DISKUZE K ČLÁNKU Další z výhod foukání po vzoru Red Bull: Zvyšování přítlaku přímo na kolech
V minulých článcích jsme se již několikrát zmiňovali, v čem spočíval přínos umístění výfuků Red Bullu po bočních stranách dole u podlahy při tvorbě přítlaku. Dnes bych chtěl poukázat na další oblast, která pomohla díky foukání zvýšit přítlak - totiž sofistikovaná křidélka na brzdových kanálcích. Proč jsou tak efektivní?
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Další z výhod foukání po vzoru Red Bull: Zvyšování přítlaku přímo na kolech
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
» uzivatel000532
(Hlasovali 3 lidé)
31.12.2011 12:09
Tak snad tento odkaz ukončí dohady o tom co se v… »
» uzivatel000718
(Hlasovali 2 lidé)
31.12.2011 15:19
Musíme si uvědomit jednu věc. Difuzor nepracuje… »
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
-
-
uzivatel000483
14:37 31.12.2011 XXXOk.. koukám, jsi o své pravdě celkem přesvědčen. a nikdo ti ji nevymluví, viď? To ale nemyslím nijak špatně. zkus mi tedy vysvětlit, jak funguje difuzor v klasickým potrubním systému. třeba savka, nebo ty difuzory v ejektorech. zkus na to aplikovat svojí teorii. funguje u toho??
-
-
-
hmmm
11:12 31.12.2011 XXXChyba. Hydrodynamický (aerodynamický) paradox praví, že tlak je v proudící kapalině (plynu) NEPŘÍMO úměrný rychlosti jejího proudění. Ve zúžené části pomyslné trubice (úzký prostor mezi zemí a podlahou vozu) se rychlost kapaliny zvyšuje a tím klesá její tlak. V rošiřující se části (difuzor) rychlost proudění KLESÁ a tlak se ZVYŠUJE.
Jinak se tomu říká Venturiho efekt a vyzkoušet si ho může každý doma fouknutím mezi dva listy papíru. Vezmeš dva listy A4 s nízkou gramáží (obyčejný kanclpapír do tiskárny) za rohy užší strany tak, že jeden držíš mezi palci a ukazováky a druhý mezi ukazováky a prostředníky. Podržíš si je tak, aby je statický náboj "neslepil" k sobě a zůstala mezi nimi mezera. Když pak dáš rty až na hranu papírů a foukneš mezi ně, papíry se k sobě "přicucnou". -
uzivatel000483
22:28 30.12.2011 XXXNení to perpetum mobile. Je to jen zjednodušený a možná špatně napsaný. v potrubních systémech jsou to setrvačný síly. u F1 to budou síly k nim ekvivalentní od jedoucího monopostu. vesměs se shodneme v tom, že to přisává vzduch z podlahy. Ok?? Ale jak??
rychle proudící proud nad difuzorem. možná stáhne sebou pár vrstviček, ale nebude to nějak zásadní. protože pár vrstviček zhora zas zpomalí a nakonec skoro nula od nuly pojde.
Proč se umisťovaly k podlaze?? ten výčet najdeš kdekoli. + uvažuj, že ty výfuky směřujou pod podlahu k vykrojení okolo zadních pneumatik. nikoli nad ní.
všechno tomu nasvědčuje? Vysvětli mi tedy, jak ten difuzor funguje v tom čerpadle??-
uzivatel000532
00:46 31.12.2011 XXXDifuzor funguje stejně jako křídlo, tím že se zvětšuje prostor kudy vzduch pod autem proudí, se vzduch zpomálí, tím pádem klesne tlak a auto se začne přisávat, čili pod autem s difuzorem vzniká podtlak. Foukání na bok difuzoru udržuje vzduch v difuzoru, aby z něj "neutíkal" ven
-
-
robocop
19:07 30.12.2011 XXXMcMatej: Tvuj princip rychlejsiho proudeni vzduchu nad autem a kolem neho by ale nad a kolem auta snizoval tlak,tim padem by bylo auto spise nadnaseno.Bylo by to jako u kridel letadla.
Kazdopadne diky vsem za informace.Proste kolem difuzoru na formulich mam jeste hodne otazniku.Zkusim se jeste preptat u nas na fakulte nejakych odborniku,jestli nejake najdu -
uzivatel000718
18:10 30.12.2011 XXXJá myslím že to berete moc do podrobna.
Stačí mu prostě říct tohle. V části difuzoru se zvětšuje obsah (vzduchu). Vzduch se rozpíná dost snadno, tzn na centimetr čtvereční připadá míň vzduchu než pod podlahou monopostu, vzduch se rozpíná a tím se přisává k zemy podobně, jako když z láhve vysáváš vzduch (tvá ústa = difuzor), láhev se krčí a tím pádem se k sobě stěny hálve přibližují - přísává se podvozek auta k silnici.
To, že pod podlahou je menší tlak než v difuzoru já osobně nechci moc věřit, nevidím pak totiž v difuzoru tu funkčnost.
A možná jsem amatér ale řekněte mi, co Fiat vymyslel a má i Škodovka? :D -
-
uzivatel000483
20:13 30.12.2011 XXXvyštrachal jsem někde skripta z terma a:
za 1. Přiznávám, nechal jsem se unést nadzvukovou tryskou. stydím se, ale spletl jsem se. V difuzoru opravdu nedochází k úbytku tlaku, ale k jeho nárůstu. a rychlost se naopak snižuje.
za 2. Princip ční ve snižování tlaku těsně před difuzorem. a to díky tomu, že tekutina je je nucena zpomalovat tím, jak se zvětšuje průřez, ale zároveň na ni působí síly, které ji ženou dál pryč za difuzor. a to způsobuje přisávání vzduchu do difuzoru a zvýšení podtlaku před tím.
za 3. to nic nemění na tom, že by čerpadlo nefungovalo podle toho, co jsi napsal. všimni si schémátka toho čerpadla. ejektor strhává sebou proud tekutiny, která po krátkém úseku v trubce míří do difuzoru. nikoli okolo něj.-
McMatej
21:56 30.12.2011 XXXK bodu 2) To je nějaký moc zjedodušený nebo je to perpetum mobile, ne? Síly (jaké??) v difusoru způsobí přisávání vzduchu do difusoru, to zvětší ty síly v difusoru, to zvětší přisávání ...
K bodu 3) Jde mi o princip. A princip je ten, že za difusorem spolu sousedí pomalu se pohybující vzduch z vnitřku difusoru a rychle proudící vzduch z vnějšku difusoru.
Proč se dávaly výfuky k podlaze? Aby se zrychlilo proudění vzduchu. To musí mít nějakou spojitost a význam.
A nakonec, proud výukových plynů taky zrychluje okolní vzduch a to funguje úplně bez problémů.
Nemusíš tomu věřit, ale vše tomu nasvědčuje.
-
-
-
robocop
11:23 30.12.2011 XXXMohl by mne prosim nekdo neco vysvetlit? Difuzor je staticky rozsirujici se kanal. Pri proudeni v nem se snizuje rychlost proudeni a zvysuje se tlak. Jak tedy difuzor muze prispivat ke zvyseni pritlaku,kdyz se v nem tlak zvysuje?? Prosim mohl by mne nekdo poradit? Diky-
erdedy
11:44 30.12.2011 XXXJak to myslis "zvysuje sa tlak"?
Ci to cerpas z nejakej "Lojzkovej wikipedie"?
Ale ok - nechsapaci: [odkaz na stránku] -
uzivatel000483
12:55 30.12.2011 XXXVe skutečnosti se v difuzoru urychlují proudy vzduchu. S tím souvisí i změny tlaku. Na výtoku z difuzoru je nižší tlak, než na vstupu difuzoru. A to jednoduše díky tomu, že je zde dosaženo vyšší rychlosti než na vstupu. V reálu tam vstupuje ještě pár neznámých. To o čem ty píšeš je pravděpodobně Bernoulliho rovnice. Větší průřez -> nižší rychlost + vyšší tlak. Ta ovšem platí pro ustálené proudění v daných průřezech. -
McMatej
17:04 30.12.2011 XXXNenech se odradit, protože máš pravdu. Na konci difusoru je rychlost proudění menší než na začátku protože se zvětšuje jeho průřez. Rychlost na konci difusoru je výhodné snížit proto, že pak vzduch rychle proudící okolo difusoru (auta) s sebou strhává (vysává) vzduch z pod auta. Na tomto princitu pracují tzv. proudová čerpadla. Proto se taky začaly dávat výfuky níže k podlaze a difusoru, aby se zvětšila rychlost proudění nad podlahou (a difusorem).
Jinak by to nefungovalo, protože když na jedné straně obtékaného tělesa proudí vzduch rychleji, proudí pod menším tlakem. A nad autem je dráha vzduchu delší než pod autem (rovnou podlahou), takže musí proudit rychleji a ještě je urychlován výfuky.-
uzivatel000483
17:50 30.12.2011 XXXHele jsi kapku vedle.. ejektory by na tvým principu nefungovaly. Ani difuzor takhle nefunguje.
-
-
hmmm
11:43 31.12.2011 XXXNejsem fyzik, takže to zkusím se zbytky základkové fyziky a selským rozumem.
Předně vzduch není ideální nestlačitelná kapalina a difuzor funguje jenom v součinnosti s dalšími částmi vozu, především podlahou.
Domnívám se, že aby plnil svou funkci, je v něm potřeba zpomalit rychlý proud vzduchu zpod podlahy na rychlost teoreticky nižší, než má okolní vzduch. V praxi je ale okolním vzduchem strháván, urychlován, tím je snižován jeho tlak, což vysává vzduch pod podlahou (nižší tlak IMO snižuje velikost mezní vrstvy bránící pohybu vzduchu a tím se pohyb urychluje, ale asi to bude ještě kapku složitější), což dál snižuje jeho tlak a více CELÉ auto přisává.
Vduch se nepohybuje pod celou podlahou konstantní rychlostí a laminárně, naopak je tam několik různě rychlých proudů s různými tubulencemi. Ta křidýlka na jeho spodku IMO tvoří kanály, které slouží k ovládání jednotlivých proudů, protože aby byl efekt difuzoru maximalizován, je třeba zpomalit každý proud jinak.
Možná jsem mimo, ale tohle jediné mi přijde logické.
-
Nadcházející závod 24.11.2024
GP Las Vegas50 kol (309.958 km)
Las Vegas
-
Pátek
- 1. Trénink (5:30 - 6:30)
- 2. Trénink (9:00 - 10:00)
-
Sobota
- 3. Trénink (5:30 - 6:30)
- Kvalifikace (9:00)
-
Neděle
- Závod (7:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek