DISKUZE K ČLÁNKU Výrobci motorů své odběratele ochuzovali o výkon. FIA jim chce pomoci, mění pravidla
Výrobci pohonných jednotek musí sice zákazníkům dodávat stejný hardware, cestičky k vyšší výkonnosti si ale přesto dokážou najít. Proto se na ně Mezinárodní automobilová federace (FIA) zaměřila v nejnovější úpravě technických pravidel, aby se situace vyrovnala.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Výrobci motorů své odběratele ochuzovali o výkon. FIA jim chce pomoci, mění pravidla
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
-
Pepan
05:00 26.02.2018 89.24.157.XXXGraham: A čím by FIA, případně FOM chtěla vytvořit na pořadatele velkých cen tlak? Tím že jim tam nepošle doprovodné série, které se de facto na F1 přiživují? Argument, "my vám tam nepošleme ty série s minimální sledovaností" by akorát rozesmál a ukázal na ubohost jejich pozice. Pořád tady spousta lidí zapomíná na jednu podstatnou věc. F1 to je byznys, byznys, byznys a teprve pak je možná na řadě sport. I ty poslední týmy v poli vědí, že pro jejich sponzory je lepší, když je v průběhu závodu vidí půl miliardy diváků po dobu pár desítek vteřin, než aby je pár tisícovek diváků sledovalo celý závod. Takže budou sice z nejrůznějších důvodů naříkat, ale pokud jim to ekonomika dovolí, budou se té F1 držet.-
jon
09:21 26.02.2018 194.228.59.XXXPřesně tak. Doprovodné série se také dají sehnat snadno. Ono se to také dá sloučit tak, že se udělají Ferrari Racing Days a World Series By Renault během jednoho víkendu na jednom místě, kdy potom jako hlavní atrakce bude závod špičkových monopostů a bude zábavy až až. Přeci jen Formule Renault je víceméně to samé, jako Formule 2 a Formule 3. K tomu Ferrari Clienti, Jean Ragnotti Show, Clio Cup, Megane Trophy, 458 Challenge, Ferrari FXX, ...
Něco mi říká, že by tam pak bylo vše, jen ne nuda.
-
-
jon
01:10 26.02.2018 194.228.59.XXXJeště k té jednoduchosti nové série. Bylo by to jednoduché. Produkci a kamery si není problém zajistit. Není problém dát do kupy haldu okruhů, které nejsou pod Berniem (nebo pod FOM - opravdu netuším, jak tam proběhla ta transakce a v jakém rozsahu). Jen pro představu - Hockenheim, Paul Ricard, Monaco, Silverstone, Donington, Nuerburgring, Nevers, Spa, Barcelona, Jerez, Valencia, Monza, Imola, Red Bull Ring, Hungaroring, Zaantwort a spousta dalších jen tady v Evropě. Po světě je to například Interlagos, Mexico City, Yas Marina, Suzuka, Sepang, Singapur, Sochi, Baku, Shanghai, Bahrajn, COTA, Montreal, Yeongam, Istanbul, ...
Myslím, že by bylo kde závodit ... :-)
Ale co je svatá pravda je to, že není jisté, zda by se to někomu chtělo organizovat. Což ale nevylučuje možnost, že si prostě pár větších hráčů udělá své "Liberty", v kterém budou mít každý svůj podíl a pověří si své Rossy Brawny, aby se starali o promování a své Jean Todty, kteří budou hlídat pravidla. -
jon
00:57 26.02.2018 194.228.59.XXXGRAHAM 23:54 25.02.2018
Mno, FIA F1 neřídí. To je věc FOM, které je nyní v rukou Liberty Media. FIA je jen nezávislý orgán, který je pověřen stanovením regulí, vydáváním licencí a dohlížením nad pravidly. Tak nějak se bere, že FIA má s tímto letité zkušenosti, tak je k tomu přibírána. Ale není nutnost ji mít, pokud chce někdo zastřešovat podobnou sérii.
Smlouvy s okruhy má také promotér. Respektive promotér si určuje podobu kalendáře. FIA je jen pověřena certifikací okruhů. Což je taky zbytečný úkon, pokud je okruh postaven nebo inovován podle nových bezpečnostních norem.
Bezpečnostní normy stanovuje FIA, to je asi jediný chválihodný počin, který tato organizace dělá. Jinak je opravdu naprosto postradatelná.
Jen pro příklad z praxe tady u nás. V motokárách i v okruhovém závodění jsou dvě série. Motokáry mají MČR (pod Autoklubem ČR, tedy FIA, který žádá všechny aktuální homologace dle řádů FIA) a Pohár Autoklubu ČR (dříve Karting Cup, který je pod Autoklubem Česká Třebová a nežádá národní licenci od Autoklubu ČR a stačí pouze registrace, zároveň nežádá aktuální homologace). Okruhy to samé. Český mistrák (pod Autoklubem ČR) a Carbonia Cup (pořádaný panem Fričkem, kde není žádána licence). Všechny tyto podniky se jedou na stejných okruzích. Jediný rozdíl je v tom, že F1 je globální fenomén, ale FIA tam může přijít stejně zkrátka, jako u Poháru AČR a Carbonia Cupu. Jak jsem psal. Nemají patent na formulové závody. Po světě není lepšího regulátora, ale to neznamená, že nejsou nahraditelní. Pevně věřím tomu, že Ross Brawn by zvládl práci FIA stejně dobře. A kdoví, třeba brzy dojde k odtržení stávající F1 od FIA. I když do doby, dokud je u kormidla Jean Todt a Ross Brawn je vysoko postavený v LM to nepředpokládám. -
GRAHAM
23:54 25.02.2018 77.236.218.XXXTak FIA Formuli 1 řídí. Také má smlouvy s okruhy, s jezdci. I ona může vytvořit tlak....že když budete pořadat tohle, tak my už nepřijedeme s dalšími 10 produkty. FIA má hodně velkou moc, zapomeňte na to, že by to bylo jednoduché. Jedině že by šli k nim....a ona Liberty hodně inestoval a zaplatila za F1 a spousta věcí je propojených finančně, myslím že by to nová serie vůbec neměla jednoduché.
Dlouhodobě bude mít delší provaz Liberty, o tom jsem přesvědčen. A to nemám na mysli je závody. A jak jsem psal, kvičet a hodně bude jen Ferrari.Apropo nemá FIA ve formuli 1 % ? Mám pocit že ano... -
Pepan
22:32 25.02.2018 89.24.157.XXXJon: Já si myslím, že ten aparát FIA stojí "kapánek" víc. Nejen platy bafuňářů, ale i jejich náklady na výkon funkce, to bude velký balík. Cestování po celém světě, ubytování v nejdražších hotelech, diety a podobně, to není za pár kaček. Ale jenom odhaduji. Přitom tento aparát je vlastně pátá kolona celého motoristického sportu. Pořád zastávám názor že Liberty tahá za kratší konec stébla a pokud motoráře na.erou, celá jejich akvizice půjde do hajzlu. -
jon
22:13 25.02.2018 194.228.59.XXXPepan 19:12 25.02.2018
Aparát FIA stojí relativně "drobné". Pokud mě paměť nešálí, je to v řádu milionů EUR ročně. Liberty je ovšem trochu jiná báseň. Ti z toho mají hodně zajímavý příjem, jehož výši se neštítí, ale mají dojem, že mohou kecat do daného systému.
Bernie to měl jasně dané. Žral a nemlaskal. Navíc byl ochoten se o sousto podělit s těmi, kteří by mohli zpochybňovat velikost jeho porce. Na jednu stranu geniální politika. Ale za sebe asi nemohu říct, že by nefungovala. Když se podívám na WEC, Indy, DTM, Formuli Renault ... Po pravdě to není taková pecka, jako F1. Ale určitě tomu tam není díky Sauberu a Force Indii. -
jon
21:42 25.02.2018 194.228.59.XXXGRAHAM 17:26 25.02.2018
FIA je jen regulátor a nezávislá jury. Nemají patent na formulový sport. I kdyby nadobro vznikla jiná série, nemají žádnou povinnost být pod FIA. A udělají lépe, pokud nebudou. Stačí vyčlenit specialistu motoráře a aerodynamika a není problém si stanovit nové regule. Nebo si prostě zasvěcení určí, že se bude aero a motor držet v nějakém stanoveném progresu. V tom není problém.
Jinak Red Bull půjde tam, kde bude vidět. Takže bych se ani nedivil, kdyby podobný šampionát sám promoval. Marketingovou sílu zkušenosti s tím mají veliké. -
Pepan
19:12 25.02.2018 89.24.157.XXXJon:
Osobně si myslím, že by na tom byli všichi lépe. Výrobci by částečně z prodeje vstupenek financovali vývoj motorů, pořadatelé by měli více peněz ze vstupného a to všechno jenom proto, že by nemuseli živit velký aparát FIA a nenažraného Bernieho a teď Liberty. A na FIA a Liberty by se mohli vy. Myslím si, že časem by k nim přešly i doprovodné série, protože bez F1 by odcházely na ubytě. Ony se totiž na F1 celkem slušně přiživují. Ale to si řada těch, kteří volají po čistém sportu v F1 není ochotna připustit. -
airwar1939
18:38 25.02.2018 176.74.141.XXXJina kty snahy FIA ohledně motorů a LM ohledně socialistického rozdělování pěněz jsou zábavné. Podle mnohých je špatně že Ferrari dostává bokem 75 milionů, že Mercedes dostává desítky milionů za čtyři tituly. Ale už je podle nich v pořádku, že motory nemohou prodávat za tržní cenu, tedy za 60-70 milionu na sezonu ale za uměle určenou cenu.
Jistě ohledně ceny motorů jde přece o to, aby Formule 1 byla dostupná i pro chudé, ale je zde malé srovnání. Formule 2 je levná formulová série, auto na sezonu včetně mortorů a pneu je za několik milionů, vývoj vozů veškerý žádný, takže stačí na tým jen pár mechaniků. Přesto je zájem o Formuli 2 u potencionálních majitelů týmů žalostný. Ještě v prosinci měla startovní listina Formule 2 osm týmů, nyní horko těžko deset. Takže v ceně soutěže zjevně problém není.
A pak je zde sledovanost, Formule 1 a Formule 2 jsou ve světě obvykle vysílané na placených kanálech. Obvykle na stejných placených kanálech. A Formule 2 je mnohem vyrovnanější a zábavnější série. Přesto si ji zapne jen zlomek diváků co si zapne Formuli 1. Proč? -
airwar1939
18:08 25.02.2018 176.74.141.XXXTo Graham: Mercedes ani Ferrari nemají potřebu zakládat další sérii, když jich už spousta existuje. Mercedes a Ferrari to pokud se s LM rozumně nedohodnou buďto zabalí, a nebo půjdou jinam. -
GRAHAM
17:26 25.02.2018 77.236.218.XXXHoši zapomínáte na FIA, to za prvé a za druhé, Mercedes rozhodně nebude chtít zakládat jinou serii, tak maximalně na oko. Mercedes v budoucnu zase začne jen dodávat motory, oni se nechtějí pořádat závody, oni chtějí vyrábět.
To že by šel Redbull do nové série, na to zapomeň, to nemá logiku, možná s Hondou, jediná možná alternativa a i tak si nemyslím, že by tohle chtěl absolvovat.
Kvičet jak podsvinče bude Ferrari, to chápu, ostatní se dohodnou.Ony ústupky budou postupné a ne najednou. -
jon
14:24 25.02.2018 194.228.59.XXXPepane, souhlas. Jen bych poupravil myšlenku ohledně zákazníků. Tam by to záviselo na tom, jestli by si byli schopni zachovat finanční model. A Red Bull by podle mě i Hondou šel do nové série. Propagace v podřadné sérii ztrácí smysl. To mohou své úsilí přesunout do WEC nebo Formule 2. Pro Hondu by též nedávalo smysl zůstat někde, kde dostali na frak a měli by vyhrávat až po odchodu silných soupeřů. Asi by byli pro udělat nějaký základnější hybrid, který by stál zlomek a z F1 by se na nějakou dobu stala pohárovka.
Co se týká financí na novou sérii, je to jak píšeš. Peníze na to automobilky určitě mají. Stejně, jako nemají problém si to případně odzávodit na části okruhů, které převezmou. Když se to postaví tak, že nosným příjmem série budou televizní práva a sponzoři, tak se určitě i přihlásí dostatek promotérů.
Tak jako tak, bylo by zajímavé, jak by se k tomu potom postavila FIA a Liberty. Tak trochu by nastala podobná situace jako je například v boxu. Zápasy vedené pod IBF jsou nepochybně zajímavé, dokonce se pod její záštitou pořádá olympijský turnaj. Ale s rukou na srdci se přiznávám, že se radši podívám na zápas Klička proti Joshuovi. A stejné by to bylo tady. Vývoj pilotů by šel přes série s nulovou marketingovou hodnotou, které by musela nějakým způsobem držet FIA při životě, protože každý špičkový pilot by chtěl tam, kde se točí prachy. A to by bylo tam, kde jede především Ferrari. Jako fanda Mercedesu nemám problém uznat, že fanouškovská základna Ferrari po celém světě je něco úžasného. Jen pro porovnání. Lístek na Ferrari Racing Days stojí cca 30 EUR, zatímco na WSR se stačí pouze registrovat zdarma. Ve finále i tak na Ferrari Racing Days přijde více lidí, byť do úrovně zábavy (pominu-li Ferrari Clienti) si to nezadá. Jasně, Megane Trophy vs. 458 Challenge je horší, ale Formule Renault 2.0 a 3.5 je super. -
Pepan
09:13 25.02.2018 89.24.157.XXXJirka_1: Já si naopak myslím, že pokud někdo založí novou sérii, pak to bude jedině Ferrari s Mercedesem. Pořád si někteří lidi nechtějí uvědomit jednu věc. Současná formule jedna je v prvé řadě byznys a o sport se jedná až na druhém nebo třetím místě. Ecclestone si ji takhle přizpůsobil, aby vynášela co nejvíce peněz a této filozofii se přizpůsobili i výrobci motorů. Takto nastavili i investice do tohoto odvětví. Netvrdím že je to dobře, ale je to tak. A pokud Liberty bude chtít tyto investice motorářům zhatit, prostě se seberou a půjdou jinam. A třeba si založí i vlastní sérii. A je jasné, že pokud odejdou, tak asi i se svými zákaznickými týmy. Pokud odejdou ti největší, nedá se čekat, že Renault zůstane. Proti komu by bojoval? Takže asi i ten se sbalí a půjde s nimi. No a kdo zůstane? Torro Rosso a Red Bull s Hondou? To je dost chabé startovní pole. Navíc, masivní odchod určitě odradí potenciální nové motoráře, aby do F1 přišli. Proč by přicházeli do potápějící se lodi s nejistou budoucností? A co se týče, "argumentu", že Ferrari a Mercedes nemají dost peněz na vytvoření vlastní série - Kdo by měl mít peníze, když ne ty nejbohatší automobilky ve startovním poli? A pokud by neměly peníze na hotovosti, pokud by sestavily životaschopný byznys plán, což by určitě při úvaze o vlastní sérii udělaly, určitě by se našel dostatek investorů, kteří by do podobného projektu chtěli jít. Podobné projekty totiž nefungují tak, že rozbiju vlastní prasátko a zafinancuji to. Ještě bych zmínil dříve uplatňovanou námitku nedostatku tratí. Je celá řada atraktivních tratí, které se dnes pro F1 nevyužívaly, protože nebyly ochotny nasypat Berniemu dost peněz do kapsy. Sestavit vhodný kalendář se zajímavými destinacemi, to by zvládla i spousta místích nadšenců a věřím, že tento kalendář by byl životaschopný. Stačilo by jenom upravit podmínky pro pořadatele tak, aby na tom nebyli jako třeba Velká cena Británie, kdy jenom díky nadšení pořadatelů už dávno neskončila, protože pořadatel z Velké ceny nemá ani to ho.no. Když to shrnu, tak Liberty v tomto sporu tahá za hodně krátký konec stébla a pokud nebudou ochotni akceptovat připomínky Mercedesu a Ferrari, asi budou muset svoji investici odpískat. -
airwar1939
08:35 25.02.2018 10.151.145.XXXTo Jirka_1: to co píšeš je jen jedna část pravdy. Ta drahá je to že Formule 12 byl až do příchodu Bernieho jen další tuctová závodní série, on z ní udělal luxusní zboží.
Teď jde o to jak a zda bude Formule 1 pokračovat, zda jako špičková série, nebo zda se změní na další tuctovou sérii na okraji zájmu diváků... protože pokud jde o sledovanost, tak WEC, CART či Formule E, mají proti Formuli 1 "nulovou" sledovanost a "nulovou" marketingovou hodnotu. -
jon
08:30 25.02.2018 194.228.59.XXXJirka_1: Přesně tak. Bernie z toho udělal kolotoč peněz. Sice díky tomu má F1 dost prostředků k tomu, aby v ní mohlo fungovat pár stájí na špičkové úrovni, ale není v ní prostor pro nadšence.
Jen moc nesouhlasím s tou sérií Ferrari a Mercedesu. Závodit mohou kdekoli, spoustu okruhů si mohou volně pronajmout. Jen netuším, zda si Bernie ty své ponechal nebo je prodal s FOM.
Jinak předpokládám, že jejich současný odchod by z F1 udělal už úplnou frašku. V tu chvíli by Liberty byla ještě vydíratelnější, než je teď. Dokud je platný předepsaný motor, byl by velký trapas, kdyby se musel měnit mezi sezónami. Nehledě na situaci, kdy by chtěl každý jet radši s motorem Renault.
Aktuálně
Nadcházející závod 1.12.2024
GP Kataru57 kol (308.611 km)
Losail International Circuit
-
Pátek
- 1. Trénink (15:30 - 16:30)
- Kvalifikace (19:00)
-
Sobota
- 2. Trénink (15:30 - 16:30)
- 1. Závod (19:30)
-
Neděle
- 2. Závod (18:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek