DISKUZE K ČLÁNKU Ústupek FIA: Vzdáme se alternativního motoru, ale zlevníte na 12 mil. dolarů
FIA přestane tlačit na zavedení alternativních jednodušších motorů v F1, pokud současní výrobci pohonných jednotek sníží jejich cenu na 12 milionů dolarů (300 mil. Kč) na rok.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Ústupek FIA: Vzdáme se alternativního motoru, ale zlevníte na 12 mil. dolarů
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
-
-
dannak
12:26 05.11.2015 193.29.76.XXXAle notak, k tomu nikdy nedojde :) tim by FIA jen odkazala, ze naprosto nevi, co dela, resp. neni schopna domyslet dusledky svych rozhodnuti a ze takova dulezita rozhodnuti dela od stolu, nikoli vsak na zaklade nejakych hlubsich analyz.
Jak jsem Todyho mel rad kdyz ridil Ferrari, tak v cele FIA mi prijde dost mimo. Odkud si, proboha to cislo vycucal ?
"Dvanáct milionů dolarů považuji dle svého názoru za přijatelné číslo, i když se stále jedná o moc peněz. Nejsem zodpovědný za to, abych sledoval rozpočty výrobců." se da imho vykladat i jako "vymyslel jsem si cislo, ale nehodlam se vubec obtezovat zjistovanim, jestli je dosazitelne".
Takze setreni ve F1 v praxi: zavedeme superdrahou technologii, vsichni na to upozornuji a az kdyz uz je problem temer neudrzitelny, prijdeme s novym motorem, coz je jednak nova investice na vyvoj a druhak zahozeni te stare.-
Pepan
12:57 05.11.2015 89.24.157.XXXJá teď zkusím trochu započítat. Byl bych rád, kdyby se k tomu vyjádřili všichni, kdo něco o ceně toho vývoje motorů ví.Odhaduji že jednu fabriku ten vývoj stojí, když se držím při zemi, asi 100 miliónů eur a mají rozpočítané, že se jim ta investice vrátí do pěti let. Máme čtyři výrobce, to je 400 mil eur a když to přepočtu na koruny, je to asi 12 miliard. To je celé 1%HDP České republiky. Neuplynuly ani dva roky a Todt chce, aby automobilky ty investice odepsaly a šly do něčeho jiného. Kdo by do toho šel?
Jo a mimochodem, FIA už dneska předvádí že neví co dělá.-
Mike17
13:17 05.11.2015 93.99.87.XXXChybí ti v tom výpočtu pár detailů.
1. Výrobci ten vývoj technologie nedělají jen pro F1. Všichni se netají tím, že to hodlají používat i vprodukčních vozech. Proč by tedy malé týmy v F1 měli platit vývoj technologie, která se mnohonásobně víc použije pro prodej osobních vozů těch značek, než v F1?
2. Pokud chtějí ten vývoj zaplatit, pak by měly i ostatní týmy dostávat stejnou techniku, jako fabrický tým. Přece nedává smysl se dělit rovným dílem o náklady, ale ostatním dodat o řád horší produkt.
Pokud chtějí mít fabriky o hodně lepší motory, než které dodávají ostatním, měla by pak většina nákladů jít za nimi ne? Už tak mají výhodu v tom, že si postavili motory přesně pro svoje šasi, zatímco ostatní si šasi musí přizpůsobit.-
dannak
13:59 05.11.2015 193.29.76.XXXAd 1. Problem je, ze jako odberatel nemuzes po dodavateli chtit, aby ti do ceny produktu nepocital naklady na vyvoj a argumentovat, ze ten vyvoj mu nakonec prece v jinem segmentu generuje dalsi zisk.
V AppleStore taky nemuzes chtit slevu na IPhone s tim, ze preci kdyz vyvijeli nejakou komponentu (toho telefonu), tak prisli na neco, na cem nasledne vydelavaji v jinem segmentu a tedy ze tento vyvoj nechces platit. To je naprosty nesmysl. Do toho, jestli ten vyvoj dodavateli generuje zisk jeste nekde jinde, totiz milemu odberateli vubec nic neni. Dodavatel/vyrobce investoval a nasledne na investici vydelava. Jina situace by byla, kdyby se ten odberatel uz nejak angazoval ve vlastnim vyvoji a nekupoval az hotovy produkt/sluzbu, pak by samozrejme mel mit narok na nejnovejsi specifikaci a nejspis i nizsi cenu, rekneme vic se blizici vyrobnim nakladum.
Ad 2. Vzdycky to bude tak, ze pokud neco vyrabis a sam pouzivas v soutezi (napr. soutez o ziskani trzniho podilu), tak si pro sebe nechas to nejlepsi a prodas horsi; tim myslim prubezny vyvoj behem sezony. S tim nic nenadelas, to je zakon dzungle. Sam chces vyhravat, tak proc davat souperum do ruky zbran ? ;)
Mas ale pravdu, ze pokud tymy konstruujici i motry chteji prodavat ty starsi, nebo je po nich poptavka, bylo by fer je prodavat levneji. A tohle mohla klidne FIA definovat, ze treba starsi specifikace muzou byt za cenu max. XY procent.
-
Mike17
14:22 05.11.2015 93.99.87.XXX1. Pokud bude v IPhonu promítnuté veškeré náklady na mobilní technologie, tak se nedoplatíš a nikdy si ho nekoupíš. Aple bude počítat s tím, že část nákladů na vývoj IPhonu se promítne i do tabletů, laptopů apod. Prostě rozložíš náklady mezi všechny produkty, které tyto technologie budou používat. A stejně by měli výrobci rozdělit náklady na vývoj této technologie jak mezi F1, tak je promítnout do ceny motorů osobních vozů. A 12 mega v Eurech ta kupa kovových součástek rozhodně nestojí. Tudíž tam náklady na vývoj jistě promítnuté jsou. Jak moc, netuším a asi ani nikdo na tomto serveru.
2. Jistě, vždycky to tak i bylo. Ale je rozdíl, jestli dám první motor nové specifikace svému týmu a ostatním ho nabídnu o závod či dva později, než se všechny dovyrobí. A je rozdíl, jestli jim rovnou řeknu, že dostanou loňské ať se jim to líbí či ne a to za plnou cenu. Klidně ať starší dodávají, ale pak by měla jít většina nákladů na vývoj za nimi a nechtít je po těch, kteří dostanou technologii zastaralou. Jako bych v dnešní době místo IPhonu prodával tlačítkový telefon za 20000,- s tím, že vývoj mobilních technologií něco stojí a potřebuju pokrýt náklady na vývoj.
-
-
Pepan
15:54 05.11.2015 89.24.157.XXXZařízení z F1 asi těžko implementuješ do silničního automobilu, takže ten vývoj bude muset začít od nuly. A co se týče ceny vývoje - výrobci jim účtují cenu vývoje do začátku roku 2015. Vzhledem k tomu, že všichni výrobci v průběhu roku investovali do vývoje nemalé částky, pokud by odběratelé chtěli inovované motory, museli by za ně zaplatit více než za současnou modifikaci. A nakonec, zapomeň na nějaké rovnostářství v motorsportu. Neexistuje to v jiných odvětvích, tak proč by F1 měla být výjimkou. V souvislosti s tím si vzpomínám na našeho Martina Prokopa, který jezdí soutěže mistrovství světa značek. Nikdy neměl auto srovnatelné s vozy M-sportu. Není to ani u jiných značek. A nemusíš chodit daleko. Václav Pech, který jezdí domácí mistrák, má nejvypiplanější miníčko ve střední Evropě.Nikdy neměl od fabriky stejný materiál, jako tovární vozy. Dokonce vím, že mu odmítli prodat nějaké speciální tlumiče, které továrny vyvinula. Nakonec, po dlouhých tahanicích, mu je zapůjčili, ovšem stálo to balík.-
Mike17
17:06 05.11.2015 93.99.87.XXXTechnologií, které se vymyslely nebo vylepšily v F1, a ujaly se v silničních vozech jsou spousty. Tohle není žádnou vyjímkou. Stačí se jen podívat na úterní Top Gear, kde testoval May LaFerrari. Zmínil se o tom, že se Ferrari chlubí tím, že hybridní technologii převzali právě z F1. A bavíme se právě o těchto nových jednotkách. Takže??????? Mají malé týmy F1 platit ze 100% vývoj jednotky, kterou z 99% použije Ferrari pro jejich seriové vozy? Je to fér?
A nevím, kde jsi přišel na to, že chci nějaké rovnostářství. Pokud nějaký zákazník bude chtít novou jednotku, pak ať zaplatí plnou cenu. Ale je hnus dodat někomu zastaralou technologii a naúčtovat mu vývoj nejmodernější.
Je to jako by mi Škodovka naúčtovala vývoj nových modelů, při koupi staré 120-cítky z nějakého zapomenutého skladu.-
Pepan
17:37 05.11.2015 89.24.157.XXXTo já vím že spousta technologií ze závodních vozů se později objevila v sériových autech, ale nikdy to nebyl identický díl. Použil se princip. A co se týče té ceny, to už jsem Ti napsal, ale pokud se to týmům nelíbí, tak proč nejdou cestou McLarenu? Ať si najdou nezávislého výrobce, který jim vyvine motor a.třeba za nižší cenu než mají stávající čtyři dodavatelé. I to je cesta. Jenže pohodlnější je sedět na zadku a nadávat, že motoráři je dřou z kůže.-
Mike17
09:12 06.11.2015 93.99.87.XXX-Ale 99% ceny dělá vývoj té technologie. To že se pak vylisuje výrobek o trochu jiné velikosti nebo tvaru je otázka pár dolarů.
-Promiň, ale děláš jako by tu bylo 10 automobilek a stačilo jen ukázat prstem a vybrat si toho svého. Jsou 4 a každý chce dodávat špičkový motor jen jednomu týmu. A týmů je 10-11. Co zbývá zbývajícím 6-7 týmům? Vzít druhořadé jednotky. Tak proč tedy nemít Bernieho alternativní motory? Tak jako tak budou 2 ligy v jedné soutěži a týmy aspoň nezaplatí 20 mega za něco, co můžou mít za 6-7 mega.
-
-
-
-
-
-
-
-
Jake HorseRadisher
09:06 05.11.2015 37.48.32.XXXSorry, ale tohle je bullshit jako prase, nemůžete po někom chtít aby prodal svůj výrobek pod cenou nákladů na jeho výrobu, (a to určitě takhle bude, protože v podstatě chtějí slevu cca 40% na ty pohonné jednotky, což výrobci určitě tolik nebudou mít tolik marži)...
Ale měli říci jak už přišli s ideou nových pohonných jednotek, ať je zákaznický týmům prodávají za určitou cenu, pokud budou chtít mít jednotku lepší, a vrazi do ní víc peněz tak ať ji prodávají se ztrátou, to už by byl jejich problém...
Navíc se mi strašně nelíbí jak týmy dovedou vylepšený motor pomocí žetonů ale zákaznickým týmům vrazi starší verzi...-
Milan B.
09:59 05.11.2015 88.80.244.XXXLogický záver pre Mercedes je nepredávať motory za stratovú cenu. Ak presadia dva motory, Mercedes vyrobí oboje a použije ten vyhrávací. Čo iné môžu od Mercedesu očakávať od tak nepremyslených krokov. A ostatní výrobcovia motorov urobia to isté. -
Mike17
13:11 05.11.2015 93.99.87.XXXPokud budou chtít vrátit výdaje za vývoj a požadovat tedy plnou cenu, tak ať dodávají i aktuální verze motorů. Nemůžou přece po někom chtít návrat investic za vývoj a pak mu dodat rok starou nekonkurenceschopnou jednotku.
Za rok starou mi 12 mega připadá jako víc než dost peněz.
-
-
uzivatel001812
07:37 05.11.2015 90.182.38.XXXPříspěvek byl smazán na základě porušení podmínek diskuze.
Aktuálně
Nadcházející závod 1.12.2024
GP Kataru57 kol (308.611 km)
Losail International Circuit
-
Pátek
- 1. Trénink (15:30 - 16:30)
- Kvalifikace (19:00)
-
Sobota
- 2. Trénink (15:30 - 16:30)
- 1. Závod (19:30)
-
Neděle
- 2. Závod (18:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek