7. GP Itálie
Monza
3.září 1950
27 vozů na startu. Nejvíce obsazený závod šampionátu. Dvouměsíční pauza byla vyplněna nemistrovskými závody v Bari, Ženevě, Pescaře a o mezinárodní pohár v Silverstonu. Ve všech dominovaly vozy Alfa Romeo. Ferrari přezbrojilo z kompresorového motoru o objemu 1.5 na 4.5 bez kompresoru a naznačilo úmysl zlomit příští rok rekordní sérii úspěchů značky Alfa Romeo. Luigi Villoresi se v nemistrovském závodě formule 1 zranil a v týmu jej nahradil Dorino Serafini. Na závěrečný podnik šampionátu bylo připraveno pět vozů Alfa Romeo 158. Fangio měl na kontě 26 bodů před Fagiolim (24) a Farinou (22). Ovšem díky bodovému systém se Fagioli mohl stát mistrem světa již jen teoreticky. Do šampionátu se započítávaly čtyři nejlepší výsledky a Fagioli měl již na kontě čtyři druhá místa. Aby mohl slavit zisk titulu, musel by vyhrát, zajet nejrychlejší kolo a ještě doufat, že Fangio a Farina nezískají ani jeden bod. Naopak Farina získal dvě vítězství a jedno čtvrté místo, zbýval mu tedy ještě jeden výsledek k dobru. Šanci stát se prvním mistrem světa mu zajišťovalo jen vítězství a Fangiovo nejlépe páté místo v závodě. Argentinec již vyhrál tři závody a také jemu nemohly být žádné body vyškrtnuty.
Startovní pole se seřadilo do formace 4-4-4-4-4-4-2, kde ve druhé řadě stál náhradník Dorino Serafini, bývalý motocyklový závodník. Jeho největším úspěchem bylo roku 1938 celkové vítězství Evropského šampionátu do 500 ccm na motocyklu Gilera. Po válce se přesunul na čtyři kola a 3. září 1950 to dotáhl na továrního jezdce stáje Ferrari. Ke stálicím šampionátu, Fangiovi, Farinovi a Fagiolimu, byli povoláni Piero Taruffi a Consalo Sanesi. Taruffi byl všestranný člověk. Jako jezdec vyhrával na všech tratích různých typů závodů. Od automobilů až po motocykly. Mimochodem, před i po válce byl manažerem úspěšného motocyklového týmu Gilera.
V kvalifikaci byl nejrychlejší Fangio před Ascarim a Farinou. Fagioli byl pátý. „Pro Itálii to bude rozhodně tvrdý závod. Pro závodníky i pro vozy. Je to závod s nepředvídatelným výsledkem a něco odhadovat je nesmírně těžké,“ prorokoval před startem Farina. Při startu závodu na 80 kol předvedl nejlepší reakci Farina, který se dostal do vedení. Ascari zůstal druhý, ovšem před Fangiem a Sanesim. V sedmém okruhu zajel Fangio nejrychlejší kolo. V této fázi závodu měl nejblíže k titulu právě Argentinec. Ve 14. kole se do vedení prodral Ascari, ale Farina si ho nenechal ujet a o dvě kola později se dostal zpět do vedení. Ascariho skvěle rozjetý závod zastavila zlomená zadní náprava nového Ferrari. Serafini Ascarimu v depu předal svůj vůz a ten se vrátil zpět do závodu. Ve 24. kole se nad Fangiem začaly stahovat mračna. Převody Alfy postupně vypadávaly a on pomalu ztrácel. S tímto vozem nemohl Argentinec bojovat o celkové vítězství. Jediný kdo mu mohl poskytnout svou Alfu Romeo byl Taruffi. Ten byl povolán do depa předat svůj vůz Fangiovi, který se mezitím občerstvil a načerpal nové síly k dalšímu boji.
Devětatřicetiletý Fangio si na trati pobyl jen deset kol než definitivně pohasly všechny jeho naděje. Z motoru Taruffiho Alfy se vyvalil bílý kouř a bylo po závodě i po titulu. Farina zajel v 50. kole na svou druhou zastávku pro palivo a při výjezdu vedl stále o minutu a půl před Ascarim na Serafiniho voze. Farina svým celkově třetím vítězstvím v sezóně získal vůbec první udělený titul formule 1 v historii. Noviny zaplnily palcové titulky o italském úspěchu a celý národ postihla vlna nadšení. Sen autoklub „Automobile Club d´Itálie“ se splnil do poslední tečky, včetně domácího vítězství italského jezdce na italském voze.
O týden později ztratil automobilový svět jednoho z bojovníků na tratích formule 1. Francouzský pilot Raymond Sommer se po italské grand prix zúčastnil malého bezvýznamného závodu ve Francii na voze Cooper 1.1l a při jeho jízdě došlo k nejhoršímu typu havárie. Ve velké rychlosti selhalo řízení a Sommer narazil čelně do zdi. Ve zlomku vteřiny byl vůz s pilotem vymrštěn do vzduchu. Země galského kohouta tak přišla o velmi zdatného jezdce, který sice nikdy nevyhrál žádnou grand prix, ale v jiných závodech dosáhl mnoha úspěchů.
foto: www.f1-facts.com
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | Juan - Manuel FANGIO | arg | Alfa Romeo SpA | 1:58.6 | |
2. | Alberto ASCARI | ita | Scuderia Ferrari | + 0.2 | |
3. | Giuseppe FARINA | ita | Alfa Romeo SpA | + 1.6 | |
4. | Consalvo SANESI | ita | Alfa Romeo SpA | + 1.8 | |
5. | Luigi FAGIOLI | ita | Alfa Romeo SpA | + 5.4 | |
6. | Dorino SERAFINI | ita | Scuderia Ferrari | + 6.6 | |
7. | Piero TARUFFI | ita | Alfa Romeo SpA | + 7.2 | |
8. | Raymond SOMMER | fra | Soukromý Talbot | + 10.0 | |
9. | Franco ROL | ita | Officine Alfieri Maserati | + 11.4 | |
10. | Robert MANZON | fra | Equipe Gordini | + 13.8 | |
11. | Guy MAIRESSE | fra | Soukromý Talbot | + 14.6 | |
12. | Maurice TRINTIGNANT | fra | Equipe Gordini | + 14.8 | |
13. | Louis ROSIER | fra | Ecurie Rosier | + 14.8 | |
14. | Henri LOUVEAU | fra | Ecurie Rosier | + 15.2 | |
15. | Princ BIRA | tha | Enrico Plate | + 15.4 | |
16. | Philippe ETANCELIN | fra | Soukromý Talbot | + 15.8 | |
17. | Emanuel DE GRAFFENRIED | che | Soukromé Maserati | + 15.8 | |
18. | Peter WHITEHEAD | gbr | Soukromé Ferrari | + 17.6 | |
19. | Louis CHIRON | mco | Officine Alfieri Maserati | + 18.6 | |
20. | Pierre LEVEGH | fra | Soukromý Talbot | + 18.6 | |
21. | Cuth HARRISON | gbr | Soukromá ERA | + 19.8 | |
22. | Johnny CLAES | bel | Ecurie Belge | + 20.0 | |
23. | Felice BONETTO | ita | Scuderia Milano | + 21.2 | |
24. | David MURRAY | gbr | Scuderia Ambrosiana | + 23.4 | |
25. | Clemente BIONDETTI | ita | Soukromé Ferrari | + 32.0 | |
26. | Gianfranco COMOTTI | ita | Scuderia Milano | + 35.0 | |
27. | Paul PIETSCH | deu | Soukromé Maserati | - |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Body | Čas / odstup | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Giuseppe FARINA | ita | Alfa Romeo SpA | 8 | 2:51:17.4 | ||
2. | Dorino SERAFINI | ita | Scuderia Ferrari | 3 | |||
2. | Alberto ASCARI | ita | Scuderia Ferrari | 3 | + 1:18.6 | ||
3. | Luigi FAGIOLI | ita | Alfa Romeo SpA | + 1:35.6 | |||
4. | Louis ROSIER | fra | Ecurie Rosier | 3 | + 5 kol | ||
5. | Philippe ETANCELIN | fra | Soukromý Talbot | 2 | + 5 kol | ||
6. | Emanuel DE GRAFFENRIED | che | Soukromé Maserati | + 8 kol | |||
7. | Peter WHITEHEAD | gbr | Soukromé Ferrari | + 8 kol | |||
DNF | David MURRAY | gbr | Scuderia Ambrosiana | převodovka | |||
DNF | Cuth HARRISON | gbr | Soukromá ERA | chlazení | |||
DNF | Raymond SOMMER | fra | Soukromý Talbot | převodovka | |||
DNF | Guy MAIRESSE | fra | Soukromý Talbot | DNF | |||
DNF | Franco ROL | ita | Officine Alfieri Maserati | DNF | |||
DNF | Piero TARUFFI | ita | Alfa Romeo SpA | motor | |||
DNF | Pierre LEVEGH | fra | Soukromý Talbot | DNF | |||
DNF | Juan - Manuel FANGIO | arg | Alfa Romeo SpA | 1 | převodovka | ||
DNF | Johnny CLAES | bel | Ecurie Belge | přehřívání | |||
DNF | Clemente BIONDETTI | ita | Soukromé Ferrari | motor | |||
DNF | Henri LOUVEAU | fra | Ecurie Rosier | DNF | |||
DNF | Gianfranco COMOTTI | ita | Scuderia Milano | DNF | |||
DNF | Maurice TRINTIGNANT | fra | Equipe Gordini | chlazení | |||
DNF | Louis CHIRON | mco | Officine Alfieri Maserati | tlak oleje | |||
DNF | Consalvo SANESI | ita | Alfa Romeo SpA | motor | |||
DNF | Robert MANZON | fra | Equipe Gordini | převodovka | |||
DNF | Princ BIRA | tha | Enrico Plate | motor | |||
DNF | Paul PIETSCH | deu | Soukromé Maserati | motor | |||
26. | Felice BONETTO | ita | Scuderia Milano | DNS |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ