ne, v F1 se brečí pořád. Má to i výhody btw - vem si jak vytlačil MV ChL ve Vegas, být tam kačírek tak ChL končí. Bylo by to férové a lepší?

        + 0 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • juras

          juras

          88.103.92.XXX
          Je to tvrdé, ale je to tak...vezmi si Monako...tam by taky bylo "výhodnější" nejezdit kolem svodidel a nesmět si zdaleka dovolit tolik chyb jako umožňují právě ty superbezpečné okruhy se superúnikovými zónami.

          Možností jak zajistit jasné a nezpochybnitelné vymezení závodní dráhy je víc...nechceš-li štěrk a chceš zachovat trať tak jak je? Stačí obrubníky které nebudou dovolovat "závodní" přejíždění...ostatně byly doby kdy to tak bylo...piloti kroužili těsně kolem obrubníků...najetí na ně znamenalo ztrátu.

          Brečet se bude vždycky...pokud se nebude trestat stejným metrem bude brečení pořád hodně. Na situaci Verstappen - Leclerc z posledního závodu je v podstatě jenoduché řešení...kdyby Verstappen vytlačil Leclerca a ten musel skončit...dostal by Verstappen černou vlajku a tak by skončil.

          + 0 / − 0

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
        • Fanda.LH

          Fanda.LH

          83.240.60.XXX
          Ve skutečnosti je to přesně naopak... F1 trať uživí resp. z toho, že je trať součást kalendáře, tak trať žije i několik let...

          A Asfalt je tam hlavně kvůli F1... Protože vozy jsou extrémně rychle a drahé resp. všechno co souvisí se závodním víkendem je drahé, takže nechceš řešit žádné komplikace a průtahy...

          Asfaltové zóny jsou mnohem nákladnější a náročnější na údržbu. Kdyby nebyly součástí standardů dnešní F1, tak by je nikdo dobrovolně nebudoval... Možná na nějaké testovací trati, kde je milion konfigurací... Ale kvůli běžnejm lidem to vůbec není důvod budouvat... Veškerá zodpovědnost jde za nimi, nikoho jejich kroužení nezajímá... Narozdíl od F1, kde to sledují 100vky milionů lidí po celém světě TV mají vyhrazený čas atd...

          + 0 / − 0

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • Fanda.LH

            Fanda.LH

            83.240.60.XXX
            Celkově jsou vtipný ty představy o tom, že udělat štěrkové zóny apod. by bylo hrozně drahé... Když je to úplný nic ve srovnání s tím, co musí pořadatelé zajistit, aby se tam F1 vůbec mohla jet...

            MotoGP v Brně skončilo na 2 věcech...
            1. Zalistovací poplatek => Raketa, kterou musíš zaplatit, abys byl součástí kalendáře, která je dávno mimo výtěžek ze vstupného a dotuje ji stát
            2. Aby se v Brně mohlo jet, tak bylo vyžadováno přeasfaltování celé trati, což vycházelo cca stejně jak ten poplatek... Nebo další raketa, kterou neměl kdo zaplatit...

            Výše píšu, že F1 okruh uživí... Realita je podle mě taková, že závodní okruh je jedna velká černá díra... Ale účast v tak prestižním kalendáři jako je F1, MotoGP zpravidla zajistí, že do té díry je ochotný někdo sypat peníze... Tzn. proto ten okruh žije... Jakmile vypadne ze šampionátů, tak začne dožívat / chátrat...

            + 0 / − 0

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
  • tom11

    tom11

    194.212.104.XXX
    Že se Álovi nelíbí, když má jezdit pod tlakem přisuzuji jeho již do jisté míry pokročilému věku.
    Mě, jako fanouška, opravdu nebavily kvaldy, když bylo na trati jen jedno auto a v podstatě se nic moc nedělo. Proti tomu je současný formát akce sama.

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • Fanda.LH

      Fanda.LH

      83.240.60.XXX
      Jedna věc je tlak a druhá spravedlnost... Kvalifikace by měla být tou spravedlivější částí víkendu, kdy cílem je zkrátka seřadit jezdce od nejrychlejšího po nejpomalejšího... Většinou to zafunguje dobře, byť jak píšu mě z kvalifikace zbyly poslední 3 min. Zbytek jsem osekal... Ale někdy to je celkem bizár...

      Třeba škrtání časů... Dává smysl, že když se pilot nevejde do limitů tratě, tak mu kolo jako takové nemůže být uznáno... Jenže při současném systému kvalifikace to znamená, že nemusíš postoupit do další části... Což může být absurdní trest v kontextu celého systému... Dneska může jezdec v závodě vlítnout do soupeře před sebou, vyřadit ho ze závodu... Dostane 5sec, ty si najede a všechno dobrý... Současně stačí cm v kvalifikaci a startuje třeba i o 10+ pozic než by normálně startoval... Což může zkazit celý závod...

      K tomu co se děje, neděje... Popisoval jsem to níže... Pokud někdo fandí Albonovi apod. Umím si představit, že je vzrušený s každou částí... Většina předpokládám fandí jezdcům, kteří se pravidelně umisťují v TOP10... Pro mě fanouška LH, ale platí to pro fanoušky jezdců Ferrari, RB, Alonsa, Mclarenu, Russella atd. O co se jede v Q1 ?? O postup do Top 15... To je meta jako blázen... Musím se dívat, jestli mu neškrtnou čas, protože tj největší zápletka toho, že se tam nedostane...

      O co se jede v Q2 ?? O postup do Top 10... To je zajímavější, ale zase ne až tak o moc... Pořád postupují 2/3 jezdců... Většinou to čeká šťastlivce z Q1 jako je právě Albon apod. A k tomu se přidá 1-2 nešťastníci z pravidelných Top10... Takže kdybychom si připustili, že Q3 má nějaké pravidelné složení, tak se obměňuje nějakých 10-20% => To je prostě strašně málo...

      Pak se jede Q3, kde se až jede o pozice... Q1 20min neudělat chybu... Q2 15min neudělat chybu... Q3 10min konečně z toho vymáčknout maximum... Což ale jak píšu níže má jasný scénář 2 pokusy... Takže skutečně se něco děje posledních 3-5min.... To je strašně málo...

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • tom11

        tom11

        77.48.94.XXX
        tvoje argmenty chápu a co se týká škrtání časů, tak to se mi na současné podobě rozhodně vůbec nelíbí přesně z těch důvodů, které uvádíš. ale pokud by byl formát jednoho kola a v něm by překročil pilot limity tratě? dostane na závěr nový pokus? pojede z posledního místa?... navíc při tvém přístupu by ses stejně díval jen na Lewise, takže bys sledoval ještě menší část kvaldy 04
        kvalifikace je součást závodního víkendu jako každá jiná a v ideálním případě by měly být všechny části víkendu spravedlivé a sportovně čisté. to je ale iluze, kterou v reálu nikdy nedosáhneme. to by museli jet všichni své kolo na stejné trati za naprosto stejných podmínek ( počasí, stav trati... ). to je prostě absolutně nereálné. pro mě, jako pro fanouška F1 obecně je současný formát naprosto OK, a coby fanda McL bych jej taky zásadně neměnil. co bych změnil, tak jsou tresty za limity - ty bych úplně zrušil a tratě doplnil o části s podstatně menší adhezí hned za obrubami. ale o tom se tu obecně bavíme už dobré dva roky, Plho 04
        taktické hrátky s počty kol, s pomalými výjezdy a pod k tomu patří. a je jen na FIA a jejích pravidlech, aby to vše bylo v rámci pravidel, která by měla být jasná a jasně vymahatelná a jasně sankcionovaná v případě přestupku.

        + 0 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • Fanda.LH

          Fanda.LH

          83.240.60.XXX
          Zkrátím to:
          1) Nesedí mi váš argument, kdy se snažíte obhájit současný formát s tím, že dřív to byla nuda... Já říkám, že je to nuda i dnes
          2) To, že sleduji hlavně LH... Hlavně poslední 3 min z toho vychází... Závod sleduji většinou celý... Protože většina toho co se tam děje má nějakou váhu, která se promítá do toho, jak to nakonec dopadne... Což se v kvalifikaci neděje... Není to o LH, ale o tom, že zbytek je nuda...

          Já jsem o samostatném jednom kole nikde nepsal. Možností jsem vypsal celou řadu (Udělat z toho minišampionát o PP, aby každé umístění mělo váhu)... Za mě je problém současného formátu, že drtivá většina času je o ničem... Je to příliš nízko položená meta, aby mě to zajímalo...

          Co se týče toho, že někdo sleduje, jenom malý výřez toho co se děje... Třeba jen konkrétního pilota. V tom problém nevidím, to je naopak způsob jak získat další diváky, kteří nejsou ochotni obětovat celou hodinu času, což je mnohdy můj případ... Ale i tak se to dá udělat zajímavěji a lépe...

          V současné době může LH vypadnout v Q1, Q2... Ale za mě nemůže vypadnout způsobem, který byl pro mě atraktivní, aby mě motivovalo to sledovat... Takže i když se těch částí účastní, tak mě ty části nezajímají...

          + 0 / − 0

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • tom11

            tom11

            194.212.104.XXX
            To je čistě věc osobního názoru. Já se prostě u těch jednokomorových kvalifikací nudil. Pro někoho zo možná byl vrchol napětí, pro mne ne.
            Zo s Lewisem berte s nadhledem, jen jsem si maličko rýpnul, ale určitě to nemyslím zle 11.
            O tom jednokolovem formátu mluvil Alonso, proto jej zmiňuji.

            + 0 / − 0

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
            • Fanda.LH

              Fanda.LH

              85.162.8.XXX
              To se jezdilo kolem roku 2005... Taky to má něco do sebe, ale chápu, že zase je málo akce... Já bych chtěl něco koncentrovanějšího TOP10, 10min 2 ostrá kola kola a hotovo... Klidně ať těch 30-50 ušetřených minut padne na nějaký trénink...

              + 0 / − 0

              ohodnotit kladně záporně

              Reagovat Nahlásit
        • Fanda.LH

          Fanda.LH

          83.240.60.XXX
          Co se týče spravedlnosti... Moje myšlenka byla taková, že do závodu se projevuje chytrost / strategie, ale i samotný fakt, že je to hromadný závod a jeden ovlivňuje druhého...

          Když si třeba představíš silniční cyklistiku... Tak máš závod s hromadným startem a pak máš časovku... V závodě s hromadným startem hraje velkou roli strategie, to jestli se nepřipleteš do pádu apod... Časovka by měla být čistě o schopnostech jednotlivce... V tom je časovka "férovější"... Za mě by tak fungovat i kvalifikace v rámci F1... Chápu, že je atraktivnější, když je víc vozů na trati, ale za mě by neměli zasahovat vzájemně do svých top výkonů...

          + 0 / − 0

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • tom11

            tom11

            194.212.104.XXX
            Tak to je možná i vysvětlení našich rozdílných pohledů. Mě cyklistika docela baví, ale za nejméně záživnou část považuji časovku. Ta mne prostě moc nebere.

            + 0 / − 0

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
            • Fanda.LH

              Fanda.LH

              85.162.8.XXX
              To samozřejmě chápu a vlastně těžko to jakkoli rozporovat... Nicméně ten kontrast je důležitý... V časovce jede každý na sebe, v závodě to domestici odpracují za lídry...

              + 0 / − 0

              ohodnotit kladně záporně

              Reagovat Nahlásit
    • juras

      juras

      88.103.92.XXX
      Jo, dejme každou část na 30 min., pak bude dost prostoru...teď si myslím že se neustále řeší kdo komu jak překážel.

      Jistě většinou se čeká na samotnej závěr...ale oni jinak to vypadá na Monze či ve Spa...na dlouhém okruhu kde se auta rozptýlý a není tam husto...jinak v Monaku a na dalších krátkých okruzích. Kromě toho těch případů kdy nehoda v závěru části kvalifikace někoho odsune kvůli zastavení.

      Mě přijde že by se mohl zkusit ten jednokolový formát....

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Valtteri Bottas s novým Sauber Kick C44 - Ferrari při testech v Bahrajnu

FOTO: Nové vozy v akci během předsezónních testů v Bahrajnu

Charles Leclerc s novým Ferrari SF-24 při testech v Bahrajnu

Závěr předsezónních testů v Bahrajnu - v poslední hodině překvapil Cunoda, Leclerc uhájil vedení

Charles Lecler s novým Ferrari SF-24 při testech v Bahrajnu

Druhý den testů v Bahrajnu nejrychlejší Ferrari, Red Bull ztrácel tři čtvrtě sekundy

Alexander Albon při testu nového Williamsu FW46

V Bahrajnu začaly předsezónní testy, Verstappen s "revolučním" Red Bullem dominoval

Nový Red Bull RB20

Nálada u Red Bullu po prvotním testu RB20? Coulthard sděluje své dojmy, hodnotí soupeře

Verstappen v souboji s Leclercem

Verstappen k Ferrari? "Nikdy neříkej nikdy," komentuje Max

Leclerc testuje nové Ferrari SF-24

VIDEO: Ferrari SF-24 poprvé v akci ve Fioranu

Red Bull RB20

Mistrovský Red Bull odhaluje novou zbraň R20. Podaří se Neweymu opět zaskočit soupeře? + FOTO

Lewis Hamilton testoval nový vůz Mercedes F1 W15 na okruhu v Silverstone

Mercedes vytahuje nový Stříbrný šíp W15, poslední pro Hamiltona + FOTO z okruhu

McLaren MCL38 - Mercedes

Nový McLaren MCL38 představen - zatopí špičkovým týmům? + FOTO

  • Čtvrtek

    • 1. Trénink (12:30 - 13:30)
    • 2. Trénink (16:00 - 17:00)
  • Pátek

    • 3. Trénink (13:30 - 14:30)
    • Kvalifikace (17:00)
  • Sobota

    • Závod (16:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. ALBON, 2. ALONSO, 3. BOTTAS... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama