1961 Monaka: Vydatný předkrm XII. ročníku F1

iM3, 23. listopadu 2008, 12:00 Google+

Úvodní podnik nového ročníku Formule 1 hostil závod v ulicích Monte Carla. Hrdinou nedělního odpoledne se nepochybně stal Stirling Moss, jenž na papírově slabším voze porazil výkonné rakety z Marranella a odvezl si jedno ze svých nejcennějších prvenství kariéry.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Stáj Ferrari přijelo do Monte Carla s dvěma druhy pohonných agregátů. Nový šestiválcový motor byl určen pro Richieho Gintera, jenž v minulé sezóně imponoval Enza Ferrariho natolik, že si jej ponechal i na rok 1961. S ověřenými motory nastoupili Phil Hill a Wolfgang von Trips. I přes tento fakt však dával agregát o čtyřicet koní více než motory Climax.

V kvalifikaci byl zdaleka nejhorší loňský šampión Jack Brabham, za svým týmovým kolegou Brucem McLarenem zaostal o více jak čtyři vteřiny. Brabham si totiž nabral velké sousto. Kromě závodu v Monte Carlu absolvoval ještě kvalifikaci na blížící se americký závod Indianapolis 500. Jakmile odjel čtyři měřená kola ve staré cihelně, sedl na letadlo a odcestoval do Evropy, kde bez odpočinku krotil vůz v úzkých ulicích Monaka. Přestože byl ze všech nejpomalejší, dostal od pořadatelů příslib, že pokud se v neděli vrátí, bude startovat z posledního, šestnáctého místa. Tomu se říká privilegium dvojnásobného šampióna, se kterým se můžeme setkat například v současné sérii NASCAR.

Prvním jezdcem, jenž odstartoval boj o pole-position byl zatím příliš neznámý Jim Clark. Čas zajel slušný, ale při druhém kole v nájezdu do zatáčky Ste Devote ustící nahoru do kopce ke kasinu, nezvládl řízení. Dostal smyk a zastavil se až o stojící budovu. V druhé kvalifikaci havaroval i jeho týmový kolega Innes Ireland. V plné rychlosti na konci tunelu ho zastil defekt zavěšení, Ireland mohl pouze jako pasažér doufat ve šťastný konec. Hrozivou havárii přežil, ale pohmožděny a zlomená noha mu uštědřily dočasnou stopku. Pro tým Lotus pohroma - pro netovární piloty místo na startu navíc, neboť o účast na nedělním závodě usilovalo dvaadvacet jezdců.

Ačkoliv Stirling Moss na soukromém vozu Lotus, pod vedením Roba Walkera, startoval z pole-position, po signálu Louise Chirona šel do čela Richie Ginter. Po čtrnáct kol Moss sledoval a studoval jeho jízdní styl. Ginter měl za úkol ihned vyrazit do čela a uhnat favority zatímco Phill Hill s von Tripsem měli čekat v povzdálí na příležitost. Brzy začal třetí Bonnier nepříjemně dorážet na Mosse, ale Brit si zachoval chladnou hlavu a v patnáctém kole předjel vedoucího Gintera. Bonnier využit situace a rozhozeného Gintera též překonal. V tu chvíli zaúřadoval vedoucí stáje Ferrari Carlo Chitti a signalizoval Hillovi zrychlit. Američan předjel týmového kolegu a nakonec i Bonniera.


Favorit sezóny Phil Hill se stáhl z boje, na vině byly brzdy

V polovině závodu se Moss odtrhnul od pronásledovatelů na celé čtyři vteřiny – největší rozdíl v závodě. Phil Hill, jehož trápil snižující se účinek brzd, dával znamení Ginterovi, který jel za ním, aby zaútočil na vedoucího jezdce. Moss strategii novou strategii zpozoroval a začal zrychlovat. V 84. kole zajel do té doby nejrychlejší kolo závodu. Diváci v Monte Carlu, kteří se v závodění vyznají, propadali hysterii. Zkušení lidé v depu byli ohromeni. Věděli, že Moss dokázal něco, co se snad ani dokázat nedalo. Rob Walker, majitel vozu, který Moss řídil, sám jezdec amatér, po závodě řekl: „Několik posledních okruhů jsem přestal pozorovat závod, už jsem se na to nemohl dívat, nemohl jsem to vydržet.“

Na rovných úsecích stačilo ferrariho závodníkům, aby jednoduše sešlápli plyn a větší výkonností získávali převahu.  Ale v zatáčkách, vlásenkách a vracečkách to bylo něco jiného. „Ginter na mne tlačil, já jsem ujížděl ze všech sil, a on byl přece celou dobu za mnou. Nedaroval mi ani centimetr. On sice ani centimetr nezískal, ale mně ho taky nedal. Při každém průjezdu cílem jsem viděl jak Ferrari signalizuje Ginterovi “Give All“ – dej do toho všechno,“ vzpomínal Moss.

Moss si dojel pro své třetí vítězství ve Velké ceně Monaka. Ještě v posledním kole stihl von Trips rozbít svůj vůz. Měl ovšem takový náskok, že byl nakonec klasifikován na svém dosavadním čtvrtém místě. Bylo to vítězství pro Stirlinga Mosse, lidské bytosti s mimořádnou zručností, nad Ferrari 156, mimořádným vozem.  „Osamocený Stirling byl horší o vteřinu na kolo“, prohlásil po závodě s velkorysým obdivem Wolfgang von Trips.

„Jel jsem na hranici. Snažil jsem se každou zatáčku, každé kolo jet co nejrychleji, a to nejméně na dvaadevadesáti ze stovky okruhů. Tento způsob jízdy byl úžasně únavný, tak velice únavný, že většina lidí si ani nedovede představit, co to pro závodníka znamená,“ shrnul své památné vítězství Stirling Moss, jehož zásluhou poprvé značka Lotus triumfovala. Ovšem o tovární tým Lotus tentokrát nešlo.
GP Monaka (Circuit de Monaco)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Richie GINTHER usaScuderia Ferrari SpA SEFAC1:39.3
1.   Stirling MOSS gbrRob Walker Racing Team1:39.1
3.   Jim CLARK scoTeam Lotus1:39.6
4.   Graham HILL gbrOwen Racing Organisation1:39.6
5.   Phil HILL usaScuderia Ferrari SpA SEFAC1:39.8
6.   Wolfgang VON TRIPS deuScuderia Ferrari SpA SEFAC1:39.8
7.   Bruce MCLAREN nzlCooper Car Company1:39.8
8.   Tony BROOKS gbrOwen Racing Organisation1:40.1
9.   Jo BONNIER swePorsche System Engineering1:40.3
10.   Dan GURNEY usaPorsche System Engineering1:40.6
11.   John SURTEES gbrYeoman Credit Racing Team1:41.1
12.   Hans HERRMANN deuPorsche System Engineering:41.1
13.   Michal MAY cheScuderia Colonia1:42.0
14.   Cliff ALLISON gbrUDT-Laystall Racing Team1:42.3
15.   Maurice TRINTIGNANT fraScuderia Serenissima1:42.4
16.   Jack BRABHAM ausCooper Car Company1:44.0

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Monaka (Circuit de Monaco)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Stirling MOSS gbrRob Walker Racing Team 92:45:50.1
2.   Richie GINTHER usaScuderia Ferrari SpA SEFAC 6+ 3.6
3.   Phil HILL usaScuderia Ferrari SpA SEFAC 4+ 41.3
4.   Wolfgang VON TRIPS deuScuderia Ferrari SpA SEFAC 3+ 2 kola
5.   Dan GURNEY usaPorsche System Engineering 2+ 2 kola
6.   Bruce MCLAREN nzlCooper Car Company 1+ 5 kol
 
 
7.   Maurice TRINTIGNANT fraScuderia Serenissima  + 5 kol
8.   Cliff ALLISON gbrUDT-Laystall Racing Team  + 7 kol
9.   Hans HERRMANN deuPorsche System Engineering  + 9 kol
10.   Jim CLARK scoTeam Lotus  + 11 kol
 DNF    John SURTEES gbrYeoman Credit Racing Team  přívod paliva
 DNF    Jo BONNIER swePorsche System Engineering  přívod paliva
 DNF    Tony BROOKS gbrOwen Racing Organisation  motor
 DNF    Michal MAY cheScuderia Colonia  převodovka
 DNF    Jack BRABHAM ausCooper Car Company  motor
 DNF    Graham HILL gbrOwen Racing Organisation  přívod paliva

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: 1961 Monaka: Vydatný předkrm XII. ročníku F1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Carlos Sainz přijíždí do boxů po svém vítězství v Austrálii

"Mohli jsme vyhrát," lituje Ferrari po nasazení novinek v Imole. Leclerc viní Red Bull a McLaren z 'podivností'

Lando Norris se stává sběratelem trofejí (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: GP Emilia Romagna - Norris lituje, ostatní doufají

George Russell prohrál týmový duel, ale získal bod útěchy

GP Emilia Romagna: Podruhé se šok nepovedl, Verstappen se spasil na cílové čáře

Max Verstappen získal v Imole osmou pole-position v řadě, jako druhdy legendární Ayrton Senna

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen opěvuje úspěch, McLaren mu chce řádně zatopit

Piastrimu úspěch na Imole poněkud zhořkl (ilustrační foto)

Pořadí na startu GP Emilia Romagna se mění, Piastri přišel o první řadu

Sergio Pérez si připsal další nepovedený výkon

GP Emilia Romagna: Verstappen poosmé v řadě na pole-position, Ferrari zklamalo

Fernando Alonso si před kvalifikací řádně zkomplikoval život

McLaren vyhrál v dramatickém závěru poslední, dvakrát přerušený trénink

Nico Hülkenberg si vyzkoušel trať v Imole vůbec poprvé ve své kariéře (ilustrační foto)

Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

Lando Norris zkoušel zpočátku konstrukční prvky, takže k měřeným časům se dostal až v druhé části tréninku (ilustrační foto)

Pochybující Leclerc ovládl první trénink, mistři světa chybovali, Albon nechal vyvěsit červenou vlajku

Charles Leclerc

Ferrari do Imoly přivezlo velká vylepšení, Leclerc před nimi varuje

  • Pátek

    • 1. Trénink (13:30 - 14:30)
    • 2. Trénink (17:00 - 18:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:30 - 13:30)
    • Kvalifikace (16:00)
  • Neděle

    • Závod (15:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Coulthard, David

Coulthardovi se narodil syn

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen opěvuje úspěch, McLaren mu chce řádně zatopit

  2. GP Emilia Romagna: Verstappen poosmé v řadě na pole-position, Ferrari zklamalo

  3. Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

  4. "Mohli jsme vyhrát," lituje Ferrari po nasazení novinek v Imole. Leclerc viní Red Bull a McLaren z 'podivností'

  5. Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

  6. PROHLÁŠENÍ po závodě: GP Emilia Romagna - Norris lituje, ostatní doufají

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud