DISKUZE K ČLÁNKU PADDOCK LINE: Krok - ovšem jakým směrem?
Čas očekávání skončil – máme tu novou formuli 1, na níž jsme se nedočkavě těšili nebo se jí zděšeně báli. Nenaplnily se některé evidentně marketingové obavy že by závod nedokončil ani jeden vůz, ale výraznější posun se taky nekonal. Co nám tedy F1 nového věku vyspělých technologií a reinkarnace turbomotorů přinesla?
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: PADDOCK LINE: Krok - ovšem jakým směrem?
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
» uzivatel001445
(Hlasovalo 14 lidí)
17.03.2014 19:09
Nerad to přiznávám, ale poslední dobou mi vadí… »
» uzivatel001465
(Hlasovalo 13 lidí)
18.03.2014 10:45
Na jednu stranu mě to taky mrzí, na druhou ale … »
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
uzivatel001402
22:11 18.03.2014 88.103.87.XXXdokončení:
je pořád ta stará dobrá F1, tak to jsem mu nevěřil zvláště, když jako expert F1 je s problematikou dobře obeznámen. Chápu však, že nemůže veřejně lát na současnou F1, aby neodradil diváky. Komerční televize potřebuje udržet svou sledovanost. Považuji za čirou smýšlenku, hotovou novinářskou kachnu, Vaši teorii o geniální kamufláži Red Bullu. Podle mého názoru skutečně RB má velké problémy, které v současnosti za pochodu řeší a nejde o žádný jeho špinavý trik, jak vytřít zrak konkurenci za 14 dni v Sepangu. Nicméně chvíle RB určitě letos ještě přijde, při svém ohromném potenciálu, mimořádném nasazení a velkým ambicím RB neřekl svoje poslední slovo a dvojité body za závod v Abu Dhabi mu navíc dávají možnost revanšovat se v plné míře. Mějte se, hezký večer.-
RoBertino
10:54 19.03.2014 83.208.82.XXXI F1 umí občas klamat tělem... Především děkuji za obsáhlý komentář, ve kterém je cítit nejen zápal pro nám blízké motoristické odvětví, ale také názory zajímavé. I já budu poněkud oponovat a také vysvětlovat. Vezmu to od konce - ona kamufláž Red Bullu (a potažmo i McLarenu) nebyla a priori myšlena jako předem připravená a prokalkulovaná, spíš jsem tím chtěl naznačit, že oba velcí favorité raději volili rychlý a bezpečný "únik" ze závodní dráhy - přeci jenom když už o něco jde, snaží se pilot zůstat na trati tak dlouho, jak to jenom jde a povolí to mnohdy poněkud nepraktická pravidla. Ale to je opět věc názoru. Dále bych byl opatrnější s problémy - z mnoha zkušeností víme, že je více "sexy" tvrdit, jak nic nefunguje a pak vytřít soupeřům zrak. Leč opravdu to jsou spíše úvahy než tvrzení.
Stran Tomáše Richtra asi tolik - znám se s ním osobně a vím toho o zákulisí studia F1 na Nově asi trošku více. Opatrnější bych byl s tím čestným slovem, to vyznívá skoro jako druhdy slavný Cimrmanův výrok o zbytečných otázkách (kdekoli). Nechci být ani nijak zvlášť odsuzující, ale termín expert bych v jeho případě rozhodně použil jen na hodně vybrané oblasti - měl jsem tu možnost s ním dvakrát komentovat na TV Nova trénink, tak si to mohu dovolit napsat.
Mohli bychom debatovat dlouho, právě třeba o oné éře výstřižků a poznávání formule, nebo jak se tato činnost s přibývajícími léty měnila a cizelovala. Ostatně, třeba se to povede, protože doufám, že Odinovi vyjde jeho záměr na uspořádání 2. srazu zdejších diskutujících.-
uzivatel001402
11:48 19.03.2014 88.103.87.XXXDěkuji za reakci RoBertino! Patřím mezi lidi, kteří druhé vidí asi v lepších barvách než ve skutečnosti jsou. Tolik k Richtrovi. Možná není takový expert, neznám zákulisí, ale přesto na mě působí jako člověk, který má vztah k F1. Spíše jsem si říkal, že lidi rozčiluje jeho projev a styl vyjadřování než faktická neznalost. Nesporně nemá u veřejnosti vytvořenou dobrou image. Nedokážu posoudit nebo spíš nechci posuzovat, čím to je. Protože mě zajímá skutečně ta F1 a už ne tak její zprostředkovatelé a interpreti, až na výjimky. Tou byl třeba nezapomenutelný Luboš Pecháček, kolik chyb z roztržitosti udělal a nevadilo mi to. Měl příjemný kultivovaný hlas, čišel z něho radostný zájem o F1, byl to spíše vypravěč pohádek v dobrém slova smyslu. Tím ovšem neříkám, že je na tom Tomyš stejně, navíc do dnešní akční doby by se Pecháček svou rozvláčností asi moc nehodil. Svůj archiv výstřižků stále mám uchováný. Troufám si tvrdit, že se jedná o jeden z nejlepších vůbec zvláště k letům 1977 a 1986. Nejen obsahově, ale i estetickou úpravou, které jsem věnoval velkou pozornost. Jsou to takové kroniky složené z českého tisku i zahraničních materiálů. S určitým sentimentem dnes vzpomínám, jak jsem vystřelil na hodinu z práce, abych dojel do Jungmannky, předběhl tu šílenou frontu, koupil čerstvý Auto Motor und Sport nebo nějaký jugoslávský časák a pálil zpátky, aby mě dlouho nepostrádali. I to patřilo k tomu tzv. kapitalistickému koničku ve světě uzařeném zeleznou oponou.To si dnes málokdo umí v mediálním světě internetu představit, jen pamětníci vědí, jinak je to nepřenosná zkušenost. O účast na srazu bych asi měl zájem, pokud mi vyjde čas. Mějte se, přeji prima den. Vaše články čtu s potěšením, i když na ně zrovna nereaguji. Jsou totiž o něčem, nikoliv o ničem.
-
-
-
uzivatel001402
21:59 18.03.2014 88.103.87.XXXZajímavá esej RoBertino, děkuji. Je to přesně ten druh textu na který si člověk musí udělat čas a s kafíčkem u počítače si to vychutnat. Oceňuji Vaši bohatou slovní zásobu, je košatá, vtipná, provokující. Pobavily mě výrazy typu blahý věk trénovaných primátů, oloupeme královnu motorsportu o atraktivitu a dramatičnost, přívlastek inflační bodovací systém, to jsou skvostné obraty. V textu jsou samozřejmě větší pecky, ale záměrně je necituji, protože je nechci vytrhávat z kontextu. Vaše zamyšlení vede logicky k reflexi každého vnímavého čtenáře zvláště toho, co sleduje F1 přinejmenším tak dlouho jako Vy jako je to v mém případě. Bezmezné zanícení kluka, který si lepil za socializmu výstřižky a hltal každou informaci nahradil živý a trvalý, nicméně střízlivý zájem. F1 se změnila stejně jako život kolem nás. Teď však poprvé cítím hluboké rozčarování. Sdílím Váš názor, že v důsledku nových regulí ztratila F1 svoji magickou přitažlivost. Formule jedna by neměla být jenom vývojovou laboratoří technologií budoucnosti, ale především napínavou podívanou, kterou nabízí pouze a jedině závodění v tom pravém slova smyslu. Vytratilo se předjíždění, zmizel impozantní dojem absolutní rychlosti a síly motorů, přímé soupeření se transformovalo na všelijaké elektronické fígle, auta nejsou nijak hezká. Věrný model starší formule si klidně vystavím v obýváku, současné auto nikoliv. Je tu ještě jeden aspekt. Většina zásadních změn F1 v minulosti byla vynucena neúměrným nárůstem rizika. Pravidla se měnila proto, že se formule stávaly životu nebezpečné a další vývoj ve starých kolejích byl prostě neudržitelný. Teď tomu tak není, šlo o umělý zásah ve jménu technologického pokroku. Nic proti tomu, ale rozsah a závažnost změn je taková, že nám tu F1 udusily v zárodku. Z toho jsem dost smutný a Váš článek svým nefalšovaným patosem k tomu jen přispěl. Nikdy dříve jsem takové pocity neměl, nástup turba na přelomu 70. a 80. let, zákaz vozů s přísavným efektem a další věci se mně vůbec podobně nedotkly. Tyto změny nevedou k nejistotě, jak říkáte, ale naopak k jistotě, že je něco špatně (řečeno se Shakespearem ve státě dánském)..Zkrátka to všechno moc překombinovali. Ve vší úctě k Vám, zastávám v některých věcech odlišný názor. Ale to je přece normální, žijeme v demokracii a každý si vytváří svůj pohled na věc. Například já nemám ten dojem, že televizní studio F1 TV Nova nadržuje stáji McLaren. Pan Richtr mi dokonce dal čestné slovo v odpovědi na můj diskuzní příspěvek na tzv. superfóru konkurenčního webu, že pro něho je rozhodující, aby závod byl napínavý, nikoliv kdo vyhraje. V tom mu věřím. Druhá věc však je, že přání bývá často otcem myšlenky. Takže, když hovoří během přenosu VC Austrálie 2014, že tohle...-
NrteP
13:22 19.03.2014 193.86.87.XXXJá jenom připomenu, že dřív nebývaly většinou závody napínavé kolo na kolo, nepředjíždělo se několikrát za kolo. Spíše naopak. Možná se nám to zdálo dramatičtější proto, že když náš favorit vedl např. v posledním kole o hodně koňských délek ( nikoliv výkonu, ale vzdálenosti ), tak dokud neuviděl šachovnici, tak nebylo hotovo. Toto sice platí pořád, ale faktor poruch a odstoupení byl hodně velký a tím se každý závod stal dramatičtějším i přes to, že výkonostní rozdíly mezi jednotlivými auty byly větší než je tomu dnes. Ono každá dokonalost začíná být od určitého okamžiku nudná.Formule 1 se stala uzavřenou společností, obchodně sice výhodnější, ale postupně nudnější a čím dál tím nezajímavější.-
uzivatel001402
14:37 19.03.2014 88.103.87.XXXMáte pravdu, předjíždělo se méně. O napětí se postaralo několik dalších faktorů. Za A) byl zážitek vidět vůz na trati. Auto s širokými slicky, masivním křídlem, klouzající ve smyku při výjezdu ze zatáček budilo pozornost a obdiv. S potěšením sleduji proto Highlights na Youtube, kde je to jasně vidět. Za B) motor byl slyšet, takový dvanáctiválec Ferrari nebo Alfa Romeo či osmiválec Ford Cosworth DFV vydával burácivý zdaleka slyšitelný rámus připomínající hřmot vojenské stíhačky, to byla tak pravá symfonie pro uši každého nadšeného fanouška. Za C) bezpečnost nebyla taková jako dnes, za chyby se platilo, konce byly často fatální, hodně se jezdilo na přírodních členitých okruzích bez únikových zón. Za D) právě to všudypřítomné nebezpečí vyžadovalo skutečné osobnosti, protože ustát všechny ty nároky a ještě se prosadit vyžadovalo mimořádné jedince. To je samozřejmě věc názoru.
-
-
-
Hr3bec
12:57 18.03.2014 85.135.106.XXXzvuk Člověk si může udělat nějaký obrázek i z videjí na youtube viz třeba toto... [odkaz na stránku] Podle mě je největší problém co se zvuku týká, omezení otáček, aby dokázali udržet těch pár povolených motorů na sezonu.-
-
Duncan66
14:12 18.03.2014 89.102.3.XXXjj, kdyz je zaber z vozu, tak jako by jela nejaka nizsi soutez, kde ty motory netoci jako F1 drive. Mi osobne se libi na novem zvuku u nekterych vozu to futuristicke "piskani" pri brzdeni, jak se toci turbo, nebo co to je za generator toho zvuku.
-
-
Tunny
10:51 18.03.2014 88.146.158.XXXČlánek je velice zajímavě napsán a s pár body musím i souhlasit, nicméně F1 je o technologiích, a letos jsme svědky jakéhosi polopřechodu od Benzínových motorů k Hybridům, věřím že za dalších X let budeme sledovat již plnohybridní stroje (něco jako Porsche 918 nebo Mclaren P1), možná i další nové technologie. Musím dát za pravdu že v roce 2004 byly nejrychlejší vozy, ale uvědomte si, že to byly motory V10, dnes máme V6 s turbem (po prvním závodu) a výkonově jsou na tom dokonce letošní motory lépe, než-li 10let staré. To že se změnila aerodynamika je věc druhá, a omezení spotřeby..atd, ale věřím že s autem roku 2004 a motorem 2014 bychom trhaly rekordy tratí i v dnešní době. Motory jsou lehčí, z nových materiálu, efektivnější, což je jednoznačný technologický posun.
A že bych se díval na F1 jenom pro zvuk? vážně? kolik z pisatelů takovýchto blábolů bylo skutečně naživo na některé trati a sledovali závod F1 ne v TV, Jezdím každý rok minimálně na 2 závody a jsem opravdu zvědav na letošní zvuk "naživo" nicméně na F1 se dívám pro technologický pokrok, na tlačení aut až na možnou hranici pravidel - občas mírné balancovaní na hraně pravidel, to je to co mě baví. Nevadí mi dominance týmu (mimochodem pokud ano nesměl bych se posledních 10let dívat na F1 ). Pokud se někdo dívá na F1 kůli zvuku tak si přepněte na NASCAR, nebo si zapněte doma mixér, F1 byla je a vždy bude o technologiích a v tomto směru dávám letošní sezóně jednoznačně palec nahoru.
A pokud by byla F1 o 1 válci, 2takt se srovnatelným výkonem jako letošní motory, s výdrží 2 motory za sezonu, tak to bych se kurva díval na pokrok-
Frank
13:50 18.03.2014 93.153.1.XXXF1 jsem viděl poprvé v roce 1978 a od roku 1980 kdy už jsem měl z toho větší rozum ji sleduji neustále s výjimkou času kdy jsem byl na vojně. Těch přechodových změn kterých jsem za tu dobu viděl bylo hodně. V dřívějších dobách f1 neměli konstruktéři možnost využívat super moderní počítače a tak byla auta značně rozlišná a proto závody vypadaly zajímavější. Dovedete si představit auto s motorem z roku 1980 a dnešní aerodynamikou, bylo by nad lidské síly ho uřídit a proto ty neustálé úpravy pravidel nehledě nato, že pokud se něco nemění začíná to být nuda.
Další věcí dle mého názoru je že, závodní okruhy jsou teď mnohem bezpečnější a pokud někdo udělá malou chybu, tak se nic nestane. Dřívější okruhy neměly žádné únikové zóny a pokud někdo malou chybu udělal mohlo to mít následky i na ostatní jezdce. Bottas drobnou chybu udělal a protože v Austrálii jsou kolem starého okruhu mantinely byl s toho výjezd SC. Na moderních okruzích by se to nestalo. Ale co je zajímavější staré okruhy nebo nové?. Jinak pokrok jde dál a pokud by F1 nevyužívala nejnovější technologie nebyla by to F1.
-
-
Kapor
10:00 18.03.2014 194.160.178.XXXDo Formule 1,... ...sa už dávno mali zaviesť turbomtory, ale len s KERSom, nie s ERS, lebo ten ako taký a najmä jeho druhý subsystém HGU-H je omyl, ktorý celú pohonnú jednotku nielen predražuje po stránke HW, ale aj SW a je nesmierne komplikovaný na riadenie a bezporuchový chod, lebo hoci dôjde časom k jeho zdokonaleniu, stále budú na svetlo sveta vychádzať v iných závodoch na povrch nové otázky spojené s poruchami vzhľadom na úplne iný charakter trate a vzhľadom aj na to, že v motorovom priestore je hotové peklo a súčiastky všeho druhu dostávajú zabrať tak, že hoci sú v dokonalé, ich životnosť je minimálna a budú stále zdrojom nepredvídaných porúch a odstúpení jazdcov, ako sme to videli v prvom závode tejto sezóny, pričom závody na pódiu dokončia ousideri, ktorým to technika a šťastie v závode dovolí a to so závodným športom nemá nič spoločné, už len preto, ak monoposty sú drahé nespoľahlivé a bez podporných systémov MGU-K a MGU-H s výkonom len 1,6 V6 Turbo na úrovni taxíka, presne tak ako je to tu uvedené. Ak totiž nemá jazdec k dispozícii auto, ktoré komplexne perfekte funguje, je odsúdený krúžiť niekde vzadu, alebo odstúpiť, ako sme to videli u tímu Lotus, ktorý je toho dokladom. -
anonym
09:21 18.03.2014 62.240.178.XXXVýkonnost Nejvíce mě trápí v F1 to že ať je vývoj jaký chce a čím dál více modernější technologie. Pomalu a pomalu se čím dál více zpomaluje. Když jsem byl mladší a jezdily s motory V10 a lámaly se traťové rekordy bylo to super. Čekat vždy na další závod kdo překoná traťový rekord a vidět jak se F1 zrychlují. Dnes tyto vozy jezdí asi o nějakých 7 vteřin pomaleji a to je sakra moc. Je to škoda že královna motorsportu F1 je čím dál pomalejší. Vemte si že vůz z roku 2004 a vůz 2014 je rozdíl mezi nimy 10 let a vůz z roku 2004 by v Austrálii dával nejrychlejšímu Rosbergovi v průměru na kolo asi 4 až 5 vteřin. Ve finále za celý závod by ho tedy předjel asi o víc jak 4 kola. Když jsem si to takto spočítal, tak jsem usoudil, že F1 je o deset let později rychlá jako slimák-
uzivatel001465
10:45 18.03.2014 62.168.11.XXXNa jednu stranu mě to taky mrzí, na druhou ale - vozy nemůžou furt zrychlovat, protože by za chvíli nebyl nikdo, kdo by je uřídil... A doufám, že ještě tak aspoň 3 vteřinky letos někde najdou! :-)-
-
-
Ziki
13:58 18.03.2014 93.90.160.XXXMě jde o to, že by se našli piloti, kteří by na to prostě šlápli a jeli opravdu na hraně. To se o současné formuli prostě říct nedá. Vždyť pokud by byly formule rychlejší, nikdo přeci závodníky nenutí jezdit na plno. Jedu tak, co mi formule/okruh/strach dovolí. Tím by se opět odlišili skuteční mistři. Osobně jsem na F1 zanevřel už minulý rok. O to větší mám radost z návratu Red Bull Air Race. Tam také drobná chybka může znamenat katastrofu a při 9ti G se piloti dostávají pomalu na pokraj ztráty vědomí. Na to si nikdo nestěžuje a jak je to divácky přitažlivá záležitost...
-
-
-
-
-
Chasnik
23:51 17.03.2014 217.117.213.XXXSkepse a idealizace minulosti :) Článek jsem si se zájmem přečetl, i když s autorem ne ve všem souhlasím, rozhodně děkuji. Bohužel v něm cítím podivnou skepsi, hlavně z té druhé poloviny. Podléháme mylnému dojmu, že v minulosti byly závody napěchované souboji kolo na kolo od startu do cíle. Naše paměť si lépe uchovává ty pozitivní vzpomínky, takže si samozřejmě lépe budeme vybavovat ty závody, ve kterých se něco dělo. Ale rozhodně to nebylo vždy, to si upřímně přiznejme :) A potom jsme zbytečně přísní při hodnocení aktuálních závodů.
Hodnocení zvuku motorů je stejně nafouknutá bublina jako čumáky formulí. Ne, že by to bylo bůhvíjaké terno, ale připisuje se tomu zbytečně velká důležitost. V závodech jsou důležitější věci. Jen si představte - designově vyladěné a uřvané formulky, které budou za sebou poslušně kroužit na okruhu - to by bylo teprve to pravé pokoukáníčko ;)
A to P.S. mě opravdu zklamalo. Věřím, že to tak autor nemyslel, ale vyznělo tak, jako by stevardi schválně vyrobili aféru s měřením spotřeby a RB v ní hrál pouze roli nevinného obětního beránka. Copak je tohle první pozávodní změna v pořadí a první protest? Proč se hned mluví o "formuli od zeleného stolu"?-
RoBertino
00:21 18.03.2014 83.208.82.XXXP.S. Co se týče onoho dodatku - jen jsem vyslovil obavu, aby se za pochodu řešily nedostatky. Už jsem slyšel názory, že Red Bull klepli přes prsty, aby zase nebyl dominantní, i když osobně to považuju za přehnané. Ale vzpomeňme si třeba na Grand Prix Itálie 1976 a benzínovou aféru - byla to tehdy zlovůle pořadatelů? Po tolika závodech, kdy proti McLarenu nikdo nic neměl?
A k té skepsi - bylo období, kdy jsem také u závodů usínal, ale opravdu si nemohu pomoci, zdá se mi, že většina změn spíš vede k tomu, že se děje všechno možné, jen k lepšímu je toho pořád méně a méně.
Každopádně děkuji za názor.
-
Aktuálně
Nadcházející závod 1.12.2024
GP Kataru57 kol (308.611 km)
Losail International Circuit
-
Pátek
- 1. Trénink (15:30 - 16:30)
- Kvalifikace (19:00)
-
Sobota
- 2. Trénink (15:30 - 16:30)
- 1. Závod (19:30)
-
Neděle
- 2. Závod (18:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek