DISKUZE K ČLÁNKU Exkluzivně s Harlowem: Jaký vliv mají na výkonnost vozu odchylky v deformaci pneumatik?
O současných problémech Formule 1 jsme si krátce povykládali se zkušeným inženýrem Dominicem Harlowem. V exkluzivním rozhovoru pro F1news.cz jsme se dotkli pneumatik, vlivu jejich deformace na časy na kolo, soukromého testování Mercedesu a Pirelli či výkonnostních kroků zpět některých týmů.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Exkluzivně s Harlowem: Jaký vliv mají na výkonnost vozu odchylky v deformaci pneumatik?
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
Nasir
21:27 03.06.2013 188.175.176.XXXOtázky - 3.část 2.část je useknutá, tak ještě dokončení:
- Zažil jste pilota (piloty), kteří byli velmi dobří v poskytování zpětné vazby? Inženýři McLarenu si prý v roce 2007 hodně chválili Fernanda Alonsa, jiní zase chválí Pedra De La Rosu ap.
- Pracoval jste s piloty jako Frentzen, Hill, Trulli, Fisichella, Heidfeld, Glock, Sutil, Liuzzi, Di Resta nebo Maldonado. Můžete nám některé z nich stručně přiblížit? V čem se lišili, co se týče osobnosti, zpětné vazby ap.?
- Kdybyste měl neomezené finance a založil si vlastní formulovou stáj, jaké jezdce byste si do ní vybral z těch současných?
- Na závěr otázka za milión. Máte nějakou prognózu na rok 2014? Kdo bude mít lepší motory?-
Nasir
21:32 03.06.2013 188.175.176.XXXNedávno Petr z redakce říkal, že jsme se minule moc nevytáhli - přitom Xevi zodpověděl tak 20, 25 dotazů. Jenom těch mých je asi 27, tak snad bude spokojen.
Doufám, že Dominic nebude skoupý na slovo. Nad některými ožehavými tématy se asi (doufám! ) zapotí, ale snad nám řekne nějaký svůj názor. Je teď na volné noze, tak ho nebude otravovat týmová PR cenzura.
BTW kde je erdedy? Nechtěl taky vymyslet nějaké otázky? Snad je nevymýšlí u piva.
-
-
Nasir
21:25 03.06.2013 188.175.176.XXXOtázky - 2.část - Můžete nám přiblížit, jak často se schází Technická komise FIA a podle čeho se řídí při rozhodování? Když jste zastával tuto funkci za Williams, přibylo vám hodně povinností?
- Někdy se týmy pohybují v šedé zóně pravidel a přijdou s vylepšením, které jde sice proti duchu pravidel, ale přesto je povoleno, viz např. dvojitý difuzor. Po sezóně ale přijde prakticky vždy zákaz. Proč se nedaří vydat zákaz již před sezónou? V mnoha případech by to týmům ušetřilo náklady na vývoj. Že to jde dokazuje např. kauza Lotusu, který více než rok vyvíjel systém stabilizace světlé výšky, aby byl těsně před začátkem sezóny zakázán (údajně na popud konkurence).
- Ferrari v Abu Dhabi 2010 prohrálo titul strategickou chybou. Tým se hájil, že zavolali Alonsa do boxů předčasně, aby pokryli výjezd Webbera. I laik si ale uvědomí, že při boji se dvěma konkurenty je hlavní starat se o to, aby jezdec dojel na místě, které mu stačí k titulu. Jak si vysvětlujete takový přehmat u špičkového týmu? Zapůsobila nervozita? Přece náhle nezapomněli, že se na okruhu téměř nedá předjíždět.
- Designéři z Lotusu, FI nebo Sauberu (Matt Morris) tvrdí, jak je dnes důležité navrhnout auto okolo kol kvůli šetrnosti k pneu. Proč to u Mercedesu opakovaně vypadá, jako by tuto oblast podcenili? Máte na to svůj názor?
- Jak si vysvětlujete časté špatné starty Marka Webbera? Vettela trápil v roce 2010 stejný problém, ale tým ho ten samý rok vyřešil. Nechce se věřit, že by jezdec špičkového týmu tak hodně zaostával a/nebo stále nebyl spokojen s nastavením spojky.
- Sauber byl v roce 2011 diskvalifikován v Austrálii, protože jeho zadní křídlo překračovalo předepsané parametry. Tým se hájil, že tím nemohl získat výhodu, ale nepomohlo mu to. V roce 2012 nevyhovoval pravidlům vůz Red Bullu a to hned několikrát, přesto vůbec potrestán nebyl. Minimálně v jednom případě (chlazení kol nelegálně využívané pro aerodynamické účely) zněla jeho obhajoba dost nevěrohodně. Jak si to vysvětlujete? Asi je těžké to komentovat, proto se zeptám nepřímo - jste spokojen s tím, že se Red Bullu nestalo vůbec nic, zatímco Sauber dostal trest a hotovo dvacet?
- Jak jste začínal s motorsportem a jak jste se dostal do F1?
- Bylo na vaší práci něco nepříjemného, bez čeho byste se obešel? Třeba schůze s nespokojeným šéfem. :-)
- Stal se vám nějaký pracovní kiks, za který jste se styděl, ale dnes se nad ním zasmějete?
- Je něco, co byste v F1 ihned změnil, nebo to do ní zavedl, kdybyste mohl?
- Jak se díváte na současnou praxi, kdy přichází do F1 stále více platících pilotů?
- Setkal jste se v F1 s pilotem, který měl talent, ale nedostal podle vás dost příležitostí ho ukázat?
- Zažil jste pilota (piloty), kteří byli velmi dobří v poskytování zpětné vazby?... -
Nasir
21:24 03.06.2013 188.175.176.XXXOtázky - 1.část - Povězte nám něco o organizaci testování, např. kdo stanovuje páteční/sobotní testovací plán?
- Můžete nám popsat, jak probíhá strategická příprava před závodem? Má hlavní slovo simulační software, nebo spíš názory na poradě inženýrů?
- Piloti a inženýři si dělají před závodním víkendem procházku po trati. Opravdu se řeší každý detail, každý hrbol a větší obrubník a piloti si je pamatují?
- Je těžké vyvíjet vůz pro dva piloty, kteří mají rozdílný jezdecký styl (třeba Hamilton a Button u McLarenu)? Mezi fanoušky se většinou říká, že auta jsou stavěná vždy na týmovou jedničku. Souhlasíte s tím, nebo to není tak jednoznačné? Jak to vypadá u menších týmů?
- Pokud se oba jezdci týmu kvalifikují blízko sebe a mají jet v závodě stejnou strategii, jak se určuje, kdo dostane při pitstopu přednost? Záleží jen na momentálním vývoji závodu, nebo je v tom i nějaká předzávodní dohoda? (Nemám na mysli špičkové týmy, kde se preferuje týmová jednička)
- Když je celý pátek špatné počasí a tým nestihne skoro nic otestovat, podle čeho pak nastavují inženýři vůz?
- Jak obvykle probíhají porady po závodě? Řeší se zpětná vazba pro továrnu kvůli pokračování ve vývoji?
- Ve Force Indii jste zastával pozici "Engineering Operations budget management". Co to obnášelo?
- Můžete nějak porovnat systém práce a možnosti Williamsu, Force Indie a Jordanu? (už tady něco podobného zaznělo)
- Myslíte, že Williams letos odepíše vývoj brzy a soustředí se na rok 2014?
- Souhlasil byste s tím, aby se v budoucnu omezil vliv aerodynamiky? Přestože teď máme DRS a pneu s malou výdrží, už celé roky se mluví o tom, jak je obtížné udržet vůz v těsném závěsu za soupeřem. -
tom11
11:53 03.06.2013 77.48.94.XXXmožná pozdě, ale přeci nevím, jestli není na dotaz již pozdě, ale zkusím to:
když prošel tolika různými týmy na víceméně obdobných pozicích, dokáže jistě pan Harlow jednotlivé týmy porovnat. myslím tím, zda by zkusil porovnat rozdílnost, nebo podobnost systému práce v jednotlivých týmech, jejich atmosféru a zákulisí.
při své práci se rovněž setkal s rozličnými piloty. je mezi nimi někdo, kdo by si zasloužil větší pozornost, než mu je, nebo byla věnována?
díky a musím opět pochválit za super článek. v deštivém čase pěkně zahřál......-
-
Arnoux
16:33 03.06.2013 89.24.17.XXXPetře zdravím.Čekal jsem zde obrovské množství dotazů.Protože to tak není,zeptal bych se ještě Dominica na další věc.Taková šance na exkluzivní otázku pro člověka z kolotoče F1 není každý den a doufám,že by to mohlo zajímat i ostatní.
Můj druhý dotaz je z oblasti celkové aerodynamiky vozu F1.Podle všeobecného povědomí jde o naprosto nejdůležitější část dobrého a rychlého auta F1.Vývojové týmy neustále pracují na vylepšeních prvků křídel, částí podlah a jiných částí vozu.
Velice často se v závodě stává,že i přes těžké poškození auta v oblasti aerodynamiky je vůz přesto nesmírně rychlý a pro soupeře nedosažitelný.
(Pro příklad Kimi Raikkonen letos v Číně, těžké poškození-otvor v nose,v minulé sezoně Lewis Hamilton s utrženou podlahou monopostu MCL,Sebastian Vettel-Interlagos 2012, a mnoho dalších ).
Podle všech teorií by vůz v tomhle stavu měl ztrácet až sekundy na kolo.Přesto se nic podobného neděje a auto drží vysoké závodní tempo.
Z pozice dlouholetého fanouška F1 si myslím,že pokud je základ auta vynikající (jako je třeba letošní E21) chová se vůz výborně všude a i takto vážná devastace aerodynamického prvku nemá příliš velký vliv i když je to naprosto nepochopitelné.
Jak si ale tohle vysvětlujete z pozice závodního inženýra, který má přístup ke všem datům a máte tedy možnost vyhodnotit situaci dle získaných dat?
Nastane někdy případ, že ani pro Vás nemá podobná situce vysvětlení?
Děkuji.Honza.
-
-
-
Severin
14:54 02.06.2013 85.237.224.XXXOtázka na pana Harlowa Můj dotaz se týka pullrodů vepředu. Minulý rok ho nasadilo Ferrari, půl roku se s tím trápili než to na voze začalo fungovat jak má, tento rok do toho šel McLaren a taky s tím bojuje. F1 je špička, přesto, co je na tom tak těžké, že tak dlouho trvá, než tým najde všechna úskalí a vyladí vůz? Co všechno si nasazení pullrodu vepředu vyžaduje v oblasti vývoje aby vše zapadlo a stroj začal jezdit jak má?
Pokud můj dotaz projde dál, prosím redakci o jeho korekci, jak už tady někdo napsal předemnou , také nejsem novinář :). -
Arnoux
20:23 01.06.2013 89.24.22.XXXotázky pro Dominica Dovolím si využít příležitosti a položit Dominicovi následující otázky.(Pokud bude můj dotaz shledán jako zajímavým, tak prosím Petra o nějakou upravu formy.Jsem jen dlouholetý fanda F1 a ne novinář.)
Dobrý den
Zajímalo by mně, jakým způsobem se monopostu Williams dotkne výměna agregátu Renault za pohonnou jednotku Mercedes.Jak je známo současný motor Renault RS 27 má proti Mercedesu menší výkon, ale je zároven lehčí,uspornější a má menší zástavbové rozměry.Tedy všechny důležité aspekty rychlého a vítězného vozu F1.Dá se tedy předpokládat, že V6 Turbo z Viry Chatillon bude podobné.
Není pro Williams příliš velkým riskem se těchto vlastností vzdát výměnou za nižší cenu motorů ?, nebo věříte že motor Mercedesu bude v těchto parametrech velice podobný popřípadě ještě lepší?
A jakým způsoben konstrukční tým při vývoji nového vozu odhaduje budoucí vlastnosti pohoného ustrojí,má k dispozici např.záznamy telemetrie ze zkušebních stolic všech výrobců? resp.jaké podklady týmu výrobci motorů dávají k dispozici před podpisem smlouvy pro odběr motorů na sezonu?
Je tedy možné v této fázi vývoje nějaké reálné srovnání vlastností agregátu, nebo je spíše sázka.
děkuji.Honza -
-
Kapor
09:43 01.06.2013 194.160.178.XXXMňa by zaujímalo,.. prečo Dominik: 1, Odišiel s tímu Williams s tak lukratívneho miesta, keď tam len nedávno prišiel ?
2, Kde sa stala chyba vo filozofii stavby auta pre r. 2013, ak to pre r. 2012 bolo úspešné ? 3, Je predpoklad, že s pohonnou jednotkou Mercedesu bude dosahovať Williams lepšie výsledky a podarí sa mu postaviť pre r. 2014 úspešné auto ? Má na to potenciál ?
-
Nasir
20:41 31.05.2013 188.175.176.XXXRozhovor - otázky Rozhovor mohl být delší, přesto díky za něj. Můžeme posílat otázky ještě v pondělí? Doufám, že ano. Zkusím něco vymyslet... už mě napadly jeden nebo dva "kontroverznější" dotazy na nedávnou historii, tak uvidíme, jestli inženýr na volné noze bude ochoten se trochu víc rozpovídat.
A chválím aktuální otázky. Zvláště ti, kteří se nechali uchlácholit tiskovou zprávou Pirelli, by si měli dobře přečíst odstavec, kde je stručně a jasně řečeno, jak z toho soukromého testu mohl Mercedes těžit.
Asi není náhoda, že jde opět o (ex)zaměstnance Williamsu. Lidé z tého stáje už mají o F1news docela slušné povědomí, že?-
Petr
20:54 31.05.2013 78.157.160.XXXTo je pravda. Dominica jsem z počátku nechtěl moc zatěžovat, ale není všem dnům konec a navíc máte příležitost vy. Ano, v pondělí otázky stačí.
Že jde o zaměstnance Williamsu, to je náhoda. Vědí o nás i v jiných stájích (má to i svou druhou stránku: člověk např. nemůže zveřejňovat cokoliv kde zaslechne, v názorech musí být opatrnější, protože má známé za každým rohem - nerad by někoho naštval atd.). Exkluzivně tady byla šéfka aerodynamiky Caterhamu Marianne Hinson, sport. ředitel McLarenu Sam Michael, šéf vývoje Caterhamu Elliot-Dason Barber atd. Za Williams snad jen Xevi Pujolar, pokud mě paměť neklame.-
Nasir
22:43 01.06.2013 188.175.176.XXXOk, asi to byl můj mylný dojem s tím Williamsem (kvůli Xevimu). Mimochodem, máte taky dobré kontakty u špičkových týmů? U McL je to jasné, u Lotusu jste tuším psal, že máte, ale nevím jak u Ferrari, RB a Mercedesu.
Že nechcete nikoho naštvat - chápu, a snad vám to diskutéři moc nekazí. Jednou jste se zmínil, že lidé z branže nejenom chválí články, ale občas chtějí přeložit nějaké reakce v diskuzi. Tak může člověka trochu vyděsit, když se podívá na některé výlevy anonymů nebo nedávný spammerský spor Pérez vs Kimi. Taky doufám, že to tu nečte nikdo z RB vzhledem k častému názorovému ostřelování Helmuta Marka (i když zaslouženému). A jestli jo, snad je to nějaký inženýr/mechanik, co Helmuta taky nemusí.-
Petr
11:00 02.06.2013 78.157.160.XXXMáme kontakty u všech týmů, samozřejmě někde dobré, někde lepší, blíže bych to tady ale nechtěl rozebírat. Jsme však žel z příliš malé a pro F1 málo významné (kolik máme v F1 týmů či pilotů? kolik čtenářů můžeme češtinou potenciálně oslovit?) země, takže nám neposkytnou kdykoliv si luskneme exkluzivní rozhovor s kýmkoliv, nejsme Haymarket.
Řekl bych, že diskuse jsou tady na česko-slovenské poměry více než slušné (díky vám za to), o to strach nemáme. Samozřejmě, že když nám někdo poskytne exkluzivní rozhovor, tak se přirozeně zajímá o reakce čtenářů. Občas sem nakouknou i lidé z Red Bullu, ale nemyslím si, že by měli chuť či měli čas na pročítání sáhodlouhých diskusí. Co se týče haterů, mají rozum a zkušenosti - všude se najdou lidé, kteří nějakému týmu přejí i nepřejí (zvláště když někdo tři roky po sobě vyhrává), lidé přirozeně někomu fandí. Helmut dobře ví, jak ho lidé vnímají - otevřenost a provokativní výroky patří k jeho image. U RB je pevný v kramflecích.
-
-
-
-
Nadcházející závod 24.11.2024
GP Las Vegas50 kol (309.958 km)
Las Vegas
-
Pátek
- 1. Trénink (5:30 - 6:30)
- 2. Trénink (9:00 - 10:00)
-
Sobota
- 3. Trénink (5:30 - 6:30)
- Kvalifikace (9:00)
-
Neděle
- Závod (7:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek