DISKUZE K ČLÁNKU Team Williams - Těžké začátky (1969-1978)
Na stránkách F1News.cz se nedávno rozhořela debata, jak to vlastně bylo s týmem Franka Williamse ohledně jeho prvních let v F1. V některých pramenech se uvádí jako výchozí rok 1977, kdy Williams získal finanční nezávislost, ovšem historie této kdysi veleúspěšné a nyní spíše paběrkující stáje je daleko bohatší. Pojďme nyní na první návštěvu.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Team Williams - Těžké začátky (1969-1978)
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
uzivatel001160
15:18 26.01.2014 94.242.114.XXXsuper článek Díky moc za článek.
Jen takové drobné (snad to nebude považováno za hnidopišství) doplnění, nebo spíše vysvětlení. V mnoha článcích se uvádí jako datum vzniku stáje roky 1976 a 1978, z toho co jsem vyčetl (zahraniční zdroje - neumím anglicky, složitá, složitá práce - díky pane Google) a tady ve článku to nezaznělo (dobře tedy, nebylo napsáno ), pak jde buď o rok změny vlastnické struktury, čili o rok kdy FW prodal oněch 40% podílu ve své původní stáji a založil v podstatě novou i když s podobným názvem. Rok 1978 se uvádí občas z toho důvodu, že v tom roce se objevily první vozy vlastní konstrukce.
Snad se tedy nemýlím a nebylo to ještě z jiných důvodů , pokud někdo ví, ať doplní.-
RoBertino
16:34 26.01.2014 83.208.82.XXXVlastnická práva Je to opravdu hodně složité - zmíněný rok 1976, jak jsem uvedl, byl de facto příchodem Wolfa změněn statut stáje, protože vznikl nový subjekt Wolf-Williams, ovšem nebyla to tak razantní předělávka jako v případě Tolemanu na Benetton. Wolf po neshodách s Williamsem založil vlastní stáj, v níž Frank neměl žádný podíl, ale striktně právnicky řečeno do ní převedl oněch 60 % z existujícího svazku. Jak jsem napsal, Williams by se poté neuživil, a on prodejem oněch 40 % nepřišel o stáj se svým jménem, podstatnější bylo, že se zbavil výhod ze strany FOCA, které se tím prodejem převedly na Wolfův tým. Proto hledal Williams silného mecenáše, aby vůbec mohl svou stáj provozovat a první "nový" rok měl sloužit k vyrovnání nákladů. Co se týče názvů stájí a týmů, tam bych to neviděl tak dramaticky, protože hlavně díky sponzorům se měnily oficiální tituly téměř každý rok (tedy pokud přišel nový podporovatel) a stačilo, aby zůstalo hlavní jméno. Jarda Lotusolog by určitě mohl vyprávět, jak to bylo s Lotusem v 70. letech, kdy třeba vozy měly název JPS Mark. IV, ačkoliv je provozovala stáj Lotus-
uzivatel001160
16:42 26.01.2014 94.242.114.XXXJasně, já jen chtěl trochu ozřejmit, proč se v historických datech uvádí různé roky u vzniku týmu Williams. O nic víc mi nešlo, nemíním to tu rozebírat po právní stránce atd.
Jsem fanda Williamsu a při studování historie mi tohle taky dalo zabrat a v diskuzích se to tady rozebíralo už mnohokrát to datum vzniku současné stáje, proto jsem to tady napsal, aby lidi věděli, proč se ty data různí v závislosti na zdroji.
-
-
-
odin
12:09 26.01.2014 77.240.96.XXXNostalgie Tohle jsou články, které strašně rád čtu a ve kterých se dostávám zpět do té nádherné éry F1, kdy nadšenci získávali peníze pro formuli 1. A ne, jak je tomu dnes, potřebovali formuli 1 pro zisk peněz. V těchto dobách znamenala havárie ohrožení života pilota a nikoliv způsob, jak získat titul mistra světa.
Je dobře, že vznikají filmy jako je Rush, či "1" a že existují redaktoři jako je RoBertino. Díky nim se můžeme my starší oddávat krásné nostalgii a ti mladší poznávat krásy závodů F1, kdy ještě nešlo v první řadě o zisk peněz.-
Ligier
14:03 26.01.2014 109.80.112.XXXSouhlas, ale podotknu, že o peníze šlo tehdy také, jen řádově jiné, Frank využíval věc, kterou dnes proklíná každý druhý fanda - platící jezdce (to je ve článku nevyřčeno) a kolotoč velkých peněz už byl nastartován o pár let dříve ať ze strany jezdců, sponzorů nebo majitelů - vzpomeňme Rindta, Bernieho, první jezdící krabičky cigaret Lotus atd.-
odin
14:30 26.01.2014 77.240.96.XXXJasně, že i tehdá šlo o peníze. Ale ne v první řadě. Prachy každý potřeboval, aby mohl závodit. Nezávodil proto, aby získal prachy.
Dneska mi to připadá převrácené na hlavu.
Tehdá lidé dělající motorismus získávali peníze na svůj koníček (práci) tím, že prodávali reklamní plochy na svých autech firmám, které s motorismem neměly nic společného. Třebas cigaretovým gigantům (JPS,Marlboro,Gitanes, atd.)
Dnes firmy zabývající se nemotoristickým byznysem kupují stáje F1, jako propagaci pro svůj sortiment. Jednoduše jsem trochu zklamaný z toho, kam F1 spěje a také mi trošku připadá, že se formule 1 dostala v kolotoči peněz na druhou kolej. Pokud chápeš, co jsem tím chtěl vyjádřit.-
Ligier
11:39 27.01.2014 88.103.97.XXXTak s tím nesouhlasím - závodili, aby měli peníze - třeba Rindt se svým pověstným nápisemmísto pro Vaši reklam, Laffitte ve zde zmíněném filmu Formule 1 atd. I platící jezdci (zrovna u Wiiliamsu, Marchale i jinde) - to jsou už sedmdesátá léta! JPS respketive jiná značka tohoto koncernu financovala Lotus již koncem šedesátých let, jen cca 15 let po vzniku MS. A koupení stáje sponzorem - to už tu bylo dávno, třeba Benetton. Jak uvedl RoBertino - běžně se týmy přejmenovali podle sponzora (JPS, Saudia atd.). Nebo Ligier na Talbot což byl počátek konce této značky :-( Pro zábavu závodili leda tak šlechtici v pionýrských dobách, kdy bylo nepsaným pravidlem, že tohle je sport pro urozené...a bohaté. Takže nalhávat si, že to začalo někdy v posledníd obě je nesmysl, jen holt tehdy byly 3 miliony za 2 sezony nepředstavitelné (Lauda - Mc Laren), dnes je to běžné...-
odin
14:04 27.01.2014 77.240.96.XXXLigiere, nevím co ti na to napsat. Vpodstatě mě přesvědčuješ o tom, co nepopírám a co jsem uvedl. Nikde jsem nenapsal, že to začalo v poslední době. Financování F1 je na hlubší rozbor. Určitě jsi mne nepochopil. Dám ti jednoduchou otázku. Kolik peněz dostávaly týmy v 70.letech od organizátorů a kolik dostávají dnes? A je jasné, že si tehdá, ale i dnes, musely nějak finančně zajistit svůj provoz, když chtěly závodit. Tehdá to bylo buď formou mecenášství, nebo sponzorstvím. Asi tu situaci oba vnímáme jinak. Já mám pocit, že tehdá byl primární tým F1 a jeho majitelé sháněli peníze kde se dalo (mecenáši, sponzoři). Ale v posledních dobách se rozhodne majitel firmy s luxusními hadříky, nebo s přeslazenými břečkami "koupit", "vytvořit" tým F1 jako propagaci svého produktu. V momentě, kdy se mu to přestane vyplácet, tým zruší a odejde z F1 jinam. A s ním i prachy. A to vnímám jako počátek záhuby formule 1. Už dnes je podle mne tímto krokem formule odsunuta na vedlejší kolej.
A klidně se tu můžeme dál bavit o financování, nákladech a finančních stropech.
Bernie sice dal formuli 1 řád, zajistil příliv peněz a snad i minimalizoval smrtelné riziko, ale podle mne neudržel tento sport v rozumných rozpočtových kolejích. Vidina větších a větších zisků, mu zaslepila mozek a nechal vše dojít až do současné situace. Kdy všichni mluví o zavedení rozpočtových stropů, ale nikdo s tím nechce nic udělat. Buď z důvodu, že nemá dostatečnou moc (malé a střední týmy) a nebo, že by si podřezával větev sám pod sebou (bohaté týmy). Je to začarovaný kruh, který se musí zhroutit. Já vidím počátek tohoto marasmu v dobách hromadného vstupování automobilek do F1 a mohutných investic do rozpočtů jejich týmů, které zlikvidovaly týmy našenců (garážistů).
Jednoduše se mi nelíbí, kam to spěje. Mám rád pestrost, kontrast, svobodu a volnost. To vše z F1 už před drahnými časy zmizelo.Pár otázek na závěr:
Kolik bylo týmů v F1 v 70. letech? A kolik jich je dnes. Výhled - počet se bude spíše snižovat.
Mohl se nadšenec pokusit získat titul mistra světa v 70. letech? Ano. Koupil si auto, licenci a jezdil. A dnes? Ne. Může tak maximálně nabídnout své peníze některému chudému týmu a čekat, zda ho nikdo nepřeplatí.
Tehdá úspěšní piloti zakládali své stáje (Brabham, McLaren, Hill a svým způsobem i Ferrari), které díky "lidem od fochu" a tradici byly schopné dlouhé existence. (Hillovi se jeho tým bohužel zabil v letadle). Podobný pokus Prosta a Stewarda byl díky období ve kterém vznikl, už předem určen k nezdaru. A proč? Zase kvůli penězům. atd. atd.
-
-
-
-
-
Kubyk002
11:20 26.01.2014 85.207.90.XXXsuper Super článek, tohle si opravdu rád počtu, kdy formule byly formule a jezdci hrdinove, kteří sedali do vozu s vedomim ze uz z nej nemusi vylezt...
Je mi lito, že jsem az 90 ročník, a že jsem nemohl zážit krasnou eru formule 1 v 80 a 90 letech :( i kdyz 94 rok bych si nechtel pamatovat :(
Ale třeba letošní sezona bude opet zajimava :)-
Prokop S.
11:30 26.01.2014 89.102.92.XXXtaky jsem až pozdější ročník a první co si pamatuju je éra Michaelova, ale když jsme viděl Rush, Grand Prix a jiné filmy, mrazí z toho a ty "blázny" co do těch storjů lezli obdivuju. A tyto články z historie jsou právě to, proč F1 miluji. Nevím kolik sportů má tak zajímavou a bohatou historii evoluce-
Kubyk002
12:02 26.01.2014 85.207.90.XXXTak ja zacal Formule sledovat až v roce 2007, a myslim si ze rocniky 2oo7 až 2oo9 by mohly byt zfilmovany... začal bych se asi i divat driv, ale bohužel předtím formule vysílala tv Prima a tu jsme diky tomu ze bydlime v prdeli tak nam prima nešla, takze moj zajem o formuli zacal az s novou .... jinak doporucuju si stahnout z ulozta Historie Formule 1 1970-1980 tam byl ten progress neuvěřitelný za těch 1o let... a co mě dostalo bylo dokument o Sennovi, ta 2 hodinova verze je neco mega..-
-
RoBertino
14:46 26.01.2014 83.208.82.XXXFilm Jedná se o italský dokument Formula Uno - febbre della velocitá, kde průvodcem byl opravdu Niki Lauda a italská herečka Sydney Rome (žijící v té době v USA). Byl dokonce promítán v ČSSR v letech 1978 - 1982 a dvakrát "šel" v televizi. Hlavní část tvoří záběry ze sezóny 1977 - a malou perličku, na jeho premiéře byli přítomni Lauda a Peterson.-
-
RoBertino
21:58 26.01.2014 83.208.82.XXXFormula Uno Nedá mi to, abych nedoplnil - onu magickou písničku nazpívali Oliver Onions a jmenuje se I don't mind about tomorrow, případně v italštině Non m'importa di domani. Oboje zhruba znamená - Nestarám se o zítřek. Což vlastně bylo řečeno i ve filmu - Reutemanne, proč se nikdy neusmíváš? - Nemám na to čas, stačí vteřina a můžu být mrtvý.
-
-
-
-
-
-
Nadcházející závod 24.11.2024
GP Las Vegas50 kol (309.958 km)
Las Vegas
-
Pátek
- 1. Trénink (5:30 - 6:30)
- 2. Trénink (9:00 - 10:00)
-
Sobota
- 3. Trénink (5:30 - 6:30)
- Kvalifikace (9:00)
-
Neděle
- Závod (7:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek