DISKUZE K ČLÁNKU Tak nám to skončilo, milý Watsone!
Výše uvedený citát by asi zazněl na 221B Baker Street, kdyby se jeden z nejslavnějších detektivů zajímal o Formuli 1. Letošní v mnoha směrech výjimečná sezóna je historií a my se na ni můžeme podívat hned z několika pohledů.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Tak nám to skončilo, milý Watsone!
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
-
-
-
-
-
jumpman
17:54 18.12.2020 178.255.168.XXXna první pohled hovoříš logicky, ale hned na ten druhý je zřejmé, že nemáš pravdu. Russel ukázal, že mercedes je skutečně o světelný rok před ostatními a že bottas je spíš průměr než nadprůměr. Hamilton je určtě jeden z nejlepších pilotů své generace a jezdí spíš to, co mu stačí, což mu umožňuje jak výkon auta, tak slabý kolega.
V čem vidím zásadní rozpor je ve druhé části tvého příspěvku. Na začátku měl mercedes náskok především díky pohonné jednotce. Tohle mohlo mít marginální vliv první dvě, maximálně tři sezony hybridů. Ale už ve druhé sezoně je ferrari dokázalo stáhnout motoricky na dostřel a náhle nastoupí FIA aby řešila spalování oleje. Proč? Byla to typická díra v pravidlech. FIA většinou díry zavírala, aby zatrhla dominanci, najednou ale jde proti tomu, kdo ten náskok stáhnul. Navíc to nezakázali úplně, ale stanovili mez, která byla evidentně nižší, než to, co ferrari potřebovalo k dostižení mercedesu, ale nedali to na 0. Proč? Protože mercedes ten olej využíval také, ale v menší míře. Podobných podivných kroků najdeš v celé "éře" mercedesu víc a vždy ve prospěch této stáje. Když byl dominantní mcl, tak jej ferrari dokázalo během další sezony "docvaknout" ať už s pomocí FIA nebo bez ní. Nechci to hodnotit ať nevyvolávám zbytečné vášně. Když bylo dominantní ferrari, tak to měli také vždy ob sezonu, v té další je mcl dokázal stáhnout. A´t s pomocí FIA, nebo bez ní . U red bullu to bylo podobné. Když si ty sezony vybavím, tak to nebylo nikdy tak, že by už před každým závodem "bylo jasné" kdo to vyhraje. A nikdy FIA nedělala kroky, které jdou na ruku pouze dominantnímu týmu. Chce se mi říct, že FIA náskok mercedesu aktivně brání. To je to, co mi vadí na celé té dominanci mercedesu-
odin
11:15 19.12.2020 77.240.103.XXXAle vždyť v případě Schumachera to nebylo jiné. Také jezdil co mu stačilo a týmový kolega ho nesměl ohrozit. A v tom vidím přímý rozpor ve tvém vnímání. U Mercedesů si přeješ, aby kolega obíral o body jedničku (a Rosbergovi bylo umožněno obrat ho i o titul), ale Schumiho kolegy vnímáš jako "oprávněné" dvojky, které na jedničku neměly. Proč ti to v případě Schumiho nevadí (dokonce to obhajuješ) a v případě Hamiltona vadí???
Já naopak vnímal např. sezónu 2003 jako Schumiho "jezdecky" dost slabou a titul mu pomohl zajistit právě Barichello a nespolehlivost vozu Williams J.P.Montoyi, stejně jako podivné události v neprospěch Kimiho (kolize Barrichella, Ralfa a předjíždějícího Kimiho, v Brazílii po přehodnocení ho obrali o vítězství, kdy byl Schumi mimo hru a na Nurburgringu mu odešel motor). A to měl Schumi k dispozici nejlepší auto.
Fakt, že FIA zakázala nastavení geometrie kol Mercedesu, mi zase nepřipadá, že by aktivně bránili jejich náskok. Je to hodně podobné s ostaními RBR, Ferrari.
Já souhlasím, že dominance Merglů trvá nejdéle, ale to je otázka zásadní změny pravidel. Tam se začíná od nuly. Nikoliv "drobnými zákazy" nebo úpravami pravidel.
Já zkrátka tvrdím, že každý velký hráč v F1 chce urvat výhodu proti ostatním a tak politikaří a nekouká na atraktivitu F1 jako celku. Pak se nedivme, že jsme tam, kde jsme.-
jumpman
13:21 19.12.2020 178.255.168.XXXnevadí mi to u schumachera především proto, že schumacher měl soupeře mimo tým. Ferrari nebylo v podstatě nikdy natolik dominantní, že by o titul se schumacherem bojoval jenom barik. Ano, 2002 a 2004 byly určitě nejlepším vozem pole a týmová režije byla hodně nadbytečná, zvlášť když barik reálně na schumachera neměl a dokázal to i u brawnu. Ale ostatní sezony byl vždy tým, který vůz na titul měl a s ferrari bojoval. Při dominanci mercedesu reálně není nikdo, kdo by se mercedesu přiblížil. Proto mi vadí, že si hamilton jezdí jak do krámu pro rohlíky, ale s fanoušků dělají blbce, aby to vypadalo, že se "nadřel" ale týmová režije mu vždy zajistila potřebný komfort. Když měl takhle dominantní auto mcl, tak se alespoň reálně bojovalo. U mercedesu nikoliv.
Ano, každý politikaří, ale někomu to jde až podezřele dobře. Faktem je, že v současné době je polovina schumacherova týmu u mercedesu a druhá pracuje pro FIA. Myslíš si, že ty kontakty jsou zpřetrhány? Já ne.-
odin
14:38 19.12.2020 77.240.103.XXXJá pořád vidím spousty podobností mezi Schumacherem a Hamiltonem. Vezmu to od konce tvého komentu. Lidé, kteří veškeré své "umění a schopnosti" vkládali do titulů Schumiho, teď totéž vkládají do titulů Hamiltona. A vidíš, tvrdíš, že Barok na Schumiho neměl, přesto TR. Bottase Mergl klidně nechá vyhrát, protože Hamilton své schopnosti prokáže jindy. A pokud má druhý pilot šťastnou sezónu, jako měl Rosberg, nechají získat titul klidně "dvojku". Když to srovnám s rokem 1999, tak tam mi přišlo, že Irvin neměl podporu ani samotného týmu Ferrari, natož Schumachera. Podle mne mohlo mít Ferrari titul v této sezóně také, jenom onen tým lidí tentokrát pracoval pouze pro zraněného Schumiho.
Já s tebou rád diskutuji, ale trochu mi vadí, že věci často vidíš dost jednostranně (nechci psát rovnou zaujatě). Však i Mercedes neměl vždy absolutně dominantní auto. Zvláště v roce 2018 na tom byli hůř, než Ferrari. A Hamilton se musel také "nadřít" na titul. Akorát, že se tehdá ukázal rozdíl mezi oběma "v té době čtyřnásobnými", kdy ten v tom červeném autě měl ještě nepatrně lepší vúz (nebo spíše na některých tratích byl lepší Mergl a jinde Ferrari). Co se týče reálných bojů z dřív, tak bych řekl, že do toho ještě dost vstupovala nespolehlivost aut. Dnes už i ti průměrní mají naprosto spolehlivá auta.
Celkem chápu tvůj "vztah" k Lewisovi, kdy si podle tebe jezdí pro tituly, jako pro rohlíky a prezentuje se to jak se nadřel. Já to měl podobné se Schumacherem. Mně vadilo, že byl prezentován jako konstruktér, ladič, svačinář i šéf týmu. To, že byl také pilotem, jaksi už jenom logicky vyplývalo z jeho glorifikace.
Můj názor je ten, že pokud chceme lepší závodění, nemohou si továrny hrát na vlastním písečku a zakonzervovat "současnou situaci" (myšleno, v jakékoliv době). (Trošku vám Ferraristům tuto situaci přeju, za vaše postoje a za to, že se Ferrari spojilo s Mercedesem při jednání o změnách pohonných jednotek). Ale jak jsem psal už dříve. Možná se to Ferrari vyplatí a od sezóny 2022 budou dominovat oni. Pokud si do tajné dohody s FIA zakotvili výhodu pro sezóny po tomto datu.-
Mansell_fan
14:51 19.12.2020 37.188.250.XXXV roce 1999 Schumacher doslova dotlačil Eddieho k vítězství v Malajsii, byl to jeho první závod po zlomenině. Schumacher není jen nejlepší jednička na světě, ale i nejlepší dvojka, hlásaly po závodě titulky v novinách. To mi přijde jako docela slušná podpora. Divím se že to ten arogantní a bezohledný Schumi, jak ho mnozí hejtři nazývají, udělal, když ten závod mohl vyhrát s prstem v nose.-
-
Mansell_fan
15:49 19.12.2020 37.188.250.XXXV Japonsku Schumacher už nejel na Irvina, dokonce to někde později i přiznal. Ovšem je dost těžké jet na někoho kdo je v kvaldě o 1,5 sekundy pomalejší. Eddie myslím na Suzuce ten tlak že může být mistr světa prostě nezvládl. Škoda, moc jsem mu to přál. A že Schumacher slavil s Hakkinenem jen ukazuje jaký respekt měl ke svÿm rivalům-
jumpman
16:00 19.12.2020 178.255.168.XXXIrvine nezvládl celkově ten tlak. Vždyť on se dostal do boje o titul jen díky tomu, že couthard vystrčil růžky a rozhodil hakinena a obírali se vzájemně o body. Když si tak matně vzpomenu, tak Irvine často nestačil ani na sala co zaskakoval za schumachera. A že schumacher nechtěl aby irvine byl ten kdo doveze po 20 letech titul do maranella? No, nedivím se mu. Navíc on mu neublížil, jenom ho nepodpořil v posledním závodě nějakou prasárničkou, kterou by mohl vytáhnout z rukávu, pokud by asi úplně chtěl. Těžko mohl Irvina teleportovat před hakinena, když irvine ztrácel 40s...-
Mansell_fan
16:13 19.12.2020 37.188.250.XXXOn Schumi tehdy po Suzuce řekl něco v tom smyslu že titul si musí každý vyjezdit především sám, bylo to určitě namířeno na Irvina a máš pravdu, taky se mu nedivím. Prostě Eddie ten víkend nedal, v tréninku havaroval a už se to s ním vezlo.-
jumpman
16:34 19.12.2020 178.255.168.XXXtak on nedal ani ten přenos odpovědnosti za to, že ten tým má najednou táhnout. Jak o něm kdysi řekl Jordan, Irvine je velice talentovaný jezdec, ale mistrem by se stal jedině pokud by věnoval alespoň půlku energie co dával do večírků tak do svojí přípravy na závod-
Mansell_fan
16:52 19.12.2020 37.188.250.XXXTohle mi na něm bylo právě sympatické. Eddie byl stará škola, holky, večírky, pohoda a pak si prostě nasadil helmu a šel závodit. Byl jeden z posledních svého druhu. Asi mu to sebralo spoustu rychlosti, ale aspoň si to pořádně užil Nevím jestli je ta historka pravdivá, ale prý po prvním testování ve Fioranu se Schumacherem mu Eddie řekl že by mohli zajit "na jedno" a trochu pokecat. Michael se vymlouval že musí za rodinou a kdesi cosi a Irvine mu řekl: "Hele, buď jsi têhotný a nebo nejsi normální". Myslím že to docela charakterizuje rozdíl mezi těma dvěma.
V sedmdesátkách by mu to sedlo víc, s Jamesem Huntem by si určitě rozumněli-
-
odin
18:40 21.12.2020 77.240.103.XXXManselle fan a jumpmane, Schumiho respekt k rivalům mnohem lépe dokumentuje Adelaide 1994 a Jerez 1997, než oslava Hakkinenova titulu, který mohl být Irvinův a slavit se mohlo v garážích Ferrari. Ale v tomto případě mu byla bližší garáž McLarenu, než ta jeho "domovská" u Ferrari. Svým způsobem dokážu pochopit, že nechtěl pomáhat svému kolegovi získat titul, na který si brousil zuby on a pro který udělal hodně (rozhodně více, než Irvine). Ale někdy to tak holt vyjde, že jedni pracují a druzí sklízí výsledky jejich práce. Něco podobného jsem měl na mysli při srovnávání Lewise se Schumim a argumentací jejich kolegy. Však Barik mu několikrát k titulu též pomohl a je za to schumiho fanoušky pouze očerňován a považován za loosera. Já dokonce i souhlasím se Schumim, že každý si titul musí vyjet sám, ale pak mi uniká smysl oněch TR.
Eddie mi byl též sympatičtější, než Schumi, protože mi připomínal Jamese Hunta, kterému jsem po smrti Ceverta fandil.Ale je fakt, že na přelomu milénia už nestačil pouhý talent a právě Schumi byl příkladem (alespoň pro mne) nesmírné píle a pracovitosti, kterou talenty přebíjel.
A ještě jedna poznámka. Eddie dostal šanci na titul, ale pouze na druhou půli sezóny. Kdyby se na něho jelo celou sezónu, jak tomu pak bývalo v případě Schumiho a dalších šampiónů, titul s tím autem by dal také.-
Mansell_fan
19:56 21.12.2020 37.188.141.XXXOn Eddie ten titul měl strašně blízko. Dokonce podle současného bodování by byl tehdy mistr světa. A jeden takový postřeh. V první půli sezóny se Schumacherem perfektně držel krok, v kvaldách byl rozdíl jen kolem tří čtyř desetin pro Schumiho, myslím tedy že jako "dvojka" rozhodně nedostával horší techniku. Navíc první závod, ač to byla vcelku haluz, vyhrál. Ferrari obecně v té první půlce sezóny vcelku McLarenu stačilo. Po Schumacherově zranění se ovšem auto začalo oproti mclarenům pomaličku zhoršovat. Mnozí v tom viděli důkaz jak důležitý byl Schumacher ohledně zpětné vazby při vývoji auta. Eddie ho v tomhle prostě nahradit nedokázal. Přesto se držel, díky svým výkonům na trati, dobré strategii týmu (třeba v Rakousku) i technickým a jezdeckým chybám McLarenu. Když se Schumacher na dva poslední závody vrátil, tak Eddieho ovšem v kvalifikaci doslova vydrtil, v Malajsii sekunda, v Japonsku sekunda a půl. V první půli sezóny vyrovnaný souboj a najednou, po zranění se navracející a tedy nevyježděný Michael Irvina úplně vyřídil. Docela zajímavé-
odin
21:05 22.12.2020 77.240.103.XXXAno Irvine měl titul strašně blízko. V první půlce sezóny doplácel na fakt, že se jelo na Schumiho, protože klidně mohl mít některé Schumiho body on. A v posledních dvou závodech? V malajsii ho Schumi "dotlačil" k vítězství a kryl mu záda před Mikou. V Japonsku se to obrátilo. Tam Schumi hned na startu pustil Miku do vedení a kryl záda Mikovi.
A jak dalece nevyježděný Michael byl, můžeme pouze spekulovat. Šuškalo se tehdá, že byl zdráv už mnohem dříve a odmítal nastoupit a pomáhat Eddimu. Nejspíše pouze testoval.-
Mansell_fan
10:10 23.12.2020 37.188.156.XXXTak šuškandu o tom že by Schumacher svůj návrat schválně oddaloval aby nemusel pomáhat Irvinovi jsem teda nikdy nikde nezaznamenal, asi máš lepší informace. Co já vím tak on sám si nebyl jistý jestli v roce 99 vůbec ještě nastoupí a nakonec se vrátil hlavně kvůli tomu aby pomohl ubránit pro Ferrari PK, což se podařilo. Zda mohl jet v Suzuce rychleji je spekulace. Já osobně si myslím že mohl, že měl na to Miku porazit. Ale rozhodl se to neudělat. Ty říkáš že Schumi nikdy nebyl tak rychlý jak se to prezentuje, že mu pomáhala TR a s ni spojená naprostá podřízenost týmových kolegů, kteří nesměli být rychlejší než on. OK. Ovšem na Suzuce Eddieho žádná TR nesvazovala, bojoval o titul, měl k dispozici maximální možnou podporu, k tomu čtyři body náskoku a přesto byl v kvaldě a v závodě o světelné roky pomalejší než Schumacher. Auto které řídil bylo, jak ukázal Schumacher, minimálně o 1,5 sekundy na kolo rychlejší a mohlo porazit Hakkinenův mclaren. Nic Eddiemu nebránilo získat tedy titul vlastními silami, vůbec nic.
-
odin
11:05 23.12.2020 77.240.103.XXXTo jsi to hodně zjednodušil, ten můj pohled na Schumiho. Já tvrdím, že Schumi neudělal a ani nechtěl udělat maximum pro zisk titulu svého týmového kolegy. Ale zároveň, že těžil z pomoci týmových kolegů.
Původně toto vlákno vzniklo, že jsem viděl podobnosti ve způsobech, jak získávali své úspěchy oba sedminásobní. Já se neztotožňuji s názory, že Hamilton to měl jednoduché, protože má nejlepší auto, ale Schumi musel tvrdě bojovat proti celému světu.
Jistě že Eddie si titul nevyjel sám. Ale pokud onen úspěch nakonec závisí na posledním závodě, potřebuje pilot ještě podporu týmu a to celého týmu. Ostatně, jak dopadl Lewis v roce 2007, když neměl podporu celého týmu? Znamená to, že je špatným pilotem a titul(y) si nezaslouží? Mně vadí vaše vnímání Schumiho dvojek (které pro jeho tituly mnohdy udělaly maximum), jako totálních looserů. Každý fanoušek Míchaela si přeje, aby Bottas dělal maximum pro ztížení Lewisových titulů, ale zároveň omlouvá konání svého idolu (např. v roce 1999). Kde máte nějakou konzistenci v chápání a názorech? Jak to teda má být, aby to bylo podle vás spravedlivé?
-
-
-
-
Mike17
11:06 22.12.2020 185.149.130.XXXNevím, jestli v tom Japonsku mohl Schumi vyhrát a získat Eddiemu titul, nebo ne. Ale vyčítat mu, že dal Eddiemu "jen" minutu a půl a ne 1:40? nebylo by férovější vyčítat Eddiemu, že nedojel před Mikou sám?
Sorry, ale tohle i to co píší kluci vypovídá jasně o tom, že si Eddie titul nezasloužil a celkem rozumím tomu, že šel Schumi Mikovi poblahopřát. Jen to ukazuje jeho úctu k soupeřům bez ohledu na blikanec v Jerezu.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
jumpman
15:55 19.12.2020 178.255.168.XXXTak jestli vidíš podobnosti mezi schumacherem a hamiltonem, tak já vůbec. Spíš bych je viděl mezi schumacherem a sennou, když už bych chtěl srovnávat.
Říkáš že ti vadilo jak je schumacher glorifikován, ale on si to alespoň částečně zasloužil. Hamilton, no nevím co bych u něj viděl za zásluhy. Schumacherova zpětná vazba byla proslulá, ale myslím si, že až s příchodem barika se ferrari dostalo na úplný vrchol a nejspíš to bude spíš barikovým přínosem než schumacherovým. Neoddiskutovatelným schumacherovým přínosem ale je jeho schopnost motivovat svoji polovinu garáže. To byl jeho největší přínos, zvlášť do ferrari... Navíc on dokázal získat titul se dvěma týmy, které v době jeho příchodu rozhodně nepatřili na úplnou špičku, ale ten titul dali. A zvlášť u ferrariho se projevila jeho osobnost, kdy dokázal přesvědčit jak ferrari tak svůj starý tým z bennetonu k přechodu. Tohle bylo to, proč schumacher vyčnívá nad jakéhokoliv pilota své doby.
Hamilton, sorry, ale ten od 11 let měl vše na stříbrném podnose. Jasně, talent mu nikdo upřít nemůže, ale on nepoznal nedostatek a vstoupil do týmu s mistrovským vozem a dokázal jej rozložit tak, že titul (bohudík) získal kimi. Když se mcl nedařilo, tak jeho vlastní motivace dokázala to, že jej zametl týmový kolega. Tohle když srovnáš se schumacherem, tak to musíš vidět i Ty. Zkrátka hamilton je jen jezdec. Má talent, jestli je skutečně nejlepší v současném poli, asi ano, ale těžko se to posoudí. Schumacher dokázal posunout průměrný tým k nejlepším. Je jasné, že není konstruktér a blablabla. Byl hlavně motivátor a dokázal, aby ti nejlepší za ním šli.
Když to srovnám například s prostem (kterého si nesmírně vážím) tak ten u ferrari dost pohořel. Dokonce byl vyhozen. Proč? Nedal italskou mentalitu a nedokázal vedení přesvědčit, aby vyšli vstříc jeho potřebám. To stejné vettel. Určitě je to nesmírně talentovaný pilot, ale pokud chtěl vyhrát s ferrari titul, musel by si dovést neweyho z red bullu.
A netuším, proč si podlehl dojmu, že klidně nechali rosberga získat titul. Proč myslíš, že rosberg ukončil kariéru? Mercedes se jen brání tomu, aby do rádia, které v současnosti poslouchá celý svět přikázali jednomu pilotovi pustit druhého. Tu svoji TR praktikují nenápadněji, ale v roce 2016 se hamilton vyautoval tak nějak sám a rosberg měl víc štěstí než rozumu a proto nechtěl aby s ním v sezoně 2017 bylo příkladně zameteno.
A nesouhlasím, že v roce 2018 mělo ferrari lepší auto než mercedes. Možná do letní přestávky vyrovnané, ale po ní mercedes opět dominoval. Spíš si říkám, jestli vettelovi chyby neplynuly spíš z toho, že to auto tlačil příliš na hranu, kdežto hamilton si jezdil pořád s nějakou rezervičkou...
A já s tebou též rád diskutuji, protože dokážeš u argumentů přemýšlet a předložit protiargument, ne jak někteří zdejší lůmeni
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Aktuálně
Poslední závod 22.9.2024
GP Singapuru62 kol (306.143 km)
Singapur
-
Pátek
-
Sobota
-
Neděle
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
Příští závod 20.10.2024
GP USA 56 kol (308.405 km)
Circuit of the Americasdní | hod | min | sek