DISKUZE K ČLÁNKU Jak perfektně odstartovat s vozem F1

Bývalý hlavní inženýr Williamsu Mark Gillan popisuje, co vše je zapotřebí pro to, aby pilot perfektně odstartoval do závodu.

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: Jak perfektně odstartovat s vozem F1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 27, poslední 26.05.2013 21:58 Vložte komentář

Nejlepší názory

» hixaxon (Hlasovalo 8 lidí) 22.05.2013 19:03
Taky myslím, že tam takové omezení není. Ale… »
» hixaxon (Hlasovali 4 lidé) 26.05.2013 21:58
Díky, už jsem neměl sílu mu odpovídat. Dalším… »
» hixaxon (Hlasovali 3 lidé) 22.05.2013 19:29
Vychytávku můžeme jen tipovat, s perfektními… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

  • Kapor

    194.160.178.XXX
    Ferrari má dobré štarty aj preto,... ...lebo ihneď po štarte zapínajú KERS, ktorý používajú aj iné tímy, ale nemajú také dobre zosúladenie trakcie V8 s jednosmerným trakčným motorom motorgenerátora a zvolený prevod prevodovky, preto ich štart najmä v Monze patrí medzi najfamóznejšie, toré vie Fernando predviesť a iste sa v dobrom svetle ukáže aj Monacu, ak sa dobre kvalifikuje v I., alebo II. rade. 01

    + 8 / − 24

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • anonym

      37.221.248.XXX
      Podle mne v tom vyraznou vyhodu nemaji. Nejvic vzdycky ziskaji pri odpichu v prvnich par metrech, kdy jeste kers nelze pouzivat... Myslim si spis, ze to je dobrou mechanikou auta a sladenim nez kersem

      + 16 / − 5

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
    • XR

      109.81.245.XXX
      Ihned asi ne.. jakou by z toho měli výhodu, když mají při rozjezdu problém přenést výkon motoru na kola, natož ještě s KERSem?

      + 13 / − 3

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • Kapor

        194.160.178.XXX
        Práve že ihneď po tom,.. ...čo kolesá len trochu po štarte preklznú a kúsnu sa do asfaltu, je možné použiť ťažší prevod ( ako bez KERSu ) pri štarte, čo je podstatné pre zrýhlenie, lebo trakčný elektromotor má ihneď po zapnutí plný krútiaci moment k jeho výkonu, twda 60 kW, ktorý však nepretočí zadné pneumatiky, ale zabezpečí dobrú trakciu, čím je aj zrýchľovanie auta intenzívnejšie, lebo maximum krútiaceho momentu u spaľovacieho motora V8 leží zhruba na 17 800 ot./min., ak maximum je 18 000 a ak sú otáčky na štarte 13 000 ot./mim. u V8, tak tam maximum krútiaceho momentu v pomere k výkonu nemám a motor bez použitia KERSu mi pri kusntí pneumatík môže zhasnúť a ak dám zase naopak, veľa plynu a nepoužijem KERS na štarte, s vysokými otáčkami dosiahnem vysoký krútiaci moment aj výkon zároveň, čo vedie nie k dobrej trakcii, ale k dlhšiemu preklzovaniu kolies, čo je strata a vedie k spomaleniu štartu, ale aj nestabilite zadnej časti vozidla a vybočeniu vozidla z priameho smeru. Preto aj nové LaFerrari má nižšiu spotrebu o 40% proti staršiemu tipu s motorom V12 a KERSom, lebo KERS je pomoc nielen pri rozbiehaní, ale aj doťahovaní maximálky spolu aj s DRS, ktoré sa na tomto aute využíva a prispieva nielen k najlepšiemu zrýchleniu auta na 100 km/hod., za 3 sekundy, ale aj na 160 a 200 km/hod. a je aj najrýchlejším autom dodávaným na zákazku. 14

        + 4 / − 8

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • RST

          62.44.12.XXX
          Mám dojem, že KERS se smí na startu zapínat až po dosažení 100km/hod.

          + 8 / − 5

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • anonym

            188.120.195.XXX
            Nepleteš si to s kontrolou trakce, která bývala povolená až od 100 km/h? V současných pravidlech myslím platí jenom limit max. jednoho přeřazení před dosažením 100 km/h; omezení používání KERSu tam myslím není.

            + 8 / − 3

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
            • RST

              62.44.12.XXX
              jj, máš pravdu, splet jsem si to s bývalou kontrolou trakce

              + 4 / − 3

              ohodnotit kladně záporně

              Reagovat Nahlásit
            • hixaxon

              hixaxon

              89.177.88.XXX
              Taky myslím, že tam takové omezení není. Ale pracuje tady jednoduchá fyzika.

              Asi tuším, co chtěl Kapor svými příspěvky říct (porušil jsem svoje pravidlo a přečetl si je při 12 mínuscích). Výkon vozů F1 je ale při jejich váze tak velký, že používat kers při startu do nějaké rychlosti (60-100 km/h?, asi se lišící podle map motoru a týmu, bůh ví) by bylo jeho naprostým plýtváním. Vždyť ty auta dokáží při správné konstelaci (rychlosti, teplotě, povrchu, bočnímu přetížení,...) protáčet kola i třeba na trojku nebo vyšší zařazené rychlosti.

              V jednom může mít kapor pravdu, třeba rudí můžou kvůli jinak nastavené převodovce řadit rychleji dvojku a tento prokluz dříve omezit, ale s jistotou to asi nikdy vědět nebudeme.

              V čem se podle mě mýlí je dřívější použití kersu. Proč už k tak velkému prokluzu přidávat ještě špatně řiditelný výkon kersu, když mohu přesněji řídit kroutící moment motoru (nejen mapováním, ale i pilotovou nohou)?

              To mi nedává smysl. A trochu mi to v jeho příspěvku připadalo, jako kdyby ferrari používalo při startu jen kers a motor se flákal? To přeci takhle nemůže fungovat :), ale možná jsem to jen špatně pochopil a v tom případě se kaporovi omlouvám.

              + 8 / − 4

              ohodnotit kladně záporně

              Reagovat Nahlásit
              • anonym

                178.23.219.XXX
                Dvojku řadí v cca 100km/h a tam už je většinou znát lepší start Fer.Řazením to tedy také nebude.
                Za těmi starty je určitě nějaká vychytávka,ale i celková procedura jak se píše v článku.
                Bez dobře ohřátých pneu je dobrá mapa motoru,nastavení diferenciálu, spojky a všeho možného naprd.To ale platí i obráceně...

                + 4 / − 4

                ohodnotit kladně záporně

                Reagovat Nahlásit
                • hixaxon

                  hixaxon

                  89.177.88.XXX
                  Vychytávku můžeme jen tipovat, s perfektními předstartovními procedurami ferrari souhlasím.

                  + 3 / − 2

                  ohodnotit kladně záporně

                  Reagovat Nahlásit
                  • Arnoux

                    89.24.9.XXX
                    Ta vychytávka tam je a jmenuje se Fernado Alonso.Je to asi nejlíp startující pilot v historii F1.03 Ale bez srandiček je pravda,že i druhé jejich auto je na startu výborné, takže na tom určitě něco bude.

                    + 3 / − 5

                    ohodnotit kladně záporně

                    Reagovat Nahlásit
                    • Kapor

                      194.160.178.XXX
                      Neviem či ste ma dobre pochopili,... ...vychytávka je v tom, že pri 13 000 ot./min., ja nemám na V8 ani maximálny krútiaci moment a ani maximálny výkon. Aby som ho dosiahol, potrebujem popostrčiť KERSom na tých 17 800 ot/min., kde sa obe špičky krúť, potom už radím veľmi rýchlo plynule nahor. Ale ja keď dám aj KERS ihneď po štarte pri tých 13 000, tak ma to popostrčí, lebo na F1 mám 100 km/hod. ani nie za 2 sek (ako keď povieš 1, 2), ak LaFerrari ho dá za 3. A pointa je tá, použitím KERSu ihneď po štarte, že krútiaci moment V8, ktorý pri tých 13 000 ot/min. nie je maximálny sa mi sčíta s krútiacim momentom jednosmerného trakčného motora, ktorý je ihneď maximálny a auto vyrazí, pričom implz sily, sa rovná zvýšeniu hybnosti vozidla a toto je na technike Ferrari veľmi dobre zosúladené, lebo keď štartujú aj z 2. alebo 3. radu a majú kúsok volného miesta, obaja jazdci Ferrari ihneď predbiehajú svojich súperov. Ak ja už mám monopost v pohybe, tak ostatné kvaldy po 2.rýchlostnom stupni radím veľmi rýchlo. Ide o to mať to načasované tak, aby KERS zabral vtedy, keď sa preumatity po slabom preklznutí zahryznú do asfaltu a monopost začíne upaľovať. 11

                      + 5 / − 13

                      ohodnotit kladně záporně

                      Reagovat Nahlásit
                      • hixaxon

                        62.141.0.XXX
                        Ne, nemáš pravdu, nemusíš nic na 17800ot postrkovat, naopak se snažíš výkon dávkovat tak, aby kola prokluzovala co nejméně. Kroutícího momentu je přehršel.

                        Tohle je opravdu jednoduchá newtonovská fyzika počítající se zrychlením, třením a hmotností. Hmotnost se, mám pocit, při výpočtu vykrátí, ale střední už je pár let za mnou, tak mě nechytejte za slovo :).

                        + 7 / − 4

                        ohodnotit kladně záporně

                        Reagovat Nahlásit
                        • hixaxon

                          62.141.0.XXX
                          Ona akorát myslím upravuje velikost tření.

                          + 2 / − 4

                          ohodnotit kladně záporně

                          Reagovat Nahlásit
                          • Kapor

                            194.160.178.XXX
                            Áno,.. ...pri ťažkom aute na začiatku, keď je plne natankované je trenie najväšie, ale nemusí byť, ak pneumatiky nie sú zahriate na prevádzkovú teplotu. Takže všetko je na pretekárovi, ako to zvládne v zahrievacom kole. Dávkovanie krútiaceho momentu plynom je útópia, lebo ten v F1 prebieha tak rýchlo, že si to nestačíš ani uvedomiť a nie niečo regulovať, keď radenie rýchlosti prebieha rýchlejšie ako mrknutie oka o čom sa na týchto stránkach už písalo.. Preto ihneď po štarte pretekár zatlačí tlačítko KERS, čím dá monopostu impuz sily (silu za čas), teda potrebný výkon na to, aby sa rovnala zmene hybnosti (rýchlosť za čas), teda jeho zrýchleniu. Dobre si to z tej učebnice zopakuj, lebo sa ti to zíde. 11

                            + 2 / − 7

                            ohodnotit kladně záporně

                            Reagovat Nahlásit
                            • anonym

                              194.228.11.XXX
                              "pri ťažkom aute na začiatku, keď je plne natankované je trenie najväšie"

                              To je sice pravda, ale pořád není dost velké, aby nešla na jedničku protočit kola. Pokud by tomu tak bylo, nebylo by třeba na startu pracovat s plynem a používat spojku, ale stačil by její kratičký prokluz (jako stačí při řazení u bezztrátové převodovky).

                              "Dávkovanie krútiaceho momentu plynom je útópia"

                              Pro tebe možná ano, ale piloti F1 plynový pedál používají a obzvlášť při jízně na jedničku jsou s ním dost opatrní, takže to asi zase taková utopie není. Viz údaje z telemetrie (např. [odkaz na stránku] růžová)

                              "Preto ihneď po štarte pretekár zatlačí tlačítko KERS"

                              Používání KERSu je díky SECU transparentní, není ho možné používat tak, aby o tom FIA nevěděla. Kdyby u Ferrari používali KERS, jak říkáš, nutně by se jeho aktivace objevila v animaci. Jenže tam je vidět to samé, co u ostatních - KERS aktivují až při řazení dvojky, kdy díky delšímu převodu a rychlostech okolo 100 km/h (už velice dobře funguje aerodynamika) nehrozí, že by se kola protočila.

                              Ergo nám tu zase podáváš svůj mylný "názor" postavený na bůhvíčem a předkládáš ho jako fakt. Jestli máš nějaký zdroj, kterým bys podpořil svá tvrzení, uveď ho. V opačném případě by bylo fajn, kdybys začátek svých fantaskních teorií jasně označil jako spekulaci, abychom rovnou věděli, že jsou to jenom slinty a můžeme to s klidným svědomím přeskočit. Díky.

                              + 5 / − 3

                              ohodnotit kladně záporně

                              Reagovat Nahlásit
                              • hixaxon

                                hixaxon

                                89.177.88.XXX
                                Díky, už jsem neměl sílu mu odpovídat. Dalším krokem by bylo jen odvozování z rovnic a na to jsem příliš zdechlý. Já věděl, že se do odpovídání na něj nemám pouštět. Dobře mi tak.

                                + 4 / − 2

                                ohodnotit kladně záporně

                                Reagovat Nahlásit
            • anonym

              178.23.219.XXX
              Neplete,aktivuje se při 100km/h
              [odkaz na stránku]
              Kupodivu ho začne čerpat až při 120km/h
              zde při 180km/h
              [odkaz na stránku]
              zde kimi 180km/h
              [odkaz na stránku]
              a to je ve Spa,kde je to do první zatáčky,co by kamenem dohodil(asi jako v monaku)

              + 4 / − 2

              ohodnotit kladně záporně

              Reagovat Nahlásit
              • anonym

                188.120.195.XXX
                Zvýrazněnění ukazatele KERS ale přece není automatická aktivace překročením nějakého rychlostního limitu, ale prostá manuální aktivace pilotem. Od té doby ubývá energie až do okamžiku, kdy pilot uvolní spínač a zvýraznění ukazatele zmizí.

                Že nikdo neaktivuje KERS pod 100 km/h je logické a už to tu padlo - přebytek výkonu, resp. nedostatek přilnavosti (aerodynamický přítlak s rychlostí stoupá) je takový, že by brzší aktivace byla jenom bohapustým plýtváním a navíc riskem, že dojde k nežádoucímu prokluzu kol.

                + 4 / − 4

                ohodnotit kladně záporně

                Reagovat Nahlásit
                • anonym

                  178.23.219.XXX
                  Tak proč začne kers ubývat, třeba až při 180km/h a v průběhu závodu ubývá ihned potom co naskočí u kers rámeček?
                  Proč naskočí orámování při 100km/h u všech týmů a vždy?
                  Vždyť by se to mohlo lišit dle teploty trati, pneu,pogumování trati atd...
                  Nikde jsem o tom nic nenašel

                  Nevím jak toto správně přeložit..
                  provided every gear fitted to the car is capable of achieving
                  at least 100km/h at 18,000rpm

                  + 4 / − 4

                  ohodnotit kladně záporně

                  Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Jezdí spolu čtvrtý rok - bude to platit i v tom pátém?

Staronový mistr přiznává: letos jsem přehodnotil své působení v Red Bullu. Na paškál se dostal i nevýrazný Pérez

Max Verstappen se zařadil po bok pětice pilotů se čtyřmi a více mistrovskými tituly

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: Spontánní gratulace k Verstappenovu čtvrtému titulu

Ne vždy je vše sluncem zalité jako na stupních vítězů v Austrálii - o osm měsíců později létala éterem zvučná slova

Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala

Lewis Hamilton získal ocenění Pilota dne a nadchl bojovným výkonem (ilustrační foto)

Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball

Pierre Gasly pokračuje v dobrých výsledcích (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  • Pátek

    • 1. Trénink (15:30 - 16:30)
    • Kvalifikace (19:00)
  • Sobota

    • 2. Trénink (15:30 - 16:30)
    • 1. Závod (19:30)
  • Neděle

    • 2. Závod (18:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama