DISKUZE K ČLÁNKU Proč výsledky testování v moderních aerodynamických tunelech stále zaostávají za realitou
Týmy stále vyhrazují spoustu zdrojů na testování v aerodynamických tunelech a na jejich vylepšování. V dnešním článku se zaměříme na to, proč je v nich přes pokroky v poznání a moderní vybavení stále tak obtížné se přiblížit realitě a proč v nich není možné vytvořit perfektní ekvivalent skutečného prostředí.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Proč výsledky testování v moderních aerodynamických tunelech stále zaostávají za realitou
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
hixaxon
17:35 21.02.2014 89.177.88.XXXpoděkování Protože díků za skvělý technický článek není nikdy dost (a alespoň já chci, aby se alespoň občas takové objevovaly), Petře děkuji!
Bohužel jsem se k přečtení dostal až dnes, tohle byl pekelný týden.
Mám dotaz, maximální rozměry tunelu jsou taktéž regulovány, nebo bych teoreticky (hypoteticky, s pekelnými náklady) mohl postavit nějaký 50m široký a 20m vysoký, kde by se (téměř) eliminoval tunelový efekt a s "3D" podlahou lépe simulovaly zatáčky? -
-
Kapor
09:42 15.02.2014 194.160.178.XXXÁno je to priblíženie realite,... ...nájdenie najlepšieho kompromisu aerodynamického balíka pre danú trať, ale nastavenie a vyváženie všetkých štruktúr monopostu v závislosti na ich deformáciách a iných zmien v realite, je otázkou predsezónnych a sezónnych testov a tiež čas počas tréningov, kedy je možné na auto namontovať rôzne prídavné štruktúry s čidlami včetne kamier, ktorých snímky potom aerodynamici podrobne skúmajú v závislosti na čase, ako sa jednotlivé parametre týchto dielov menia počas jazdy po trati a ovlplyvňujú regulovanú sústavu, ktorým je monopost F1, so všetkým, čo k nemu patrí, ktorá musí byť nastavená tak, aby všetky premenné boli v pásme regulácie a počas závodu pri danom nastavení boli rýchlo a veľmi dobre vyregulované, auto bolo dobre ovládateľné a jazdec sa v ňom výborne cítil a dosiahol čo najlepší čas v tréningu, nielen na jedno kolo, ale bol konzistentný počas celého závodu. U lietadiel je to jednoduhšie preto, lebo tam je tých premenných omnoho menej napr.: nedochádza k prudkému brzdeniu, jazda do zákruty je celkom iná, lietadlá neletia za sebou ...atď a takto by sme mohli pokračovať, čo by bolo úplne zbytočné. Stačí povedať, že jazda závodného monopostu sa riadi inými zákonitosťami, ako let lietadla a tomu musia byť prispôsobené podmienky, ktoré sú len priblížením k skutočným hodnotám a zvyšok musí byť úlohou testov, postavený tak, aby sa vychytali všetky ostatné nezhody, ktoré by mohli narušiť dobrú a bezporuchovú prevádzku monopostu F1. -
Mobil1
00:30 15.02.2014 90.177.148.XXXHezký článek, ale... Děkuji za hezký článek, ale až tak úplně nesouhlasím s tvým závěrem,
S aerodynamickým tunelem mám nějaké zkušenosti, pár měření a experimentů jsem v něm prováděl, nic světoborného sice, ale jsem přesvědčen, že aerodynamický tunel by k vývoji velmi konkurenceschopného vozu stačil. Problem jsou omezení, kterými jsou týmy svazovány. Pouze ty vedou k tomu, že týmy nevytěží z tunelu vše co by mohly. Souhlasím, že problem jsou náklady, ale ne fyzika.
Jako příklad uvedu letectví. Většina letadel se vyvíjí a testuje v tunelu už desítky let a žádné CFD tehdy nepotřebovali. A tam by to byl zatraceně velký problem, kdyby výsledky z tunelu nekorespondovali s realitou.
Jinak taky trochu váhám nad tou definicí, že tunel není nic víc než počítač simulující realitu... Aerodynamické tunely se používají opravdu hodně dlouho a v té době moc výkonných počítačů k dispozici nebylo. Počítače samozřejmě hrozně pomáhají, ale pořád je to podpůrný prostředek provádějící výpočty na zakládě naměřených dat a podobnostních čísel z tunelu...
-
Petr
15:54 15.02.2014 78.157.160.XXXDíky. To, že by dnes aerodynamický tunel nestačil, slýchávám od mnoha aerodynamiků. Pokud vám nestačil ten článek, kde je několik pádných důvodů, pak si všimněte třeba toho, jak a proč se všechny (i špičkové) týmy stále trápí s korelací.
To srovnání s letectvím je poněkud irelevantní. Létá se už více než 100 let a letadla se kdysi (cca od r. 1916) vyvíjela bez počítačových simulací v tunelu, ale proč? Kdy začalo být CFD na použitelné úrovni a od kdy je dostupný potřebný hardware?
To, že jsou tady aerodynamické tunely mnohem déle neznamená, že by v letectví žádné CFD nepotřebovali (a bez něj si již vývoj letadel dnes nelze představit), ani to, že by v F1 bez něj kdysi nedokázali vyvinout vůz - v F1 také před 30 - 50 lety žádné CFD nepotřebovali Navíc požadavky a potřeby leteckého a F1 průmyslu se v oblasti aerodynamiky trochu liší.-
Mpbil1
15:31 16.02.2014 90.177.148.XXXPrávě, že letadla vyvinutá v minulých desetiletích s pomocí tunelu jako např u nás L-39, L-410, v SSSR MIG 29, SU27 mají nadčasovou aerodynamiku, která se používá prakticky dodnes jako základ pro všechny následovníky.
Samozřejmě u auta tam bude víc vlivů jak popisuješ v článku, ale spousta se jich vyskytuje I v letectví:
rozdíly teplot - dokonce extrémnější než u F1 (+50°C - 50°C)
pružnost dílů
simulace zatáčení - letadla taky zatáčí (respective obtékání není vždy kolmo na nosné plochy a trup) atd.
Ale nechci moc rozumovat, když to říkají kostruktéři F1 tak to asi bude jak říkáš.
Mimochodem, tunel McLarenu jsem měl možnost vidět cca 9 let zpět a moc velký dojem na mě neudělal. To náš tunel na škole byl teda lepší, větší lépe vybavený...
Měj se hezky,-
anonym
13:27 17.02.2014 93.153.124.XXXJe pravdou, že problematika aerodynamiky je v zásadě stejná pro všechny aplikace,nicméně letectví a F1 pracují s trochu odlišnými podmínkami, což se týká i zaměření aerovýzkumu. To, že se vše dostalo v F1 do jistého extrému je dané jednak pokrokem v technologiích (počítače, měřící systémy atd.) a taky díky tomu, že vůči konkurenci každý detail hraje roli to je jen konstatování , nikoliv objev ) . Byly doby, kdy si F1 vystačila s jednoduchým křídlem a letectví těžilo jenom z poznatků v tunelech. Nicméně to už nestačí v obou oblastech. Na stranu druhou ale najít nástroj, který imituje skutečnou realitu je v tuhle chvíli (a pravděpodobně i dlouho do budoucna) nemožné i kdyby prostředky byly neomezené. Tenhle problém se pak netýká jenom aera, ale i vývoje dalších systémů (napadají mně třeba pneu). Finance pochopitelně dokáží podpořit další výzkum s ohledem na zpřesňování metod, ale každý ví, že v detailech už mohou růst náklady exponenciálně.
-
-
-
Nadcházející závod 24.11.2024
GP Las Vegas50 kol (309.958 km)
Las Vegas
-
Pátek
- 1. Trénink (5:30 - 6:30)
- 2. Trénink (9:00 - 10:00)
-
Sobota
- 3. Trénink (5:30 - 6:30)
- Kvalifikace (9:00)
-
Neděle
- Závod (7:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek