DISKUZE K ČLÁNKU Paddock Line: Jakou tedy chceme formuli?
Letošní ročník se pomalu blíží ke své polovině, odbyl si všechny testy, čeká jej letní přestávka. Že by vidina okurkové sezóny vzedmula vlnu starosti o formuli 1? Spíš ty problémy a odezvy z různých stran narostly do takových rozměrů, že už si toho i někdo všiml.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Paddock Line: Jakou tedy chceme formuli?
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
» uzivatel001402
(Hlasovalo 24 lidí)
26.06.2015 10:57
Zajímám se o F1 řadu let, proto mě každý článek o… »
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
erdedy
15:49 27.06.2015 178.41.120.XXXOspravedlnujem sa za dlhsi prispevok.
RoBertino - prepacte "Vykanie", nedovolim si "Tykat (myslim, ze som cca o 1. generaciu mladsi).
Takze - pod Vase clanky prakticky neprispievam (aj ked ich citam), niesom taky pamätnik. Dnes ale "musim" - paradny clanok (ako vzdy)!
Myslim, ze sa moja predstava o F1 zhoduje s Vasimi myslienkami/nazormi v clanku/och.
Co sa tyka smeru, "kde" sa momentalne ubera/me v sporte - mam podobny pohlad na vec ako väcsina diskutujucich (ide to do peknych sr....k). Neni to samozrejme vina Mercedesu, je to vinou prijatia zlych rozhodnuti - tieto chyby - to uz je telenovela na pokracovanie.
Mame tu dnes situaciu, kde si automobilove "konglomeraty" (dalej len "nenazranci") urcuju sami co "bude a nebude", kazdy z nich ma vlastne zaujmy a aj su schopni si ich presadit raz jeden potom druhy (akoukolvek formou).
Kontrolny organ ("kontrolny" myslene nielen v jednom zmysle slova) je "tak trochu" jalovy, nemohuci, nastroj/"loutka" v rukach spominanych "producentov". Vzdy to "tak" tak trochu bolo, ale posledne roky to je uplne neuveritelne, alarmujuce (kam sme to dotiahli...).
Dost velky problem vidim v praci (teda skor "neakčnosti") Jeana Todta - mozno ma zviazane ruky (aj sam o tom hovori), ale pri Mosley-ovi to bolo akosi "inak". Musel mat "strceny nos vo vsetkom", niekedy az prilis...
Konkretne si ale pamätam, ze on nepoklonkoval kazdu somarinu co partia "nenazrancov" navrhla. Diktatura? Mozno, ale jeden ucinok to na "nenazrancov" malo - uz pri navrhu niecoho, si dvakrat rozmysleli ci je to aspon trochu "rozumne" (aspon tak sa mi zda ).
Vlastne - mozno sa ho "nenazranci" zbavili sami, ked presadzoval stropy ...(?)... (To uz je ale na inu debatu).
Jedno co mi ale vychadza je to, ze ak by bola uskutocnitelna/vykonatelna myslienka stropov, dnesne problemy by tu na 99% neboli. Jednoducha matematika (ta je vlastne vzdy jednoducha ) - minanie prostriedkov "nenazrancov" nema medze a dnes tu mame "nenazranca", co ostatok tromfol "nasobne" v minani (a je to aj vidiet) a druhu partiu "nenazrancov", co sa teraz snazi "dorovnat rozpocet" toho prveho a tak to bude dookola a doookola, kym to niekde nepadne na hubu... Ostatne uz pozname.
Dnes tu mame "suciastky", aj doslova prkotiny! co stoja neskutocny majland.
Velmi podstatne je, ako sa toto vsetko podarilo (a nadalej dari) "nenazrancom" obhajovat pred verejnostou - "v zaujme zelenej technologie a transferu technologii... Blablabla... a este nieco...".
Neni to (uplne) tak, nikdy to tak nebude, a ani to uz z podstaty neni mozne - pretekarske auto/motor/sport je totalne odlisna filozofia proti civilnemu sektoru.
Ked nahodime vselijake palivove limity, musi sa to v sportovom aute niekde prejavit. Nikto im predsa neberie zaujem na zlepsovani "efektivity", ale toto sa predsa dialo a bude diat nadalej/stale aj bez palivovych limitov - kazdy predsa chce co najmenej tankovat/byt "lahsi"!
Stracame totalne pozadovanu razanciu a hlavne tu "filozofiu" Na tieto experimenty su predsa aj ine série, nevidim dovod preco by mala byt F1 prave na "toto" primarne zamerana...(?!)
Este jeden problem (uz sme to pred rokmi preberali) - gumy!
Neni tak davno, ked sa jeden (bohuzial si nespomeniem na meno) inzinier z F1 (starsi pan, roky rokuce v F1) zamyslal nad problemom dnesnych gum (netyka sa len Pirelli) - problem gum mizne v dazdi - naraz sa predbieha aj v inej nez idealnej linii atdatd.
Prisudzujem to (stejne ako "on") prilisnej mäkkosti zmesí - spominal ako s tvrdsimi gumami slo predbiehat aj mimo "naj stopu", neboli tak "citlive na špinu" mimo vyjazdenu liniu.
Ked prislo Pirelli, tajne som dufal, ze sa zmeni pristup k tejto strategii. A oni vlastne dosli este k "lepsiemu" napadu - sice zostali aj tak mäkke ale jednotlive sady mali medzi sebou omnoho väcsi rozdiel vo vykonnosti - niekde az 3-4s na kolo. Toto bola konecne ta "fantasticka premenna", ktora robila famoznu šou*** a vlastne velmi slusne "suplovala" napad navratu tvrdych gum. Za posledne roky si nepamätam, aby som zazil taku "nevypocitatelnost"! Uzas!
Nuz ale ako to uz byva v "dnesnej politicky prehnitej F1" (riadenej "nenanzrancami"), niekomu vyznamnemu to vyznamne krizilo plany o jeho "hegemonii" a "marketingovej hodnote" svojej znacky. Takze sa pristupilo k "tazkym zbraniam" a medialnemu rozkladu Pirelli - ved oni si to rozmyslia (aj rozmysleli, hned sa menili gumy zo dna na den...).
A nakoniec len zopakujem - riesenie/ia su dostupne aj vykonatelne, len by musel niekto chciet a neurazit tym ani jedneho "nenazranca", alebo ich proste presvedcit...
Este raz pardon za dlhsi prispevok.
*** - nepamätam si rocnik aby napr. typicky sterilna Barcelona alebo Valencia boli tak neuveritelne napinave preteky. "Vtedy" to tak bolo! (a nebolo to davno) -
rock
15:17 26.06.2015 37.188.224.XXXJá si myslím, že F1 jak ji známe, je ve slepé uličce. Závodění v F1 stálo za prd co pamatuju (řekněme od začátku 80.let) - tedy míněno ve srovnání s tím, co se dělo v F2/F3000/GP2. To prostě k DNA F1 patří a vždycky to vynahrazovalo mrazení v zádech z toho, že ti blázni řídí bestie, který nikdo jinej řídit neumí a že jim při tom jde o krk.
Ovšem dneska už jim o krk nejde, z bestií se stali beránci a samotný závodění se není o nic lepší.
To první se nezlepší, protože na bezpečnost nikdo sáhnout nenechá (to se týká i sterilních okruhů).
To druhý se nezlepší, protože poznání v oboru techniky postupuje pořád dál a vysloveně neovladatelný stroje, jaký byly ještě v turboéře, už dneska nikdo nepostaví. Navíc to souvisí s předchozím bodem.
To třetí se nezlepší taky. To je daný rozdílnými auty. Statisticky, v dlouhodobým horizontu prostě víc peněz znamená lepší výsledky (btw kdy naposledy byl relativně chudej tým konkurenceschopnej častěji než v ojedinělých závodech? Jedinej, co mne napadá za tu dobu, co na F1 koukám, je Jordan v sezóně 1999).
Takže ne, neznám z toho cestu ven. Jedno řešení by mohly být finanční stropy, ale to se dá těžko realizovat. Další je unifikace ála IndySeries, ale to je -alespoň zatím- přímo proti principům F1. Tak nevím... -
Zip
14:44 26.06.2015 109.81.209.XXXDobrý den pane RoBertino. Článek nemá chybu. Jste opravdu dobrý, jak dokážete popsat minulost, současnost a současně mezi řádky vyjádřit i ten cit. Již dlouho jsem zde nic nenapsal a není to Vaše chyba, ale spíše tím, že se mi nezdá současný vývoj F1. Nejsem takovým znalcem jako zdejší fandové, ale jsem moc rád, že jsem zažil období M. Schumachera a jeho soupeřů z počátku jeho kariéry u Ferrari. Tehdy jsem formule určitě viděl a pohlížel na ně jinak, ale prostě mě přitahovali, ale dnes? Těžko hledám nové nadšení. Jistě zajímají mne, ale už to není ono. A čím to je? Tím se dostávám k odpovědi na otázku jakou bych chtěl Formuli 1. Chybí mi v formuli nadšení a láska k dané věci a postupem času i pokora. My diváci vidíme hlavně piloty a pokud 2/3 a to jsem mírnej, ví že i když by se rozkrájeli, tak prostě vyhrát nemůžou a zbylí si furt stěžujou na tým a kdoví koho + že sami vědí že naplno jet nemohou, tak se vlasně ani pilotům nedivím že je to tak, jak je. Plus Bernie který dělá z F1 nehoráznej byznys jsou prohlášení o konci F1 jaksi realitou, nebo spíše konstatováním něčeho, co už dávno skončilo. A druhá stránka pohledu? Pokud F1 přežije(potažmo naše společnost) tak třeba za 20 let budu na tuto dobu vzpomínat, jako na dobu kdy šlo hlavně o prachy, neustálé změny, omezování.... a třeba změním názor a ještě si budu říkat : Jo tehdy byly v formuli alespoň ti piloti, kteří dělali chyby a bylo se občas na co koukat. Až zas tak černě bych to neviděl a snad jsem to tak i nenapsal. Děkuji. -
uzivatel001402
10:57 26.06.2015 85.70.70.XXXZajímám se o F1 řadu let, proto mě každý článek o její slavné minulosti potěší. Děkuji RoBertino. Osobně jsem se smířil s tim, že nic nebude jako dřív. Myslím, že nejlepší závody ve F1 už byly odjety a nejzajímavější osobnosti ve F1 už pobyli. Pochybuji, že někdo v mých očích překoná velikost Jamese Hunta, Nigela Mansella, Ronnie Petersona, Jackie Stewarta, Jima Clarka a Grahama Hilla. Nostalgický pocit chovám také k Michaelu Schumacherovi. Hunt byl nejzářivější hvězda F1 a můj pubertální idol, Mansell byl chrabrý lev, Clark byl elegán volantu, Ronnie byl srdeční záležitost, Stewart byl fenomén jako Beatles, Graham Hill byl ten nebritštější Brit ve F1. Michael byl král a vládce. Dominátor. Je jiná doba a takoví lidé se už nerodí.
Přesto mě F1 zajímá i dnes, i když se změnila k nepoznání. Podstatou F1 jsou závody, soupeření na trati, předjíždění a dramata. Teprve na druhém místě je technický vývoj, který do F1 patří. Je potřeba vrátit F1 pilotům. Ne lidem, jak se dnes populárně říká, ale pilotům. Ptal jsi se RoBertino, jakou F1 chceme. Za sebe řeknu asi tolik. Nové věci jako závody za umělého osvětlení a DRS chci zachovat, jsou to sice umělé nástroje, ale zvyšují atraktivitu závodění. Jsem proto nevracet se k tankování ve F1, přestože je to divácky vděčně, ale z toho důvodu, že závody by se měly rozhodovat na trati a nikoliv při dlouhých zastávkách v boxech. Zakázal bych jakkoukoliv rádiovou komunikaci s boxy během závodu, piloti by měli být odkázáni sami na sebe jako tomu bylo dřív. Jedinou informaci by dostávali pomocí informačních tabulí z pit line jako to bylo v minulosti a jako to dosud úspěšně funguje v MotoGP. Nikoliv náhodou říká Arrivabene, že bychom se měli od MotoGP poučit. Arrivabene je moudrý muž. Inženýři jsou tu od toho, aby připravili vůz na závod a nikoliv proto, aby tvořili pilotovi během závodu operativně strategie, kterým občas ani pilot za jízdy nerozumí. Je potřeba uvolnit vývoj motorů, aby Ferrari, Honda a Renault dostali druhou šanci vyrovnat se Mercedesům. Proč? Není to nic proti Mercedesu a jeho vynikající práci, ale protože současný stav F1 potápí. Protože loňská reforma přinesla netřesitelnou hegemonii jedné stáje a navíc ji zakonzervovala pomocí žetonů. Reforma přivábila Hondu, drží ve F1 velké automobilky, je otázkou však dokdy, ale ublížila hlavnímu cíli F1, a tím je přinést divákům atraktivní a dramatické závody. Když si vzpomenu namátkou na rok 1983 nebo rok 1999, tak vždy po změně pravidel následovala vlna zajímavých událostí, vítězili různí piloti a různé stáje, nastala nová renesance závodů a nové obrození F1 a to teď nenastalo.
Druhá věc je, že bychom se měli snažil nechat ve F1 vyrůstat skutečné osobnosti. K tomu patří svoboda projevu. Hájit zájmy zaměstnavatele za každých okolností, vystupovat jako marketingové loutky, to není důstojné pro piloty F1. Piloti F1 mají být bozi, pro ně by neměly platit bez výjimky pravidla PR jako pro ostatní zaměstnance firmy jako jsou vedoucí týmů, inženýři apod. Piloti F1 nesou svou kůži na trh, oni riskují, oni závodí. Jsou vyjímeční a měli by mít možnost říkat věci otevřeně a naplno, protože přesně tohle fanoušci od nich očekávají.
Poslední věc a tou je diskutovaná otázka bezpečnosti. F1 je stále nebezpečný sport. Současná úroveň bezpečnosti je vlastně výdobek vývoje. Kolik pilotů v minulosti o něčem takovém mohli snít, že narazí v rychlosti přes 200km v hodině a nic se jim nestane. V žádném případě bych nesnižoval hranici současných bezpečnostních opatření, aby ve F1 nastalo drama. To je špatná cesta, vede do pekel a je to krok zpět. Nikdo si neumí představit, jak moc bolí fanouška v jeho srdci, když po nehodě zemře jeho oblíbený závodník. Svět F1 se zastavil a všech se zmocnil bezbřehý smutek, když zemřel Jim Clark, ikona F1 z šedesátých let, když zemřel superrychlý Švéd Ronnie Peterson, kterému každý přál titul mistra světa, když zemřel Ayrton Senna, novodobý bůh rychlosti, celá Brazíie plakala a svět s ní. Nechci, aby se to opakovalo. Tři jmenovaní a další nejmenovaní položili své životy proto, aby F1 v budoucnosti mohla být bezpečnější. Omezit bezpečnost závodů znamená nevážit si historického odkazu F1, znamenalo by to, že se obětovali nadarmo.
-
tom11
13:32 26.06.2015 77.48.94.XXXjj, moc pěkně napsané a pravdivé. o tom zrušení rádiové komunikace jezdců s boxy jsem tu psal cca před měsícem a příspěvek "schytal" spoustu "-" a taky komentář, že bez rádia by dneska nebyl pilot schopný dojet závod ( sice se smajlíkem, ale přeci ). tento názor nesdílím. jednak z pilotů dělá pouze opičky, které točí volantem a přesně, jak jsi popsal, nadřazuje týmové režie a hrátky inženýrů nad pozici jezdce jako toho, který auto ovládá. zcela souhlasím i s tím, co píšeš o bezpečnosti. jít cestou snižování jejích standardů není rozhodně správné a snad to ani nikdo reálně neplánuje. nicméně: proč jsou kolem tratí dalekosáhlé vyasfaltované plochy, které odpustí téměř jakoukoli chybu pilota? minimálně stejné bezpečí zajistí např. i kačírková plocha zakončená záchytnými sítěmi. co byla v Imole 94 platná asfaltová placka, ovšem zakončená zdí.....-
-
tom11
14:30 26.06.2015 77.48.94.XXXale vždyť takové závody už existují. závody RC modelů jsou ale nějak jsem si nevšimnul jejich masové sledovanosti. tak to asi bude chyba ve mě, nebo to tak sledované není pravda - ty nejsou digitální......
chtěl jsem jenom říct, že bezpečnost určitě ano. ale musí být pilotům zachováno to, aby se ukázalo, kdo má "koule", kdo na to obecně nemá a kdo se jen vozí.-
RoBertino
15:05 26.06.2015 83.208.82.XXXSamozřejmě, že i naše generace se vyblba u autodrah n.p. Ites Trhové Sviny blahé paměti, ale formule 1 by měla být o výzvách - a pokud posadíte do auta, které na snahu pilota prakticky nereaguje, jen se v něm veze, tak to nikoho bavit nebude. Když jsem viděl to video z roku 1976, jak se pět vozů bok po boku řítí na cílovou rovinku, přišlo mi líto, že tohle přes všechny DRS, KERS a ŠUPS ( ) už někdy těžko uvidíme. Proto si myslím, že je zásadní otázkou, zda nejde kromě top techniky pokusit obnovit i top umění pilotů.
-
-
-
hepyno
16:11 26.06.2015 62.197.243.XXXOno, ani ten štrk so sieťami nie je výhra:
https://www.youtube.com/watch?v=CoxWT59NEfY
Najideálnejší by možno bol dvojmetrový pás štrku nasledovaný asfaltom. Nebolo by to ako v minulosti, ale aspoň by bolo väčšie riziko poškodenia auta pri výjazde mimo trať.
-
-
RoBertino
13:34 26.06.2015 83.208.82.XXXMurrayi, plně se podepisuju pod to, co je tu uvedeno. Jen bych řekl jednu věc, která se někomu nebude číst dobře - napsal jsi, že F1 je nebezpečný sport. Připomněl bych jednu maličkost, kterou ve své knize o Cevertovi napsal pan Kovářík. Když se za víkend zabije na silnicích v autech X lidí, přejde se to notickou ve stylu rutinní zprávy. Pokud ale zahyne Senna, bude se o tom psát několik let, zpochybňovat závodění jako takové (jak to udělal Lauda) a vylepšovat cokoli. Ale absolutní bezpečnosti nelze dosáhnout nikdy. Schválně jsem si pustil nehody z 80. let, kdy piloti neměli všemožná superopatření, jen pevný monocoque, a nepamatuji se, že bychom nadále měli jeden až dva smrtelné úrazy ročně. Dovolím si jeden příměr - v nešťastné expedici Huascarán '70 se zabil náš tehdejší nejlepší horolezec tím způsobem, že de facto v chodeckém terénu uklouzl a po pádu ze skály se zahynul. Smrtelná nehoda se může odehrát v 60 km/h, záleží na okolnostech. Chtějme se zamýšlet i nad tím, protože jinak skončíme u šlapacích autíček a každý ve své dráze, abychom měli iluzi bezpečí dokonalou.
-
-
odin
07:38 26.06.2015 77.240.96.XXXRoberte, opět hezký článek a zajímavé zamyšlení. A když už jsi vyzval čtenáře k názorům, pár jich také přidám.
Mám problémy se současným vzhledem a funkčností těchto stránek. Když dojde diskuze až ke zprávám od jinud, nevidím co píši protože se mi příspěvek skryje pod obrázky s tituly AUTA a RALLY přes to mám občas reklamní sdělení, tak že můj monitor ukazuje populární "tři v jednom" pěkně přes sebe. A z takovéhoto chaosu se pokouším dostávat. Nedávno jsem klikl na článek o blízkém konci světa. A začal jsem si jednotlivé názory parafrázovat k dění v F1. Psalo se tam, že se lidstvo rychle množí a nastane nedostatek surovin a vody. Když jsem se nad tím zamyslel, tak mi vyšlo, že se množí lidstvo v méně rozvinutých kultůrách a expanduje do vyspělých společností. Tyto vyspělejší společnosti naprosto nepochopitelně zaujímají sebedestruktivní politiku a invazi lidí z "třetího světa" podporují. Kde to skončí nevím. Ale jedno vím určitě. Za pár let budeme cizinci ve vlastní zemi, možná otroci, kteří nebudou schopni ekonomicky utáhnout záplavu nových spoluobčanů.
A podobné to je s F1. Tam je sebedestruktivní politika též očividná. Rozhodují mocní, kterým jde jen o vlastní zisk, nikoliv o fanoušky. Na můj vkus je F1 příliš umělá. A tím nemyslím jen pravidla, ale také lokality, kde se jezdí. Dnes je více GP v zemích, které nemají motoristickou tradici, kde jde pouze o zábavu honorace. Bernie zinkasuje své a další ho nezajímá. Zajímat ho to začne, až se tato honorace F1 nabaží a přestane mít o závody zájem. Pak bude hledat lokalitu, kde si zase příjde na své prachy. Což je podle mne špatně a vede to k záhubě.
Udělej článek o vzniku F1, aby bylo vidět, co chci říci. Tehdá nebyl žádný Ecclestone a nediktoval kde se bude jezdit. Vše vznikalo "samo" z nadšení, rivality, potřeby se utkávat, soutěžit. To vše se přenášelo z "otce na syna" (vyjádeno s velkou nadsázkou).Vznikla z toho tradice, kterou Eccestone v posledních letech rozbíjí a ničí.
Když něco dělám pro svůj zisk, nemusí to mít dlouhého trvání. Ale když něco dělám jako svoji zálibu, většinou mi to vydrží celý život. A F1 vznikla pro uspokojení záliby nadšenců rychlých aut. Bernie z ní udělal zdroj svých zisků. A jak on chce stále více a více, musí se točit v F1 stále více a více peněz. To bude brzy neufinancovatelné. Další sebedestruktivní krok. Jak z toho ven? Nevím a je mi z toho smutno. Proto tak rád čtu tvé články ve kterých se vracíme do dob, kdy šlo v první řadě o zábavu, sport a až na druhém místě byly peníze. Alespoň z pohledu mne jako diváka-
tom11
08:47 26.06.2015 77.48.94.XXXod RoBertina naprosto bezva článek, který jsem přečetl jedním dechem a s každým písmenem musím ( bohužel ) souhlasit.
o tom, že současní mocní F1 vedou, jak se říká, od desíti k pěti asi také není sporu. jen si myslím, že Eccelstone F1 primárně nerozbíjí a neničí. to určitě není jeho záměr. ale "pouze" ji neskutečně vysává, odčerpává z ní to tradiční, nenahrazuje to ničím stejně hodnotným a tím ji tedy, sice ne prvoplánově, ale zcela jistě vede do bodu, kdy narazí na hranici, kdy už to takhle dál nepůjde.
a řešení? návrat je kořenům? závodění jako koníček, radost a vášeň bez primární funkce peněz? možná by to bylo ono, ale dneska je to asi velká utopie. takže zbývá asi jen vymyslet pravidla, která by jasně vymezila ( ale bez velkých omezování ) co se smí a co je již za hranou a nechat konstruktérům volnější ruku. tím by, myslím, mohly vzniknout zajímavé monoposty a pokud by ta pravidla byla udělána tak, aby nevylučovala delší jízdu těsně za sebou, mohly by i závody být zajímavé. mě totiž dnes chybí ( kromě okruhové klasiky ) také to, že vozy nejezdí v těsném kontaktu. z toho by pak měly plynout i předjížděcí manévry a ostatní věci, které dělají závody napínavé.-
NrteP
09:38 26.06.2015 193.86.88.XXXJá se přidávám k těmto názorům. Jenom mám obavu, že zajímavá F1 je už navždy nenávratně pryč. Je to jako u motorek, kde už je to uzavřená společnost, sice ne jako u F1, ale výsledek je stejný. Sice se snaží o zařazení jakýchsi produkčních motorek, ale zachránit se to tím už asi nedá. Podobné je to s pro mě s těmito stránkami. Už si jenom přečtu články Roberta Pavelky a jinak nemám potřebu sem lézt. Jistě mi to nikdo nenutí a já to tak beru. Vzhled mi nevyhovuje, tak sem až na vyjímku nelezu. Další věc je přechod TV vysílání na placené kanály. Pokud se zábava přesune jenom za peníze na placené kanály, tak se stane zase uzavřenou skupinou bez sledování širšího okruhu lidí a zase postupně spěje do věčných lovišť. Je pravda, že každá sranda něco stojí, ale pokud překročí určitou mez, tak je konec. Nechtěl jsem psát tak pesimisticky, jenom se snažím o reálný pohled na věc. Ale teď už opravdu konec. Takže zase za zhruba čtrnáct dní.-
-
NrteP
14:07 26.06.2015 193.86.88.XXXJistě, článek o Zeltwegu, který vpravdě není Zetwegem jsem s nostagií přečetl a vlastně ani nevím, jestli jsem to nepsal já. Ovšem pokud jde z mé strany o psaní, leda tak ve snu. Ale pokud jde o sny na základě vlastních zážitků, tak se mi zdávalo v různých parafrázích o plamenech v Monze roku 1978. Hrůzný zážitek, ale to tehdy k F1 bohužel patřilo.
-
-
-
uzivatel000635
09:43 26.06.2015 88.101.0.XXXVe všem s vámi oběma souhlasím, jen maličko doplním - můžeme vymýšlet změny, omezení, nastavovat různé limity, ale myslím si, že to vše budou stále jen samé slepé uličky. Motorsport je z velké části o tom, jaký v rámci daných technických pravidel postavím stroj. V motorsportu má stroj zásadní vliv na výsledek. A protože fyzika je pouze jedna a platí pro všechny absolutně stejně, tak při využití současné výpočetní techniky se všichni při konstrukci toho stroje pohybují ve velice malém prostoru. Z toho pramení, že si jsou jednotlivé vozy velmi podobné nejen vizuálně, ale i konstrukčně. Potom i malý "výlet" na hranici pravidel může znamenat tu zcela zásadní výhodu proti ostatním - např. výfukové difuzory. Ale pořád se pohybujeme v prostředí, které má neměnné fyzikální vlastnosti a proto je velmi rychle dosažitelná technická hranice možného. Např. vloni se vyjelo dle nových aero pravidel a viděli jsme několik variací na přední část monopostů. Stačila jedna sezóna a čumáky všech aut vypadají víceméně stejně. A je to proto, že pro všechny platí stejné fyzikální vlastnosti prostředí, ve kterém se pohybují. Jinými slovy technický vývoj se rychle dostane na hranici možností daných předpisy a to je pro soutěživost velmi kontraproduktivní prvek. Potom se vymýšlí různé umělotiny, aby se závody zatraktivnily, ale to je spíš na škodu. Senilní děda škodí F1, o tom není sporu, ale hlavní problém já vidím v technice. Prostě po každé změně pravidel k tomu limitu (rozuměj nejefektivnějšímu řešení) dospějí tvůrci toho stroje velmi brzy. Potom rozhodují miniaturní rozdíly, které mají v konečném součtu zcela zásadní vliv na výsledek. A protože jsme na limitu možného, tak hledání těchto miniaturních rozdílů je velice nákladné, což si zdaleka nemohou dovolit všechny týmy. Já osobně patřím k velkým kritikům BE, ale v tomto se musím toho dědka svým způsobem zastat. On není tím hlavním škůdcem.-
tom11
10:20 26.06.2015 77.48.94.XXXano, z technického hlediska je to naprostá pravda. dědek BE škodí jinak, než v technických záležitostech. to je fakt. ale v těch ostatních oblastech mu to opravdu jde.
s těmi jednoduchými pravidly jsem to myslel tak, že by byla dána např. maximální půdorysná plocha přítlačných křídel a jestli někdo udělá větší zadní a někdo větší přední, tak to je na něm. vím, že aero je věcí celého auta, berte to jen jako příklad. jako nápad se mi docela zamlouvalo, že by nová pravidla včetně technické specifikace dával dohromady Ross Brown. to byl vždy inovátor a měl výborné nápady. tak by to snad mohl nějak "ukočírovat", aby byla F1 zase zajímavá.
-
-
-
Aktuálně
Nadcházející závod 1.12.2024
GP Kataru57 kol (308.611 km)
Losail International Circuit
-
Pátek
- 1. Trénink (15:30 - 16:30)
- Kvalifikace (19:00)
-
Sobota
- 2. Trénink (15:30 - 16:30)
- 1. Závod (19:30)
-
Neděle
- 2. Závod (18:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek