8. GP Itálie
Monza
2. září 1956
Do Itálie se po německé výluce dostavil tým Vanwall s Mauricem Trintignantem, Harry Schellem a domácím Pierem Taruffim. Connaught poslal tři vozy, ale jejich konkurenceschopnost byla velmi slabá. Závod v Monze, stejně jako v loňském ročníku, započítával i nově vybudovaný oválný okruh. Jedno kolo tedy měřilo přesně deset kilometrů a jezdci jej projeli za více než dvě minuty.
Startovalo se na pravé straně u depa, trať pak vedla na zmíněný ovál a ústila zpět na druhou polovinu cílové rovinky, která byla rozdělena jen řadou kuželů. Jezdci se z levé strany dostali na klasický závodní okruh, který vedl do zatáčky Pofido (dnešní Parabolica) zpět na pravou stranu cílové rovinky.
Stáj Ferrari používala pneumatiky Englebert. Jenže v minulém roce se ukázalo, že nedokáží snést nápor, který na ně oválné zatáčky kladou. Stejný problém se očekával i v roce 1956. Po startu se do vedení dostal Castellotti sledován Mussem. Motivovaní domácím publikem hnali své vozy kupředu, zatímco Fangio a Collins šetřili pneumatiky. Jejich kolega a nováček Wolfgang von Trips v tréninku kvůli problémům s řízením těžce havaroval a jeho vůz již nebylo možno opravit, do závodu proto nenastoupil.
Moss na maserati s obutím Pirelli se žádného problému obávat nemusel a tvrdě jedoucího Castellottiho v pátém kole předjel. O dvě kola později měl kvůli „Englebertům“ nehodu de Portago. Měl však štěstí. Před vážným zraněním jej zachránila zeď lemující vrchní okraj klopené zatáčky. De Portago se dobelhal s poškozeným řízením do depa a odstoupil. Neodjely se ani tři kola a už jej následoval i Castellotti. Musso se potížím vyhnul, ale jen za cenu zastávky v depu a výměny pneumatik. Na čele kroužila skupinka tvořená Mossem, Schellem, Fangiem a Collinsem.
Těsně před polovinou závodu nečekaně zastavil Fangio. Porucha řízení, která vyřadila von Tripse, se vyskytla i na Argentincově voze. Oprava trvala nesmírně dlouho. Jakmile mechanici skončili s prací, naskočil do kokpitu Castellotti, zatímco Fangio jen seděl a sledoval dění v závodě. Fangiův vůz číslo 22 měl již čtyři kola ztrátu, nebyl proto důvod vracet se zpět do hry.
Na čele se utvořila skupinka vedená Mossem, Schellem, Mussem a Collinsem. Angličan tak měl reálnou šanci získat mistrovský titul. Musso očividně ignoroval pokyny zastavit v depu a předat Fangiovi vůz. Ital měl skvěle rozjetý domácí závod a bojoval o vítězství, nechtěl se této šance vzdát. Nakonec k jeho smůle zasáhl do jízdy stejný technický problém jako u von Tripse a Fangia. Dvě kola před cílem byl Musso nucen odstoupit.
V 35. kole z 50-ti se stalo něco neuvěřitelného. Peter Collins zamířil k plánované výměně pneumatik, ale jakmile zastavil, vystoupil z kokpitu. Přišel k Fangiovi a poskytl mu vlastní vůz. Argentinec mu v tu chvíli stačil jen stroze poděkovat, jeho žena však Collinse s dojetím a se slzami v očích objala. Fangio se vydal na cestu ke čtvrtému titulu… „Dokud závodí Juan Manuel Fangio, nezaslouží si titul nikdo jiný. Pro mne by to bylo stejně příliš brzy, stát se mistrem. Jsem ještě mladý a mám dost času,“ odpověděl Collins na otázku, proč předal Fangiovi vůz. Juan Manuel Fangio v roce 1956 obhájil dva předešlé tituly. Jeho cit pro výběr vítězného vozu začal být ve světě známý, protože Fangio si na konci roku opět vybral jiný vůz s nímž dosáhl na rekordní pátý titul...
O vítězi Grand Prix Itálie se zdálo být rozhodnuto. Moss kontroloval čelo a jen nečekaný problém jej mohl připravit o třetí prvenství v kariéře. Naneštěstí pět kol před cílem přišli tolik nenáviděné potíže. Mossovi za zatáčkou Pofido došlo palivo. V zápětí se za jeho zády objevil týmový kolega Luigi Piotti a předvedl příkladnou výpomoc. Zezadu najel na Mossovo maserati a pomalu jej dotlačil do depa, kde mohl Angličan dotankovat. Na první místo se posunul Musso, ale jelikož Ital dvě kola před cíle odstoupil, Moss nakonec na třetí vítězství v kariéře dosáhl.
V sezóně 1955 se započítávalo 5 nejlepších výsledků z 8 závodů.
Kompletní výsledky šampionátu najdete v sekci průběžné pořadí.
foto: www.f1-facts.com
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | Juan - Manuel FANGIO | arg | Scuderia Ferrari | 2:42.6 | |
2. | Eugenio CASTELLOTTI | ita | Scuderia Ferrari | 2:43.4 | |
3. | Luigi MUSSO | ita | Scuderia Ferrari | 2:34.7 | |
4. | Piero TARUFFI | ita | Vanderwell Products Ltd | 2:45.4 | |
5. | Jean BEHRA | fra | Officine Alfieri Maserati | 2:45.6 | |
6. | Stirling MOSS | gbr | Officine Alfieri Maserati | 2:45.9 | |
7. | Peter COLLINS | gbr | Scuderia Ferrari | 2:46.0 | |
8. | Luigi VILLORESI | ita | Officine Alfieri Maserati | 2:47.7 | |
9. | Alfonso DE PORTAGO | esp | Scuderia Ferrari | 2:47.8 | |
10. | Harry SCHELL | usa | Vanderwell Products Ltd | 2:50.1 | |
11. | Maurice TRINTIGNANT | fra | Vanderwell Products Ltd | 2:51.6 | |
12. | Umberto MAGLIOLI | ita | Scuderia Gaustalla | 2:52.7 | |
13. | Roy SALVADORI | gbr | Gilby Engineering Ltd | 2:54.6 | |
14. | Luigi PIOTTI | ita | Luigi Piotti | 2:58.6 | |
15. | Jack FAIRMAN | gbr | Connaught Engineering | 2:59.2 | |
16. | Gerino GERINI | ita | Scuderia Gaustalla | 2:02.6 | |
17. | Francesco GODIA | esp | Officine Alfieri Maserati | 3:02.9 | |
18. | Emanuel DE GRAFFENRIED | che | Scuderia Centro Sud | 3:03.3 | |
19. | Les LESTON | gbr | Connaught Engineering | 3:04.3 | |
20. | Hernando DA SILVA RAMOS | fra | Equipe Gordini | 3:04.8 | |
21. | Bruce HALFORD | gbr | Soukromé Maserati | 3:05.0 | |
22. | Robert MANZON | fra | Equipe Gordini | 3:06.6 | |
23. | Ron FLOCKHART | gbr | Owen Racing Organisation | 3:08.1 | |
24. | Andre SIMON | fra | Equipe Gordini | 3:13.3 |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Body | Čas / odstup | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Stirling MOSS | gbr | Officine Alfieri Maserati | 9 | 2:23.41.30 | ||
2. | Peter COLLINS | gbr | Scuderia Ferrari | 3 | + 5.7 | ||
2. | Juan - Manuel FANGIO | arg | Scuderia Ferrari | 3 | + 5.7 | ||
3. | Ron FLOCKHART | gbr | Connaught Engineering | 4 | + 1 kolo | ||
4. | Francesco GODIA | esp | Officine Alfieri Maserati | 3 | + 1 kolo | ||
5. | Jack FAIRMAN | gbr | Connaught Engineering | 2 | + 3 kola | ||
6. | Luigi PIOTTI | ita | Luigi Piotti | + 3 kola | |||
7. | Emanuel DE GRAFFENRIED | che | Scuderia Centro Sud | + 4 kola | |||
8. | Eugenio CASTELLOTTI | ita | Scuderia Ferrari | + 4 kola | |||
9. | Andre SIMON | fra | Equipe Gordini | + 5 kol | |||
10. | Gerino GERINI | ita | Scuderia Gaustalla | + 8 kol | |||
11. | Roy SALVADORI | gbr | Gilby Engineering Ltd | + 9 kol | |||
DNF | Luigi MUSSO | ita | Scuderia Ferrari | ovládání | |||
DNF | Umberto MAGLIOLI | ita | Scuderia Gaustalla | ovládání | |||
DNF | Harry SCHELL | usa | Vanderwell Products Ltd | převodovka | |||
DNF | Jean BEHRA | fra | Officine Alfieri Maserati | induktor | |||
DNF | Bruce HALFORD | gbr | Soukromé Maserati | motor | |||
DNF | Maurice TRINTIGNANT | fra | Vanderwell Products Ltd | zavěšení | |||
DNF | Piero TARUFFI | ita | Vanderwell Products Ltd | zavěšení | |||
DNF | Luigi VILLORESI | ita | Officine Alfieri Maserati | motor | |||
DNF | Robert MANZON | fra | Equipe Gordini | převodovka | |||
DNF | Alfonso DE PORTAGO | esp | Scuderia Ferrari | defekt | |||
DNF | Les LESTON | gbr | Connaught Engineering | brzdy | |||
DNF | Hernando DA SILVA RAMOS | fra | Equipe Gordini | motor |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ