DISKUZE K ČLÁNKU Brzdy ve Formuli 1: Nároky monopostů, vliv KERSu a DRS

K dobrému času na kolo ve Formuli 1 nestačí být pouze rychlý, velkou hraje také správné brzdění. Na okruhu v Montrealu se brzdí v sedmi místech, z toho na šesti velmi tvrdě. Jak to ovlivňuje nároky na brzdy? Jaký vliv na ně mají novinky letošní sezóny - KERS a DRS?

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: Brzdy ve Formuli 1: Nároky monopostů, vliv KERSu a DRS

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 41, poslední 11.06.2011 09:19 Vložte komentář

Nejlepší názory

» Petr (Hlasoval 1 člověk) 09.06.2011 11:50
Nevím, nakolik jsou ČSN pro F1 závazné. 03 »
» erdedy (Hlasoval 1 člověk) 09.06.2011 18:59
Lojzko/Ľaľo: 1. Co to tu skusas stale? Vidim,… »
» erdedy (Hlasoval 1 člověk) 10.06.2011 15:37
Lojzko je mi luto, ze mas asi xenofobiu ci si… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

    • Petr

      Petr

      XXX
      Jak můžeš tlak na ruční páku v nějakém bagříku bez jakéhokoliv přetížení srovnávat s tím, jak se brzdí v F1?
      S tou nulou jsme se nesekli, tak to uvádí Mercedes GP (200 kg).

      + 0 / − 1

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
  • Anonym

    XXX
    Já mám taky obrovskou sílu, když dokážu ubrzdit rozjeté kolo dvěma prsty 04

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • VladaM

    XXX
    Tady je odkaz, kde je něco o ovládací síle na pedál brzdy:
    [odkaz na stránku]
    Nedokážu to nijak posoudit, ale píše se tam mimo jiné, že síla kolem 246N je v pořádku.
    A že síla 533N je nereálná.
    Nemusí to nijak souviset s touto diskuzí, ale k zamyšlení to je.

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • VladaM

    XXX
    spoléhat na zpomalení-setrvačnost těla nebo nohy.

    + 1 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • VladaM

    XXX
    Stejně bych byl rád, kdyby to byl někdo schopný nějak rozumně spočítat a napsat srozumitelněji.
    Předpokládám, že brzdící noha (levá zřejmě) je opřena patou na podlaze. Brzdí se asi přední částí chodidla.
    Takže veškerý brzdný pohyb se asi odehrává v kotníku.
    Že by tedy pilot pohybem v kotníku chodidlem vyvinul opakovaně sílu 2 kN?
    To se mi zdá hodně. Musí mít pří brzdění i cit, ne vždy se asi brzdí naplno, někdy určitě jen přibrzdí.
    Určitě dochází i ke změnám brdění-nebrzdění-brzdění ve zlomcích sekund.
    Myslím, že ta síla nohy bude nižší, asi to bude zpřevodováno hydraulikou.

    + 1 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • Petr

      Petr

      XXX
      Brzdí levou, někteří piloti oběma nohama. Při zpomalení na ně působí síla 5,5 násobně vyšší než gravitační - čili teoreticky pouze svou hmotností (bez zapření se zády o sedačku pro zvětšení tlaku) by pilot o hmotnosti 65 kg na pedál dokázal vyvinout tlak o síle 357,5 kg (= 65 kg * 5,5 G). Proto mi těch 2 000 N, které musí vynaložit na pedál, nějak extrémně náročných nepřijde.

      + 0 / − 1

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • VladaM

        XXX
        Pilot je připoutaný na fest, nějaké zpomalení těla se na noze asi neprojeví, chytí to pásy a sedačka.
        Taky to není ani pouze zpomalením dolní končetiny, protože ta je "ukotvena" v kyčelním kloubu+zapasovaná stehna v sedadle.
        Myslím, že pilot musí tu sílu vyvinout dost svou vlastní silou.
        Nezdá se mi, že by pilot měl spoléhat na

        + 1 / − 1

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
      • McMatej

        XXX
        Že tíha (nebo jak se ta fyzikální veličina jmenuje) se při brzdění zvětší je pravda, ale nesouvisí to s tím, jestli tuto tíhu ustojíš nohama. Vždyť je to jako by tě dali na záda 135 kg batoh. Nevím jak kdo, ale 12 já bych šel do kolen.
        Nechápu, proč by hnali sílu na pedál takhle do extrému, když vhodným převodem (hydraulickým nebo pákovým) můžou mít snadno poloviční za cenu pouhého prodloužení kroku pedálu.

        + 1 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • Lojzko

          XXX
          Máš úplnú pravdu, naviac v Česku aj na Slovensku, platí tatéž v číselném označení ČN a SN, kde je určené, aká sila sa má použiť pri jednotlivých tipoch ovládani. Veď tú F1 by potom nepribrzdil ani Shcwarceneger ! 18

          + 1 / − 0

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
        • Anonym

          XXX
          Přesně tak. To je jako by někdo tvrdil že ten borec v boxech dokáže zvednout 700 kg, když zvedne i monopost s jezdcem. Zdejším chlapcům asi uniklo co je to páka a hydraulika.

          + 0 / − 1

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
        • Petr

          Petr

          XXX
          Vždyť je připoután pásy, nenese samozřejmě celou tíhu! Když se nezapře nohama, drží jej pásy - když ale chce, může to přetížení využít jako pomůcku při dosažení toho tlaku na brzdový pedál (stačí trochu natáhnout/ohnout nohu). Ta statická přirovnání s baťohem či tlačení 200 kg nohou bez zohlednění působících sil jsou zavádějící.

          + 0 / − 1

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
    • Lojzko

      XXX
      Máš úplnú pravdu, to by musel mať 65 kg Fernando silu väčšiu ako "mravenec", ktorý odnessie svoju váhu. Tu je to však 3 násobok na jednu nohu ! 18

      + 0 / − 1

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
  • Lojzko

    XXX
    V článku sú dve nepresnosti: 1, Sila na pedál nie je 2kN, lebo by si ho ulomil (prirovnaj to v posilovni oboma nohami nevytlačíš 200Kg). Je tam posilovač, ktorý ho zosilní, terbárs z 20 N na na 2 kN. 2, Na zadné poloosi pôsobí nie dodatočná krútiaca sila, ale brzdný odpor, lebo ním roztáčam genetátor motorgenerátora. Sila pôsobí pri akcelerácii, vtedy dodávam dodatočný krútiaci moment od motora motorgenerátora KERSu.

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • McMatej

      XXX
      Tam žádný posilovač není. viz pravidla
      11.1.3 Jakékoliv poháněné zařízení, které je schopné měnit konfiguraci, nebo ovlivňovat funkci nějaké části brzdového systému je zakázáno.
      11.5.2 Žádný brzdový systém nesmí být navržen tak, aby zvyšoval tlak v brzdových třmenech nad ten, který je schopen vyvinout jezdec sešlápnutím pedálu v klidových podmínkách.

      + 0 / − 1

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • Lojzko

        XXX
        Sám si to pomenoval. Sila 2 kN pôsobí v "v brzdových třmenech", nie na pedál ! 11

        + 0 / − 1

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
    • Petr

      Petr

      XXX
      F1 žádný posilovač brzd nemají ty jsou zakázané (viz Technická pravidla, článek 11.5.2). Při přetížení 5,5 G není zas takový problém vyvinout tlak na pedál o síle téměř 2 000 N.
      K té druhé věci: kroutící moment vyjádřuje působení síly na bod vzdálený od osy otáčení - bez ohledu na to, jestli mluvíš o zrychlování či zpomalování.

      + 1 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • Lojzko

        XXX
        K tej duhej veci, brzdný odpor má znamienko mínus, lebo sa jedná o spomalenie.

        + 0 / − 1

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
      • McMatej

        XXX
        Mně se to taky zdá 200 kg nějak moc. I když ti pomůže zpomalení a zády se zapřeš do sedačky pořád musiš tlačit nohou 200 kg několikrát za okruh. Proč si neudělají jiný poměr na páce brzdového pedálu?? Nebo jinak hydraulický převod?? Moc tomu nevěřím.

        + 1 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • Petr

          Petr

          XXX
          Uvádí to Brembo i Mercedes. Jak náročné je pro 65 kg pilota při přetížení 5,5 G vyvinout 200 kg? Pokud si to spočítáš, nemusí při tom tlačit ani celou silou. Nesmíš to brát tak staticky, jako by seděl ve stojícím monopostu.

          + 0 / − 1

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Jezdí spolu čtvrtý rok - bude to platit i v tom pátém?

Staronový mistr přiznává: letos jsem přehodnotil své působení v Red Bullu. Na paškál se dostal i nevýrazný Pérez

Max Verstappen se zařadil po bok pětice pilotů se čtyřmi a více mistrovskými tituly

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: Spontánní gratulace k Verstappenovu čtvrtému titulu

Ne vždy je vše sluncem zalité jako na stupních vítězů v Austrálii - o osm měsíců později létala éterem zvučná slova

Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala

Lewis Hamilton získal ocenění Pilota dne a nadchl bojovným výkonem (ilustrační foto)

Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball

Pierre Gasly pokračuje v dobrých výsledcích (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  • Pátek

    • 1. Trénink (15:30 - 16:30)
    • Kvalifikace (19:00)
  • Sobota

    • 2. Trénink (15:30 - 16:30)
    • 1. Závod (19:30)
  • Neděle

    • 2. Závod (18:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama