DISKUZE K ČLÁNKU Menší týmy: Chceme rozpočtové stropy, jinak přijde EU
Bez dohody skončilo čtvrteční setkání týmů Formule 1 a FIA. Žádná změna ohledně úspory nákladů se nekoná. Menší týmy jsou ale ve svých výrocích ostřejší, hrozí Evropskou unií, ale také odchodem.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Menší týmy: Chceme rozpočtové stropy, jinak přijde EU
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
-
anonym
19:51 02.05.2014 178.255.168.XXXJako nevím. F1 vždy byla exkluzivní záležitost a nebyla nikdy levná. Teď si malé týmy myslí, že snad mají právo na lacino získané body? Pokud mají menší týmy zůstat na dohled špičky a zároveň je to nemá finančně zruinovat, tak existuje cesta povolení prodeje celých vozů. Fungovalo to dřív, nevím proč by nemohlo opět...-
Chasnik
10:25 03.05.2014 217.117.213.XXX"Nebyla nikdy levná" je vágní pojmenování, protože pojem "levný" a "drahý" je velmi široký.
V první polovině devadesátých let se dal provozovat špičkový tým F1 s rozpočtem cca 40 - 80 mil. USD: např. McL 1993 odhad 80 mil (včetně platu Senny, uváděný jako 1 mil. USD za závod) , Ferrari 1990 64 mil, Benetton 1995 40 - 45 mil. USD (včetně platu Schumachera, odhad 10 mil. USD).
Během cca 20 let je finanční situace ve Formuli 1 taková, že špičkové týmy utrácejí 300 - 400 mil. USD ročně, některé odhady u Ferrari dokonce ustřelují až za 450 mil. USD.
V hrubém srovnání se tedy náklady top týmů zvedly 5 - 10-násobně. Skutečně si myslíte, že globální inflace během těch 20 let byla 500 - 1000%? Nikoli, období 1995 - 2005 bylo ve vyspělém světě ekonomicky stabilní s průměrnou inflací v řádu jenotek procent, někdy jehom desetin. A finanční krize po r. 2005 dokonce některé ceny srazila níže.
Pokud někdo říká že dnes jsou nějaké body v F1 laciné, tak se krutě mýlí. Ono totiž jenom dostat na startovní rošt auto, které absolvuje celý závod, je setsakramentsky drahé. A díky podivným "odměnám za věrnost" se rozdíly mezi týmy ještě zvětšují, to považuju za největší problém.
Malé srovnání se zámořskou formulovou sérií. Ne, že bych volal po tom, aby F1 byla stejná jako IndyCar, ale nějaké ideje by se určitě pro F1 hodily. Ty finanční rozdíly jsou totiž skutečně šokující. Omlouvám se redakci za odkaz na "konkurenční" web, ale snad je to pro dobro věci:
[odkaz na stránku]-
anonym
12:05 03.05.2014 178.40.136.XXXv casoch pred krizou rozpocty top timov prekracovali 500mil.$
ten kto tvrdi ze f1 musi byt taka draha preto lebo je to vrchol tak sa sakra pletie, lebo aj s rozpoctom na urovni max.100mil. by sa dali postavit spickove auta a fanusikovia by ten rozdiel oproti tym za 400mil. ani nespoznali
ved sa staci pozriet na indianov, s rozpoctom pod 100mil. konkuruju timom s 3-4x takym rozpoctom
skutocnost je take ze top timy sa boja ze by im trvalo roky kym by sa vysporiadali s takym velkym znizenim rozpoctov a ze po zavedeni stropu by zacali vyhravat dnesne male timy -
rock
09:38 04.05.2014 46.33.96.XXXV principu souhlasím, ale pár drobností:
-od začátku 90.let po současnost klesla hodnota dolaru zhruba na polovinu
[odkaz na stránku]
takže náklady se zvedly nikoliv 5-10x, ale řejněme 3-5x. Což je mnoho, ale už to nezní tak drakonicky.
-ten odkazovaný článek je silně tendenční. Má třeba sklony srovnávat cenu za VÝVOJ motoru (130 mega v F1) s cenou za koupi motoru (1 mega v Indy). Až v následujícím textu opatrně upřesní, že položka za motory v F1 není 130 mega, ale vlastně desetina. Zase, je to hodně, ale jestliže ten článek takhle ulítl v tomhle bodě, co dělá v ostatních? Další nonsens v tom článku je brát v úvahu jakýsi TOP Indy tým. Jaký top, když dodávku kompletního auta mají z externích zdrojů a za +- jednotné ceny? Pak se "top" a "lowcost" týmy liší v podstatě jen množstvím mechaniků...
"některé odhady u Ferrari dokonce ustřelují až za 450 mil. USD"
Když už jsem zmínil ty motory, jsou v téhle cifře započítaný náklady na vývoj motoru? Protože pokud ano, na základě toho odkazovanýho článku by bylo vhodný z ní odečíst tak 100mega, o který je to pro ostatní týmy levnější, když si motory koupí. Koneckonců, ani ten článek do nákladů Indy nezapočítává náklady Hondy a Chevroletu na vývoj motoru, tak proč brát v úvahu náklady Ferrari a Mercedesu na totéž?
-
-
-
-
uzivatel000792
01:34 03.05.2014 88.212.36.XXXO to vobec nejde. Problem je v tom, ze sa timy s FIA dohodli na stropoch a potom prisla velka sestka a o malych timoch rozhodla bez malych timov a stropy sa zrusili.
Male timy maju pravo sa branit vsetkymi moznymi prostriedkami. Neexistuje dovod preco by o nich mali rozhodovat velke timy.-
CHasnik
10:29 03.05.2014 217.117.213.XXXNechci se zastávat velkých týmů, ale při skutečně černém scénáři by skutečně mohly velké týmy vypadnout.
Ona zmiňovaná TOP 6 by postavila každá na rošt 3 auta, celkem tedy 18 formulí, což je obdobné dnešnímu počtu. Ne, že bych s tím souhlasil, ale i to je pro pohlaváry CVC, FIA a dotčených týmů určitě zvažované řešení... -
tim
10:59 03.05.2014 94.143.236.XXXJá nevidím jediný důvod proč by se to toho měla montovat EU, pokud vím formule1 je soukromý podnik a jako takový do jejich pravidel nemá EU co kecat (jiná věc je že se EU se.e do spousty věcí do kterých jim nic není) Pokud se týmy chtějí účastnit šampionátu musí souhlasit s podmínkami, pokud se nimi nesouhlasí, nikdo je nedrží a můžou odejít (sice se mi myšlenka odchodu některých týmů nelíbí, ale to je asi tak to jediný co se s tím dá dělat). Jinak mě to připomíná myšlení všech eurohujerů.: Někdo je lepší a úspěšnější než jiní, tak tomu úspěšnějšímu sebereme peníze (sankce, pokuty, daně atd.) a dáme je na dotacích těm méně úspěšným.
Takže za mě týmy co zvou EU do těchto věcí-
-
tim
14:15 03.05.2014 94.143.236.XXXno na tom že malé týmy mají málo peněz se ale mimo jiné podílela i EU, kdo asi podle tebe zakázal reklamu na cigarety v Evropě ? Podle mě zasahování EU do těchto věcí je stejně absurdní jako pokuta pro Microsoft za to že do svého operačního systému jako součást dodával svůj internetový prohlížeč.
Pokud se týmům zdá že jsou porušována jejich práva nechť je dají k soudu a ne že to bude řešit nějaká banda nevolených byrokratů v Bruseli.-
anonym
15:43 03.05.2014 178.40.136.XXXpokial na zaklade teraz platnych zakonov to ma v kompetencii nejaka EU institucia tak preco by to nemohla riesit?
riadenie f1 je komplikovania siet mnohych firiem ktore maju sidlo v roznych krajinach eu ale aj mimo takze riesit to na urovni nejakeho narodneho sudu nebude jednoduche a preto do toho asi chcu zapojit EU
-
-
Myron
09:02 04.05.2014 95.173.207.XXXPokud se dobrovolně přihlásím do nějaké instituce (v tomto případě do seriálu F1), pak se zavazuji respektovat a dodržovat pravidla v dané instituci platná. V případě, ža se mi nelíbí, mohu odejít, ale nelze jejich změnu vynucovat jakýmikoliv právními kroky (a už vůbec ne prostřednictvím civilních soudů).
To platí nejen v běžném životě, ale i ve sportu.-
Chasnik
09:36 04.05.2014 217.117.213.XXXMyrone, v rámci té instituce došlo k dohodě, která ale teď byla (s největší pravděpodobností díky zásahu některých "členů") stornována. Tzn. přelajnování hřiště během hry
A odejít jen tak jednoduše nemohou, protože jsou smluvně vázáni k účasti v několika ročnících a porušení tohoto smluvního závazku je drahé. -
anonym
12:15 04.05.2014 178.40.136.XXXti co nechcu dodrziavat dohodnute pravidla su v prvom rade velke timy ktore v roku 2009 vyhrozovali odchodom a zalozenim konkurecnej serie pokial nepride k zrusenie rozpoctovych stropov
ak si zabudol rozpoctovy strop bol schvaleny este za cias maxa rufusa
a to nebol ziadny navrh ktory by cakal na schvalenie ale ten strop uz bol pravoplatne schvaleny vo fia a dokonca 3 nove timy ktore v tom roku podpisali vstup tak ten vstup podpisovali s tym ze ten strop bude platit
ale potom prisiel natlak ferrari a fia strop zrusila
-
-
-
uzivatel000792
14:25 03.05.2014 88.212.36.XXXAle co kecas? Ake zoberieme peniaze uspesnejsim a dame ich tym mene uspesnym?
Tam ide o to, ze velke timy za zatvorenymi dverami, bez ucasti malych timov, rozhoduju o zruseni dohod, ktore uzavreli s malymi timami, pretoze ich male timy potrebuju na prezitie. Toto ti pripada normalne? Mne teda nie. -
Nasir
17:49 03.05.2014 188.175.189.XXXProsím tě, moc posloucháš ty pravičácké rétorické bláboly o úspěšnosti. Akorát tím skáčeš na špek zlodějům. Připadá ti třeba taková Force Indie neúspěšná? Je to malý tým a přesto je momentálně třetí v týmech a její pilot Hulk čtvrtý mezi jezdci. Je to právě naopak. Force India je na svůj rozpočet velmi úspěšná, ale musí se bránit nátlaku těch, co momentálně tak úspěšní nejsou, ale snaží se to v zákulisí válcovat díky svému majetku a politickému vlivu.-
tim
19:42 03.05.2014 94.143.236.XXXsmokie:čti pořádně. Říkám že mi to "připomíná jednání eurohujerů", a takhle bohužel celá EU funguje. Že eu je ten kdo nás všechny spasí
to nasir: hm, když to říkáš pro tebe možná blábol, pro mě životní zkušenosti.
láboly ale můj názor.
"Prosím tě, moc posloucháš ty pravičácké rétorické bláboly o úspěšnosti. Akorát tím skáčeš na špek zlodějům." - to je zase blábol pro mě
P.S. Koho myslíš těma zlodějema?
Koukám že oprávněná kritika EU je pro mnohý jak červenej hadr
Pokud jde o mě, tak mě by nevadily rozpočtový stropy, pokud by se uvolnili pravidla pro konstrukci, ale tady je problém že nikdo nikdy nedokáže kontrolovat to jestli týmy neutrácejí víc. A pokud jde třeba o tu Force Indii tak obdivuju co dokážou a s jakými zdroji. Jsem pro aby FIA jednala se všemi týmy jako s rovnými, žádný zvláštní privilegia pro Ferrari, RedBull, nebo kohokoliv jinýho, ať malý týmy navrhnou jak to chtějí udělat aby někdo nepřekračoval strop a zkusí o tom přesvědčit ostaní, zatím jsem jenom četl ať Todt něco vymyslí. Jinak když se chci účastnit podniku, který pořádá FIA, musím akceptovat podmínky pokud je nehodlám akceptovat tak se holt nebudu účastnit. Samozřejmě by měli mít týmy právo mluvit do pravidel, a měla by rozhodovat většina, tak jak je to běžné, a né že čtyři týmy řeknou my nemáme tolik peněz, tak ať je nemůžou použít ani ty který peníze mají. To je stejný, jako bych se přihlásil na biatlon, a pak chtěl změnit pravidla, protože nemám peníze na lyže, takže místo toho chci aby všichni běhali.
-
-
-
-
Poslední závod 24.11.2024
GP Las Vegas50 kol (309.958 km)
Las Vegas
-
Pátek
-
Sobota
-
Neděle
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
Příští závod 01.12.2024
GP Kataru 57 kol (308.611 km)
Losail International Circuitdní | hod | min | sek