DISKUZE K ČLÁNKU Pneumatiky budoucnosti na skutečném voze: Jak se vám líbí Lotus E22 na 18"? + foto
Pirelli dnes představilo v reálu první verzi svých 18palcových pneumatik. Během testu v Silverstone se objevily na Lotusu E22.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Pneumatiky budoucnosti na skutečném voze: Jak se vám líbí Lotus E22 na 18"? + foto
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
-
-
Raider
15:29 09.07.2014 85.70.74.XXXCo do zdvihového objemu největší motor, který F1 pamatuje je 4,5l na začátku 50. let. Potom dalších patnáct let pamatuje motory s objemem pod 2,5 litru, v první polovině 60. let dokonce jenom 1,5l atmosféry.
V roce 66 se zavedli atmo třílitry a přeplňované patnáctistovky, tak to vydrželo do konce sezony 88, potom byla éra 3,5l, od roku 1995 3l V10, od 2006 2,4l V8 a konečně 2014 a 1,6l V6 turbo.
Takže o objemech současných supersportů si mohla F1 nechat zdát po celou svou historii. F1 prostě není o mamutích objemech, nauč se s tím žít.
A jen tak pro zajímavost - nejsilnější motor všech dob je řadový čtyřválec o směšném objemu 1,5l BMW M12 vycházející ze sériového motoru BMW M10 představeného v roce 61. V kvalifikačním trimu měl výkon přes 1000 kW a na Monze naměřili Bergerovi s Benettonem B186 topspeed 352 km/h a to měl jenom šestikvalt, takovou maximálku potom nikdo dalších 15 let neviděl.-
Duncan66
15:39 09.07.2014 89.29.32.XXXja tomu rozumim, ale to Plechacek a dalsi se nas snazi presvedcit, ze F1 musi byt takova, aby i cestovni vozy sly podobnou cestou. Ale ono to tak neni.
Ja osobne na tradice prdim z vysoka, ale radsi bych videl 10x levnejsi motory apod. a treba 26 aut a nemusel cist pomalu kazdy den jak 70% startovniho pole zapasi o preziti a nemaji na vyplaty, na software pro svoje motory atd. atd.-
Raider
16:05 09.07.2014 85.70.74.XXXOna ta relevance mezi motorsportem a sériovou výrobou jistý smysl má, třeba právě mezi motory. Do jisté míry ji je motoráři upekli sami, Ferrari bylo jediným odpůrcem nových motorů a Renault vyhrožoval odchodem, když nebudou.
Kdyby nebylo nových drahých motorů, tak by na startu sedělo třeba 26 aut, ale 20 by jich pohánělo Ferrari a zbytek třeba Cosworth, to by byla celkem nuda...
Ale proč by F1 měla být relevantní i v průměru ráfku, to opravdu nechápu. Automobilový průmysl už má větší průměr a nížšší profil dobře odzkoušený a laborovat s ním nepotřebuje. F1 má letité zkušenosti s třináctkami a vysokým profilem. Proč by měli svůj osvědčený přístup ke konstrukci za těžké peníze přehodnocovat, když jediným výsledkem bude možná drobná úspora draze vykoupená vysokými investicemi a jen čistě kosmeticky efekt, který se ještě každému líbit nemusí?-
Duncan66
17:29 09.07.2014 89.29.32.XXXheh, proc by mela byt nuda, pokud by na startovnim poli byly zastupeny treba pouze 2 motory? Staci se podivat na soucasne startovni pole a ikdyz ma Mercedes a Rena. po 4 tymech, tak zadna nuda mezi temito tymy neni a zcela bezne spolu na trati bojuji.
-
-
-
-
-
uzivatel001000
16:53 09.07.2014 46.39.185.XXXCo se týče tech motorů, tak jasně, každý kdo si vzpomene na projev těch V12 si řekne "Ty V12, ty byly tehdy super". Je potřeba říct, že ty moderní jednotky tak, jak jsou nastaveny/omezeny, těchto zažitých parametrů doposud nedosahují. Kdyby se s nimi šlo o trochu dále, asi by těch negativních komentářů nebylo tolik a ty jednotky by byly přijaty lépe.
K převodovkám - asi by se nenašel nikdo, kdo by tvrdil, že ty moderní převodovky nemají opodstatnění. Samozřejmě, že mají. Nicméně již delší dobu diváci prahnou po "kvalitnějším závodění", tak proč na nich trvat? V rally se taky vrátili o krok zpět a nikomu to nevadilo. Myslím, že každého diváka by potěšila změna, která by kladla větší nároky na pilota a ne na stroj. Takle si někteří budou donekonečna myslet, že Vettel má 4 tituly jen kuli autu, a že ten letošní titul bude zase jen kuli autu.
Ohledně těch kol, jasné, trendy jsou někde jinde, než v 13 palcích. Podle mně je těch 18 naopak moc, dokázal bych si asi představit něco mezi. Ty argumentuješ dalšími možnostmi pro vývoj. Mně se zase třeba líbí, jak si dokázali poradit s řešením brzd v takle omezeném prostoru. Do 18" ráfku by brzdu narvali i inženýři u Oltcitu.
Takže abych to nějak uzavřel, ono to není všechno jen o té moderní době a o tom, co zrovna frčí. -
anonym
18:18 09.07.2014 89.177.125.XXXAž budeš, Plecháčku, sledovat F1 nějakých 40 let jako já, pak to pochopíš. Do té doby je to marné vysvětlovat. Ale pro svůj názor mám narozdíl od většiny takových jako jsi ty jistý důvod - jezdil jsem závody jak na slupkách - tak na balónech. Slupka víc drží v zatáčce, má lepší akceleraci - balón víc plave, ale líp pohlcuje nerovnosti a poskytuje víc možností si hrát s tlakama v pneu. Dát slupky je prostě další krok k menším možnostem pro rozdíl mezi jezdci. A projeví se to i v jízdě - zase budeme mít formule co jedou jak po kolejích, bez chyb, bez korekcí, bez driftů ... mě to prostě bude chybět.-
Raider
02:06 10.07.2014 85.70.74.XXXLepší akceleraci mají právě balóny - při zatížení se splácnou -> větší styčná plocha -> menší prokluz. Přesně z tohoto důvodu dragstery mají vysoké podhuštěné pneumatiky, aby byla deformace co největší, když potřebují maximální možnou trakci. U slupek ta deformace není tak výrazná -> menší styčná plocha -> větší prokluz, ale také nižší valivý odpor.-
-
-
Raider
13:15 10.07.2014 85.70.74.XXXTakže neplést valivé a smykové tření - bavíme se o kruhovém tělese, nikoliv o dvou deskách. Kolo má při akceleraci či brzdění adhezi z valivého tření...
Až přijde řeč na zatáčení, kde ke smyku dochází ve větší míře, tam plocha funguje tak jak popisuješ, ale při prostém odvalování je větší styčná plocha výhodou, kdyby to takhle nebylo, tak dragstery jezdí na šlupkách.
-
-
Raider
22:30 10.07.2014 85.70.74.XXXTak teď jsem z toho úplný jelen...
Jak vypadá to valivé tření mezi autem a vozovkou? Já to ještě nikdy neviděl, celou dobu jsem žil v přesvědčení, že auto jako celek v přímočarém směru vykonává vůči vozovce pohyb posuvný. Opravdu se mi nezdá, že by nějak rotovalo - ve směru jízdy má stále předek vpředu, levobok vlevo, pravobok vpravo, zadek vzadu, vršek nahoře a spodek dole.
A jak vypadá v přímočarém směru ten posuvný pohyb pneumatiky po vozovce, aby mohlo docházet ke smykovému tření? Celou dobu jsem si myslel, že pneumatika vykonává vůči vozovce pohyb otáčivý a vzhledem k tomu, že kola jsou od nepaměti kruhového tvaru, asi nejsem jediný. Nepleteš si ještě ke všemu taky auto s tankem?-
anonym
14:09 11.07.2014 88.131.62.XXXNa stykové ploše mezi pneumatikou a vozovkou se nic nevalí. Jde tam o tření smykové (za klidu).
Zkus si spočítat valivý třeni pro pneumatiku a smykové tření pro gumu po asfaltu. Vážně myslíš, že by síla valivého tření dokázala zrychlit a zastavit formuli z 0 na 200 km/h a zpět na 0 za pouhých 15 sekund?.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Chasnik
13:55 09.07.2014 78.24.10.XXXnáklady a neměnnost Vypadá to sice nezvykle, ale asi to není nic, na co bych si nezvykl. Mnohem důležitější je pro mě jiná věc: pořád se mluví o snižování nákladů, tak by mě zajímalo, kolik bude týmy stát předělat auta na tyhle kola a jestli je FIA případně jiná pravomocná autorita schopna garantovat, že bude takové řešení neměnné minimálně "x" let.
Už vidím, jak se něco honem za mega miliony předělává, aby to někdo, komu změna nevyšla, systematicky pomlouval a v půlce sezóny si vydupal změnu na staré řešení. A pokud odpovědné osoby nedokáží systémově a takovému čarování zabránit, tak je zbytečné, aby se kola měnila. Za těchto podmínek je to pouze další nástroj politicko-ekonomického boje uvnitř F1... -
-
buggybob
13:34 09.07.2014 89.177.125.XXXje to hnus 1) nelíbí se mi to - už kvůli tradici (aspoň někde by se mohlo něco tradičního uchovat)
2) bude velký problém s přejížděním současných obrubníků (tohle Kimiho záda nevydrží - a asi nejen ty Kimiho)
3) měkší odpružení jen zklidní kolo měkčím způsoběm - nemá na sílu nárazu žádný vliv - ne nadarmo když použijete nižší profil pneumatiky tak se říká, že je to "tvrdý"
4) to vše nebude mít na prosazení tohohle krámu vliv - jde o zájem výrobce a i Bernie si řekne, že aspoň budou piloti jen na trati - takže to tu do tří let opravdu bude. Nikoho ani nezajímá co si o tom myslí fanoušci - zvyknou si. Mimochodem - zvuk motorů už se skoro nikde neobjevuje v komentářích - a ani já ten starý řev už nepostrádám. Za rok na něj zapomeneme ... (neříkám, že je to dobře - ale je to tak)
Aktuálně
Nadcházející závod 1.12.2024
GP Kataru57 kol (308.611 km)
Losail International Circuit
-
Pátek
- 1. Trénink (15:30 - 16:30)
- Kvalifikace (19:00)
-
Sobota
- 2. Trénink (15:30 - 16:30)
- 1. Závod (19:30)
-
Neděle
- 2. Závod (18:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek