DISKUZE K ČLÁNKU Další z výhod foukání po vzoru Red Bull: Zvyšování přítlaku přímo na kolech

V minulých článcích jsme se již několikrát zmiňovali, v čem spočíval přínos umístění výfuků Red Bullu po bočních stranách dole u podlahy při tvorbě přítlaku. Dnes bych chtěl poukázat na další oblast, která pomohla díky foukání zvýšit přítlak - totiž sofistikovaná křidélka na brzdových kanálcích. Proč jsou tak efektivní?

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: Další z výhod foukání po vzoru Red Bull: Zvyšování přítlaku přímo na kolech

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 48, poslední 09.01.2012 19:10 Vložte komentář

Nejlepší názory

» uzivatel000532 (Hlasovali 3 lidé) 31.12.2011 12:09
Tak snad tento odkaz ukončí dohady o tom co se v… »
» uzivatel000718 (Hlasovali 2 lidé) 31.12.2011 15:19
Musíme si uvědomit jednu věc. Difuzor nepracuje… »
» uzivatel000483 (Hlasovali 2 lidé) 31.12.2011 16:30
jenže difuzor je stále difuzor. a to v… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

      • uzivatel000483

        uzivatel000483

        XXX
        Ok.. koukám, jsi o své pravdě celkem přesvědčen. a nikdo ti ji nevymluví, viď? To ale nemyslím nijak špatně. zkus mi tedy vysvětlit, jak funguje difuzor v klasickým potrubním systému. třeba savka, nebo ty difuzory v ejektorech. zkus na to aplikovat svojí teorii. funguje u toho??

        + 0 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • McMatej

          McMatej

          XXX
          viz níže: Stejně to funguje i v čerpadlech, pohybující se mediu uvádí do pohybu stojící mědium. A je jedno, jak se které součásti, kterého zařízení nazývají.

          + 0 / − 0

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
      • Ssisoun

        XXX
        Nevim no, ale každopádně tomu odkazu věřím víc, než těm dohadům co tu probíhají 12 12

        + 0 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
  • hmmm

    XXX
    Chyba. Hydrodynamický (aerodynamický) paradox praví, že tlak je v proudící kapalině (plynu) NEPŘÍMO úměrný rychlosti jejího proudění. Ve zúžené části pomyslné trubice (úzký prostor mezi zemí a podlahou vozu) se rychlost kapaliny zvyšuje a tím klesá její tlak. V rošiřující se části (difuzor) rychlost proudění KLESÁ a tlak se ZVYŠUJE.

    Jinak se tomu říká Venturiho efekt a vyzkoušet si ho může každý doma fouknutím mezi dva listy papíru. Vezmeš dva listy A4 s nízkou gramáží (obyčejný kanclpapír do tiskárny) za rohy užší strany tak, že jeden držíš mezi palci a ukazováky a druhý mezi ukazováky a prostředníky. Podržíš si je tak, aby je statický náboj "neslepil" k sobě a zůstala mezi nimi mezera. Když pak dáš rty až na hranu papírů a foukneš mezi ně, papíry se k sobě "přicucnou". 03

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • uzivatel000483

    uzivatel000483

    XXX
    Není to perpetum mobile. Je to jen zjednodušený a možná špatně napsaný. v potrubních systémech jsou to setrvačný síly. u F1 to budou síly k nim ekvivalentní od jedoucího monopostu. vesměs se shodneme v tom, že to přisává vzduch z podlahy. Ok?? Ale jak??

    rychle proudící proud nad difuzorem. možná stáhne sebou pár vrstviček, ale nebude to nějak zásadní. protože pár vrstviček zhora zas zpomalí a nakonec skoro nula od nuly pojde.

    Proč se umisťovaly k podlaze?? ten výčet najdeš kdekoli. + uvažuj, že ty výfuky směřujou pod podlahu k vykrojení okolo zadních pneumatik. nikoli nad ní.

    všechno tomu nasvědčuje? Vysvětli mi tedy, jak ten difuzor funguje v tom čerpadle??

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • uzivatel000532

      uzivatel000532

      XXX
      Difuzor funguje stejně jako křídlo, tím že se zvětšuje prostor kudy vzduch pod autem proudí, se vzduch zpomálí, tím pádem klesne tlak a auto se začne přisávat, čili pod autem s difuzorem vzniká podtlak. Foukání na bok difuzoru udržuje vzduch v difuzoru, aby z něj "neutíkal" ven 03

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
  • robocop

    XXX
    McMatej: Tvuj princip rychlejsiho proudeni vzduchu nad autem a kolem neho by ale nad a kolem auta snizoval tlak,tim padem by bylo auto spise nadnaseno.Bylo by to jako u kridel letadla.

    Kazdopadne diky vsem za informace.Proste kolem difuzoru na formulich mam jeste hodne otazniku.Zkusim se jeste preptat u nas na fakulte nejakych odborniku,jestli nejake najdu 12

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • robocop

    XXX
    Petřík: Tvoje vysvetleni bych chapal,tak nejak by to mohlo fungovat. Ale vzduch pod podlahou formule ma urcite mensi tlak nez okolni,protoze je tam jen mala mezera pro vzduch. Proto take podlaha generuje pritlak.

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • uzivatel000718

    uzivatel000718

    XXX
    Já myslím že to berete moc do podrobna.
    Stačí mu prostě říct tohle. V části difuzoru se zvětšuje obsah (vzduchu). Vzduch se rozpíná dost snadno, tzn na centimetr čtvereční připadá míň vzduchu než pod podlahou monopostu, vzduch se rozpíná a tím se přisává k zemy podobně, jako když z láhve vysáváš vzduch (tvá ústa = difuzor), láhev se krčí a tím pádem se k sobě stěny hálve přibližují - přísává se podvozek auta k silnici.

    To, že pod podlahou je menší tlak než v difuzoru já osobně nechci moc věřit, nevidím pak totiž v difuzoru tu funkčnost.

    A možná jsem amatér ale řekněte mi, co Fiat vymyslel a má i Škodovka? :D

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Miky

    XXX
    No pane jo, punto má vlastně i ABS vid. 12

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • McMatej

    McMatej

    XXX
    Vážně? A jak funguje proudové čerpadlo? [odkaz na stránku]

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • uzivatel000483

      uzivatel000483

      XXX
      vyštrachal jsem někde skripta z terma a:

      za 1. Přiznávám, nechal jsem se unést nadzvukovou tryskou. stydím se, ale spletl jsem se. V difuzoru opravdu nedochází k úbytku tlaku, ale k jeho nárůstu. a rychlost se naopak snižuje.

      za 2. Princip ční ve snižování tlaku těsně před difuzorem. a to díky tomu, že tekutina je je nucena zpomalovat tím, jak se zvětšuje průřez, ale zároveň na ni působí síly, které ji ženou dál pryč za difuzor. a to způsobuje přisávání vzduchu do difuzoru a zvýšení podtlaku před tím.

      za 3. to nic nemění na tom, že by čerpadlo nefungovalo podle toho, co jsi napsal. všimni si schémátka toho čerpadla. ejektor strhává sebou proud tekutiny, která po krátkém úseku v trubce míří do difuzoru. nikoli okolo něj.

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • McMatej

        McMatej

        XXX
        K bodu 2) To je nějaký moc zjedodušený nebo je to perpetum mobile, ne? Síly (jaké??) v difusoru způsobí přisávání vzduchu do difusoru, to zvětší ty síly v difusoru, to zvětší přisávání ...

        K bodu 3) Jde mi o princip. A princip je ten, že za difusorem spolu sousedí pomalu se pohybující vzduch z vnitřku difusoru a rychle proudící vzduch z vnějšku difusoru.

        Proč se dávaly výfuky k podlaze? Aby se zrychlilo proudění vzduchu. To musí mít nějakou spojitost a význam.

        A nakonec, proud výukových plynů taky zrychluje okolní vzduch a to funguje úplně bez problémů.

        Nemusíš tomu věřit, ale vše tomu nasvědčuje.

        + 0 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
  • robocop

    XXX
    Mohl by mne prosim nekdo neco vysvetlit? Difuzor je staticky rozsirujici se kanal. Pri proudeni v nem se snizuje rychlost proudeni a zvysuje se tlak. Jak tedy difuzor muze prispivat ke zvyseni pritlaku,kdyz se v nem tlak zvysuje?? Prosim mohl by mne nekdo poradit? Diky

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • erdedy

      erdedy

      XXX
      Jak to myslis "zvysuje sa tlak"? 04
      Ci to cerpas z nejakej "Lojzkovej wikipedie"? 06

      Ale ok - nechsapaci: [odkaz na stránku]

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
    • uzivatel000483

      uzivatel000483

      XXX
      Ve skutečnosti se v difuzoru urychlují proudy vzduchu. S tím souvisí i změny tlaku. Na výtoku z difuzoru je nižší tlak, než na vstupu difuzoru. A to jednoduše díky tomu, že je zde dosaženo vyšší rychlosti než na vstupu. V reálu tam vstupuje ještě pár neznámých. To o čem ty píšeš je pravděpodobně Bernoulliho rovnice. Větší průřez -> nižší rychlost + vyšší tlak. Ta ovšem platí pro ustálené proudění v daných průřezech.

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
    • McMatej

      McMatej

      XXX
      Nenech se odradit, protože máš pravdu. Na konci difusoru je rychlost proudění menší než na začátku protože se zvětšuje jeho průřez. Rychlost na konci difusoru je výhodné snížit proto, že pak vzduch rychle proudící okolo difusoru (auta) s sebou strhává (vysává) vzduch z pod auta. Na tomto princitu pracují tzv. proudová čerpadla. Proto se taky začaly dávat výfuky níže k podlaze a difusoru, aby se zvětšila rychlost proudění nad podlahou (a difusorem).

      Jinak by to nefungovalo, protože když na jedné straně obtékaného tělesa proudí vzduch rychleji, proudí pod menším tlakem. A nad autem je dráha vzduchu delší než pod autem (rovnou podlahou), takže musí proudit rychleji a ještě je urychlován výfuky.

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
    • hmmm

      XXX
      Nejsem fyzik, takže to zkusím se zbytky základkové fyziky a selským rozumem.

      Předně vzduch není ideální nestlačitelná kapalina a difuzor funguje jenom v součinnosti s dalšími částmi vozu, především podlahou.

      Domnívám se, že aby plnil svou funkci, je v něm potřeba zpomalit rychlý proud vzduchu zpod podlahy na rychlost teoreticky nižší, než má okolní vzduch. V praxi je ale okolním vzduchem strháván, urychlován, tím je snižován jeho tlak, což vysává vzduch pod podlahou (nižší tlak IMO snižuje velikost mezní vrstvy bránící pohybu vzduchu a tím se pohyb urychluje, ale asi to bude ještě kapku složitější), což dál snižuje jeho tlak a více CELÉ auto přisává.

      Vduch se nepohybuje pod celou podlahou konstantní rychlostí a laminárně, naopak je tam několik různě rychlých proudů s různými tubulencemi. Ta křidýlka na jeho spodku IMO tvoří kanály, které slouží k ovládání jednotlivých proudů, protože aby byl efekt difuzoru maximalizován, je třeba zpomalit každý proud jinak.

      Možná jsem mimo, ale tohle jediné mi přijde logické.

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Max Verstappen a Lando Norris v těsném souboji

Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

Pohonná jednotka Hondy bude Red Bully poháněn příští rok naposled

Ford reaguje na zprávy o údajně slabém výkonu nového motoru Red Bullu

Logan Sargeant během prvních předsezónních testů v Bahrajnu

Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

Carlos Sainz se stává velmi horkým zbožím na trhu pilotů F1

Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP MIAMI: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP MIAMI: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT MIAMI: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

  • Pátek

    • 1. Trénink (13:30 - 14:30)
    • 2. Trénink (17:00 - 18:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:30 - 13:30)
    • Kvalifikace (16:00)
  • Neděle

    • Závod (15:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama