DISKUZE K ČLÁNKU Ikonický konstruktér Ferrari opustil tento svět. Zemřel Mauro Forghieri
Patřil mezi nejvýraznější tváře na boxové zídce Scuderie Ferrari - strávil tu neuvěřitelných dvaadvacet let, než ho vystřídala nová, dravá generace. Za jeho působením najdeme čtyři tituly mistrů světa v jednotlivcích, sedm triumfů v Poháru konstruktérů a 54 vítězství v Grand Prix.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Ikonický konstruktér Ferrari opustil tento svět. Zemřel Mauro Forghieri
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
Markklokan
12:17 07.11.2022 85.163.84.XXXA věčný problém. Málo se během závodu předjíždělo nebylo to atraktivní pro tv diváky.Tak borec na čerstvých pneumatikách předjede borce na osmykanych šlupkach a davy na tribunách šílí. Je to strategie, ten kdo má cit pro pneumatiky má jistě výhodu před stejně rychlým jezdcem, který se přizpůsobuje hůř. Jako sorry,jak by řekl André,ale já vidím v pneumatikách jenom spotřební materiál, který má vydržet co nejdéle použitelný.
O tom drs ani nemluvím, že sportovního hlediska je to nesmysl, to není jen můj názor
-
Fanda.LH
07:10 08.11.2022 83.240.62.XXXDRS není nesmysl ze sportovního hlediska... Vozy se neustále vyvíjí a dospěli jsme do bodu, kdy rovinky zkrátka nestačí... Buď předělat všechny, které ale mimo F1 nebudou mít využití, protože na zbytek motorsportu budou ty rovinky příliš dlouhé... A nebo upravit tak, aby si vystačili i s těmi současnými rovinkami...
Já dlouhodobě říkám, že by F1 prospělo zpomalení. Za mě ideál návrat do 90tých let, což je ale nereálné, pak už nám ale jiné možnosti nezbývají...
-
-
Markklokan
09:43 05.11.2022 85.163.84.XXXTeda, co říkal o drs /forghieri/ a o moderních vozech,s tím naprosto souhlasím.A ještě bych tomu dodal, že taky nechápu, proč ovlivňují závodní rychlost pneumatiky.zrusil bych monopol Pirelli a hned, ať borec jede rychleji na jiný značce pneumatiky, když má možnost-
-
-
Fanda.LH
22:51 05.11.2022 83.240.62.XXXBože, pneumatiky jsou záležitost čistě dodavatele. Ve chvíli, kdy umožníš rozdíly, tak to povede i k tomu, že jeden dodavatel bude dodávat lepší pneumatiky např. Ferrari, než druhému týmu, protože politika... Bude se v tom zase spekulovat, podvádět, někomu to projde, jinému ne, protože politika... Bože ať závodí na poli šasi a motorů a ne pneumatik..-
Mike17
13:20 06.11.2022 185.149.130.XXXA motory nejsou záležitostí dodavatele? Zažili jsme tu spoustu let, kdy motor by zásadním předpokladem k úspěchu.
Pokud si dobře pamatuju, tak dodavatel měl povinnost dodávat gumy více týmům. Jo, může tím někdo získat výhodu, který jiný nemá. Stejně jako u motorů. A jestě se může i nějak podvádět, pokud se stanoví nějaké speciální parametry.
Monopol vede jen k tomu, že se přes 10 let všechno točí kolem gum. Schopnost šetrřit papučky je pro pilota důležitější, než schopnost jet rychle. Závody jsou od toho, aby se závodilo, ne o tom, aby se opotřebovalo co nejméně součástky.-
Fanda.LH
15:16 06.11.2022 83.240.62.XXXMotory jsou z části věcí dodavatele, na druhou strany každý top tým je současně tovární... Ale i tady můžeme vidět, že tovární týmy mají výhodu oproti zákazníkům... Ještě bys k tomu přihodil pneumatiky...
A to, že je pneu limituje životnost je právě dobře, protože to je jeden z mála parametrů, který jsme schopni globálně ovlivnit... Když se to nepodaří, tak to dopadne jako v Mexiku, ale většinou to funguje jakž takž dobře...
Kdyby jsme neměli možnost ovlivňovat volbu pneu, jejich životnost apod. tak bude každý víkend jako ten v Mexiku... Prostě totální smrt závodění...
Neoznačil bych Pirelli jako monopol... Pirelli je jednotný dodavatel... Pneumatiky může dodávat x firem, ale jde se cestou jednotného dodavatele právě kvůli lepší vyrovnanosti, možnosti ovlivnit výdrž a tím dramatizovat závody...
Závody nejsou o tom, aby se jelo rychle, ale o tom, aby se jelo co nejefektivněji... Čím jde doba kupředu tím lepší mají týmy nástroje právě proto, aby dělaly co nejméně chyb, využili techniku na 100%, ale už neselhali při 101%... Do toho pneu bez pochyby patří... Tzn. představa, že by je nešetřili je úplně mimo... V současné době budou jezdci vždy jezdit podle nejlépe vykalkulované strategie...-
Mike17
09:52 07.11.2022 185.149.130.XXXI tovární týmy nedělají vlastní motor. Dodává jim ho mateřská fabrika. V případě RB vlastní motorová firma s podporou Hondy. A jo, přihodil bych k tomu ještě gumy. Někdo má super motor, někdo lepší gumy, někdo Neweyho. Můžeme vše unifikovat, ale budeme z toho mít "formuli Renault" v silnější verzi.
Omezená životnost mi nevadí. Vadí mi princip, kdy se gumy zpomalují a piloti jsou nuceni jezdit pomalu, aby vlastně kvůli gumám nejezdili ještě pomaleji. Ikdyž musím uznat, že proti dřívějším letům to dnes už není tak hrozné.
A jediný dodavatel=monopol. Je sice hezké, že papírově nemusí dodávat gumy Pirelli, ale fakticky nikdo jiný šanci nemá. To jsme viděli nedávno. Chtěl bych ještě někdy vidět, jak pilot jeden půlku závodu v kvalifikačním tempu, jako kdysi Schumacher. A aby se piloti nebáli jít do soubojů. Když vědí, že větší probrždění znamená pitstop, dobře si promyslí, jestli předjet.-
Fanda.LH
10:35 07.11.2022 85.162.8.XXXAle to co chceš je nesmysl, protože vždy máš nějaké omezené zdroje... Zkrátka nemůžeš chtít, aby maratonec běžel v tempu sprintera na 100m... Pilot taky nebude 100% fresh... Vždy to bude o nějakém hospodaření se zdroji (Spotřeba, pneumatiky, životnost komponent)...
Každopádně k tomu tvému, chtěl bych vidět půlku závodu v tempu kvalifikace... Pro mě tohle není to důležité... Pro mě je důležité, aby spolu jezdci bojovali, neocením když někdo krouží neohroženě na čele... Rychlost je fajn, ale zkrátka není tak dobře přenositelná... Zatímco souboje kolo na kolo jsou...
Co se týče monopolu... Je rozdíl mezi monopolem a jednotným dodavatelem... Když půjdeš nakoupit, tak můžeš objet všechny obchoďáky a skoupit zboží v akci... Bude tě to stát spoustu času a méně peněz... Když se rozhodneš pouze pro jeden obchod, tak tě to bude stát mnohem méně času, ale bude to nejspíš dražší atd. atd. To ale neznamená, že v tu chvíli je to monopol... Převedeno na F1... F1 může oslovit x značek a rozhodnout se jestli to bude Pirelli, Michelin, Bridgestone atd. atd. Jestli bude jedna nebo jich bude x... Každá cesta bude mít svoje...
Já ale preferuji maximální standardizaci ve věcech, které nejsou vidět a pro diváka srozumitelné... Když nasadí tým novou podlahu, křídlo, tak se to dá nafotit a divákům ukázat... U motoru chapu, že jakožto konstruktérská soutěž je to vlastně ten hlavní prostředek, kterým se chtějí týmy / automobilky prezentovat... Zatímco pneumatiky vnímám jako spotřební zboží, které na první pohled vypadá stejně, ale může udělat dramatický rozdíl... Sám si odpověz... Co ti zní líp jestli značka automobilky (Např. mám BMW) vs značka pneumatik (Mám Bridgestone)... Nevěřím, že by někdo reálně ocenil soupeření na tomto poli...
Ještě bych dodal, že historicky to však bylo velice důležité a i díky tomu máme teď tak skvělé gumy jaké máme... Jenom nevidím nutnost na tomto poli dále soupeřit...
A ještě bych dodal, že to nebude tak, že někdo bude mít nej motor, jinej nej aero, jinej nej gumy... Bude to jako vždycky tzn. 2-3.týmy na čele, které budou mít ty nej lidi, nej aero, nej gumy... Mezi sebou budou vyrovnanější, ale pak za nimi bude ten střed pole, který dostane naloženo ještě v těch gumách...-
Mike17
11:48 07.11.2022 185.149.130.XXXVšak já nechci, aby vydržely věčně i při jízdě na hraně. Bývalo to tak, že pokud na to pilot moc tlačil, tak si je odrovnal dřív. Ale ty gumy se nezpomalovaly, nebo jen lehce. V pořádku, ať si je odrovná dřív a jede přezout o 2 nebo 5 kol dřív.
Dnes už to není taková bída, ale dřív byl brutální rozdíl mezi novou a starou gumou stejné směsi. On je i dnes slušný, ale bývalo hůř. Proč ten rozdíl vůbec mít? Na rozdíly jsou jiné směsi, které je povinné použít dvě.
Pro mně je to stejný, jako šetřit benzín. Dnes to řídí počítač, takže většinou to není poznat. Nechme to na pilotech a bude mazec. Nechme jim 50litrů a nebude se na to nikdo koukat. Šetřit cokoliv není DNA F1. Mělo by to mít aspoň nějakou smysluplnou hranici.
Teoreticky si FIA může vybrat jiného dodavatele. Ale vidíme, že ta snaha tam není. Takže Pirelli si může dělat jakékoliv gumy a nic je netlačí k vylepšení. To je důsledek monopolního dodavatele.
Já jsem pro volnou soutěž na co největším množství součástek. Dodavetelé vždy měli týmy špičkové i slabé. Nikdy se nestalo, že špička měla jednoho dodavatele a slabé jiného. A tím to bylo zajímavé. Někdy se vedlo lépe Bridgestone, jindy Michelinu. Třeba závod od závodu se to měnilo. A bylo to fajn.
-
Fanda.LH
13:35 07.11.2022 85.162.8.XXXNevím, kde jsi vzal, že šetřit cokoli není v DNA F1... Naopak F1 je od začátku extrémní soutěž co se týče nároků na techniku a piloti vesměs soutěžili v tom, kdo má lepší cit pro to co vydrží a rychleji ji doveze do cíle... Dříve často praskalo všechno možné, kazily se motory, převodovky, kapaliny unikaly...
Spousta závodů např. Jima Clarka má příběh, že mu začala vynechávat převodovka, tak řadil maximálně opatrně, aby to pak stejně pár kol před cílem stejně odstavil...
Znám příklad z 80tých let, kdy Mansell naháněl Piqueta a Piquetovi píplo, že musí přepnout na úspornou mapu motoru, že jinak nedojede... Tak to udělal a Mansell ho dojel a předjel... Když se pak Piquet zajímal, jak to jako bylo možné, tak se dozvěděl, že Mansellovi to píplo taky, ale ten to ignoroval risknul to... Takhle by se dalo pokračovat celou historii, až po roce 2000 se F1 zprofesionalizovala mmj. i právě příklad dokonalé spolupráce Ferrari a Bridgestone za mě celá F1 šla do kopru... Od té doby se to vesměs snaží nějak zachránit... 05 zákaz přezouvání, 06 8miválce, 09 zjednodušená aero, 11 jednotné gumy Pirelli s omezenou výdrží + DRS...-
Mike17
14:22 07.11.2022 185.149.130.XXXJo, klidně přidám Schumiho, co jel skoro celý závod na pětku. Ale to jsou jen příklady toho, kdy selhala technika, nebo brát ohled na její limity. Nikdo nenutil Clarka nebo Schumiho přeřadit třeba jen 100x za závod. Nebo dělat převodovku jen na 100 přeřazení.-
Fanda.LH
14:54 07.11.2022 83.240.62.XXXTím úplně nerozumím tomu co chceš říct... Clark jezdil s tím, že když bude jezdit příliš přes obrubníky, tak mu praskne zavěšení a vybourá se, možná se i zabije... Věděl, že když bude moc vytáčet motor, že mu nevydrží...
Ta technika neselhala nějak magicky... Prostě měla životnost, kterou jezdci museli brát v potaz... Stejně jako teď musí brát v potaz životnost pneumatik... Rozdíl je v tom, že dnes je F1 tak profesionální, že ta efektivita je z 99% vypočítána počítačem... Dříve to bylo více o citu jezdce... Dnes máš čidla, fotografy a tým na zídce má dokonalý přehled o tom co se s vozem děje...
Proto to třeba nepůsobí, že se jezdí na hraně, ačkoli na ní jezdí víc, než dříve... Dříve se spíš víc dělali chyby v důsledku lidského faktoru... Např. i to výše zmíněné Mexiko... Chyba Mercedesu byla víceméně parametrická... Vypočítali, že nej. bude střední a pak tvrdá a toho se drželi, protože takhle jim to vyšlo... Vesměs to byla běžná konzervativní strategie... Všichni šli na 1pitstop... Nikdo se nepokoušel nějak bláznit, riskovat... V tom je ten rozdíl... Problém je, že tohle už nezměníš... Dáš jim jiný gumy, oni je zanalyzují, všechno propočítají a budou jezdit těsně na jejich hraně...-
-
-
-
Fanda.LH
18:50 07.11.2022 83.240.62.XXXAle šetřit je je ideální strategie pořád... Jen tím, že jim je dávají měkčí tak je nutí zastavit alespoň v nějakém okně... Kdyby mohli mít pneu na míru, tak zastaví kdy budou chtít a pro nás diváky to nijak atraktivní nebude...Neustále si budou piloti stěžovat, že nové gumy nejsou žádný rozdíl a tak jim než kroužit co nejdéle, hlavně aby se za někoho nepropadli...-
-
Fanda.LH
17:22 08.11.2022 83.240.62.XXXAno koukal bys na 20 aut kroužících za sebou jejichž piloti nemají strach...
Nevím co chceš říct omezenou životností... Já říkám, že dnes jim inženýři pomocí počítačů vypočítají ideální strategii tj tempo a počet kol... A jsou schopni ji počítat v reálném čase... Takže dnes jim vyjde např. 20 kol, když gumy vydrží déle tak jim vyjde 40 kol...
Bylo by to jen horší... Současné gumy dostávají piloty pod tlak, který je tlačí k chybám a ty pak k zajímavějšímu závodění...
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Poslední závod 24.11.2024
GP Las Vegas50 kol (309.958 km)
Las Vegas
-
Pátek
-
Sobota
-
Neděle
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
Příští závod 01.12.2024
GP Kataru 57 kol (308.611 km)
Losail International Circuitdní | hod | min | sek