DISKUZE K ČLÁNKU Analýza sektorů: Hamilton překonal rekord okruhu, využití zvláštního módu v kvalifikaci popírá
Dnes se v Melbourne jela kvalifikace na Velkou cenu Austrálie. Co bližšího o formě týmů prozrazují časy a maximální rychlosti dosahované v jednotlivých sektorech okruhu Albert Park a jaké pneumatikové strategie můžeme zítra očekávat?
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Analýza sektorů: Hamilton překonal rekord okruhu, využití zvláštního módu v kvalifikaci popírá
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Petr
19:02 25.03.2018 78.157.167.XXXS lidmi z F1 jsem pravidelně v kontaktu. Nebudu tady jmenovat konkrétní inženýry, ale dělají to přesně takhle, ať se ti to líbí či ne. Dokonce někteří sčítají nejlepší sektory za tým, ne za auto, a pak srovnávají (dokonce šéfinženýři), což mi přijde třeba moc. Kromě toho mají samozřejmě GPS data, jak píšeš, zvukové analýzy atd.. ale tohle jsou exaktní údaje. Sečíst sektory není žádné spekulování či vypovídání o ničem. Jak říkám, klidně tyhle analýzy klidně ignoruj, já jsem absolutně srovnaný s tím, že se svými články nezavděčím všem, to už dělám hezkou řádku let, nepiš tady příspěvky, že to o ničem nevypovídá či že to dokonce takhle týmy nepoužívají. Není to pravda.-
mi88ki
21:24 25.03.2018 89.176.59.XXXNo čistě teoreticky, pokud zajedu dvě kola nejen s různým aerodynamickým nastavením, tak při součtu ideálů mi vyjde čas, kterého prakticky nejde dosáhnout. Z druhé strany je fakt, že v kvalifikaci už žádné zásadní změny asi týmy nedělají, takže to bude docela přesná metod určení výkonnosti jezdce a vozu.-
jon
13:26 26.03.2018 194.228.59.XXXŽádnou zásadní změnu už nejde udělat. Kromě mapování motoru a dejme tomu tlaku v gumách, případně výměny sady.
Už jsme to s Petrem vyřešili. Já na to mám trochu jiný pohled z jiné praxe a ověřil jsem to, jak to skutečně chodí v jedné přední stáji. V podstatě máme pravdu oba, jen jsem bohužel nedostal odpověď na to hlavní - jestli skutečně vychází z toho ideálního součtu při nějaké hlubší analýze. Ale vzhledem k tomu, kolik lidí se kolem toho motá a živí se jenom tímto, tak to bych byl blázen, kdybych vynechal jakoukoli možnost, která se nabízí. A že to tak chodí u těch, kteří na to mají, mi ještě nedává žádný argument k tomu, že to tak nechodí v méně majetných stájích. Nemám tedy důvod Petrovi nevěřit a jeho vysvětlení tím beru.
Analýzu moji cestou si pak udělám sám u těch, kde mě to ze zvědavosti zajímá. Po pravdě, letos to byl jen McLaren a STR. U Mercedesu není třeba a na porovnávání s Ferrari a RB je ještě brzo. Dám tomu ještě 2 závody a udělám si pak nějaký průměr. Austrálie je v tomhle na prd. Viz rok 2014, kdy se zdálo, že RB a McL na Mercedes zas tolik neztrácí a co se dělo potom ... no comment.-
-
jon
15:22 26.03.2018 194.228.59.XXXAktuálně jsem to udělal jen podle kvalifikačních kol, které jsem si porovnal s posledníma dvěma loňskými kvalifikacemi. Rád bych si o tom udělal trochu obrázek a měl jasněji, jak moc si skutečně McL pomohl. Je mi jasné, že s Hondou by letos určitě nedojeli pátí za dané konstalace. K tomu by jim nejspíš nepomohl ani knockout špičky startovního pole alá Grosjean.
Vycházel jsem z konce roku proto, že u STR už jela letošní dvojka pilotů a Honda měla jen jedno odpadnutí, což byl loni skoro zázrak.
Ale je to stejně všechno relativní a k ničemu, protože po očekávání po testech Honda nezklamala a jakékoli porovnání je teď k ničemu. Do kvalifikace umí vybudit motor každý, ale udržet stabilní výkon v závodě je věc další. Aktuální analýza tedy skončila na tom, že McLaren si v kvalifikaci až tolik nepomohl, ale v závodě je to výrazně lepší. Honda nezklamala a přes veškerá očekávání hned připomněla, že opět zapomněla dodělat domácí úkol na téma MGU-H.
-
-
-
-
jon
10:42 26.03.2018 194.228.59.XXXNemusíš reagovat podrážděně, je to o diskuzi. Já jsem rozporoval pouze metodiku toho porovnání. I v kvalifikaci jde použít více map motoru a ten propad v zatáčce by mohlo způsobit i toto. Ale už toto téma nechme. Na analýzy se kdykoli rád podívám, když se mi něco nebude líbit, mohu si to dopočítat sám. Komerční údaje jsou dostupné i mě, tak když tam občas přihodíš nějakou perličku, budu rád. Přeci jen mi statistika nesmí být cizí a baví mě to.
Mám kamaráda, který má velice blízké vztahy s jednou přední stájí a několikrát jsme probírali různé detaily, když jsme se potkali na oslavě nebo závodech. Též nebudu konkretizovat, ale přikládám doslovnou citaci na můj dotaz, zda se používá Tebou zmíněná metoda nebo se výsledku dobírají cestou, jakou jsem zmínil já. Bohužel, odpověď na to, jestli se používá součet ideálního kola jsem přímo nedostal, ale vzhledem k tomu, co vše se kolem toho řeší, tak nemohu tvrdit, že i tento údaj bude banální.
"Mate pravdu oba dva. Soucet casu jednotlivych sektoru je hodne dulezity udaj, podle ktereho se porovnava pravdivost GPS. Nekdy dochazi k rozchodu techto dat, tak potom se bere jako verohodnejsi udaj casove mereni, ktere ma oproti GPS nekolik moznosti overeni - mimo jine predevsim kamery v sektorech, opticke a elektromagneticke snimani. Kdyz souhlasi data GPS a casovy udaj, muze se postoupit k detailni analyze. Na to ma kazda staj svuj know-how, ktery ti nemohu sdelit a ani ja ho neznam detailne presne. Ve "staji X" na to maji budget v radu milionu euro na rok a je to velmi exaktni proces. Mimo jine kolem toho ma praci desitky lidi, kteri stoji podel okruhu a foti, nataci (mimo jine i na termokamery) a snimaji zvukove stopy. Cely ten balik dat je potom analyzovan a detailne porovnavan. Casto se dopocitavaji i detaily, ktere nekdy staj zkousi v instalacnim kole. Kdykoli je vuz na trati, vse se sbira a pouziva. Velke staje se takto sleduji neustale. Nemuzes tedy tvrdit, ze casove mereni neni dulezite. Nejde trvdit ani to, ze casovy udaj je alfa omega celeho procesu. Kdyby to bylo tak jednoduche, prace cele te party lidi by byla zbytecna, protoze by si stacilo prevzit volne dostupne materialy od casomericu a na jejich porovnani staci jeden clovek. Tato kapitola je uplne stejna, jako kdyz budeme mluvit o simulatoru. Na prvni pohled je blizky komercnim systemum za sta tisice euro. Takovou castku vynalozi velke staje mesicne pouze za vyvoj sveho simulatoru. Na prvni pohled vypadaji temer totozne, ale jejich porovnani je nemozne po strance hardware i software. V f1 je vse povyseno na uroven vedy. I nejmensi detail.
Snad ti to takto jako vysvetleni staci. ...."
Vzhledem k nákladnosti celého procesu u této velké stáje si asi ty menší budou muset vystačit i s takovým údajem. Na zmíněnou částku ve startovním roštu dosáhne 5 stájí (respektive 6 - pokud mají ve Faenze přístup k datům v Milton Keynes). Což je věc, která by mě docela zajímala. Můj předpoklad je takový, že Milton Keynes má přístup k datům ve Faenze, ale nepřekvapilo by mě, kdyby tomu obráceně tak nebylo. Kdyby se Dietrich rozhodl prodat juniorku, tak by touto cestou mohla mít přístup ke spoustě citlivých dat. Když už se to tak načalo, nevíš, jak to u nich v tomto ohledu chodí? Pro Red Bull dělá akorát kamarád barmanské show a druhý managera tvářím RB v Čechách. Kromě bundy RBR a fandění u přenosů ale o tom vědí nejspíš kulové. I když, nikdy jsem se na to neptal ...-
uzivatel001890
11:03 26.03.2018 213.226.252.XXXdík.
O tohle my tak nějak šlo. (akorát jsem to napsal ostřeji a bez vysvětlování)
Ale šlo mi ještě o to, že se k těmto "analýzám" přidávají selektivně komentáře - no a to je problém, neb by jich buď muselo být hodně a značně by se to zkomplikovalo ... nebo se prostě upřednostní některé
(Netvrdím, že musím mít pravdu - neživím se tím)
...
Příspěvek byl redakčně upraven.-
jon
13:30 26.03.2018 194.228.59.XXXNení zač. Ty komentáře tam jsou vítané. Za mě je jediná škoda to, že se nevyjadřují všechny stáje. Jinak s tím nemám problém. Tabulku si není problém udělat v Excelu sám, když na to přijde. Podklady k ní se hledají tisíckrát jednodušeji, než pročítat každý plk a procházet 10 vyjádření, abych měl k tomu nějakou omáčku. A někdy se jí holt nepovede sehnat dostatek. I když zrovna teď by mě potěšilo i nějaké vyjádření STR. Nebudeme si nic nalhávat, McL a STR jsou teď nejdiskutovanější téma budící největší emoce. A to i u mě. Byť mě McL dlouhodobě štve, ale to je víceméně mojí zaujatostí a oblibě Lewise a Rona Dennise. Logicky mi pak stávající vedení trochu leží v žaludku. Ale tím se nikde netajím.-
Petr
13:43 26.03.2018 109.81.245.XXXOno by to šlo přidat i pohledy všech týmů, ale máte alespoň trochu představu, kolik by to pak zabralo času? Ani tento článek nebyl otázkou hodiny.. A o kolik více bych z toho měl já nebo majitel serveru návštěvnosti? Ostatně prohlášení všech týmů se vždy snažíme uveřejnit v separé článku - na rozdíl od ostatních serverů, které si vyberou jen pár týmů a zveřejní je ve zvláštních článcích (pominu, jak to šidí a ořezávají.. dva odstavce = článek - a lidé to vůbec neřeší a srovnávají nesrovnatelné). Proč? To, jak to děláme je z ekonomického hlediska (návštěvnost, kliky), mnohem horší (a že si přesto tady drtivá většina nechává zapnutý Adblock je pro nás k pláči). Kolik hodin byste chtěli o víkendu dělat zdarma vy (i kdybyste za to nesklízeli žádnou negativní kritiku)?
-
-
-
Petr
11:47 26.03.2018 109.81.245.XXXJestli z doporučení, ať mé analýzy přeskakuješ po komentářích, v kterých jsi psal, jak jsou zbytečné a o ničem nevypovídající, usuzuješ, že jsem podrážděný, tak s tím nic nenadělám... ale je pravda, že mi to jako adekvátní ocenění toho úsilí, jehož výsledky zde máte zdarma k dispozici, nepřišlo (od nikoho ale vděk či chválu tady nečekám). Je to podle mě ideální řešení, které nám dvěma ušetří čas (a tobě možná i nervy).
Ne, v kvalifikaci už nikdy díly nemění, ani nastavení - jen jemně dolaďují. Nesmysl by bylo brát nejlepší sektory za celý víkend, ale v rámci kvalifikace u jednoho vozu je to naprosto v pořádku. Nepřišlo mi košer kombinovat sektory z obou vozů, ale jak jsem už zmínil, tohle nedělám (někteří ano).
Kamarád říkal.. potvrdil tedy, že to týmy dělají (a pak jdou samozřejmě dle svých zdrojů hlouběji). I kdyby ne - v kontaktu jsem se všemi týmy a metodiku jsem udělal před pár lety s jejich inputem tak, aby byla co nejpřehlednější a nejjednodušší, aby šla snadno pochopit z tabulky. Nebudu omílat ale stále dookola totéž. Kdybys chtěl něco přesnějšího (brát v úvahu, množství paliva, úrovně odporu), tak bych to samozřejmě šlo - ale asi bych to nedal dohromady během pár hodin po kvalifikaci, navíc sám.. a většině čtenářů by to stejně k ničemu moc nebylo (dokázal bych něco dát dohromady, ale stálo by mě to spoustu času a ocenilo by to málo lidí). Stojím si zatím, že jde o relevantní srovnání, které dělají F1 týmy.
Tuto metodiku nehodlám měnit, i nadále ji budu používat. Vadí-li někomu nejrychlejší sektory, může srovnávat jen skutečně zajetá kola - a vystačí si tedy s oficiálními výsledky kvalifikace. Kdo se bude chtít dozvědět více, může nakouknout tady.
Ta čísla toho vypovídají hodně, k tabulkám něco dopíšu (pro někoho by byl článek asi objektivní pouze tehdy, pokud by tady byly dvě tabulky a žádný text - to ale asi člověk, který nikdy nic veřejně nepublikoval, nepochopí.. Jelikož mám známé napříč padokem, nemám důvod někomu stranit (navíc i když to publikuji česky, tak mě díky Google Translate pečlivě sledují). A propo, nic nebrání udělat nějaká svá srovnání a pak to někde vystavit. Ono se strašně lehce něco kritizuje... asi je to teď v módě. A ať napíšeš cokoliv, vždy se mezi statisíci čtenářů najde někdo, kdo má potřebu si jen hloupě štěknout. Zmíníš Ferrari, jsi zaslepený fanda Ferrari, pochválíš Renault, pak musíš fandit Renaultu, oceníš Red Bullu, jsi Red Bull maniak, vyzdvihneš Willimas, jsi jejich fanboy.
-
jon
13:18 26.03.2018 194.228.59.XXXTo nebylo kvůli tomu doporučení. Bylo to k té výtce, ať nepíši něco, co není pravda. Z logiky věci mi to přišlo statisticky trochu zavádějící. Ale je to můj subjektivní pohled na věc, což už jsem popsal v předchozích komentářích, tak to nebudu omílat dokola. Máme to už vyjasněné a dle Tvého komentáře soudím, že jsme se oba už pochopili na 100%. Respektive hned ze začátku se ještě omluvím za jízlivost, která z toho asi čpěla. V tu chvíli jsem byl ještě pod emocemi z věčných žabomyších válek ve vedlejších diskuzích a trochu toho "ohně" se přeneslo i sem.
Co se týká kamaráda, ten toto má z první ruky. Není úplně insider, ale pojí ho dlouhodobé přátelství s jedním z lidí, který o tom ví opravdu hodně, sám si i spoustu analýz žádá. Ale je to proces, který je běžný u těch největších stájí. Nepředpokládám, že ty menší stáje budou sbírat každé "lejno" po cestě a štourat se v něm ze všech stran. Tam potom určitě bude na místě zvolit metodiku jednodušší. Jestli to tak opravdu funguje a jsou z toho schopni vyčíst dostatek informací (samozřejmě i s mírným příspěvkem okolních vstupů), upřímně mě to hodně překvapilo. Mám srovnání pouze s kartingem a když jsem viděl, co všechno si hlídá továrna CRG na ME nebo MS, tak se mi z toho protočily panenky. A oni právě analyzují pouze čisté kvalifikační kolo. Ale je pravda, že nemají GPS data, tak se špatně odhaduje mírné vychýlení ze stopy a jiné drobné detaily.
Metodiky určitě neměň. Sto lidí, sto chutí a že jsem se ozval já neznamená, že je na tom něco špatně. A jsem rád, že jsi ochoten na to téma diskutovat. Pokud jde o mě, já si začátkem sezóny rád porovnávám (přiznám se, že jen u Mercedesu, RB a Ferrari) ostré časy z Q2 a z Q3 u každého auta zvlášť a zprůměruji výkon obou pilotů. Tím získám orientační přehled, jaký má kdo "party" mod. Tím jsem pak vždy klidnější v dalších kvalifikacích, když vím, že Lewis by měl v klidu dát PP. Ale nechtělo by se mi s tím plácat v rámci celého startovního pole, takže takové úsilí má samozřejmě můj obdiv.
Dvě tabulky bez informací pod tím by byly k ničemu. Byť by bylo fajn, kdyby se k Tobě dostalo více informací od jednotlivých stájí (kdo vše měl nějaké problémy apod.), ale je mi jasné, že ne každý se tím chce chlubit. Raněná zvěř je vždy první na ráně. Případně někdo tou cestou může chtít blafovat nebo hledat omluvu, že se něco nepovedlo jinde. Ale nemířím tím na nikoho konkrétního, jen konstatuji.
Závěrem ještě k té kritice a štěkání. Nejsem toho zastánce, sám se ozvu jen když se mi něco hodně nezdá. To byl tento případ, ale jsem rád, že se to (jako vždy) dovedlo do závěru, který možná obohatil i někoho jiného mimo mě, Mikiho a Milánka, respektive možná i Tebe.
P.S. Zaujatost fandů stájí vždy byla a bude. A je jasné, že i novinář má vždy nějakou preferenci, kterou musí utlumit. Je mi jasné, že by pro Tebe bylo jednodušší, kdyby se jednalo o nějakou neutrální stáj, která nebudí tolik emocí. Něco typu Sauberu nebo Force Indie, například. Ale na druhou stranu, když to uděláš reverzně, aby z toho nebyla cítit ano trochu náklonnost, tak z Tebe bude zase největší hater. A psát o F1 bez emocí dost dobře nejde. A jestli někdo tvrdí, že ano, tak ať si po sobě něco přečte pár dní potom, co to napsal.
Já začínám kritikou vždy u svého prahu a až poté jdu dál. Nemám problém sebereflexivně vysypat popel na hlavu i sobě. Proto jsem napsal tomu kamarádovi a v nezměněném znění jsem předal dál tak, jak jsem "nakoupil".
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Radon
18:12 24.03.2018 84.242.97.XXXJá nevím, ale Ham získal největší náskok v sektoru, který není na pilotáž, schopnosti jezdce atd. nijak náročný. Přestože samozřejmě zajel super kolo, tak tomu, že to nebylo výkonem motoru snad nevěří nikdo. A když před tím zajel docela blízko ostatních a najednou...?
Víte, snažit se mlžit může, ale oblbovat všechny? To je trochu trapné...
Nadcházející závod 24.11.2024
GP Las Vegas50 kol (309.958 km)
Las Vegas
-
Pátek
- 1. Trénink (5:30 - 6:30)
- 2. Trénink (9:00 - 10:00)
-
Sobota
- 3. Trénink (5:30 - 6:30)
- Kvalifikace (9:00)
-
Neděle
- Závod (7:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek