1950 Evropa: První vítězství v MS

iM3, 23. května 2006, 08:00 Google+

Slunečný jarní den a velká šance spatřit giganty motorsportu - XI. ročník Grand prix Evropy, uspořádaný tentokrát Anglickým Autoklubem, se mimo jiné stal prvním závodem v historii MS formule 1.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

1. GP Evropy
Silverstone
13. května 1950

Nejčastěji je závod označován jako Grand prix Velké Británie, přesto oficiální název zní Grand prix Evropy. V té době byl každý závod pojmenován podle pořádané země a jeden podnik v sezóně se mohl honosit jako nejvýznamnější, kterému bylo přiděleno jméno Grand Prix Evropy. Závod se jel na improvizované dráze silverstonského letiště před 100 000 diváky. Okruh dlouhý 4.648 km nekladl na jezdce žádné mimořádné nároky a umožnil dosažení vysokého rychlostního průměru. Silverstone se dokázal vypořádat s ohromným davem, jenž měl na tuto příležitost vstup zdarma.

Před samotným závodem byli soupeři, včetně domácího matadora Rega Parnella, poctěni královskou návštěvou. V prostoru startu se procházel král Jiří IV. s rodinou. Po kvalifikačních jízdách startovalo k závodu 21 jezdců. Vozy se seřadily do šesti řad ve formaci 4-3-4-3-4-3. Do jejich čela se postavil Farina, který dosáhl nejlepšího času. V kvalifikaci dělilo posledního Belgičana Johnnyho Claese plných 18 vteřin na prvního Farinu. Startovní pole bylo složeno z předválečných vozů Alfa Romeo, ERA, Alta nebo přestavěných sportovních vozů Talbot. Nechyběl ani další zástupce Itálie - Maseratti. Enzo Ferrari se rozhodl vynechat první grand prix a jeho vozy neviděli diváci ani v rukou soukromých jezdců. Závod v Silvetrstone byl sice prvním podnikem MS, ale rozhodně ne prvním v sezóně. Jezdci už měli za sebou dva nemistrovské závody v Pau a San Remo. Oba vyhrál Juan Manuel Fangio.

Hned po mávnutí startérova praporku vyrazily do čela závodu čtyři vozy Alfa Romeo. Po prvním kole bylo pořadí jejich závodníků: Farina, Fagioli, Fangio, Parnell. V pátém kole se ujal vedení Fagioli, sledován Farinou a Fangiem. Toto pořadí trvalo jen čtyři kola a pak se na jeden okruh dostal do vedení Fangio. V 38. kole se pořadí s Farinou v čele ustálilo a zůstalo dlouho nezměněno; jenom vzdálenost vedoucí trojce od ostatních účastníků závodu postupně rostla. Časový náskok Alfett nesnížilo ani tankování, protože všechny vozy milánské značky absolvovaly zastávky v rekordním čase. Například Fangio za 25 vteřin. S přibývajícími koly řídlo i pole účastníků. Nejprve vzdal Bira a brzy po něm de Graffenried. Tím se zlepšilo postavení Francouzů Giraud-Cabantouse a Rosiera na vozech Talbot. Těsně před koncem závodu se stal obětí technické poruchy i Argentinec Fangio.

Jako první projel cílem Farina, těsně sledován Fagiolim. Ten Farinu v posledních kolech závodu nebezpečně doháněl. Vítězný Ital ještě dokázal zajet nejrychlejší kolo závodu a získal tím maximální možný počet bodů. Osm za vítězství a jeden za nejrychlejší kolo. Do cíle dojelo dvanáct vozů. Poslední vůz Alta řízený Joe Kellym ujel méně než 90 % závodu a na prvního Farinu měl ztrátu 13 kol. Z toho důvodu nemohl být klasifikován, i když cíl spatřil. Někteří nazývali závod těsným soubojem vozů Alfa a absolutním debaklem konkurence. I přes výraznou dominanci Alfett se ukázalo, že vypsat mistrovství světa formule 1 bylo více než rozumné.

Reportáž z druhé Grand prix roku přineseme příští týden.

Foto: www.f1-facts.com

GP Evropy (Silverstone Circuit)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Giuseppe FARINA itaAlfa Romeo SpA1:50.8
2.   Luigi FAGIOLI itaAlfa Romeo SpA+ 0.2
3.   Juan - Manuel FANGIO argAlfa Romeo SpA+ 0.2
4.   Reg PARNELL gbrAlfa Romeo SpA+ 1.4
5.   Princ BIRA thaEnrico Plate+ 1.8
6.   Yves GIRAUD - CABANTOUS fraAutomobiles Talbot-Darracq SA+ 2.8
7.   Eugene MARTIN fraAutomobiles Talbot-Darracq SA+ 4.6
8.   Emanuel DE GRAFFENRIED cheSoukromé Maserati+ 5.0
9.   Louis ROSIER fraEcurie Rosier+ 5.2
10.   Peter WALKER gbrSoukromá ERA+ 5.8
11.   Louis CHIRON mcoOfficine Alfieri Maserati+ 5.8
12.   Leslie JOHNSON gbrTASO Mathieson+ 6.6
13.   Bob GERARD gbrSoukromá ERA+ 6.6
14.   Philippe ETANCELIN fraSoukromý Talbot+ 7.0
15.   Cuth HARRISON gbrSoukromá ERA+ 7.6
16.   David HAMPSHIRE gbrScuderia Ambrosiana+ 10.2
17.   Geoff CROSSLEY gbrSoukromá Alta GP+ 11.8
18.   David MURRAY gbrScuderia Ambrosiana+ 14.8
19.   Joe KELLY gbrSoukromá Alta GP+ 15.4
20.   Joe FRY gbrSoukromé Maserati+ 16.2
21.   Johnny CLAES belEcurie Belge+ 18.0

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Evropy (Silverstone Circuit)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Giuseppe FARINA itaAlfa Romeo SpA 92:13:23.6
2.   Luigi FAGIOLI itaAlfa Romeo SpA 6+ 2.6
3.   Reg PARNELL gbrAlfa Romeo SpA 4+ 52.0
4.   Yves GIRAUD - CABANTOUS fraAutomobiles Talbot-Darracq SA 3+ 2 kola
5.   Louis ROSIER fraEcurie Rosier 2+ 2 kola
 
 
6.   Bob GERARD gbrSoukromá ERA  + 3 kola
7.   Cuth HARRISON gbrSoukromá ERA  + 3 kola
8.   Philippe ETANCELIN fraSoukromý Talbot  + 5 kol
9.   David HAMPSHIRE gbrScuderia Ambrosiana  + 6 kol
10.   Brian SHAWE - TAYLOR gbrSoukromé Maserati  + 6 kol
10.   Joe FRY gbrSoukromé Maserati  + 6 kol
11.   Johnny CLAES belEcurie Belge  + 6 kol
 DNF    Juan - Manuel FANGIO argAlfa Romeo SpA  únik oleje
 DNF    Joe KELLY gbrSoukromá Alta GP  DNF
 DNF    Princ BIRA thaEnrico Plate  přívod paliva
 DNF    David MURRAY gbrScuderia Ambrosiana  motor
 DNF    Geoff CROSSLEY gbrSoukromá Alta GP  převodovka
 DNF    Emanuel DE GRAFFENRIED cheSoukromé Maserati  motor
 DNF    Louis CHIRON mcoOfficine Alfieri Maserati  spojka
 DNF    Eugene MARTIN fraAutomobiles Talbot-Darracq SA  tlak oleje
 DNF    Peter WALKER gbrSoukromá ERA  převodovka
20.   Tony ROLT gbrSoukromá ERA  DNF
22.   Leslie JOHNSON gbrTASO Mathieson  kompresor

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: 1950 Evropa: První vítězství v MS

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Renault

Briatore hovoří o rozdílu mezi F1 a GP2

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

  2. Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

  3. Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

  4. GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

  5. SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

  6. GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud