1950 Itálie: První titul udělen

iM3, 21. června 2006, 07:00 Google+

První sezóna zaznamenala velký úspěch na jejímž konci získal italský závodník na italském voze první titul ve formuli 1.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

7. GP Itálie
Monza
3.září 1950

27 vozů na startu. Nejvíce obsazený závod šampionátu. Dvouměsíční pauza byla vyplněna nemistrovskými závody v Bari, Ženevě, Pescaře a o mezinárodní pohár v Silverstonu. Ve všech dominovaly vozy Alfa Romeo. Ferrari přezbrojilo z kompresorového motoru o objemu 1.5 na 4.5 bez kompresoru a naznačilo úmysl zlomit příští rok rekordní sérii úspěchů značky Alfa Romeo. Luigi Villoresi se v nemistrovském závodě formule 1 zranil a v týmu jej nahradil Dorino Serafini. Na závěrečný podnik šampionátu bylo připraveno pět vozů Alfa Romeo 158. Fangio měl na kontě 26 bodů před Fagiolim (24) a Farinou (22). Ovšem díky bodovému systém se Fagioli mohl stát mistrem světa již jen teoreticky. Do šampionátu se započítávaly čtyři nejlepší výsledky a Fagioli měl již na kontě čtyři druhá místa. Aby mohl slavit zisk titulu, musel by vyhrát, zajet nejrychlejší kolo a ještě doufat, že Fangio a Farina nezískají ani jeden bod. Naopak Farina získal dvě vítězství a jedno čtvrté místo, zbýval mu tedy ještě jeden výsledek k dobru. Šanci stát se prvním mistrem světa mu zajišťovalo jen vítězství a Fangiovo nejlépe páté místo v závodě. Argentinec již vyhrál tři závody a také jemu nemohly být žádné body vyškrtnuty.
Startovní pole se seřadilo do formace 4-4-4-4-4-4-2, kde ve druhé řadě stál náhradník Dorino Serafini, bývalý motocyklový závodník. Jeho největším úspěchem bylo roku 1938 celkové vítězství Evropského šampionátu do 500 ccm na motocyklu Gilera. Po válce se přesunul na čtyři kola a 3. září 1950 to dotáhl na továrního jezdce stáje Ferrari. Ke stálicím šampionátu, Fangiovi, Farinovi a Fagiolimu, byli povoláni Piero Taruffi a Consalo Sanesi. Taruffi byl všestranný člověk. Jako jezdec vyhrával na všech tratích různých typů závodů. Od automobilů až po motocykly. Mimochodem, před i po válce byl manažerem úspěšného motocyklového týmu Gilera.

V kvalifikaci byl nejrychlejší Fangio před Ascarim a Farinou. Fagioli byl pátý. „Pro Itálii to bude rozhodně tvrdý závod. Pro závodníky i pro vozy. Je to závod s nepředvídatelným výsledkem a něco odhadovat je nesmírně těžké,“ prorokoval před startem Farina. Při startu závodu na 80 kol předvedl nejlepší reakci Farina, který se dostal do vedení. Ascari zůstal druhý, ovšem před Fangiem a Sanesim. V sedmém okruhu zajel Fangio nejrychlejší kolo. V této fázi závodu měl nejblíže k titulu právě Argentinec. Ve 14. kole se do vedení prodral Ascari, ale Farina si ho nenechal ujet a o dvě kola později se dostal zpět do vedení. Ascariho skvěle rozjetý závod zastavila zlomená zadní náprava nového Ferrari. Serafini Ascarimu v depu předal svůj vůz a ten se vrátil zpět do závodu. Ve 24. kole se nad Fangiem začaly stahovat mračna. Převody Alfy postupně vypadávaly a on pomalu ztrácel. S tímto vozem nemohl Argentinec bojovat o celkové vítězství. Jediný kdo mu mohl poskytnout svou Alfu Romeo byl Taruffi. Ten byl povolán do depa předat svůj vůz Fangiovi, který se mezitím občerstvil a načerpal nové síly k dalšímu boji.

Devětatřicetiletý Fangio si na trati pobyl jen deset kol než definitivně pohasly všechny jeho naděje. Z motoru Taruffiho Alfy se vyvalil bílý kouř a bylo po závodě i po titulu. Farina zajel v 50. kole na svou druhou zastávku pro palivo a při výjezdu vedl stále o minutu a půl před Ascarim na Serafiniho voze. Farina svým celkově třetím vítězstvím v sezóně získal vůbec první udělený titul formule 1 v historii. Noviny zaplnily palcové titulky o italském úspěchu a celý národ postihla vlna nadšení. Sen autoklub „Automobile Club d´Itálie“ se splnil do poslední tečky, včetně domácího vítězství italského jezdce na italském voze. 

O týden později ztratil automobilový svět jednoho z bojovníků na tratích formule 1. Francouzský pilot Raymond Sommer se po italské grand prix zúčastnil malého bezvýznamného závodu ve Francii na voze Cooper 1.1l a při jeho jízdě došlo k nejhoršímu typu havárie. Ve velké rychlosti selhalo řízení a Sommer narazil čelně do zdi. Ve zlomku vteřiny byl vůz s pilotem vymrštěn do vzduchu. Země galského kohouta tak přišla o velmi zdatného jezdce, který sice nikdy nevyhrál žádnou grand prix, ale v jiných závodech dosáhl mnoha úspěchů.

foto: www.f1-facts.com

GP Itálie (Autodromo Nazionale di Monza)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Juan - Manuel FANGIO argAlfa Romeo SpA1:58.6
2.   Alberto ASCARI itaScuderia Ferrari+ 0.2
3.   Giuseppe FARINA itaAlfa Romeo SpA+ 1.6
4.   Consalvo SANESI itaAlfa Romeo SpA+ 1.8
5.   Luigi FAGIOLI itaAlfa Romeo SpA+ 5.4
6.   Dorino SERAFINI itaScuderia Ferrari+ 6.6
7.   Piero TARUFFI itaAlfa Romeo SpA+ 7.2
8.   Raymond SOMMER fraSoukromý Talbot+ 10.0
9.   Franco ROL itaOfficine Alfieri Maserati+ 11.4
10.   Robert MANZON fraEquipe Gordini+ 13.8
11.   Guy MAIRESSE fraSoukromý Talbot+ 14.6
12.   Maurice TRINTIGNANT fraEquipe Gordini+ 14.8
13.   Louis ROSIER fraEcurie Rosier+ 14.8
14.   Henri LOUVEAU fraEcurie Rosier+ 15.2
15.   Princ BIRA thaEnrico Plate+ 15.4
16.   Philippe ETANCELIN fraSoukromý Talbot+ 15.8
17.   Emanuel DE GRAFFENRIED cheSoukromé Maserati+ 15.8
18.   Peter WHITEHEAD gbrSoukromé Ferrari+ 17.6
19.   Louis CHIRON mcoOfficine Alfieri Maserati+ 18.6
20.   Pierre LEVEGH fraSoukromý Talbot+ 18.6
21.   Cuth HARRISON gbrSoukromá ERA+ 19.8
22.   Johnny CLAES belEcurie Belge+ 20.0
23.   Felice BONETTO itaScuderia Milano+ 21.2
24.   David MURRAY gbrScuderia Ambrosiana+ 23.4
25.   Clemente BIONDETTI itaSoukromé Ferrari+ 32.0
26.   Gianfranco COMOTTI itaScuderia Milano+ 35.0
27.   Paul PIETSCH deuSoukromé Maserati-

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Itálie (Autodromo Nazionale di Monza)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Giuseppe FARINA itaAlfa Romeo SpA 82:51:17.4
2.   Dorino SERAFINI itaScuderia Ferrari 3 
2.   Alberto ASCARI itaScuderia Ferrari 3+ 1:18.6
 
 
3.   Luigi FAGIOLI itaAlfa Romeo SpA  + 1:35.6
4.   Louis ROSIER fraEcurie Rosier 3+ 5 kol
5.   Philippe ETANCELIN fraSoukromý Talbot 2+ 5 kol
 
 
6.   Emanuel DE GRAFFENRIED cheSoukromé Maserati  + 8 kol
7.   Peter WHITEHEAD gbrSoukromé Ferrari  + 8 kol
 DNF    David MURRAY gbrScuderia Ambrosiana  převodovka
 DNF    Cuth HARRISON gbrSoukromá ERA  chlazení
 DNF    Raymond SOMMER fraSoukromý Talbot  převodovka
 DNF    Guy MAIRESSE fraSoukromý Talbot  DNF
 DNF    Franco ROL itaOfficine Alfieri Maserati  DNF
 DNF    Piero TARUFFI itaAlfa Romeo SpA  motor
 DNF    Pierre LEVEGH fraSoukromý Talbot  DNF
 DNF    Juan - Manuel FANGIO argAlfa Romeo SpA 1převodovka
 
 
 DNF    Johnny CLAES belEcurie Belge  přehřívání
 DNF    Clemente BIONDETTI itaSoukromé Ferrari  motor
 DNF    Henri LOUVEAU fraEcurie Rosier  DNF
 DNF    Gianfranco COMOTTI itaScuderia Milano  DNF
 DNF    Maurice TRINTIGNANT fraEquipe Gordini  chlazení
 DNF    Louis CHIRON mcoOfficine Alfieri Maserati  tlak oleje
 DNF    Consalvo SANESI itaAlfa Romeo SpA  motor
 DNF    Robert MANZON fraEquipe Gordini  převodovka
 DNF    Princ BIRA thaEnrico Plate  motor
 DNF    Paul PIETSCH deuSoukromé Maserati  motor
26.   Felice BONETTO itaScuderia Milano  DNS

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: 1950 Itálie: První titul udělen

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Midland

Sutil dúfa, že mu dá Midland príležitosť

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  3. Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

  4. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

  5. Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud