DISKUZE K ČLÁNKU V historii měly soukromé týmy zásadní místo. Prosadily by se dnes?

Kdo nesleduje Formuli 1 pouhých pár let, určitě si vzpomene na začátek devadesátých let. Dvacet týmů, čtyřicet pilotů, boje v předkvalifikaci, nečekané výsledky...Ale existovala ještě varianta, za níž musíme ještě o pár desítek let zpátky.

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: V historii měly soukromé týmy zásadní místo. Prosadily by se dnes?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 20, poslední 19.11.2018 19:27 Vložte komentář

Nejlepší názory

» Harry (Hlasoval 1 člověk) 17.11.2018 21:49
Je to sice trochu mimo "mísu", ale k… »
» kik (Hlasoval 1 člověk) 19.11.2018 18:46
Krásným případem byl rok 1970 kdy Stewart jezdil… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

  • Jaromir83

    Jaromir83

    87.249.129.XXX
    1977, Walter Wolf CDN ftw

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Mr.B

    Mr.B

    188.92.15.XXX
    Sorry za OT, ale to byla prda v tom Macau. Uff...

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • odin

    odin

    77.240.103.XXX
    Já bych to ještě "povýšil" a vzpomenul soukromé stáje založené samotnými piloty F1. Je jich také dost. Jen co si narychlo vzpomenu. Brabham jediný pilot a konstruktér, který získal titul na svém voze. Hill, Fittipaldi, McLaren, Prost, Surtees, Merzario, Amon, Rebaque, Stewart. Možná jsem na někoho ještě zapomněl. To pro mne byli lidé, kteří F1 a závodění natolik milovali, že neváhali utratit své těžce vydělané peníze opět závoděním. Tak trochu jesm cosi podobného očekával od Schumachera po konci jeho první kariéry a všech těch legendách, které o něm kolovaly. Ale nedočkal jsem se. Asi už bylo v F1 "jiné" prostředí a legendy byly jen legendami...

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • RoBertino

      RoBertino

      178.17.4.XXX
      Já to myslel spíš tak, Odine, že zmíněné týmy nikdy nevyráběly vlastní auta a využívaly služeb továrních týmů - v Tvém seznamu to zpočátku dělali Hill (Lola), Surtees (McLaren), Merzario (March) a Rebaque (Lotus), i když Mexičan jel s vlastním vozem jen jeden závod a zjistil, že tudy cesta opravdu nevede. Ostatní pak nakonec přešli na vlastní produkci.

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • Zix.

        Zix.

        78.102.247.XXX
        Tenhle způsob není ještě tolik vzácnej, dokud to bylo povolený, tak Red Bull dával starý auta Toro Rossu, to samý Honda týmu Super Aguri.

        Dallara staví stále vozy pro Haas, před pár lety pro HRT. Dokonce postavili nebo měli postavit i vůz pro Jordan, když ho převzal Midland. Byl ale údajně tak pomalej, že raději si postavili svůj. Bylo to okolo roku 2005.

        + 0 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • RoBertino

          RoBertino

          178.17.4.XXX
          Dobře, Zixi, tohle samozřejmě všichni známe, ale skutečně v dřevních dobách prostě tým vzal celé auto sakumprásk a prakticky na něm neudělal žádnou úpravu. Tak tomu bylo u Surteese v rané fázi, Merzario jezdil s Marchem 761 B, B & S Fabrication využívali McLareny M23 a M26, Rebaque zase křižoval okruhy s Lotusem 78. Pochopitelně vazby Red Bull - Toro Rosso jsou pochopitelné a fakt, jak dlouho už to funguje, leccos vysvětluje oproti spojení Honda - Super Aguri. To, že jedna firma postaví šasi a druhá na ni naroubuje vršek, to už tu taky bylo - vzpomeňme na rok 1993 a Lola BMS Scuderia Italia, do které byli mimochodem namotáni i lidé od Dallary.

          + 0 / − 0

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • Zix.

            Zix.

            78.102.247.XXX
            Dneska ale tohle není možné, když sou zákaznický vozy zakázaný - tehdy za to dost bojoval Williams s Midlandem. Navíc rok co rok se mění pravidla, tedy by se ty rok starý auta museli upravovat.

            Jinak tohle bylo pěkný a mělo to něco do sebe, ale vzpomíná se tu na něco, co dneska není povolený. Tedy se to těžko může opakovat.

            + 0 / − 0

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
          • kik

            kik

            78.45.21.XXX
            Krásným případem byl rok 1970 kdy Stewart jezdil na prvním voze March a dokonce s ním jeden závod i vyhrál. Pak ale Tyrrell v průběhu roku postavil vlastní vůz se kterým ovládl šampionát v následujícím roce. A spojeni James Hunt s lordem Heskethem na voze March o pár let později již bylo zmíněno.
            Obecně - soukromé týmy chybí a Balestre byl tenkrát blbec na entou. A i když se před pár lety přetřásala myšlenka na prodej zákaznických vozů, vždycky se někdo proti tomu postavil a celé to usnulo. Přitom by asi kvalda i závody byly zajímavější a spousta mladých pilotů by dostala šanci se trošku otrkat. Škoda.

            + 1 / − 0

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
            • Zix.

              Zix.

              78.102.247.XXX
              Jojo ono je zajímavý, že jak Hesketh tak Tyrrell slavili úspěchy s cizími vozy, pak nějakou dobu se svými, ale poté už nic moc nedokázali.

              Jinak toho zákazu je škoda, ale zas chápu že malý týmy nechtějí ztratit konkurenceschopnost vyvýjet a stavět si vůz samy. Ono je to určitě něco jinýho než jen převzít hotovej vůz a ten pouze dál vyvýjet a vylepšovat.
              Hlavní problém samozřejmě je v tom, že př. rok starý Mercedes by byl lepší než ten nový vůz menšího týmu - pak by tým co ten vůz pouze převezme měl výrazně menší náklady a stejný nebo lepší výsledky než tým co si ten vůz staví sám.

              + 0 / − 0

              ohodnotit kladně záporně

              Reagovat Nahlásit
      • odin

        odin

        77.240.103.XXX
        Aha, jakási parafráze na současné téma třetích vozů?
        Tenkrát si hotová auta kupovali nadšenci, aby mohli závodit. A s týmem od kterého auto koupili neměli nic společného. Jeli na sebe. Dnes se obávám, že když zavedou třetí auto, bude po jeho pilotovi požadováno sloužit lídrovi týmu. 05

        + 0 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
    • snebka

      snebka

      185.151.252.XXX
      Na založení Prostu měl větší podíl syn Alaina Prosta. Navíc mu byly slíbeny peníze od francouzské vlády a pokud si pamatuju z nedávného rozhovoru tak levné motory Peugeot. Vláda své slovo nedodržela, navíc začala později financovat Renault a Prost musel kupovat drahé motory Ferrari, což jej každý rok stálo opravdu hodně peněz z nevelkého budgetu. Teda, když o tom teď píšu, tak ta první věta patří spíše Stewartu, ale ony na tom byly oba týmy celkem podobně 12

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
  • airwar1939

    airwar1939

    176.74.141.XXX
    Já bych řekl že je to v zásadě pořád stejné, od začátků vyhrávají ti z nejlepším zázemím a dostatkem prostředků. V třicátých letech do Formule vstoupili Mercedes a Autounion s podporou nacistického německa které do toho lilo peníze, a ovládli šest šampionátů po sobě. V padesátých letech nejdříve kralovala Alfa Romeo, následně do toho pak vstoupili Němci a dva šampionáty opět ovládli.

    Pak přišli tři desetiletí určité finanční rovnováhy, takže to bylo celkem vyrovnané, ale v osumdesátých letech opět vahrávali už jen ti co měli super rozpočet, obvykle McLaren a Williams s rozpočty kolem 300 milionů dolarů, a nebo ten tým do měl podporu dodavatele motorů.

    V dnešní době kdy se hůře shánějí sponzoři mimo svět autosportu, mají pak logicky týmy s podporou automobilky prim.

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Harry

    Harry

    90.180.175.XXX
    Je to sice trochu mimo "mísu", ale k větší nepředvídatelnosti výsledků by pomohl i zákaz ovládání motorů z depa, nebo až z Anglie během závodu.

    + 1 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Zix.

    Zix.

    78.102.247.XXX
    Dneska sou bohužel náklady tolik vysoký, že to pro obyčejný nadšence nejde. Musejí mít za sebou firmu, která na ten tým vydělá nebo mít za sebou pořádný a stabilní sponzory.

    Soukromý tým je dneska snad už jen Williams a ten si taky trošíčku vydělává nebo vydělával tím prodejem KERSu. Zbytek za sebou někoho má.
    Mercedes, Renault, Ferrari - automobilky
    Red Bull, Toro Rosso - nápoje
    Haas - strojírenství
    McLaren - auta a bahrajnci asi ropa
    Sauber - přiznávám že tam ani nevím, ale nějaká investiční firma??
    Force India - Mallya a jeho aerolinie, pivo a od letoška Stroll - oblečení a investice?

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • RoBertino

      RoBertino

      178.17.4.XXX
      Sauber zachránil před pádem Longbow Finance SA, taktéž ze Švýcarska. A jak se zdá, docela se to daří.

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • Zix.

        Zix.

        78.102.247.XXX
        Taky sem si to potom vyhledal, mě spíš je nebo byla záhada kde berou takový peníze aby uživili tým Formule 1 . 04

        Našel sem si, že to je firma co spravuje správy finančního portfolia, učetní služby vybraným klietům, dál ten jejich šéf že velí nějaký finanční firmě. bance a švýcarskýmu penzijnímu fondu. Viz odkazy co tu byli ***
        Příspěvek byl redakčně upraven.

        + 0 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
  • uzivatel003302

    uzivatel003302

    109.105.39.XXX
    Uživateli bylo zakázáno přispívání do diskuzí. Opakovaně porušoval podmínky diskuze.

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • Dokugan

      Dokugan

      77.236.208.XXX
      No tak ona ta hranice mezi soukromým týmem a továrním je hodně tenká. Každý tým má za sebou továrnu plnou lidí, kteří stavějí auto. V případě Haasu je to továrna Dallary, všichni ostatní mají vlastní. Nezapomínejme, že Ferrari i McLaren začínali jako závodní týmy a automobilkami se staly až později. Enzo Ferrari se tím dokonce ani netajil, že auta začal vyrábět jenom proto, aby uživil závodní tým.

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Jezdí spolu čtvrtý rok - bude to platit i v tom pátém?

Staronový mistr přiznává: letos jsem přehodnotil své působení v Red Bullu. Na paškál se dostal i nevýrazný Pérez

Max Verstappen se zařadil po bok pětice pilotů se čtyřmi a více mistrovskými tituly

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: Spontánní gratulace k Verstappenovu čtvrtému titulu

Ne vždy je vše sluncem zalité jako na stupních vítězů v Austrálii - o osm měsíců později létala éterem zvučná slova

Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala

Lewis Hamilton získal ocenění Pilota dne a nadchl bojovným výkonem (ilustrační foto)

Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball

Pierre Gasly pokračuje v dobrých výsledcích (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama