DISKUZE K ČLÁNKU Sedmero Sennových prohřešků ve F1
Při nedávném srovnání Lewise Hamiltona a Ayrtona Senny ze strany technického ředitele Williamsu Paddy Lowea bylo řečeno, že Sennu si nelze idealizovat. Co tedy „božský Ayrton“, velebený a uctívaný, prováděl tak špatného?
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Sedmero Sennových prohřešků ve F1
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
» NakasiBMW
(Hlasovali 4 lidé)
19.06.2017 10:24
AS byl pán a F1 takové postavy potřebuje ale jeho… »
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
api
20:44 18.06.2017 88.212.37.XXXUživateli bylo zakázáno přispívání do diskuzí. Opakovaně porušoval podmínky diskuze. -
Pikaso
18:38 18.06.2017 62.240.164.XXXTak je to tu. Jako zaslepený fanda AS musím napsat, že události kromě první a druhé události si pamatuji. Na rozdíl od WRC-FX-F1 jsem to měl obráceně. Můj tatík byl "fanatickej" fanda AP a já AS, takže by jsme měli autíčka na autodráze vybrané dle obliby. I přes své fandovství k AS musím říci, že souhlasím s popsáním bodů 3,4 a 7, také musím říci, že takových příkladů je dle mého názoru více a nikdy jsem si opravdu nedělal žádné iluze o bezchybnosti nebo dokonalosti AS. Bod 1 nemohu hodnotit nic o tom nevím a bod 2 jsem dnes prostřednictvím článku slyšel (četl) poprvé. Bod 6 je samozřejmě pravdivý, ale podle mě trošku vytržený ze souvislostí. Pokud však jde o stížnosti směrem k W a diktování ze strany AP, tam to jednoznačně bylo ze strany AS malicherné a dětinské plakání. No a bod 5 komentovat asi nebudu, protože pokud pominu opět naprosté vytržení z kontekxtu, můžu napsat jenom jediné. Slovní přestřelku v rozhovoru pro francouzské novináře začal sám AP, který v roce 1990 řekl, že jestli se tam, /myšleno v souboji/ AS objeví tak ho znovu sejme. Mě jako zarytého fandu AS tehdy hrozně potěšilo to slovíčko znovu. Kam asi tak patřilo ????
No nic. Děkuji za zajímavý článek a spíše bych k němu ocenil uvedení zdrojů. Zejména právě k bodů 1 a 2.
PS:Nechci být hnidopich, ale máš tam jednu faktickou chybu. AS pro McL vyhrál poslední závod o 14 dní později v Austrálii, tehdy ještě v Adelaide. Záznam z celého závodního víkendu byl dokonce použit do filmu o AS s názvem Sbohem Vám všem. Normálně mám pocit že jsi to tam napsal schválně a zkoušíš mě .-
jumpman
19:08 18.06.2017 178.255.168.XXXno, nevím s čím chceš souhlasit nebo nesouhlasit, robertino tady neprezentuje názor, tohle je pustý popis událostí, a jak sem napsal níže, určitě bych si vzpomenul na dalších 10 kdy mi vařila krev, jak mu to mohlo projít...
Dnešním výkladem by přišel o licenci během prvních 5 závodů...-
Pikaso
20:02 18.06.2017 62.240.164.XXXNevím čemu nerozumíš. Píšu svůj názor s čím souhlasím a s čím ne. Jednoduché. O tom většinou diskuse bývá, prostě si lidé slušně vyměňují názory.
No a pokud tě to zajímá, podle mého názoru, kdyby AS neumřel a závodil dál, byly by závody F1 dnes hodně jiné. To co komisaři dnes hodnotí jako fauly by se vůbec nedělo, protože by již dnes bylo normální a pravděpodobně i v pravidlech to, že ten kdo je vpředu musí také ctít toho kdo s ním chce ze zadu závodit a musel by mu tam nechat místo. Tedy trapná rozhodnutí, že závodník fauluje s vysvětlení že jeho pokus byl optimistický by nebyly.
AS by to nezařídil tím, že ho bezmezně obdivuji, ale právě tím, že do tehdejší sterilní a nudné formule jedna skutečné prvky závodění vnášel. Dnes by to již byla norma, stanovená pravidly.
Osobně doufám, že nová mladá krev, která se o to snaží dokáže tento princip prosadit. Až se v soubojích budou muset chovat slušně všichni a ti co opravdu faulují budou potrestáni, bude formule jedna zpět tam kde má být a nebude muset nikdo řešit kolik předjížděcích manévrů bylo a co udělat proto aby se více předjíždělo. Rychlostí a náročností poslední úprava pravidel trochu vrací F1 její DNA a teď už opravdu schází jenom ta podpora závodníků v pravidlech a bude o předjíždění postaráno.-
jumpman
22:25 18.06.2017 178.255.168.XXXtvůj názor ti neberu, ale nemyslím si, že máš pravdu. Schumacher svojím stylem byl sennovi velice blízko a kromě toho, že si o něm myslí spousta lidí že je prase se nic nezměnilo. Sennova obliba těží především z jeho smrti, v dobách jeho aktivní kariéry byli fanoušci 50/50 senna - prost, nekritický obdiv vznikl až po sennově smrti.
A robertino popsal události jak se staly, proto tak nějak nechápu, jak můžeš s některou nesouhlasit, to není názor, to je fakt se kterým nehneš, můžeš ho maximálně potlačovat...-
Pikaso
22:11 19.06.2017 62.240.164.XXXAž k tomu po Senově smrti souhlasím s dovětkem, že teď je podle mě pořád tak nějak půl na půl. K faktům bych už jenom dodal, že popis faktů, které předložil Robertino je prostě jenom jedním z mnoha výkladů a jak jsem již psal s něčím souhlasím, s něčím ne a většinu jsem viděl na vlastní oči (tedy naživo na Eurosport tehdy ještě v angličtině) a nepotřebuju k tomu názor žádného odborníka, prostě si ho udělám sám. -
uzivatel001890
08:20 20.06.2017 85.239.64.XXXPodle mě tedy Senna netěží ze smrti nic.
Já jako malej prostě Brazilce zbožňoval i ve forbale, jejich jména jsou i dnes z pohledu evropana senzační (třeba volejbalistky) Podle mě bylo pro nás okouzlující už jeho jméno! znělo zajímavě, jezdil skvěle v perfektních autech v černém ještě Lotusu, skvělá přilba a ikona...¨
... Smrt u mě nic nepřidala
A Prósta jsem neměl rád už proto, že pak "vygumoval" Laudu v té jedné sezóně
... TJ Gloriola Senny je tím jaký byl za života zjevením a vůbec ne proto, že se zabil!!!
PS: Prosta jsem rád neměl, ale s odstupem ho rád mám hodně, protože je s té legendární doby a mám ho rád i za ty kontroverze co tu popisujete. ... Snad je Piquetovi jsem ještě moc na chuť nepřišel ... (a Stewartovi také ne) ale i Piquet byl neoblíbený (u mě) rival Laudy ... jinak to byl celkem i fík a ta jeho boxovačka je pro mě ikonická ... ukazuje touhu po vavřínech ... a to mám rád strašně moc ač paradoxně Lauda se u mě stal legendou ač byl vlastně opak Senny i Piquta a ... spíš podobný Prostovi
Ale byli to Reci všichni!
-
-
-
-
-
-
RoBertino
20:24 18.06.2017 83.208.82.XXXZ větší části jsem čerpal z britských médií, nejčastěji Autosport, který jsem měl k dispozici, pak samozřejmě i z dalších periodik (Motor Sport Magazine, Auto Motor und Sport, Štart, MOTORistická současnost) a rovněž z knih Ayrton Senna - McLaren, Senna Versus Prost či Ayrton Senna .- All his races.
-
-
-
-
Martin Z.
17:22 18.06.2017 185.14.233.XXXUživateli bylo zakázáno přispívání do diskuzí. Opakovaně porušoval podmínky diskuze.-
jumpman
18:03 18.06.2017 178.255.168.XXXano senna byl vynikající pilot, ale nemyslím si, že byl lepší než prost, jen měl víc štěstí na shovívavost komisařů a náklonost denise, ale ta nekritičnost co panuje s jeho uctíváním je vážně mimo, takže za takovýto článek lze jen zatleskat, ikdyž bych "vyloupl" z paměti minimálně 10 dalších kontroverzí, co sennu provázely-
Pikaso
18:53 18.06.2017 62.240.164.XXXI kdybych na malou chviličku připustil, že AS to měl lehčí u komisařů než třeba právě AP, pak by mě zajímalo jak by jsi vysvětlil naprosto nesmyslné vyloučení AS ze závodu v Japonsku 1989, díky kterému tedy nakonec AP získal titul. Jak tohle tedy zapadá do tvého zhodnocení ?????
Můj osobní názor na toto je zcela jiný. Ano AS nebyl žádná slečínka a určitě nebyl bez chyb. Shora popsané incidenty nejsou zrovna vzorové chování hvězdy, ale co se týče trestů a shovívavosti komisařů si myslím, že to nebylo směrem k AS, ale bylo to proto, že v té době komisaři do závodů zasahovali daleko méně než dnes a tedy trestali všechny celkově méně než dnes. Proč si všichni pamatujeme prohřešky AS a AP je samozřejmě jednoduché. Byli prostě ti nej nej nej a byli tedy nejvíce na očích, navíc oba ignorovali TR a proto mohl vzniknout příběh žijící si svůj život ještě dnes 28 let od svého vzniku i přesto, že jeden z aktérů již 23 let není mezi námi.-
jumpman
19:04 18.06.2017 178.255.168.XXXdiskvalifikace přišla za vynechání části trati, tehdy dle pravidel. Osobně si myslím, že mu sečetli i to, že poslal prosta z tratě, nechal se roztlačit poté co mu zdechl motor a trať si zkrátil...
Ano, dnes komisaři zasahují mnohem víc než dřív, ale nějak si nepamatuju, že by AP byl iniciátorem nějakého manévru alá "prase" kdy by cíleně najel do soupeře, u senny to byl jeho jízdní styl, takže se mu každý raději klidil z cesty. Pohledem dnešních komisařů by měl senna ještě o jeden titul méně, protože co předvedl v 90 v suzuce bylo regulérně na odebrání licence...-
Pikaso
19:47 18.06.2017 62.240.164.XXXAno, to je oficiální vyjádření. (naprosto účelově nalezené řešení, které si ještě během závodu vybrečel sám osobně AP, který jakmile uviděl, že AS pokračuje nešel do svého motorhoumu, ale sprintoval do kanceláře komisařů a tam měl velké jedná s tehdejším šéfem F1 francouzem JMB). Viděl jsi ten závod ??? Jaké zkrácení trati ??? Všude na netu je milion videí z celého incidentu, a pokud zaslepení fandové AP z leteckého záběru nevidí, že AP zatáčí do zatáčky asi tak minimálně metr před ní, že kdyby tam AS nebyl tak by si trať zkrátil právě AP nemáme se opravdu o čem bavit. Tolik k úmyslnému najetí do soupeře ze strany AP. úplně stejně je to v roce 90, i když tam měl AS vedle AP pouze přední křídlo a přední kola a dalo by se polemizovat jestli ho vůbec AP viděl v zrcátkách. Ale jak trefně píšeš, kdyby to bylo dnes, měl by to těžší, ne že by byl bez titulu. Rozhodnutí by se pouze posunulo na poslední závod, protože AS měl náskok, který by mu i tak zajistil přenesení rozhodnutí na ten poslední závod. Mimochodem v této zatáčce byla tehdy závodní stopa zhruba středem vozovky a do zatáčky se na vnitřek zatáčelo až na jejím konci. Proč asi AP najel na vnitřek najednou na jejím začátku ???
Noc nic. Tolik můj zaujatý neopodstatněný názor a více se k tomu vyjadřovat opravdu nebudu. Každý tam prostě asi vidí co chce. Ale možná by jsi mohl zkusit tuto věc ohodnotit podle videa někoho, koho to vůbec nezajímá, nemá k tomu vztah a neví komu fandíš a o koho se jedná. Několikrát jsem to udělal a asi by se ti nelíbil názor nezaujatých laiků na normální nehodu. Zkus to bez ovlivňování hodnotitelů jestli jsi tak nezaujatý.
-
RoBertino
19:55 18.06.2017 83.208.82.XXXVážený Pikaso, ve formuli 1 narazíme na velké množství pravidel, která jsou diskutabilní a trochu popírají logiku. Případ Japonsko 1989 ostatně není zdaleka jediný, stačí si vzpomenout na rok 1979, kdy podobná situace rozhodovala o šampionovi F2 mezi Surerem a Hentonem. Nikde nebylo řečeno, že si Senna pomohl nebo si zkrátil trať. Ale pravidlo tak zní a musí se zkrátka respektovat. A jestliže v pravidlech je za podobný případ diskvalifikace, myslím, že by to Prost "nevybrečel", i kdyby před Balestrem dělal striptýz. V podstatě v obdobné situaci byl i Magnussen v Kanadě. A pokud se na to podíváme z hlediska podivností - byly tu i snahy zdramatizovat šampionát tím, že se započítával pouze určitý počet výsledků. Takže v roce 1988 získal Senna o 11 bodů méně, ale díky škrtům se stal mistrem světa. Také nic nového pod sluncem, viz rok 1964...-
Pikaso
20:27 18.06.2017 62.240.164.XXXJeště než jsi napsal tento článek tak jsem ti psal, že o tomto se nechci bavit. Pokud by to bylo jak píšeš, dostal by AS černou vlajku hned a ne až po vyhraném závodě. To pravidlo tam bylo a je. Samozřejmě se, ale týká ostrého kola a ne návratu na trať po nehodě nebo vyjetí do kačírku. V tento daný okamžik prostě JMB ohnul se svým kamarádem AP pravidla v jeho prospěch. K ostatnímu nemám výhrady. Těchto sporných rozhodnutích bylo mnoho a je docela známo, že já osobně jsem přesvědčen, že podobná (ne tedy vybrečená) opomenutí pravidel nebo jejich špatná interpretace v současnosti darovala 2 tituly třeba SV. Nevím jak dalece sahá archiv příspěvků, ale už jsem je tu psal i konkrétně. Vzpomněl jsem si na ně vlastně díky onomu zkrácení trati, které právě SV bylo prominuto a minimálně trochu pomohlo k titulu. A to podotýkám, to bylo opravdové a dokonce úmyslné zkrácení tratě. No a k roku 1988 snad jenom to, že to pravidlo bylo známo před sezonou a neudělali ho po sezoně nebo během posledního závodu, aby dali AS (nebo komukoliv jinému) mistrovský titul. Takto přepočtem třeba přišel o titul v ME Ralye JK na úkor AM. Bohužel to tak bylo a těch případů je spousta, což je samozřejmě pravda.
-
-
-
-
-
-
Nadcházející závod 24.11.2024
GP Las Vegas50 kol (309.958 km)
Las Vegas
-
Pátek
- 1. Trénink (5:30 - 6:30)
- 2. Trénink (9:00 - 10:00)
-
Sobota
- 3. Trénink (5:30 - 6:30)
- Kvalifikace (9:00)
-
Neděle
- Závod (7:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek