DISKUZE K ČLÁNKU Zabitý závod v Austinu? Záleží na tom, komu fandíte!
Formule 1 má kromě závodních ambicí i funkci společenskou. Stačí si najít vyhrocené momenty v některých závodech a poté si projít sociální sítě. Ovšemže nelze říci, že co hlas, to názor, ale pověstný vox populi tu funguje bezezbytku. A nejinak tomu bylo i po Austinu.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Zabitý závod v Austinu? Záleží na tom, komu fandíte!
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
» RoBertino
(Hlasovali 3 lidé)
25.10.2017 11:04
Mýlit se je lidské, ale tady až tak nejde o omyl.… »
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
airwar1939
09:16 25.10.2017 176.74.128.XXXAutor článku se mýlí, nejde o to komu člověk fandí, jde o základní logiku věci. Já třeba Maxe fakt nemusím a principiálně bych byl na straně Kimiho, kterej mě lidsky sedí mnohem víc, ale FIA dělá z formule 1 bramboračku.
Je neoddiskutovatelný fakt že Max porušil předpisy a že trest je oprávněný. Ale to je jen jedna strana mince. Pokud je přejíždění bílé čáry zakázáno, a přiznejme si, že je to celkem logické, tak jak to že to FIA dlouhodobě toleruje? V Austinu bylo minimálně 50 případů kdy se jezdci ocitli všemi koli za bílou čárou a zcela prokazatelně získali výhodu. FIA přesto tohle v pátek, sobotu i v nedělním závodě tolerovala. Dokonce i při minimálně dvou dalších předjížděcích manévrech se ocitl jeden vůz zcela mimo trať a získal tím výhodu. Komisaři byly zjevně slepý. A pak v posledním kole závodu za totéž co minimálně padesátkrát před tím přešli bez povšimnutí, tak potrestají jednoho jezdce. Co si o tom asi tak může divák myslet?-
RoBertino
11:04 25.10.2017 83.208.82.XXXMýlit se je lidské, ale tady až tak nejde o omyl. Už několikrát se stalo, že byli piloti (Red Bull Ring, Silverstone) po pátku a v sobotu varováni, že pokud přejíždění bílých čar nepřestane, tak se to bude trestat.
Dále bych byl rád za konkrétní případy, kdy pilot A předjížděl pilota B a vyjetím všemi koly mimo trať si ji zkrátil a tím získal výhodu. Jsem také jenom člověk a nemusel jsem si toho všimnout. Důležité termíny - zkrácení trati, nikoli prodloužení vyjetím. Protože zejména v zatáčce 10 a mezi zatáčkami 19 a 20 si pilot působením za bílou čárou dráhu prodlužuje.-
Petr
11:24 25.10.2017 109.81.245.XXXTy termíny důležité nejsou. Sice si ji vyjetím mimo na výjezdu prodlouží, ale získává tím časovou výhodu. Napřímí zatáčku, projede ji vyšší rychlostí a tato časová výhoda se přenáší na celou délku následující rovinky. Kdyby to nebylo výhodné, tak to nikdo nedělá (pominu šetření gum a další benefity). Obojí se má trestat, když už to je v pravidlech.-
-
Petr
21:03 26.10.2017 78.157.167.XXXV příspěvku jsem němal na mysli zkracování (nebo jak píšeš "cutování") po vnitřní straně, ale o získávání výhody po vnější straně, na výjezdu ze zatáček, když záměrně vyjíždějí mimo dráhy. Když si zatáčku napřímíš, pak samozřejmě pneumatikám nic neušetříš - zostříš úhel.
-
jon
00:46 27.10.2017 194.228.59.XXXPokud to za zatáčkou pouští každý ven a vymetou tam nečistotu a nagumuje se tam trať, tak budiž. Ale s každou nečistotou dochází k většímu opotřebení slicků. To je z praxe.
Když zatáčku napřímím za apexem, tak se tolik nestane. Pokud ji příliš zavřu před a nesnažím se to potom dohnat naivní agresivitou v apexu, tak těm gumám také víc neuškodím.
To je na delší debatu u piva. Sice už pár let nejezdím, ale tak nějak se v motorsportu pořád aktivně pohybuji. Sice ne přímo v F1, ale ta teorie s praxí je tam úplně stejná, jen se musí víc hlídat aero než trakce.-
Petr
07:18 27.10.2017 109.81.245.XXXTím vnějškem to pouští ven skoro všichni, je tam čisto.
Gumy v F1 jsou specifické, v motorsportu unikátní - na F1 se v tomto nedá připravit ani v GP2. Teorie s praxí rozhodně není "úplně stejná," to ti potvrdí kterýkoliv jezdec - budeš-li mít možnost, klidně se na to zeptej. Sice taky nezávodím (kdysi motokáry, to s F1 gumami nemá moc společného), ale v F1 se pohybuji už dlouho a o těch gumách něco vím. Nejde jen o jejich fyz. opotřebení, ale i třeba o termální degradaci, což jsou dvě odlišné věci. Když si zatáčku - jako je ta 17. v Austinu, zostříš o tolik, jako to udělal Max, tak tím pneumatikám rozhodně nijak nepomůžeš. Debatu o piva klidně někdy v padoku můžem dát-
jon
13:23 27.10.2017 194.228.59.XXXTak to se tam budu muset dostat s novinářskou akreditací. Já zasvětil celé aktivní závodění motokárám a pár testům s malou formulí.
Guma F1 je hodně specifická na teploty, to moc dobře vím z pokecu u piva s Gary Paffetem před pěknou řádkou let na ME motokár. Čím se ale neliší od motokárových je náchylnost na pochytání nečistot do zahřáté vrstvy, která se potom rychleji degraduje.
Jinak teplotní degradace v Maxově případě taková nebyla. To by musela být daleko rychlejší a musel by využívat aerodynamický grip. Ale určitě si je tím trochu načechral právě kvůli nečistotám. Samozřejmě si tím pak dále gumy více zahříval, protože znečištěním styčně plochy pneumatiky se zhoršuje mechanický grip a tím se guma více zahřívá. To je ale stejné napříč celým motorsportem.
Jinak díky za doupřesnění toho prvotního nástinu. Já měl za to, že je řeč o konkrétní situaci (Max x Kimi), respektive o stopě v Austinu, která nemá tak luxusní výjezdové zóny jako třeba Monza za Variantou Ascari.-
Petr
21:00 27.10.2017 78.157.167.XXXPaddock pass si můžeš i koupit, nemusíš mít novinářskou akreditaci. Kdysi jsem taky jezdil motokáry, ale s F1 mají jen málo společného z pohledu gum.
Celkem by mě zajímalo, podle čeho posuzuješ termální degradaci Maxových pneumatik, ale už je to asi jedno - můj komentář, na který jsi reagoval, se netýkal zkracování trati, ale jejího prodlužování a následné výhodě - tedy to, co Robertino popíral - že to nemůže být výhoda.-
jon
12:19 28.10.2017 194.228.59.XXXJo aha ... Tak to beru zpět. U Robertina jsem ten příspěvek nečetl tak důkladně. Pomoci si napříméním stopy na výjezdu je samozřejmě veliká výhoda. Především na té Monze je to zřejmé. Především u šikany před Lesmo a za Variantou Ascari. Dále pak Spa a Eau Rouge, to je také příběh sám o sobě.
Termální degradace se zvyšuje s nečistotami v pneumatice, které tam takovým cutem určitě nabral. Ale aby to bylo znatelné, musel by to tam stříhat každé kolo.
S tím paddock passem jsem to ani netušil. Osobně jsem byl na F1 párkrát. Buď na general pass, když jsem jel kolem a šel jsem třeba jen na kvaldu nebo přímo na tribuně nebo od známé z balkóna v Monte Carlu. Tak až zase jednou vyjedu, tak to určitě zkusím.
Jinak k těm pneumatikám pro F1 a pro motokáry. Jak jsem psal výše, rozdíly mezi nimi jsou mi známé. Motokárové gumy zdaleka nemusí snášet takovou zátěž jak váhovou, tak přetížení. Navíc je běhoun zároveň tlumícím prvkem, což pro F1 není tolik žádoucí. Myslím, že oba mluvíme o tom samém, jen je to opravdu na delší diskuzi u piva. Tohle téma konkrétně už u několikátého, protože tím se dá zabývat klidně do konce večera. Jen pro zajímavost, pamatuješ ještě na kvalifikační žluté Vegy? Těch 3,8G v pomalých zatáčkách na ICC bylo hodně impozantních. Ale je pravda, že v F1 by ta směs nedojela ani out lap.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
SergioPÉREZ
19:52 24.10.2017 78.108.155.XXXMax měl dostat trest: "posun dozadu o jedno startovní místo" v příští GP -
-
-
airwar1939
09:21 25.10.2017 176.74.128.XXXAle vytlačování jednoho jezdce druhým je také proti pravidlům. To že to
FIA ve většině případů toleruje je opět věc jiná.
-
-
-
uzivatel002202
11:01 24.10.2017 185.14.233.XXXUživateli bylo zakázáno přispívání do diskuzí. Opakovaně porušoval podmínky diskuze.-
-
jon
12:40 24.10.2017 194.228.59.XXXSouhlas. Závod opravdu pecka. Navíc se v něm odehrál moment, který se dá přehrát v momentě, kdyby zase nějaký chytrák z FIA chtěl hrabat do aera formulí z důvodu předjíždění. Lewis byl schopen předjet Vettela přímo na trati. Ferrari bylo o cca 0,3s pomalejší. Je to dáno i trochu tratí, ale je to jasný důkaz, že to i letos jde, když je na to pilot dostatečně mazaný a chytře využije dodatečný výkon z ERS. -
-
-
Aktuálně
Nadcházející závod 1.12.2024
GP Kataru57 kol (308.611 km)
Losail International Circuit
-
Pátek
- 1. Trénink (15:30 - 16:30)
- Kvalifikace (19:00)
-
Sobota
- 2. Trénink (15:30 - 16:30)
- 1. Závod (19:30)
-
Neděle
- 2. Závod (18:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek