DISKUZE K ČLÁNKU Jak se měří při výrobě vozů F1, v prostředí s tolerancemi v řádu několika mikrometrů?
Hranice tolerance se při výrobě monopostů neustále snižují. V továrnách týmů F1 se pracuje v řádech mikrometrů (miliontin metrů). Jak se při takové přesnosti součástky vlastně měří?
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Jak se měří při výrobě vozů F1, v prostředí s tolerancemi v řádu několika mikrometrů?
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
» uzivatel000397
(Hlasovali 2 lidé)
26.12.2011 15:30
Pěkný článeček. Jako strojaře mne jen trochu… »
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
Kapor
16:43 27.12.2011 XXXÁno meranie je veľmi dôležité, musí mu však predchádzať veľmi presná výroba na obrábacích centrách na jedno upnutie, kde sa vychádza z CAD návrhu súčiastky pre dáta programu obrábacieho stroja, kde po podobnom ustavení polotovaru na stroji, ako súčiastky na meracom stroji, prebehne opracovanie. Treba povedať aj to, že čím je väčšia presnosť pri opracovaní, tým v podstate podmieňuje aj väčšiu presnosť pri montáži, tenší mazací film na styčných plochách a väčšie nároky na mazacie médium. Týmto je F1 príznačná, lebo pri väčších sériách, vo výrobe produkčných automobilov, si pomáhajú ešte vzájomným výberom súčiastok, tolerancie sú však väčšie, aby ani nároky na mzacie médium nepresiahly únosnú mieru. F1 je však kráľovná motoristického športu a preto si to najlepšie môže jednoduch dovoliť. -
uzivatel000397
15:30 26.12.2011 XXXPěkný článeček. Jako strojaře mne jen trochu zaskočily ty miliontiny metrů, byl jsem vždy zvyklý myslet v milimetrech. Kdysi jsem dělával na stroji který pracoval v tisícinách milimetrů. Již tehdy bývalo slušné měřící vybavení. Dnes se samozřejmě vše posunulo o obrovský kus dále. Jen je škoda, že jsme se i mi, ze strojírenské země posunuli také dále, ale opačným směrem. Jsou zde samozřejmě supermoderně vybavené fabriky, ovšem jejich tvůrci a majitelé po-většině sídlí jinde. To naše původní jsou jen malé oázy a většina tradičních firem zanikla.-
padadu
16:31 27.12.2011 XXXAhoj strojari... pokud jsi delal v tisicinach milimetru, tak ses od tech miliontin metru moc daleko nepohyboval A pokud jde o konstrukce v radech milimetru, tak to je asi nejaky tezky prumysl, tady jde uz o presnou mechaniku. Ja se pohybuju v optickem prumyslu a tisiciny milimetru jsou uz hodne utazene tolerance, takze pokud formulari v nich jedou standartne, pak klobouk dolu-
uzivatel000397
09:17 29.12.2011 XXXNj, taky jsme mohli dělat v biliontinách kilometru, to by znělo ještě lépe.
-
-
-
jc
13:01 26.12.2011 XXX -
-
erdedy
18:06 24.12.2011 XXXPrajem Petrovi a samozrejme celej redakcii vesele vianoce, krasne prezitie sviatkov a nech sa Vam dari aj nadalej byt !jednotkou! v spravodajstve F1!!!
erdedy
P.S.: aj ked momentalne moc neprispievam (hadam sa to coskoro zmeni ), chodim sem/citam kazdy den! -
uzivatel000324
13:02 24.12.2011 XXXFajn clanok!
Len by som troska doplnil ze vsetko v podstate zavisi od strojov ci uz CNC alebo klasickych ak sa este k vyrobe pouzivaju. Stroj a pracovnik musi dodrzat pozadovanu toleranciu. 3D meracie stroje potom uz len kotroluju to co "vypadlo" zo stroja. 3D meracie stroje v podstate porovnavaju vyrobenu suciastku s CAD modelom a ani tak nemeraju jednotlive miery ale vyhodnocuju odchylky voci mieram na modeli.
Vratim sa este k vyrobe. Je naozaj problem na trieskovej masine vyrobit tolerancu 0.005mm ako sa spomina v clanku je tam viac faktorov ci uz teplota, druh a teplota chladiacej kvapaliny, tuhost stroja a samozrejme naradie. bezne vyrabame tol. otvory drazky a tvary v tol. +-0.01mm to je uz taka celkom normalna miera oproti tym 0.005mm. 0.005mm je uz skor miera pre brusku ktora nema problem v priebehu vyrobi zhodit kus zo stola a ist si ho dat premerat/prsvietit na 3Dcko. Na strojoch mame tiez sondy ktore su jednoduchsie oproti tym na kontrole dokazu merat vzdy len v 3osiach a ulahcuju robotu pracovnikom na strojoch. Nespoliehame sa vsak len na ne pretoze aka je neprestnost na stroji tak taka sa prenasa aj na sondu. Meriame klasicky "johansonkami", mikrometrami, imikrami a presnejsie veci supitami.
Velmi rad by som videl technologiu, obrabanie v niektrom z formulovych temaov velmi by ma zaujimalo ci robia nieco viac ako my alebo nedajboze menej
dodo -
uzivatel000280
12:09 24.12.2011 XXXOpět bezkonkurenční článek na tom to serveru(jako všechny ostatní) - krásný dárek od F1news. Celé redakci, ale i všem fanouškům F1, kteří chodí na tento super server přeji krásné Vánoce, hodně moc dárečků, pohody a hlavně strašně móóóóóóóóóc zdravíčka. -
Honza
11:19 24.12.2011 XXXParádní článek, pro mě obzvlášť pracuji jako strojař, a setkám se i s NC stroji kde se podobně používají CAD soubory, z mého pohledu jeden z nejzajímavějších článků tady. Takové bych mohl číst fůru!!! Opravdu to jen potrvzuje že je tento server nejlepší a ám ho rád, protože se tu probárají technické věci a ne jen bulvár jako na konkurenci!
Nadcházející závod 24.11.2024
GP Las Vegas50 kol (309.958 km)
Las Vegas
-
Pátek
- 1. Trénink (5:30 - 6:30)
- 2. Trénink (9:00 - 10:00)
-
Sobota
- 3. Trénink (5:30 - 6:30)
- Kvalifikace (9:00)
-
Neděle
- Závod (7:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek