DISKUZE K ČLÁNKU FIA hledá nové "konkurenceschopné" týmy pro závodění v F1
FIA si přeje zvýšit počet týmů soutěžících ve Formuli 1. Konkurenceschopné uchazeče vyzývá k podání přihlášky do ročníku 2015 či 2016.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: FIA hledá nové "konkurenceschopné" týmy pro závodění v F1
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
Chasnik
20:25 15.12.2013 217.117.213.XXXZajímavá diskuse Hlavně eR se tady snažil vysvětlit, proč by rozpočtové stropy mohly fungovat. Bylo by to fajn, ale bohužel pro F1, souhlasím spíš s Pepanem. Cesta, jak zaonačit tok peněz, nápadů a výsledků vývoje tak, aby byla nepřehledná, se dá vždy najít...
Pokud by byla opravdu vůle na snižování zdrojů, muselo by se jít z druhého konce - upravit pravidla tak, aby dalších peněz nebylo potřeba, resp. jejich utrácení by nepřineslo očekávanou výhodu. Už jen nový nápad s bodovým bonusem v posledním závodě, no to je nákladový antistrop v celé své kráse. A nové pohonné jednotky, o těch už vůbec nemluvím.
Není od věci porovnat současné náklady na CFD simulace a aero tunely ve srovnání s bývalým testováním na trati. Možná je současný systém levnější, možná ne.
Proč třeba neomezit počet variant předních a zadních křídel, třeba na 3? Nebo snížit počet aerodynamických prvků předního křídla a křídlo zjednodušit? Je skutečně pro závodění potřeba, aby pilot na volantu ovládal všechno možné? Copak závodění před např. 20 lety bylo nudné, když si pilot nemohl z kokpitu změnit nastavení diferenciálu nebo poměr brzdných sil? Třeba jsou to všechno haléřové položky a třeba se do nákladů tyhle věci promítají znatelně, nevím...
Jedno je jisté: pokud by lidé znalí poměrů v F1 CHTĚLI snížení nákladů prosadit, tak by cestu našli. Rozpočtové stropy jsou slepou uličkou a některým to takhle vyhovuje, když se k nim staví pozitivně, vypadají jako dobráci a přitom jim momentální situace vyhovuje a vědí, že status quo zůstane zachován.
-
Pepan
20:39 16.12.2013 89.24.157.XXXPlný souhlas. On si totiž nikdo z těch teoretiků, kteří obhajují možnost kontroly, nechce připustit jednu věc. Ta kontrola by byla možná, ovšem za cenu tak rozsáhlého aparátu kontrolorů, že by možná přesahoval počet zaměstnanců všech týmů. Bylo by totiž zapotřebí sledovat finanční toky a pohyb všech součástek po celé zeměkouli. A tady je zajímavá jedna otázka - kdo by to zaplatil? Takže to bude jako dosud zase jenom na čestném prohlášení manažerů a vedoucích jednotlivých týmů,
-
-
eR
18:17 12.12.2013 62.245.107.XXXVzhledem k tomu, že takový scénář co popisujete, není u většiny týmů možný, protože za nimi nestojí žádná korporace, jíž by byli součástí (tudíž nemají žádnou možnost jak investovat n-násobek peněz do vývoje čehokoliv), mohl by se vámi popsaný scénář stát pouze u dvou stájí, Mercedes a Ferrari.
Takže si vezmeme třeba ten Mercedes, což znamená Daimler AG (výrobce cestovních aut) se sídlem v Německu, Mercedes AMG High Performance Powertrains (100% vlastněnou Daimler AG) vyrábějící motory pro F1 se sídlem v Anglii a Mercedes AMG Petronas Formula One Team (podíl Daimler AG 45,1%) se sídlem také v Anglii. Každá firma si vede (samozřejmě) vlastní účetnictví. Daimler AG je veřejně obchodovatelná akciová společnost, tudíž se k ní váže povinnost pravidelně vykazovat své účetnictví a výsledky akcionářům.
A teď si představte, že jste šéfem kterékoliv z těchto firem, a řekněte mi, odkud vezmete ten n-násobek peněz a kam je dáte na vývoj, aby to nešlo zkontrolovat a aby se o tom někdo nedozvěděl. Když Mercedes AMG High Performance Powertrains bude pod dozorem FIA jako výrobce dodávající motory do F1 a Mercedes AMG Petronas Formula One Team bude pod dozorem FIA jako soutěžící tým a Daimler AG musí pravidelně své výkazy hospodaření uveřejňovat. A že je akcionáři čtou se můžeme přesvědčit každým rokem, když vyjde článek o tom, že 2% akcionář Daimler AG požaduje aby se stáhli z F1 protože jim to nepřináší žádný zisk.
V dnešní EU je něco takového prakticky nemožné a veškeré transfery většího množství peněz jsou v dnešní době elektronické, monitorované (kvůli praní špinavých peněz) a zpětně dohledatelné. A pokud by se o to opravdu někdo pokusil, tak je jen otázkou času, kdy to vyplave na povrch. To se v dnešní době prostě dlouhodobě utajit nedá.-
-
-
Pepan
20:28 12.12.2013 89.24.157.XXXTeorie a praxe jsou dvě rozdílné věci. Zkusím Ti to vysvětlit na následujícím příkladě. Mám firmu Cyklobus a její divizi Cyklobus F1. Mimo EU si založím firmu KERS sro, a firmu Poradím sro, které nespadají do struktury Cyklobus. Frima KERS mi vyvine nové zařízení do závodního vozu. Cena - 25mil. euro. Pro divizi Cyklobus to zařízení koupím za 1 euro. Firma Poradím sro udělá ve firmě Cyklobus školící akce. Cena 26 mil euro. Po odečtení provize převede 25 mil euro na firmu KERS sro. Díky tomu že KERS sro a Poradím SRO nejsou v EU, ejich finanční propojenost je nevysledovatelná. A to je jenom jeden stupidní příklad. Mohu Ti říct, že metody obchodních specialistů jsou mnohem sofistikovanější a tím i ještě méně sledovatelné.-
eR
21:55 12.12.2013 62.245.107.XXXPředpokládám, že firmu budete v zahraničí zakládat na bílého koně, aby si ji s vámi nikdo nespojil. Jinak databáze a počítače mají i jinde na světe a v rámci boje proti špinavým penězům ten systém funguje velmi efektivně. Když se Německo a USA dostalo k účtům svých občanů ve Švýcarských bankách a daňových rájích, je jen velmi nepravděpodobné, že byste takovouto firmu, zčista jasna založenou utajil, když byste na ni převedl tolik peněz.
První musíte udělat to školení, protože firma bez peněz nic nevymyslí a hlavně musíte nakoupit stroje a vybavení a nabrat zaměstnance. Jestli si myslíte, že nebudete mít hned druhý den ve firmě kontrolu z finančáku, když pošlete do zahraničí 25 milionů € za školení, tak se velmi pletete. Echo dostanou od banky hned ten den, kdy peníze odešlete mimo EU (i když možná ještě před tím, než je banka odešle). Nehledě na to, že vy, jako akciová společnost musíte tuto sumu uvést ve svém hospodaření a potom vysvětlit akcionářům, k čemu to školení bylo, a proč vyhazujete jejich peníze. Protože jsou to právě ti akcionáři, co firmu vlastní a když jim to nevysvětlíte, tak si prostě místo vás najdou jiného šéfa, který peníze někam zbůhdarma posílat nebude.
Jako chápu, že za posledních 10-15 let si lidi v ČR myslí, že jakékoliv podvádění je možné a nikdo na to nepřijde, ale je to naprosto neprůchodné a vůbec si nedokážu představit, že by něco takového dělala firma jako je Mercedes. Tím by si mohl jenom zničit renomé, protože je to podvod na podvod. Výplata peněz za školení, které nebylo = krácení daně; nepravdivé informace o hospodaření firmy = akcionářská žaloba na vedení společnosti; obcházení pravidel FIA pro účast v šampionátu F1 = vyloučení, pokuta?-
Pepan
22:31 12.12.2013 89.24.157.XXXTo, že něco funguje v televizních detektivkách, ještě neznamená, že to tak je i v praxi. Ostatně i aféra strejdy Bernieho je toho názorným příkladem. Pokud by všechno v EU fungovalo podle televizních filmů, byl by Ecclestone už dávno za katrem, zatímco realita je taková, že je ve hvězdách, zda se tam někdy dostane. A co se týče akcionářů, tak ti skousnou všechno. Když můžou v koncernu VW nechat bez povšimnutí, že Seat je dlouhodobě ve ztrátě a nemají zájem tu továrnu prodat, tak to s tím dohledem asi není tak žhavé. A ještě jedna perlička. Na modelu Phaeton VW prodělal asi tři miliardy korun. Navzdory tomu, že je to Piechovo vymodlené dítě, které tvrdě prosazoval proti správní radě, tak se mu nic nestalo a pořád je považován za špičkového manažera.,
-
-
-
-
-
-
-
eR
11:38 12.12.2013 62.245.107.XXXUdělat to můžou, ale protože každý ví, že nic není zadarmo, a ani se nedá očekávat, že by byl někdo schopen vyvinou a vyrobit něco řádově levněji než ostatní, nastupuje potom při kontrole tzv. "cena obvyklá" což může být klidně medián ceny ostatních týmů, který se přičte do rozpočtu kontrolovaného týmu. Vše jde, když se chce. Nastavit pravidla, která obejít téměř nelze také, a když je doplníte např. desetiprocentní pokutou z rozpočtu, pokud bude tým přistižen při úmyslném podvádění, tak budou všichni účtovat jak beránci.-
Mike17
13:48 12.12.2013 93.99.87.XXXVíš, myslíš to dobře, ale nemyslím si, že je tvůj návrh reálný. Mám dva důvody:
1. FIA může kontrolovat jen týmy, ne jejich dodavatele. Z toho vyplývá, že dceřiné společnosti týmů můžou vyvíjet cokoliv a nemusí se to promítnout do nákladů týmů (můžou to prodat týmu levněji, než to ve skutečnosti stojí). Příklad: Mercedes vyrobí motor (nebo jinou součástku) a týmu F1 to prodá levněji. Nikdo jim to nemůže zakázat. A tým bude mít náklady nižší.
2. V účetnictví nikdo nenajde všechny souvislosti. Těžko u některých věcí budeš dokazovat, že patří k vývoji týmu F1 a ne k něčemu jinému. Takových sporných věcí bude obrovská spousta. A ani sami finanční úředníci neví, co je účetně správné a co ne. Takže se tam dají ztratit v takových firmách miliony eur. Příklad: U daného motoru řekne Mercedes, že část jeho vývoje slouží pro ostaní vozy z produkce Mercedesu. Jak někdo zjistí, z jaké části slouží k produkčním vozům a z jaké pro F1? Bude to 90:10, nebo 10:90? A jsme v rozdílech několik desítek milionů. -
-
-
-
-
Kapor
10:00 12.12.2013 194.160.178.XXXRozpočtový strop nie je jediné,.. ...čo bránilo vstupu nových tímov do F1, lebo sa tu vyložene plytvalo a plytvá a sú toho dôkazom pekáče s ERS, ktoré nie sú vôbec to najpokrokovejšie v tom, čo terajšie v technike ponúka, ale aj rozdeľovanie zisku, ktoré je nelogické a neetické, lebo je odmeňovaných len prvých 10, pričom Bernie jasne vyhlásil, že 10 tímov úplne pre F1 stačí, tak potom neviem o čom to FIA hovorí, ak FOM a jej hlavný promotér koná proti úsiliu FIA dotiahnúť do F1 viac tímov. -
uzivatel000792
09:54 12.12.2013 213.160.185.XXXHistoria sa opakuje Tak uz je mi jasne, ze z rozpoctovych stropov nic nebude. Historia sa opakuje. Znovu Todt slubuje rozpoctove stropy a otvara konkurz na nove timy, tak ako pred rokmi.
A az nove timy pridu, tak sa rozpoctove stropy opat rozplynu ako para nad hrncom. -
-
eR
10:24 12.12.2013 62.245.107.XXXNo já bych řekl, že právě počítají s tím, že Marussia a možná i Lotus už moc dlouho jezdit nebudou a proto vypsali ten konkurz.
FIA vždy říkala, že maximum týmů F1 je 12, kvůli počtu boxů v pitlane. A že by vypisovali konkurz kvůli jednomu týmu, když jich teď jezdí 11? To mohli už před rokem, když bylo jasné, že HRT dál závodit nebude. Takže teď, když všichni říkají že ročník 2014 bude o šílených penězích jak před sezónou tak i v jejím průběhu, zřejmě očekávají, že to některé stáje neustojí a v roce 2015 budou chybět.
-
Nadcházející závod 1.12.2024
GP Kataru57 kol (308.611 km)
Losail International Circuit
-
Pátek
- 1. Trénink (15:30 - 16:30)
- Kvalifikace (19:00)
-
Sobota
- 2. Trénink (15:30 - 16:30)
- 1. Závod (19:30)
-
Neděle
- 2. Závod (18:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek