DISKUZE K ČLÁNKU Brzdy ve Formuli 1: Nároky monopostů, vliv KERSu a DRS
K dobrému času na kolo ve Formuli 1 nestačí být pouze rychlý, velkou hraje také správné brzdění. Na okruhu v Montrealu se brzdí v sedmi místech, z toho na šesti velmi tvrdě. Jak to ovlivňuje nároky na brzdy? Jaký vliv na ně mají novinky letošní sezóny - KERS a DRS?
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Brzdy ve Formuli 1: Nároky monopostů, vliv KERSu a DRS
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
-
VladaM
15:20 08.06.2011 XXXTady je odkaz, kde je něco o ovládací síle na pedál brzdy:
[odkaz na stránku]
Nedokážu to nijak posoudit, ale píše se tam mimo jiné, že síla kolem 246N je v pořádku.
A že síla 533N je nereálná.
Nemusí to nijak souviset s touto diskuzí, ale k zamyšlení to je. -
VladaM
14:03 08.06.2011 XXXStejně bych byl rád, kdyby to byl někdo schopný nějak rozumně spočítat a napsat srozumitelněji.
Předpokládám, že brzdící noha (levá zřejmě) je opřena patou na podlaze. Brzdí se asi přední částí chodidla.
Takže veškerý brzdný pohyb se asi odehrává v kotníku.
Že by tedy pilot pohybem v kotníku chodidlem vyvinul opakovaně sílu 2 kN?
To se mi zdá hodně. Musí mít pří brzdění i cit, ne vždy se asi brzdí naplno, někdy určitě jen přibrzdí.
Určitě dochází i ke změnám brdění-nebrzdění-brzdění ve zlomcích sekund.
Myslím, že ta síla nohy bude nižší, asi to bude zpřevodováno hydraulikou.-
Petr
14:16 08.06.2011 XXXBrzdí levou, někteří piloti oběma nohama. Při zpomalení na ně působí síla 5,5 násobně vyšší než gravitační - čili teoreticky pouze svou hmotností (bez zapření se zády o sedačku pro zvětšení tlaku) by pilot o hmotnosti 65 kg na pedál dokázal vyvinout tlak o síle 357,5 kg (= 65 kg * 5,5 G). Proto mi těch 2 000 N, které musí vynaložit na pedál, nějak extrémně náročných nepřijde.-
VladaM
14:40 08.06.2011 XXXPilot je připoutaný na fest, nějaké zpomalení těla se na noze asi neprojeví, chytí to pásy a sedačka.
Taky to není ani pouze zpomalením dolní končetiny, protože ta je "ukotvena" v kyčelním kloubu+zapasovaná stehna v sedadle.
Myslím, že pilot musí tu sílu vyvinout dost svou vlastní silou.
Nezdá se mi, že by pilot měl spoléhat na -
McMatej
17:17 08.06.2011 XXXŽe tíha (nebo jak se ta fyzikální veličina jmenuje) se při brzdění zvětší je pravda, ale nesouvisí to s tím, jestli tuto tíhu ustojíš nohama. Vždyť je to jako by tě dali na záda 135 kg batoh. Nevím jak kdo, ale já bych šel do kolen.
Nechápu, proč by hnali sílu na pedál takhle do extrému, když vhodným převodem (hydraulickým nebo pákovým) můžou mít snadno poloviční za cenu pouhého prodloužení kroku pedálu.-
Petr
08:33 09.06.2011 XXXVždyť je připoután pásy, nenese samozřejmě celou tíhu! Když se nezapře nohama, drží jej pásy - když ale chce, může to přetížení využít jako pomůcku při dosažení toho tlaku na brzdový pedál (stačí trochu natáhnout/ohnout nohu). Ta statická přirovnání s baťohem či tlačení 200 kg nohou bez zohlednění působících sil jsou zavádějící.
-
-
-
Lojzko
12:41 08.06.2011 XXXV článku sú dve nepresnosti: 1, Sila na pedál nie je 2kN, lebo by si ho ulomil (prirovnaj to v posilovni oboma nohami nevytlačíš 200Kg). Je tam posilovač, ktorý ho zosilní, terbárs z 20 N na na 2 kN. 2, Na zadné poloosi pôsobí nie dodatočná krútiaca sila, ale brzdný odpor, lebo ním roztáčam genetátor motorgenerátora. Sila pôsobí pri akcelerácii, vtedy dodávam dodatočný krútiaci moment od motora motorgenerátora KERSu.-
McMatej
12:58 08.06.2011 XXXTam žádný posilovač není. viz pravidla
11.1.3 Jakékoliv poháněné zařízení, které je schopné měnit konfiguraci, nebo ovlivňovat funkci nějaké části brzdového systému je zakázáno.
11.5.2 Žádný brzdový systém nesmí být navržen tak, aby zvyšoval tlak v brzdových třmenech nad ten, který je schopen vyvinout jezdec sešlápnutím pedálu v klidových podmínkách. -
Petr
12:59 08.06.2011 XXXF1 žádný posilovač brzd nemají ty jsou zakázané (viz Technická pravidla, článek 11.5.2). Při přetížení 5,5 G není zas takový problém vyvinout tlak na pedál o síle téměř 2 000 N.
K té druhé věci: kroutící moment vyjádřuje působení síly na bod vzdálený od osy otáčení - bez ohledu na to, jestli mluvíš o zrychlování či zpomalování.
-
Aktuálně
Nadcházející závod 1.12.2024
GP Kataru57 kol (308.611 km)
Losail International Circuit
-
Pátek
- 1. Trénink (15:30 - 16:30)
- Kvalifikace (19:00)
-
Sobota
- 2. Trénink (15:30 - 16:30)
- 1. Závod (19:30)
-
Neděle
- 2. Závod (18:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek