DISKUZE K ČLÁNKU V historii měly soukromé týmy zásadní místo. Prosadily by se dnes?
Kdo nesleduje Formuli 1 pouhých pár let, určitě si vzpomene na začátek devadesátých let. Dvacet týmů, čtyřicet pilotů, boje v předkvalifikaci, nečekané výsledky...Ale existovala ještě varianta, za níž musíme ještě o pár desítek let zpátky.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: V historii měly soukromé týmy zásadní místo. Prosadily by se dnes?
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
-
-
odin
09:56 18.11.2018 77.240.103.XXXJá bych to ještě "povýšil" a vzpomenul soukromé stáje založené samotnými piloty F1. Je jich také dost. Jen co si narychlo vzpomenu. Brabham jediný pilot a konstruktér, který získal titul na svém voze. Hill, Fittipaldi, McLaren, Prost, Surtees, Merzario, Amon, Rebaque, Stewart. Možná jsem na někoho ještě zapomněl. To pro mne byli lidé, kteří F1 a závodění natolik milovali, že neváhali utratit své těžce vydělané peníze opět závoděním. Tak trochu jesm cosi podobného očekával od Schumachera po konci jeho první kariéry a všech těch legendách, které o něm kolovaly. Ale nedočkal jsem se. Asi už bylo v F1 "jiné" prostředí a legendy byly jen legendami...-
RoBertino
10:57 18.11.2018 178.17.4.XXXJá to myslel spíš tak, Odine, že zmíněné týmy nikdy nevyráběly vlastní auta a využívaly služeb továrních týmů - v Tvém seznamu to zpočátku dělali Hill (Lola), Surtees (McLaren), Merzario (March) a Rebaque (Lotus), i když Mexičan jel s vlastním vozem jen jeden závod a zjistil, že tudy cesta opravdu nevede. Ostatní pak nakonec přešli na vlastní produkci.-
Zix.
11:27 18.11.2018 78.102.247.XXXTenhle způsob není ještě tolik vzácnej, dokud to bylo povolený, tak Red Bull dával starý auta Toro Rossu, to samý Honda týmu Super Aguri.
Dallara staví stále vozy pro Haas, před pár lety pro HRT. Dokonce postavili nebo měli postavit i vůz pro Jordan, když ho převzal Midland. Byl ale údajně tak pomalej, že raději si postavili svůj. Bylo to okolo roku 2005.-
RoBertino
12:43 18.11.2018 178.17.4.XXXDobře, Zixi, tohle samozřejmě všichni známe, ale skutečně v dřevních dobách prostě tým vzal celé auto sakumprásk a prakticky na něm neudělal žádnou úpravu. Tak tomu bylo u Surteese v rané fázi, Merzario jezdil s Marchem 761 B, B & S Fabrication využívali McLareny M23 a M26, Rebaque zase křižoval okruhy s Lotusem 78. Pochopitelně vazby Red Bull - Toro Rosso jsou pochopitelné a fakt, jak dlouho už to funguje, leccos vysvětluje oproti spojení Honda - Super Aguri. To, že jedna firma postaví šasi a druhá na ni naroubuje vršek, to už tu taky bylo - vzpomeňme na rok 1993 a Lola BMS Scuderia Italia, do které byli mimochodem namotáni i lidé od Dallary.-
Zix.
16:48 18.11.2018 78.102.247.XXXDneska ale tohle není možné, když sou zákaznický vozy zakázaný - tehdy za to dost bojoval Williams s Midlandem. Navíc rok co rok se mění pravidla, tedy by se ty rok starý auta museli upravovat.
Jinak tohle bylo pěkný a mělo to něco do sebe, ale vzpomíná se tu na něco, co dneska není povolený. Tedy se to těžko může opakovat. -
kik
18:46 19.11.2018 78.45.21.XXXKrásným případem byl rok 1970 kdy Stewart jezdil na prvním voze March a dokonce s ním jeden závod i vyhrál. Pak ale Tyrrell v průběhu roku postavil vlastní vůz se kterým ovládl šampionát v následujícím roce. A spojeni James Hunt s lordem Heskethem na voze March o pár let později již bylo zmíněno.
Obecně - soukromé týmy chybí a Balestre byl tenkrát blbec na entou. A i když se před pár lety přetřásala myšlenka na prodej zákaznických vozů, vždycky se někdo proti tomu postavil a celé to usnulo. Přitom by asi kvalda i závody byly zajímavější a spousta mladých pilotů by dostala šanci se trošku otrkat. Škoda.-
Zix.
19:27 19.11.2018 78.102.247.XXXJojo ono je zajímavý, že jak Hesketh tak Tyrrell slavili úspěchy s cizími vozy, pak nějakou dobu se svými, ale poté už nic moc nedokázali.
Jinak toho zákazu je škoda, ale zas chápu že malý týmy nechtějí ztratit konkurenceschopnost vyvýjet a stavět si vůz samy. Ono je to určitě něco jinýho než jen převzít hotovej vůz a ten pouze dál vyvýjet a vylepšovat.
Hlavní problém samozřejmě je v tom, že př. rok starý Mercedes by byl lepší než ten nový vůz menšího týmu - pak by tým co ten vůz pouze převezme měl výrazně menší náklady a stejný nebo lepší výsledky než tým co si ten vůz staví sám.
-
-
-
-
odin
13:56 18.11.2018 77.240.103.XXXAha, jakási parafráze na současné téma třetích vozů?
Tenkrát si hotová auta kupovali nadšenci, aby mohli závodit. A s týmem od kterého auto koupili neměli nic společného. Jeli na sebe. Dnes se obávám, že když zavedou třetí auto, bude po jeho pilotovi požadováno sloužit lídrovi týmu.
-
-
snebka
16:12 18.11.2018 185.151.252.XXXNa založení Prostu měl větší podíl syn Alaina Prosta. Navíc mu byly slíbeny peníze od francouzské vlády a pokud si pamatuju z nedávného rozhovoru tak levné motory Peugeot. Vláda své slovo nedodržela, navíc začala později financovat Renault a Prost musel kupovat drahé motory Ferrari, což jej každý rok stálo opravdu hodně peněz z nevelkého budgetu. Teda, když o tom teď píšu, tak ta první věta patří spíše Stewartu, ale ony na tom byly oba týmy celkem podobně
-
-
airwar1939
08:23 18.11.2018 176.74.141.XXXJá bych řekl že je to v zásadě pořád stejné, od začátků vyhrávají ti z nejlepším zázemím a dostatkem prostředků. V třicátých letech do Formule vstoupili Mercedes a Autounion s podporou nacistického německa které do toho lilo peníze, a ovládli šest šampionátů po sobě. V padesátých letech nejdříve kralovala Alfa Romeo, následně do toho pak vstoupili Němci a dva šampionáty opět ovládli.
Pak přišli tři desetiletí určité finanční rovnováhy, takže to bylo celkem vyrovnané, ale v osumdesátých letech opět vahrávali už jen ti co měli super rozpočet, obvykle McLaren a Williams s rozpočty kolem 300 milionů dolarů, a nebo ten tým do měl podporu dodavatele motorů.
V dnešní době kdy se hůře shánějí sponzoři mimo svět autosportu, mají pak logicky týmy s podporou automobilky prim. -
Zix.
15:16 17.11.2018 78.102.247.XXXDneska sou bohužel náklady tolik vysoký, že to pro obyčejný nadšence nejde. Musejí mít za sebou firmu, která na ten tým vydělá nebo mít za sebou pořádný a stabilní sponzory.
Soukromý tým je dneska snad už jen Williams a ten si taky trošíčku vydělává nebo vydělával tím prodejem KERSu. Zbytek za sebou někoho má.
Mercedes, Renault, Ferrari - automobilky
Red Bull, Toro Rosso - nápoje
Haas - strojírenství
McLaren - auta a bahrajnci asi ropa
Sauber - přiznávám že tam ani nevím, ale nějaká investiční firma??
Force India - Mallya a jeho aerolinie, pivo a od letoška Stroll - oblečení a investice?-
-
Zix.
16:57 18.11.2018 78.102.247.XXXTaky sem si to potom vyhledal, mě spíš je nebo byla záhada kde berou takový peníze aby uživili tým Formule 1 .
Našel sem si, že to je firma co spravuje správy finančního portfolia, učetní služby vybraným klietům, dál ten jejich šéf že velí nějaký finanční firmě. bance a švýcarskýmu penzijnímu fondu. Viz odkazy co tu byli ***
Příspěvek byl redakčně upraven.
-
-
-
uzivatel003302
13:34 17.11.2018 109.105.39.XXXUživateli bylo zakázáno přispívání do diskuzí. Opakovaně porušoval podmínky diskuze.-
Dokugan
16:01 18.11.2018 77.236.208.XXXNo tak ona ta hranice mezi soukromým týmem a továrním je hodně tenká. Každý tým má za sebou továrnu plnou lidí, kteří stavějí auto. V případě Haasu je to továrna Dallary, všichni ostatní mají vlastní. Nezapomínejme, že Ferrari i McLaren začínali jako závodní týmy a automobilkami se staly až později. Enzo Ferrari se tím dokonce ani netajil, že auta začal vyrábět jenom proto, aby uživil závodní tým.
-
Aktuálně
Poslední závod 24.11.2024
GP Las Vegas50 kol (309.958 km)
Las Vegas
-
Pátek
-
Sobota
-
Neděle
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
Příští závod 01.12.2024
GP Kataru 57 kol (308.611 km)
Losail International Circuitdní | hod | min | sek