DISKUZE K ČLÁNKU Proč McLaren stále nenasadil to největší vylepšení a díky čemu předčí při vývoji své soupeře?
McLaren se po loňském obrovském pokroku dokázal zlepšit i v průběhu letošní sezóny a stal se nyní hlavním soupeřem Red Bullu v boji o mistrovský titul, zatímco se ostatní ve vývoji svých monopostů trápí. A to má v záloze ještě jednu novinku, kterou se zdráhá nasadit - propracovanou podlahu.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Proč McLaren stále nenasadil to největší vylepšení a díky čemu předčí při vývoji své soupeře?
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
GRAHAM
15:59 10.09.2024 109.81.115.XXXMika Hakkinen: „Myslím, že #McLaren má nástroje a má řidiče, designéry, vedení, má mega fantastické partnery, kteří financují tento skvělý, skvělý tým. Nemyslím si, že je někdo chytí." 👀
Bude někdo po Rakousku 2023 to co řekne Mika pochybovat ? -
GRAHAM
13:55 10.09.2024 109.81.115.XXXNěco z minulosti Mclarenu a jak i AN udělá chybu.
McLaren MP4-18 je nejslavnějším nezávodním vozem v historii formule 1.
To je velké tvrzení, vezmeme-li v úvahu, kolik aut v průběhu let nedokázalo ve vzteku otočit kolo, ale většina z nich patřila malým nebo zcela novým týmům. I když tyto příběhy aut, která se nikdy nedostala, mají své kouzlo, nic se nevyrovná tomu, když se soupeři mistrovství světa na vrcholu sil nepodařilo dostat svůj nový vůz do závodu.
Ale závodilo auto nakonec? Těmito tématy a mnoha dalšími jsme se zabývali v nedávné epizodě Bring Back V10s – retro podcastu ****** – s bývalým mechanikem F1 McLarenu Marcem Priestleym, který se k nám připojil, aby poskytl další informace zevnitř týmu.
McLaren dal v listopadu 2002 jasně najevo, že jeho vůz z roku 2003 bude uveden na trh spíše během sezóny než před ní. Nebylo to tak alarmující, jako by to bylo dnes: Ferrari udělalo totéž na začátku roku 2002 a plánovalo také vydat svůj vůz z roku 2003 pozdě.
V dobách rozsáhlých zimních testů se McLaren pustil do provozu aktualizovaného MP4-17D z roku 2002. Vůz jel tak dobře, že dokonce i David Coulthard, který byl opatrný ohledně rozhodnutí odložit představení MP4-18, byl rád, že se vyplatilo čekat na auto, od kterého bylo slibováno, že bude „velkým krokem vpřed“.
Priestley: „Tehdy bylo docela běžné dokončit sezónu, dát si pár týdnů pauzu a pak začít znovu testovat s letošním vozem, ale na příští rok.
„Vzpomínám si, že jsme měli poradu s Neilem Oatleym, který dostal na starost aktualizovaný vůz, a jeho vysvětlení bylo, že jsme se s osmnáctkou snažili zatlačit do tolika extrémních oblastí a stálo to za to. Pokud bychom chtěli chytit Ferrari, museli bychom jít daleko za to, co lidé považovali za normální. Bylo tedy naprosto rozumné na to počkat o něco déle.“
Newey nazval původní vůz z roku 2002 „nemotorným designem, ne jedním z mých nejlepších“, což přisoudil implementaci nové „struktury řízení matice“ McLarenu – iniciativu, kterou Ron Dennis požadoval, aby Martin Whitmarsh zavedl poté, co Neweyho vyjednávací ruka byla příliš velká. silný, když se v roce 2001 pokusil odejít do Jaguaru.
Ale ve své nové specifikaci 'D' se sedmnáctka při testování otáčela a dokonce i Michael Schumacher řekl, že má o McLaren obavy.
McLaren odstartoval s provizorním vozem perfektně. Coulthard vyhrál zběsilé zahájení sezóny v Austrálii a Räikkönen na to navázal svým prvním vítězstvím v Malajsii. Mělo to být tři ze tří, ale Räikkönen přišel o vítězství v GP Brazílie s Giancarlem Fisichellou, když byl závod označen červenou vlajkou a odpočet nakonec předal vítězství jezdci Jordanovi.
Počáteční úspěch vedl Dennise k tomu, že řekl, že McLaren byl v pozici „být ještě selektivnější“, když představil MP4-18, který stále nebyl odhalen na veřejnosti. McLaren uvedl, že bude pokračovat ve vývoji MP4-17D, po čemž následovalo prohlášení poté, co Brazílie prohlásila, že osmnáctistovka byla zpožděna a podrobnosti o „low-key startu“ budou odhaleny během příštího měsíce – což by znamenalo konec dubna.
Whitmarsh řekl, že McLaren bude s novým vozem závodit pouze tehdy, bude-li „tak rychlý a spolehlivý“ jako 17D, který po třech závodech obsadil první a druhé místo v šampionátu s Räikkönenem a Coulthardem.
V dalším kole v Imole Dennis řekl, že MP4-18 nebude závodit dříve než v Kanadě a ne později než v Silverstone, což McLarenu poskytlo čas na svůj závodní debut od poloviny června do poloviny července.
Priestley: „Věděli jsme, že auto není připravené, a bylo to na 100 %. Ale závodní výsledky byly s 17D skvělé. Kimi získal své první vítězství a poté jsme končili druhý a třetí týden v týdnu a chvíli jsme vedli šampionát. V tu chvíli existoval dobrý argument, že kdyby 17D bylo naším definitivním vozem roku 2003, bylo by to skvělé.
Nový vůz Ferrari – F2003-GA – dorazil na Velkou cenu Španělska a při svém debutu se Schumacherem zvítězil. Coulthard cítil, že to vyvíjelo tlak na McLaren, aby urychlil představení MP4-18, a veřejně volal po týmu, aby auto vydal „co nejdříve“.
Newey nadále odolával tlaku na „spěchání“ vozu, protože měl pocit, že by se McLaren tímto přístupem „sstřelil do nohy“.
Priestley: „Když jsme viděli, jak Ferrari přichází s něčím velkým, když jsme byli s naším vozem druhým rokem, věděli jsme, že v tu chvíli je omezený prostor pro další vývoj vozu, který jsme měli. Potřebovali jsme jít mnohem dál, než jsme byli v tu chvíli."
MP4-18 byl nakonec uveden na trh 20. května a splnil slib McLarenu, že bude vypadat radikálně jinak. Newey se soustředil na první kroky směrem k extrémnímu balení zadní části, které je dnes v F1 normou, a řekl, že nový design do něj vložil „více výzkumu než kterýkoli jiný vůz“.
Připustil, že zpoždění vozu byla „frustrující“ a dodal, že McLaren podcenil úroveň zdrojů potřebných k udržení konkurenceschopnosti jednoho vozu, zatímco se snažil vyvinout další pro stejnou sezónu.
Přestože Schumacher s vozem Ferrari z roku 2003 nabral na síle a po vítězství v GP Kanady převzal vedení šampionátu od Räikkönena, McLaren veřejně prohlásil, že se stále přiklání k „opatrnosti“ s novým vozem.
Priestley: „Kdybychom jezdili podle pravidelného časového plánu a snažili se mít vůz připravený na první závod v březnu, jezdili bychom s ním už dávno před Vánoci. To je pár měsíců testování, které by bylo naprosto normální.
„Abychom vůz představili dobře po začátku sezóny, nezdálo se mi v tu chvíli tak neobvyklé začít si myslet, že bude trvat další dva nebo tři měsíce, než bude závodit. Navíc jsme měli auto, které bylo skvělé už [17D], takže jsme neměli tlak na dosažení termínu.“
Jakmile se MP4-18 rozjel na trať, bylo jasné, že má velké problémy. Radikální balení znamenalo, že byl neuvěřitelně nespolehlivý a mechanici museli být připraveni s hasicími přístroji na konci každé jízdy, protože těsná zadní karoserie se opakovaně vznítila.
Priestley: „Kluci z testovacího týmu se vraceli z testů s těmi nejděsivějšími zprávami. Už po prvním testu to nenáviděli. Bylo těžké na tom pracovat, vracelo se to z každého běhu v ohni.
„Bylo těžké na něm provést změny, museli jste odstranit obrovské kusy odpružení nebo sundat podlahu, abyste udělali jednoduché změny na jakémkoli jiném voze. Bylo to tak složité a tak křehké, takže jako mechanik to znamenalo spoustu tvrdé práce.
„Ty věci se dají obejít, ale když selže na trati nebo někdy dokonce ještě předtím, než opustí garáž, věděli jsme, že je v problémech. V tu chvíli už kluci v testovacím týmu investovali peníze do auta, na kterém se nikdy nezávodilo.
"Bylo to tak katastrofální." Každé nové auto má problémy se zuby, ale nikdo z nás nic takového nezažil.“
Bohužel pro McLaren nebyla spolehlivost jediným problémem.
Jakmile McLaren začal při testování nového vozu tlačit na výkon, bylo jasné, že design je na trati nepředvídatelný. Testovací jezdec Alex Wurz a Räikkönen měli oba velké havárie, které McLaren veřejně označil za „chybu řidiče“.
Veřejná prohlášení McLarenu tvrdila, že auto bylo rychlé, ale nespolehlivé, ale v zákulisí Newey zjistil, že má na rukou „problémové dítě“ a že MP4-18 je aerodynamicky nestabilní. ( to samé zažil bohužel Senna)
Jakmile se Newey dostal k jádru problému, vyzval k přepracování podvozku. Ve své knize „Jak postavit auto“ Newey napsal: „Problém souvisel s tvarem podvozku a přední části sidepodu, který přetěžoval vír, který se tvoří z delta křídla těsně před sidepodem, což způsobovalo vír být nestabilní a za určitých podmínek prasknout. Problém by se dal zmírnit seříznutím křídla, ale tím se ztratil přítlak.
„Správným řešením bylo přetvořit podvozek a sidepod, aby se zmírnil vysokotlaký stojatý vzduch, který se tvořil nad křídlem. Ale to vyžadovalo nový podvozek“
Priestley: „Kimi nenese dobře, když mu bylo vyčítáno něco, co nebyla jeho chyba. Uvnitř byl velmi rozzlobený. Jsem si docela jistý, že to poté odmítl znovu řídit.
„Přepracování podvozku uprostřed sezóny je obrovské, nikdy byste to neudělali. Pro Adriana to byl obrovský závazek. Jakmile hlavní designér řekne ‚potřebujeme nový podvozek‘, ten první je pravděpodobně mrtvý. V kombinaci se všemi ostatními problémy, které to mělo, to bylo odsouzeno k záhubě."
McLaren nikdy oficiálně neoznámil, že MP4-18 nebude v roce 2003 závodit. Ale před sedmitýdenním zákazem letních testů, na kterém se dohodly všechny týmy, Dennis řekl, že McLaren „se stále více přiklání k pokračování s 17D“.
Na maďarské Grand Prix Räikkönen skončil druhý za prvním vítězem Fernandem Alonsem, ale Schumacher byl rozhodujícím způsobem osmý. Tím se Räikkönen v šampionátu dostal jen o dva body za Ferrari, když ho v předchozích čtyřech závodech překonal o 19 bodů na 14.
McLaren vyčlenil test před GP Itálie v Monze jako zásadní šanci připravit závod MP4-18, ale když se tento test blížil, Dennis řekl, že se soustředil na krok s 17D, který měl nový balíček vylepšení. Když se ho zeptali, zda bude 18 závodit v roce 2003, řekl, že je to „vysoce nepravděpodobné“, a to bylo naposledy, co jsme o voze během té sezóny slyšeli.
Priestley: „Problémy s aerodynamikou byly jedna věc, ale bylo jich mnohem víc. Mělo problémy s odpružením, bylo to křehké auto. Adrian byl v tolika oblastech tak nekompromisní.
"Vzpomínám si, jak jsem šel na test na nějaký trénink na zastávce v boxech pro mechaniky pro případ, že by auto skončilo závoděním, a když jsme tam dorazili, Mercedes na voze pracoval tak dlouho a snažil se vyřešit problém, že někdo dal Nálepka „POLICE AWARE“ na přední straně – bohužel takové věci byly docela běžné.
„Moc to nejezdilo, a když se to rozbilo, rozbilo se to nebo havarovalo a řidiči se vrátili a škrábali se na hlavě. Rozhodnutí se skutečně vymklo z rukou týmu, v roce 2003 ho nemohli zavést. Jediná věc, která mohla změnit výsledek šampionátu [Raikkönenovi unikl titul o dva body], by bylo vrátit veškeré úsilí 17D dříve než oni.”
McLaren dával smíšené zprávy přes pozdní léto 2003, s Newey prohlašovat, že jakmile MP4-18 byl závod-připravený to by bylo používáno v roce 2004 také, tak on by nepotřeboval navrhnout další auto pro následující rok.
Ale Dennis říkal něco jiného. Tvrdil, že pro rok 2004 bude také nové auto. Nakonec se ukázalo, že McLaren uvede MP4-19 po skončení kampaně v roce 2003, přičemž Dennis řekl, že jeho podobnost s nezávodní osmnáctkou bude jasná.
Ve své knize Newey tvrdí, že design nebyl jen podobný, byl identický, protože McLaren vzal MP4-18 a předělal ho.
To bylo proti Neweyho přání, protože stále tlačil na přepracování vozu. Ale říká, že byl přehlasován na schůzi všech inženýrů, kterou svolal Whitmarsh. Paddy Lowe a Pat Fry vedli tvrzení, že z 18 by se dalo udělat spolehlivé a konkurenceschopné auto bez nutnosti úplného přepracování.
Počátek roku 2004 ukázal, že Newey má pravdu, protože McLaren se potýkal s MP4-19. Nakonec se mu splnilo přání jej přepracovat a vůz B-spec dovezl Räikkönena k vítězství ve Spa. Neweyho slovy: „Mohli jsme mít slušnou sezónu v roce 2004, kdybychom to auto vyrobili na prvním místě“.
Priestley: „Pamatuji si, že se to setkání stalo. V továrně se tolik mluvilo o tom, že se všichni vedoucí oddělení sešli: ‚Vypadá to jako vážná schůzka‘, a tak to bylo. Adrian byl vyloučen strukturou managementu, ale nakonec 19B, které vyrobil, bylo rychlé auto a krok vpřed.
MP4-18 zůstane navždy v paměti jako trapná epizoda v historii McLarenu. Ale nepochybně to ovlivnilo design vozu F1 během desetiletí, které následovalo.
Newey v roce 2005 vyrobil vůz hodný šampionátu založený na stejných principech, i když Räikkönenovi unikl titul Fernanda Alonsa z Renaultu, a na konci roku 2000 v Red Bullu přenesl myšlenky stojící za MP4-18 do nové výšiny, které by zahájily éru dominance se Sebastianem Vettelem.
Balení vozů Formule 1 je každým rokem těsnější a těsnější a tuto revoluci lze vysledovat až k vozu, který se nikdy neobjevil na velké ceně.
Priestley: „Miluji inovace a byl jsem opravdu hrdý na to, že McLaren tlačí do této míry. Pokud bychom chtěli přepracovat Ferrari, museli jsme jít do extrému. Věci jako výfuky zasahující do podlahy, které jsme nikdy předtím neviděli, a samozřejmě se staly velmi úspěšnými o mnoho let později.
„Teorie za tím byla skvělá. S těmito koncepty dosáhl několika úžasných věcí, které v budoucnu změnily Formuli 1, ale v této fázi zklamaly praktické vlastnosti MP4-18."
-
GRAHAM
11:50 10.09.2024 109.81.115.XXXJe zcela jasné o co jde, neprozradit něco na přiští rok, pokud to není potřeba. Třeba to bude stačit, to co je teď, připadně co nejpozději. V lednu 2025 totiž všichni budou-začnou řešit nový monopost. Takže nebudou zas tak moc reagovat, což prozatím pro Mclaren vypadá hodně dobře.
Je také hodně zajímavá informace, že továrna není pořad kompletně vybavená.
Vůbec bych ale RB a Ferrari , potažmo Mercedes nepodceňoval. Věci se mohou zase rychle změnit, ač to nevypadá. Myslím že pro letošek už mají upgrade všichni vyčerpaný, takže to je slušně nadějné. -
Limbi
11:14 10.09.2024 213.192.8.XXXMcLaren jedná v posledních letech hodně rozvážně a myslím, že díky tomu se jim výkonnost auta tak zvedá. Nejenže nenasazují díly, u kterých není jasné jestli je posunou dopředu, ale oni si i staré díly nechávají tak dlouho, dokud nemají jistotu, že vyčerpali všechen jejich potenciál v nastavení. Je to super, protože pak velmi dobře porozumí autu jako celku. Jsem zvědavý jestli by nová podlaha přinesla ještě větší rychlost a kolik by to udělalo na výsledném čase. Další věcí je, jestli by byla univerzální pro většinu okruhů, aby potom nedopadli jako u RedBullu.
Nadcházející závod 24.11.2024
GP Las Vegas50 kol (309.958 km)
Las Vegas
-
Pátek
- 1. Trénink (5:30 - 6:30)
- 2. Trénink (9:00 - 10:00)
-
Sobota
- 3. Trénink (5:30 - 6:30)
- Kvalifikace (9:00)
-
Neděle
- Závod (7:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek