DISKUZE K ČLÁNKU Takový byl ročník 2013 ve Formuli 1

Dalších devatenáct závodů je minulostí, skončilo 64. mistrovství světa nejprestižnější formule. Je čas bilancování, ohlížení, hodnocení a otázek, na něž kolikrát nejsou adekvátní odpovědi. Můžeme nacházet tisíce souvislostí a stejný počet záhad, ale na konečném výsledku to jen máloco změní. Pojďme proto ještě jednou na procházku právě skončeným ročníkem a vezměme si za průvodce královnu čísel – statistiku.

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: Takový byl ročník 2013 ve Formuli 1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 21, poslední 09.12.2013 22:39 Vložte komentář

Nejlepší názory

» uzivatel000046 (Hlasovalo 15 lidí) 06.12.2013 14:05
Nostalgia alebo nárek?! Staré zlaté časy nikdy… »
» Adam P. (Hlasovalo 14 lidí) 06.12.2013 18:45
statistické otazníky RoBertino, pěkný článek… »
» uzivatel000397 (Hlasovalo 14 lidí) 07.12.2013 19:46
Paznechti z Ringieru dokázali zlikvidovat Auto… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

  • Pietro

    85.160.3.XXX
    Skoro totéž, ale pokorně říkám předem o něco méně kvalitní. jsem spáchal na "konkurenci", ale tam jsem byl místními "kritiky" strhán.

    Ať tak či tak: Autorovi jeden velký 01 a nebo radši dva 01 01

    + 10 / − 8

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • uzivatel000397

    uzivatel000397

    90.178.29.XXX
    Fajn článek Díky 01

    + 13 / − 8

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Honza

    90.180.91.XXX
    dotaz Dobrý den, prvně chci pochválit skvělý článek! 01
    A pak mám na Vás dotaz ohledně Williamsu a roku 1979. O co prosím konkrétně šlo? Kdo byl světoběžník v teniskách a co byl arabský zázrak?

    + 11 / − 9

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • RoBertino

      83.208.82.XXX
      Arabský zázrak se říkalo Williamsu FW 09, který počínaje Grand Prix Velké Británie (Regazzoni) vyhrál následující čtyři závody a do konce roku ještě jeden přidal. Bylo to jako zjevení, protože do té doby nasbírala Williamsova stáj pouze dvě druhá místa během čtyř let. Protože jeho stáj podporovaly saudskoarabské korporace, mezi nimi společnost Dallah avco a letecká společnost Fly Saudia, začalo se williamsům říkat "arabský zázrak". Frank Williams, protože až do zmíněného spojení s arabskými mecenáši držel svůj tým nad vodou kolikrát za cenu obrovských dluhů, měl přezdívku "světoběžník v teniskách" - vymysleli ji novináři a měla symbolizovat fakt, že neměl ani na slušné oblečení na oficiální akce pod záštitou FIA. Dá se říci, že příchodem Wolfa do jeho stáje (1976) a následným spojením se zmíněnými mecenáši z Asie tohle období definitivně skončilo.

      + 12 / − 8

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • RoBertino

        83.208.82.XXX
        Upřesnění Těch vítězství Williamsu FW09 bylo pět, Jones vyhrál Německo, Rakousko, Holandsko a Kanadu, Regazzoni Británii, o příspěvek výš jsem to chybně popsal. Správně to mělo být "počínaje GP Velké Británie vyhrál následující tři závody (tedy se zmíněnou Anglií čtyři). 03

        + 11 / − 7

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • Honza

          90.180.91.XXX
          Děkuji moc za doplněni. Musím říct,že jsem absolutně fascinován vašemi znalostmi! Mohl bych se zeptat jak dlouho už F1 sledujete? A případně, jak to bylo se sledováním F1 za dob "rudých bratru""?

          + 7 / − 9

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • RoBertino

            83.208.82.XXX
            F1 v minulosti Měl jsem to štěstí (i když s ohledem na současný letopočet je to spíš už posmutnělé :-) ), že jsem viděl první socialistický přenos F1 - Grand Prix Monaca 1973, tehdy komentovanou Lubošem Pecháčkem. Intenzivní zájem o F1 začal zhruba o dva roky později, přečkal jsem to první nadšení, kdy jsme se spolužáky lepili vše o F1 do sešitů a nadále pokračoval ve shánění informací všeho druhu. A už mě to nepustilo.
            Co se týče sledování F1 v době před rokem 1989, napsal jsem o tom kdysi dvoudílnou stať, kterou ještě uvedl iSport. Vzhledem k tomu, jak se ke mně jeho zástupci poté zachovali, uvažuji o tom, že podobný článek uvedu i tady, záleží na tom, jak se dohodnu se zdejším vedením.

            + 13 / − 8

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
            • uzivatel000397

              uzivatel000397

              90.178.29.XXX
              Paznechti z Ringieru dokázali zlikvidovat Auto.cz včetně F1. Naštěstí F1 nahradil tento magazín.

              + 14 / − 8

              ohodnotit kladně záporně

              Reagovat Nahlásit
            • Honza

              90.180.91.XXX
              Ou tak to už je pěkná řádka let 01

              + 13 / − 9

              ohodnotit kladně záporně

              Reagovat Nahlásit
              • uzivatel000397

                uzivatel000397

                90.178.29.XXX
                No letí to, myslím tak cca necelé 3 roky
                já to stejně nechápu, proč když něco funguje, předělají to aby bylo cool a trendy in a je to přesně naopak.
                Není to jen u auto.cz ale pozoruji to obecně vůkol 09

                + 10 / − 8

                ohodnotit kladně záporně

                Reagovat Nahlásit
  • Adam P.

    Adam P.

    46.47.136.XXX
    statistické otazníky RoBertino, pěkný článek díky za něj. Posílám pár podnětů, které mě při jeho čtení napadly:
    (pro pobavení statistických šílenců)

    Ujetá závodní vzdálenost vzbuzuje několik otázek (krom chyby u Kimiho - který má dle Tvé tabulky v součtu s Heikkim více km, než byly všechny závody dohromady):
    - kromě rozdílu startovní a cílové čáry je tady i rozdíl délky trati v podobě boxové uličky - na mnohých tratích je průjezd boxy o desítky metrů kratší než klasický okruh
    - nevím kudy se přesně měří délka trati, tipuji, že je to středová linie vymezené šířky asfaltu - ovšem piloti jezdí po ideální stopě, která je o dost kratší. A pak když udělají chybu, pár metrů si přidají :)


    Není úplně jednoznačné, že nejrychlejší kola a vítězství v kvalifikaci jsou porovnatelné s těmi historickými a že nejsou ovlivněny nej(h)různějšími zásahy FIA.
    V kvalifikaci se v posledních letech dost taktizovalo - nastavení výhodné pro lepší postavení na roštu často znevýhodňovalo jezdce v závodě atp.
    Co se týká nejrychlejšího kola, tak to poslední roky nemá o nejrychlejším jezdci moc velkou vypovídající hodnotu - často ho zajede jezdec, který z nouze obul v závěru nové pneu.
    Velkým rozdílem je u NK i to, že již roky není bodované - takže piloti mají menší motivaci o něj bojovat, než tomu bylo v 50. letech.

    + 14 / − 10

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • RoBertino

      83.208.82.XXX
      Existují statistiky skutečně schopné jít do milimetrů, někdy to prostě možné není. Při počítání závodních kilometrů je nutné zohlednit fakt, že vycházíme z délky okruhu x kolo. On by ani nikdo nezjistil, o kolik desítek či stovek metrů pilot najede jen tím, že volí jiný průjezd zatáčkami, nehledě na to, že když někdo třeba vyjede z trati, taky to nikdo není schopen měřit. Což je jeden z Tvých podnětů. Tahle statistika se také nikam nepočítá, je to spíš ukázka kvalit pilotů v dané sezóně. U vedení se zase vychází z dokončených kol, pokud někdo někoho předjel v polovině okruhu, dá se to také obtížně zachytit. Jak jsem napsal, je to spíš hra s čísly a taková tendence porovnat.
      Kvalifikaci jsem bral pro zjednodušení Q3, i tam by bylo nespočetné množství variant - navíc je mi jasné, že právě časy v poslední části nejsou zcela vypovídající, protože třeba v prostřední se kolikrát jelo rychleji. Ale vzpomeňme třeba na 60. léta, kdy se zohledňovali členové továrních týmů na úkor soukromníků, třebaže ti čas od času zajeli lepší výkon v tréninku.
      Jak říkám, je to taková procházka sezónou a posbíraných pár údajů, sem patří i nejrychlejší kola, ačkoliv se už 55 let nebodují, pořád jsou ale vyhlašována, tak je důvod je zařadit.
      Díky za připomínky.

      + 11 / − 7

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
  • Andy

    62.168.11.XXX
    Super článek! Budu se opakovat, ale opět to musím napsat - super článek a díky! Jen mám opět malou připomínku, v 1995 v McLarenu ještě DC nebyl, byl tam s Blundellem Mika (pokud nepočítám záskoky Nigela a Magnussena).

    + 12 / − 7

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • anonym

      83.208.82.XXX
      Ono to, Andy, mělo být ještě jinak, spletl jsem dvě věci dohromady. Správě - a už opraveno - je rok 1996.

      + 12 / − 7

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
  • Kapor

    194.160.178.XXX
    Adrian na toho kráľa odpadlíkov aj doplatil,... ...lebo jeho sedačku na rok dostane vo Force Indii Sergio Peréz. 01

    + 15 / − 10

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • uzivatel000046

    uzivatel000046

    194.228.216.XXX
    Nostalgia alebo nárek?! Staré zlaté časy nikdy neexistovali, to len my sme boli mladší a veci sa nám zdali byť lepšími. Nemám nič proti trochu nostalgie, ale Vaše komentáre mi prídu čoraz viac pochmúrnejšie, pesimistickejšie, odmietavejšie... neviem nájsť správne slovo. Je to Váš názor a nijako ho nespochybňujem, ale prečo toľko skepsy k súčasnej podobe F1?
    Možno o tridsať-štyridsať rokov, keď po tratiach budú krúžiť superekologické tiché elektromobily diaľkovo ovládané zo simulátoru práve dnešnú dobu niekto vo svojom komentári vyhlási za zlatý vek F1. Ktovie.....Všetko je možné.

    Máte pravdu, niektoré štatistiky sú inflačné, hlavne celkový počet bodov. V tom celkom súhlasím.
    Ale o čo menej inflačná je štatistika najrýchlejších kôl, ktorú ste zaradili medzi Svätý Grál? V súčasnej dobe stačí dve kolá pred koncom nasadiť "option" a najrýchlejšie kolo môže dosiahnuť ktokoľvek. Vždy je to len subjektívny názor, ktorému kritériu priradíme akú vážnosť.
    Podľa mňa sa dá na súčasné prekonávanie všetkým možných rekordov pozrieť aj inak, nie len ich porovnávať cez optiku minulosti. Máme tu generáciu jazdcov, ktorá je v F1 plus-mínus rovnakú dobu a mala rovnakú možnosť historické štatistiky prepísať. Títo už súťažia za rovnakých podmienok a predsa sa im nedarí históriu prepísať. Asi to také jednoduché nebude.
    Každá štatistika má význam. Pokiaľ je nechceme použiť ako pevný bod, ktorým pohneme zemeguľu.

    Práve skončená sezóna asi nebola tou NAJ v histórii, ale trochu viac optimistickejšie hodnotenie si hádam zaslúžila. Ale môžem sa aj mýliť.....

    + 15 / − 11

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • RoBertino

      83.208.82.XXX
      Vážený Incinatusi,
      těžko říci, co za tím je. Chápu, že technický pokrok a všechno skrze počítače zastavit nejde, proto máme auta stejná a závodění se víc a víc vytrácí. Jak jste napsal, možná budou dnešní teenageři při nezvuku tichých elektromobilů s onou slzou v oku vzpomínat na dnešní závody. Já mám jenom tu smůlu, nebo spíš štěstí, že jsem měl možnost sledovat poměrně dost velký kus vývoje F1 a nemyslím si, že kráčí tím nejlepším směrem. Ale i to je jen můj názor, třebaže si za ním stojím. Za ten váš děkuji.

      + 18 / − 10

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
  • patolog

    188.121.183.XXX
    sefty-kara zaujimave citanie vdaka, no bmw ako sefty? mame v sporte uz dlho predsa mercky tak to prosim oprav u toho majlandera.14

    + 15 / − 10

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • RoBertino

      83.208.82.XXX
      Už jsem to uvedl na pravou míru. Díky za upozornění, jak vidno, překlepy se občas dějí, což v žádném případě neznamená, že by to tak mělo být.

      + 9 / − 8

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
    • anonym

      109.81.245.XXX
      keď už tak safety 03

      + 11 / − 9

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama