DISKUZE K ČLÁNKU Jak perfektně odstartovat s vozem F1
Bývalý hlavní inženýr Williamsu Mark Gillan popisuje, co vše je zapotřebí pro to, aby pilot perfektně odstartoval do závodu.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Jak perfektně odstartovat s vozem F1
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
Kapor
14:15 22.05.2013 194.160.178.XXXFerrari má dobré štarty aj preto,... ...lebo ihneď po štarte zapínajú KERS, ktorý používajú aj iné tímy, ale nemajú také dobre zosúladenie trakcie V8 s jednosmerným trakčným motorom motorgenerátora a zvolený prevod prevodovky, preto ich štart najmä v Monze patrí medzi najfamóznejšie, toré vie Fernando predviesť a iste sa v dobrom svetle ukáže aj Monacu, ak sa dobre kvalifikuje v I., alebo II. rade.-
-
Kapor
15:54 22.05.2013 194.160.178.XXXPráve že ihneď po tom,.. ...čo kolesá len trochu po štarte preklznú a kúsnu sa do asfaltu, je možné použiť ťažší prevod ( ako bez KERSu ) pri štarte, čo je podstatné pre zrýhlenie, lebo trakčný elektromotor má ihneď po zapnutí plný krútiaci moment k jeho výkonu, twda 60 kW, ktorý však nepretočí zadné pneumatiky, ale zabezpečí dobrú trakciu, čím je aj zrýchľovanie auta intenzívnejšie, lebo maximum krútiaceho momentu u spaľovacieho motora V8 leží zhruba na 17 800 ot./min., ak maximum je 18 000 a ak sú otáčky na štarte 13 000 ot./mim. u V8, tak tam maximum krútiaceho momentu v pomere k výkonu nemám a motor bez použitia KERSu mi pri kusntí pneumatík môže zhasnúť a ak dám zase naopak, veľa plynu a nepoužijem KERS na štarte, s vysokými otáčkami dosiahnem vysoký krútiaci moment aj výkon zároveň, čo vedie nie k dobrej trakcii, ale k dlhšiemu preklzovaniu kolies, čo je strata a vedie k spomaleniu štartu, ale aj nestabilite zadnej časti vozidla a vybočeniu vozidla z priameho smeru. Preto aj nové LaFerrari má nižšiu spotrebu o 40% proti staršiemu tipu s motorom V12 a KERSom, lebo KERS je pomoc nielen pri rozbiehaní, ale aj doťahovaní maximálky spolu aj s DRS, ktoré sa na tomto aute využíva a prispieva nielen k najlepšiemu zrýchleniu auta na 100 km/hod., za 3 sekundy, ale aj na 160 a 200 km/hod. a je aj najrýchlejším autom dodávaným na zákazku.-
-
-
hixaxon
19:03 22.05.2013 89.177.88.XXXTaky myslím, že tam takové omezení není. Ale pracuje tady jednoduchá fyzika.
Asi tuším, co chtěl Kapor svými příspěvky říct (porušil jsem svoje pravidlo a přečetl si je při 12 mínuscích). Výkon vozů F1 je ale při jejich váze tak velký, že používat kers při startu do nějaké rychlosti (60-100 km/h?, asi se lišící podle map motoru a týmu, bůh ví) by bylo jeho naprostým plýtváním. Vždyť ty auta dokáží při správné konstelaci (rychlosti, teplotě, povrchu, bočnímu přetížení,...) protáčet kola i třeba na trojku nebo vyšší zařazené rychlosti.
V jednom může mít kapor pravdu, třeba rudí můžou kvůli jinak nastavené převodovce řadit rychleji dvojku a tento prokluz dříve omezit, ale s jistotou to asi nikdy vědět nebudeme.
V čem se podle mě mýlí je dřívější použití kersu. Proč už k tak velkému prokluzu přidávat ještě špatně řiditelný výkon kersu, když mohu přesněji řídit kroutící moment motoru (nejen mapováním, ale i pilotovou nohou)?
To mi nedává smysl. A trochu mi to v jeho příspěvku připadalo, jako kdyby ferrari používalo při startu jen kers a motor se flákal? To přeci takhle nemůže fungovat :), ale možná jsem to jen špatně pochopil a v tom případě se kaporovi omlouvám.-
anonym
19:17 22.05.2013 178.23.219.XXXDvojku řadí v cca 100km/h a tam už je většinou znát lepší start Fer.Řazením to tedy také nebude.
Za těmi starty je určitě nějaká vychytávka,ale i celková procedura jak se píše v článku.
Bez dobře ohřátých pneu je dobrá mapa motoru,nastavení diferenciálu, spojky a všeho možného naprd.To ale platí i obráceně...-
-
-
Kapor
13:48 23.05.2013 194.160.178.XXXNeviem či ste ma dobre pochopili,... ...vychytávka je v tom, že pri 13 000 ot./min., ja nemám na V8 ani maximálny krútiaci moment a ani maximálny výkon. Aby som ho dosiahol, potrebujem popostrčiť KERSom na tých 17 800 ot/min., kde sa obe špičky krúť, potom už radím veľmi rýchlo plynule nahor. Ale ja keď dám aj KERS ihneď po štarte pri tých 13 000, tak ma to popostrčí, lebo na F1 mám 100 km/hod. ani nie za 2 sek (ako keď povieš 1, 2), ak LaFerrari ho dá za 3. A pointa je tá, použitím KERSu ihneď po štarte, že krútiaci moment V8, ktorý pri tých 13 000 ot/min. nie je maximálny sa mi sčíta s krútiacim momentom jednosmerného trakčného motora, ktorý je ihneď maximálny a auto vyrazí, pričom implz sily, sa rovná zvýšeniu hybnosti vozidla a toto je na technike Ferrari veľmi dobre zosúladené, lebo keď štartujú aj z 2. alebo 3. radu a majú kúsok volného miesta, obaja jazdci Ferrari ihneď predbiehajú svojich súperov. Ak ja už mám monopost v pohybe, tak ostatné kvaldy po 2.rýchlostnom stupni radím veľmi rýchlo. Ide o to mať to načasované tak, aby KERS zabral vtedy, keď sa preumatity po slabom preklznutí zahryznú do asfaltu a monopost začíne upaľovať.-
hixaxon
14:18 23.05.2013 62.141.0.XXXNe, nemáš pravdu, nemusíš nic na 17800ot postrkovat, naopak se snažíš výkon dávkovat tak, aby kola prokluzovala co nejméně. Kroutícího momentu je přehršel.
Tohle je opravdu jednoduchá newtonovská fyzika počítající se zrychlením, třením a hmotností. Hmotnost se, mám pocit, při výpočtu vykrátí, ale střední už je pár let za mnou, tak mě nechytejte za slovo :).-
-
Kapor
14:44 24.05.2013 194.160.178.XXXÁno,.. ...pri ťažkom aute na začiatku, keď je plne natankované je trenie najväšie, ale nemusí byť, ak pneumatiky nie sú zahriate na prevádzkovú teplotu. Takže všetko je na pretekárovi, ako to zvládne v zahrievacom kole. Dávkovanie krútiaceho momentu plynom je útópia, lebo ten v F1 prebieha tak rýchlo, že si to nestačíš ani uvedomiť a nie niečo regulovať, keď radenie rýchlosti prebieha rýchlejšie ako mrknutie oka o čom sa na týchto stránkach už písalo.. Preto ihneď po štarte pretekár zatlačí tlačítko KERS, čím dá monopostu impuz sily (silu za čas), teda potrebný výkon na to, aby sa rovnala zmene hybnosti (rýchlosť za čas), teda jeho zrýchleniu. Dobre si to z tej učebnice zopakuj, lebo sa ti to zíde.-
anonym
08:03 26.05.2013 194.228.11.XXX"pri ťažkom aute na začiatku, keď je plne natankované je trenie najväšie"
To je sice pravda, ale pořád není dost velké, aby nešla na jedničku protočit kola. Pokud by tomu tak bylo, nebylo by třeba na startu pracovat s plynem a používat spojku, ale stačil by její kratičký prokluz (jako stačí při řazení u bezztrátové převodovky).
"Dávkovanie krútiaceho momentu plynom je útópia"
Pro tebe možná ano, ale piloti F1 plynový pedál používají a obzvlášť při jízně na jedničku jsou s ním dost opatrní, takže to asi zase taková utopie není. Viz údaje z telemetrie (např. [odkaz na stránku] růžová)
"Preto ihneď po štarte pretekár zatlačí tlačítko KERS"
Používání KERSu je díky SECU transparentní, není ho možné používat tak, aby o tom FIA nevěděla. Kdyby u Ferrari používali KERS, jak říkáš, nutně by se jeho aktivace objevila v animaci. Jenže tam je vidět to samé, co u ostatních - KERS aktivují až při řazení dvojky, kdy díky delšímu převodu a rychlostech okolo 100 km/h (už velice dobře funguje aerodynamika) nehrozí, že by se kola protočila.
Ergo nám tu zase podáváš svůj mylný "názor" postavený na bůhvíčem a předkládáš ho jako fakt. Jestli máš nějaký zdroj, kterým bys podpořil svá tvrzení, uveď ho. V opačném případě by bylo fajn, kdybys začátek svých fantaskních teorií jasně označil jako spekulaci, abychom rovnou věděli, že jsou to jenom slinty a můžeme to s klidným svědomím přeskočit. Díky.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
anonym
19:10 22.05.2013 178.23.219.XXXNeplete,aktivuje se při 100km/h
[odkaz na stránku]
Kupodivu ho začne čerpat až při 120km/h
zde při 180km/h
[odkaz na stránku]
zde kimi 180km/h
[odkaz na stránku]
a to je ve Spa,kde je to do první zatáčky,co by kamenem dohodil(asi jako v monaku)-
anonym
19:59 22.05.2013 188.120.195.XXXZvýrazněnění ukazatele KERS ale přece není automatická aktivace překročením nějakého rychlostního limitu, ale prostá manuální aktivace pilotem. Od té doby ubývá energie až do okamžiku, kdy pilot uvolní spínač a zvýraznění ukazatele zmizí.
Že nikdo neaktivuje KERS pod 100 km/h je logické a už to tu padlo - přebytek výkonu, resp. nedostatek přilnavosti (aerodynamický přítlak s rychlostí stoupá) je takový, že by brzší aktivace byla jenom bohapustým plýtváním a navíc riskem, že dojde k nežádoucímu prokluzu kol.-
anonym
20:50 22.05.2013 178.23.219.XXXTak proč začne kers ubývat, třeba až při 180km/h a v průběhu závodu ubývá ihned potom co naskočí u kers rámeček?
Proč naskočí orámování při 100km/h u všech týmů a vždy?
Vždyť by se to mohlo lišit dle teploty trati, pneu,pogumování trati atd...
Nikde jsem o tom nic nenašel
Nevím jak toto správně přeložit..
provided every gear fitted to the car is capable of achieving
at least 100km/h at 18,000rpm
-
-
-
-
-
Aktuálně
Nadcházející závod 1.12.2024
GP Kataru57 kol (308.611 km)
Losail International Circuit
-
Pátek
- 1. Trénink (15:30 - 16:30)
- Kvalifikace (19:00)
-
Sobota
- 2. Trénink (15:30 - 16:30)
- 1. Závod (19:30)
-
Neděle
- 2. Závod (18:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek