DISKUZE K ČLÁNKU Technika vozů Formule 1: Kola, náboje a ložiska
Pat Symonds se v dalším technickém článku věnuje kolům, jejich nábojům a ložiskům. Proč týmy nepřejdou na nízkoprofilové pneumatiky? Jaké jsou s tím spojeny výhody či nevýhody? Jak se liší závodní ložiska v F1 od těch běžně používaných v silničních vozech?
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Technika vozů Formule 1: Kola, náboje a ložiska
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
» uzivatel000397
(Hlasovalo 8 lidí)
22.07.2013 20:56
Je otázkou kdo to loukoťové kolo vyrobil, zda… »
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
Biblbrox
09:46 25.07.2013 94.138.104.XXXVysokoprofilové pneu jsou v F1 výrazně rychlejší. Nebo snad se dá rychle jezdit s nízkoprofilovými pneu po stávajících hrbolatých okruzích a hlavně to "střihat" přes obrubníky? Navíc stávající pneu jsou vědomě "poškozované", aby dlouho nevydžely a tak se eliminovala konstruktérská převaha některých týmů - pneu mají za úkol snížit rozdíly ve výkonosti. Jinak jsem hrdý na to, že česká Škoda se alespoň v něčem přibližuje F1. Cena vyráběných ložisek v miliónových sériích je totiž cenově odpovídající s ložisky F1 vyráběných v několika málo kusech. Kdyby Škodovka navrhovala, vyvíjela, vyráběla stroje pro výrobu ložisek, zkoušela ložiska na dalších vyrobených speciálních strojích atd. cena kusových ložisek by byla jistě vyšší než 50.000,-Kč. Zdůrazňuji, proč se zabývat náboji, ložisky, aerodynamikou aj., když pak dostanou tými přidělené pneu, které rozdíly ve výkonosti dokonale smažou? Ať se raději vyvine pneu, které by byly svou kvalitou důstojné F1.-
-
Biblbrox
12:21 25.07.2013 94.138.104.XXXMyslím, že to byl nějaký zvěrolékař či co, který už kdysi přišel na to, že vzduch v pneu tlumí nerovnosti. Nevšiml jsem si, že by se stávající pneu nějak v zatáčkách bortila. Spíše vidím, jak se pneu deformuje při přejíždění obrubníků. Nízké pneu by obrubníky nebo nerovnosti na 100 % nezvládly. Kdyby ano, už by se v F1 dávno používaly. Prostě dokud jsou povrchy okruhů (stačil by jen jeden v roce) hrbolaté a jezdí se běžně přes obrubníky, tak se nízkoprofilové pneu nedá použít. Kdyby se obrubníky nepřejížděly, odstředivé síly by byly větší, zátěže pneu větší a výsledný čas horší. V Monaku hrozně drncá i škodovka na 17"-
XR
12:38 25.07.2013 109.81.245.XXXAno, vysokoprofilová pneumatika se podílí na tlumení a odpružení, ale část její práce lze přenést na systém zavěšení, tlumení a odpružení. Nebyl by to problém, jen výdaj navíc, do kterého se pochopitelně týmům ani dodavateli gum nechce. To je ten důvod, proč se v F1 nepoužívají - nikoliv, že by jízdu přes obrubníky nízkoprofilovky nezvládly. 100% ano.-
Biblbrox
14:44 25.07.2013 94.138.104.XXXDovedeš si představit ty náklady a zvýšení hmotnosti vozů, kdyby se "pérování" pneu řešilo tlumiči, zavěšením, zvýšení světlosti vozů místo kouskem gumy? Navíc by se výrazně zvýšila neodpružená hmotnost. Také zavěšení by muselo být daleko robusnější. Apropos, jaké pneu používají jiné formule?-
XR
15:22 25.07.2013 109.81.245.XXXDovedu, nevidím v tom žádný problém (krom těch nákladů). Zavěšení by muselo být robustnější, ale zvýšení neodpružené hmotnosti by nebyla žádná hrůza při té povinné minimální hmotnosti 690 kg. Vše by šlo vyřešit pomocí zdokonalení hydraulických systémů, FRICů, fluidních interterů se rtutí a pod. S čím se jezdí v jiných sériích je naprosto podružné, F1 je královnou motosportu. Apropo, tys viděl na nějakém supersportu vysokoprofilové gumy a tak malá kola?
-
-
-
-
-
-
-
Kapor
16:04 22.07.2013 194.160.178.XXXPodľa stanovených pravidiel FIA,.. ...sa všetky rozmery, materiály a priemery časom používaných hodnôt osvedčili a nie je vôbec dôvod ich meniť, lebo pri zmene by to zase trvalo istú dobu, kým by sa nové rozmery výrobkov zdokonalili tak, ako sú súčasné, naviac s väčšími kolesami by sa mechanikom ťažšie pracovalo, lebo by mali väčšiu hmotnosť a kované disky sú základ bezpečnosti, že disk aj pri extrémnej jazde nepovolí, kdežto u karbónových to nie je vôbec odskúšané a vžité a ide ťažko skontrolovať či sú v poriadku bez chyby v štruktúre, ako je to u kovovývh kovaných diskov, lebo metódy na ich kontrolu, nie sú ešte tak prepracované a zaužívané, preto sa FIA ani nečudujem, že nedovolila cestu do pekla, totiž že nechce povoliť niečo, čo dopredu nejde dosť dobre zaručiť bez vysokých nákladov, lebo treba rozpracovať nielen metódy merania, ale aj postupy a meracie zariadenia, ktoré ako vieme sú drahé a sú kameňom úrazu F1 už teraz a nie ešte zavedením týchto nových vecí, ktoré tu Pat spomína.-
-
uzivatel000397
20:56 22.07.2013 90.178.29.XXXJe otázkou kdo to loukoťové kolo vyrobil, zda levná firma v Číně či špičková ověřená firma. Z karbonu se dělají i letadla.-
Kapor
09:57 24.07.2013 194.160.178.XXXÁno sú to prevažne diely,.. ...kde sa dá smer zaťaženia dobre odhadnúť a v tom smere urobiť potrebné výstuže a rebrá, ale kolesá sa nikdy nerobili na lietadlá a ani sa nikdy robiť nebudú z karbonu, kôli bezpečnosti a v F1 už vôbec nie, lebo ide o cyklické namáhanie vo všetkých troch osách, čo je ťažké zvládnúť aj na bicykli a jazdec, si nejaké extra finty nemôže dovoliť a musí jazdiť veľmi opatrne, inak skončí s prúserom a roztrhaným louťkovým kolem, ako to hovoril kolega, lebo ten ráfik si vyžaduje veľmi solídny jazdecký štýl, bez rázov a prudkých vybočení a je jedno kto to vyrobil, lebo vady, ktoré sú súčasťou každého a kvalitu určuje četnosť, nik zatiaľ zkontrolovať nevie. Ak sa niečo zničí, tak sa to doteraz vždy analyzovalo až dodatočne a podľa toho sa robili úpravy ďalšej série, ktorá sa potom overovala zase len jazdov za tých podminok pri ktrých povolilo to prvé.
-
-
-
-
-
-
anonym
06:22 23.07.2013 178.255.168.XXXČlověk si zvykne na všechno, což o to, ale mě by zajímalo, co by to udělalo se zavěšením a vibracemi. Dát na aktuální vůz velká kola s nizkoprofilovkami je podle mě nemožné, protože pneu s vysokým profilem funguje velice dobře jako primární odpružení (svým způsobem podobně jako nízkotlaké pneu u traktorů).
Kdyby chtěl někdo argumentovat tím, že jinde se pneu s nízkým profilem běžně používají a není to problém, tak předesílám, že tyto vozy mají MNOHEM kratší ramena a více prostoru pro odpružení, tlumiče atd. U vozu F1 je všechno vtěsnáno do prostoru cca 30cm krychle, včetně převodu řízení. Když se sníží pružící schopnost samotné pneumatiky, musí ve stejném poměru narůst "pajšl" odpružení, ale na to není místo. Tzn. vůz F1 s nízkoprofilovkami by musel mít nejen mohutnější ramena zavěšení, ale i příď.
[odkaz na stránku]
Nadcházející závod 24.11.2024
GP Las Vegas50 kol (309.958 km)
Las Vegas
-
Pátek
- 1. Trénink (5:30 - 6:30)
- 2. Trénink (9:00 - 10:00)
-
Sobota
- 3. Trénink (5:30 - 6:30)
- Kvalifikace (9:00)
-
Neděle
- Závod (7:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek