DISKUZE K ČLÁNKU Jak se měří při výrobě vozů F1, v prostředí s tolerancemi v řádu několika mikrometrů?

Hranice tolerance se při výrobě monopostů neustále snižují. V továrnách týmů F1 se pracuje v řádech mikrometrů (miliontin metrů). Jak se při takové přesnosti součástky vlastně měří?

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: Jak se měří při výrobě vozů F1, v prostředí s tolerancemi v řádu několika mikrometrů?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 16, poslední 29.12.2011 09:17 Vložte komentář

Nejlepší názory

» erdedy (Hlasovali 2 lidé) 24.12.2011 18:06
Prajem Petrovi a samozrejme celej redakcii… »
» uzivatel000397 (Hlasovali 2 lidé) 26.12.2011 15:30
Pěkný článeček. Jako strojaře mne jen trochu… »
» uzivatel000397 (Hlasovali 2 lidé) 29.12.2011 09:17
Nj, taky jsme mohli dělat v biliontinách… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

  • Kapor

    XXX
    Áno meranie je veľmi dôležité, musí mu však predchádzať veľmi presná výroba na obrábacích centrách na jedno upnutie, kde sa vychádza z CAD návrhu súčiastky pre dáta programu obrábacieho stroja, kde po podobnom ustavení polotovaru na stroji, ako súčiastky na meracom stroji, prebehne opracovanie. Treba povedať aj to, že čím je väčšia presnosť pri opracovaní, tým v podstate podmieňuje aj väčšiu presnosť pri montáži, tenší mazací film na styčných plochách a väčšie nároky na mazacie médium. Týmto je F1 príznačná, lebo pri väčších sériách, vo výrobe produkčných automobilov, si pomáhajú ešte vzájomným výberom súčiastok, tolerancie sú však väčšie, aby ani nároky na mzacie médium nepresiahly únosnú mieru. F1 je však kráľovná motoristického športu a preto si to najlepšie môže jednoduch dovoliť. 11

    + 2 / − 2

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • uzivatel000397

    uzivatel000397

    XXX
    Pěkný článeček. Jako strojaře mne jen trochu zaskočily ty miliontiny metrů, byl jsem vždy zvyklý myslet v milimetrech. Kdysi jsem dělával na stroji který pracoval v tisícinách milimetrů. Již tehdy bývalo slušné měřící vybavení. Dnes se samozřejmě vše posunulo o obrovský kus dále. Jen je škoda, že jsme se i mi, ze strojírenské země posunuli také dále, ale opačným směrem. Jsou zde samozřejmě supermoderně vybavené fabriky, ovšem jejich tvůrci a majitelé po-většině sídlí jinde. To naše původní jsou jen malé oázy a většina tradičních firem zanikla.

    + 2 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • padadu

      XXX
      Ahoj strojari... pokud jsi delal v tisicinach milimetru, tak ses od tech miliontin metru moc daleko nepohyboval04 A pokud jde o konstrukce v radech milimetru, tak to je asi nejaky tezky prumysl, tady jde uz o presnou mechaniku. Ja se pohybuju v optickem prumyslu a tisiciny milimetru jsou uz hodne utazene tolerance, takze pokud formulari v nich jedou standartne, pak klobouk dolu04

      + 2 / − 1

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
  • jc

    XXX
    Hned jsem si vzpomnel na tohle 04

    [odkaz na stránku]

    nebo tez

    [odkaz na stránku]

    + 1 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • CaesarF1

    CaesarF1

    XXX
    Ta technika je oproti dřívějšku nesrovnatelná. Moc dobře si pamatuju, když bylo třeba něco vyměnit na "embéčku" ,co se týče motoru a nesehnalo se použitý. Nový díl byl takový, že co šichta to unikát 12.

    + 1 / − 2

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • marCZous33

    marCZous33

    XXX
    zlatá stavřina, centimetr žádná míra 12

    + 1 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • erdedy

    erdedy

    XXX
    Prajem Petrovi a samozrejme celej redakcii vesele vianoce, krasne prezitie sviatkov a nech sa Vam dari aj nadalej byt !jednotkou! v spravodajstve F1!!! 01 01 01

    erdedy


    P.S.: aj ked momentalne moc neprispievam (hadam sa to coskoro zmeni ), chodim sem/citam kazdy den!

    + 2 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • uzivatel000324

    uzivatel000324

    XXX
    Fajn clanok!

    Len by som troska doplnil ze vsetko v podstate zavisi od strojov ci uz CNC alebo klasickych ak sa este k vyrobe pouzivaju. Stroj a pracovnik musi dodrzat pozadovanu toleranciu. 3D meracie stroje potom uz len kotroluju to co "vypadlo" zo stroja. 3D meracie stroje v podstate porovnavaju vyrobenu suciastku s CAD modelom a ani tak nemeraju jednotlive miery ale vyhodnocuju odchylky voci mieram na modeli.

    Vratim sa este k vyrobe. Je naozaj problem na trieskovej masine vyrobit tolerancu 0.005mm ako sa spomina v clanku je tam viac faktorov ci uz teplota, druh a teplota chladiacej kvapaliny, tuhost stroja a samozrejme naradie. bezne vyrabame tol. otvory drazky a tvary v tol. +-0.01mm to je uz taka celkom normalna miera oproti tym 0.005mm. 0.005mm je uz skor miera pre brusku ktora nema problem v priebehu vyrobi zhodit kus zo stola a ist si ho dat premerat/prsvietit na 3Dcko. Na strojoch mame tiez sondy ktore su jednoduchsie oproti tym na kontrole dokazu merat vzdy len v 3osiach a ulahcuju robotu pracovnikom na strojoch. Nespoliehame sa vsak len na ne pretoze aka je neprestnost na stroji tak taka sa prenasa aj na sondu. Meriame klasicky "johansonkami", mikrometrami, imikrami a presnejsie veci supitami.

    Velmi rad by som videl technologiu, obrabanie v niektrom z formulovych temaov velmi by ma zaujimalo ci robia nieco viac ako my alebo nedajboze menej 04

    dodo

    + 0 / − 2

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • uzivatel000280

    uzivatel000280

    XXX
    Opět bezkonkurenční článek na tom to serveru(jako všechny ostatní) - krásný dárek od F1news. Celé redakci, ale i všem fanouškům F1, kteří chodí na tento super server přeji krásné Vánoce, hodně moc dárečků, pohody a hlavně strašně móóóóóóóóóc zdravíčka. 03 03 03 03 03 03 03

    + 1 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Honza

    XXX
    Parádní článek, pro mě obzvlášť pracuji jako strojař, a setkám se i s NC stroji kde se podobně používají CAD soubory, z mého pohledu jeden z nejzajímavějších článků tady. Takové bych mohl číst fůru!!! Opravdu to jen potrvzuje že je tento server nejlepší a ám ho rád, protože se tu probárají technické věci a ne jen bulvár jako na konkurenci!

    + 1 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • EMERSONV1

    XXX
    VESELÉ VÁNOCE VŠEM

    + 0 / − 2

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Harry

    Harry

    XXX
    Bravo Petře !!!

    + 1 / − 2

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • ERacer

    XXX
    Hmm pěkné, když jsem viděl dokument o Ferrari jak staví motory tak to byla pecka. Ty tolerance jsou tak titěrné.

    + 1 / − 2

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Uther009

    XXX
    nádherný článek 01 díky za příjemné zpestření Vánoc

    + 1 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Coopy

    XXX
    Jsi nejlepší! Jelikož mám jako bývalej obor automatizaci, bylo tohle čtení o to lepší :)

    + 3 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Lando Norris ve Velké ceně Kanady

Red Bull si stěžuje na přední křídlo McLarenu: ohýbá se až příliš

Šampionát 1983 s jedním palivovým škraloupem

Byl Piquetův titul v roce 1983 opravdu spravedlivý, nebo se dočkal nepovolené pomoci?

Max Verstappen ve vedení GP Kanady

Marko o vývoji Red Bullu: "Vylepšení fungují, data jsou slibná. Ferrari i McLaren za sebou udržíme!"

Esteban Ocon s vozem Alpine A524

Ocon si stěžuje na těžké auto a kritizuje tým za neférový přístup. Za koho bude závodit příští rok?

Charles Leclerc v dešti v závodě v Kanadě

FOTO z GP Kanady: Slunce, déšť a pár bouraček

Sergio Pérez bude v Red Bullu pokračovat

Péreze prodloužení smlouvy s Red Bullem nenakoplo: po mizerném závodě bude ve Španělsku potrestán

Max Verstappen po GP Kanady

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappen slaví 60. triumf

Max Verstappen zpět na trůnu, ovšem rozhodně neměl lehký život (ilustrační foto)

GP KANADY: Kulička rulety s počasím se zastavila na čísle 1 - Verstappen opět vítězí

George Russell mohl být z nerozhodné kvalifikace samozřejmě spokojen (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Všichni očekávají nepředvídatelný závod

Verstappen zajel nejlepší čas, a přesto pole-position nemá (ilustrační foto)

Kvalifikace v Kanadě skončila nerozhodně, Ferrari a Pérez zpytují svědomí

  • Pátek

    • 1. Trénink (13:30 - 14:30)
    • 2. Trénink (17:00 - 18:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:30 - 13:30)
    • Kvalifikace (16:00)
  • Neděle

    • Závod (15:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama