1956 Itálie: Collins gentlemanem roku

iM3, 21. března 2007, 08:00 Google+

Fangio měl před Grand Prix Itálie nejblíže k titulu, avšak cestu za celkovým vítězstvím mu mohl překazit Collins. Ten v závodě udělal gesto, které navždy vstoupilo do dějin motorismu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

8. GP Itálie
Monza
2. září 1956

Do Itálie se po německé výluce dostavil tým Vanwall s Mauricem Trintignantem, Harry Schellem a domácím Pierem Taruffim. Connaught poslal tři vozy, ale jejich konkurenceschopnost byla velmi slabá. Závod v Monze, stejně jako v loňském ročníku, započítával i nově vybudovaný oválný okruh. Jedno kolo tedy měřilo přesně deset kilometrů a jezdci jej projeli za více než dvě minuty.

Startovalo se na pravé straně u depa, trať pak vedla na zmíněný ovál a ústila zpět na druhou polovinu cílové rovinky, která byla rozdělena jen řadou kuželů. Jezdci se z levé strany dostali na klasický závodní okruh, který vedl do zatáčky Pofido (dnešní Parabolica) zpět na pravou stranu cílové rovinky.

Stáj Ferrari používala pneumatiky Englebert. Jenže v minulém roce se ukázalo, že nedokáží snést nápor, který na ně oválné zatáčky kladou. Stejný problém se očekával i v roce 1956. Po startu se do vedení dostal Castellotti sledován Mussem. Motivovaní domácím publikem hnali své vozy kupředu, zatímco Fangio a Collins šetřili pneumatiky. Jejich kolega a nováček Wolfgang von Trips v tréninku  kvůli problémům s řízením těžce havaroval a jeho vůz již nebylo možno opravit, do závodu proto nenastoupil.

Moss na maserati s obutím Pirelli se žádného problému obávat nemusel a tvrdě jedoucího Castellottiho v pátém kole předjel. O dvě kola později měl kvůli „Englebertům“ nehodu de Portago. Měl však štěstí. Před vážným zraněním jej zachránila zeď lemující vrchní okraj klopené zatáčky. De Portago se dobelhal s poškozeným řízením do depa a odstoupil. Neodjely se ani tři kola a už jej následoval i Castellotti. Musso se potížím vyhnul, ale jen za cenu zastávky v depu a výměny pneumatik. Na čele kroužila skupinka tvořená Mossem, Schellem, Fangiem a Collinsem.

Těsně před polovinou závodu nečekaně zastavil Fangio. Porucha řízení, která vyřadila von Tripse, se vyskytla i na Argentincově voze. Oprava trvala nesmírně dlouho. Jakmile mechanici skončili s prací, naskočil do kokpitu Castellotti, zatímco Fangio jen seděl a sledoval dění v závodě. Fangiův vůz číslo 22 měl již čtyři kola ztrátu, nebyl proto důvod vracet se zpět do hry.

Na čele se utvořila skupinka vedená Mossem, Schellem, Mussem a Collinsem. Angličan tak měl reálnou šanci získat mistrovský titul. Musso očividně ignoroval pokyny zastavit v depu a předat Fangiovi vůz. Ital měl skvěle rozjetý domácí závod a bojoval o vítězství, nechtěl se této šance vzdát. Nakonec k jeho smůle zasáhl do jízdy stejný technický problém jako u von Tripse a Fangia. Dvě kola před cílem byl Musso nucen odstoupit.

V 35. kole z 50-ti se stalo něco neuvěřitelného. Peter Collins zamířil k plánované výměně pneumatik, ale jakmile zastavil, vystoupil z kokpitu. Přišel k Fangiovi a poskytl mu vlastní vůz. Argentinec mu v tu chvíli stačil jen stroze poděkovat, jeho žena však Collinse s dojetím a se slzami v očích objala. Fangio se vydal na cestu ke čtvrtému titulu… „Dokud závodí Juan Manuel Fangio, nezaslouží si titul nikdo jiný. Pro mne by to bylo stejně příliš brzy, stát se mistrem. Jsem ještě mladý a mám dost času,“ odpověděl Collins na otázku, proč předal Fangiovi vůz. Juan Manuel Fangio v roce 1956 obhájil dva předešlé tituly. Jeho cit pro výběr vítězného vozu začal být ve světě známý, protože Fangio si na konci roku opět vybral jiný vůz s nímž dosáhl na rekordní pátý titul...

O vítězi Grand Prix Itálie se zdálo být rozhodnuto. Moss kontroloval čelo a jen nečekaný problém jej mohl připravit o třetí prvenství v kariéře. Naneštěstí pět kol před cílem přišli tolik nenáviděné potíže. Mossovi za zatáčkou Pofido došlo palivo. V zápětí se za jeho zády objevil týmový kolega Luigi Piotti a předvedl příkladnou výpomoc. Zezadu najel na Mossovo maserati a pomalu jej dotlačil do depa, kde mohl Angličan dotankovat. Na první místo se posunul Musso, ale jelikož Ital dvě kola před cíle odstoupil, Moss nakonec na třetí vítězství v kariéře dosáhl.

V sezóně 1955 se započítávalo 5 nejlepších výsledků z 8 závodů.

Kompletní výsledky šampionátu najdete v sekci průběžné pořadí.

foto: www.f1-facts.com
GP Itálie (Autodromo Nazionale di Monza)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Juan - Manuel FANGIO argScuderia Ferrari2:42.6
2.   Eugenio CASTELLOTTI itaScuderia Ferrari2:43.4
3.   Luigi MUSSO itaScuderia Ferrari2:34.7
4.   Piero TARUFFI itaVanderwell Products Ltd2:45.4
5.   Jean BEHRA fraOfficine Alfieri Maserati2:45.6
6.   Stirling MOSS gbrOfficine Alfieri Maserati2:45.9
7.   Peter COLLINS gbrScuderia Ferrari2:46.0
8.   Luigi VILLORESI itaOfficine Alfieri Maserati2:47.7
9.   Alfonso DE PORTAGO espScuderia Ferrari2:47.8
10.   Harry SCHELL usaVanderwell Products Ltd2:50.1
11.   Maurice TRINTIGNANT fraVanderwell Products Ltd2:51.6
12.   Umberto MAGLIOLI itaScuderia Gaustalla2:52.7
13.   Roy SALVADORI gbrGilby Engineering Ltd2:54.6
14.   Luigi PIOTTI itaLuigi Piotti2:58.6
15.   Jack FAIRMAN gbrConnaught Engineering2:59.2
16.   Gerino GERINI itaScuderia Gaustalla2:02.6
17.   Francesco GODIA espOfficine Alfieri Maserati3:02.9
18.   Emanuel DE GRAFFENRIED cheScuderia Centro Sud3:03.3
19.   Les LESTON gbrConnaught Engineering3:04.3
20.   Hernando DA SILVA RAMOS fraEquipe Gordini3:04.8
21.   Bruce HALFORD gbrSoukromé Maserati3:05.0
22.   Robert MANZON fraEquipe Gordini3:06.6
23.   Ron FLOCKHART gbrOwen Racing Organisation3:08.1
24.   Andre SIMON fraEquipe Gordini3:13.3

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Itálie (Autodromo Nazionale di Monza)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Stirling MOSS gbrOfficine Alfieri Maserati 92:23.41.30
2.   Peter COLLINS gbrScuderia Ferrari 3+ 5.7
2.   Juan - Manuel FANGIO argScuderia Ferrari 3+ 5.7
3.   Ron FLOCKHART gbrConnaught Engineering 4+ 1 kolo
4.   Francesco GODIA espOfficine Alfieri Maserati 3+ 1 kolo
5.   Jack FAIRMAN gbrConnaught Engineering 2+ 3 kola
 
 
6.   Luigi PIOTTI itaLuigi Piotti  + 3 kola
7.   Emanuel DE GRAFFENRIED cheScuderia Centro Sud  + 4 kola
8.   Eugenio CASTELLOTTI itaScuderia Ferrari  + 4 kola
9.   Andre SIMON fraEquipe Gordini  + 5 kol
10.   Gerino GERINI itaScuderia Gaustalla  + 8 kol
11.   Roy SALVADORI gbrGilby Engineering Ltd  + 9 kol
 DNF    Luigi MUSSO itaScuderia Ferrari  ovládání
 DNF    Umberto MAGLIOLI itaScuderia Gaustalla  ovládání
 DNF    Harry SCHELL usaVanderwell Products Ltd  převodovka
 DNF    Jean BEHRA fraOfficine Alfieri Maserati  induktor
 DNF    Bruce HALFORD gbrSoukromé Maserati  motor
 DNF    Maurice TRINTIGNANT fraVanderwell Products Ltd  zavěšení
 DNF    Piero TARUFFI itaVanderwell Products Ltd  zavěšení
 DNF    Luigi VILLORESI itaOfficine Alfieri Maserati  motor
 DNF    Robert MANZON fraEquipe Gordini  převodovka
 DNF    Alfonso DE PORTAGO espScuderia Ferrari  defekt
 DNF    Les LESTON gbrConnaught Engineering  brzdy
 DNF    Hernando DA SILVA RAMOS fraEquipe Gordini  motor

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: 1956 Itálie: Collins gentlemanem roku

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Fisichella - Briatore

Briatoreho kritice neunikl ani Fisichella

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

  3. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  4. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud