DISKUZE K ČLÁNKU Emotivní porovnání: vztahy mezi piloty bývalé a současné F1 pohledem Stewarta

Trojnásobný mistr světa Jackie Stewart byl vyzpovídán novináři periodika The Daily Telegraph na staré časy ve Formuli 1, kdy Létající Skot sváděl souboje s velikány, jakými jsou například Graham Hill či Jim Clark.

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: Emotivní porovnání: vztahy mezi piloty bývalé a současné F1 pohledem Stewarta

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 13, poslední 14.10.2017 19:09 Vložte komentář

Nejlepší názory

» jumpman (Hlasovali 3 lidé) 25.08.2017 19:12
dal bych si pozor na utváření názoru na základě… »
» jumpman (Hlasovali 3 lidé) 25.08.2017 20:14
tak beru to 03 jinak ten respekt k sobě ti… »
» Mike17 (Hlasovali 2 lidé) 25.08.2017 19:57
Já ten film nechtěl brát jako důkaz, ale jako… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

  • Mike17

    Mike17

    185.149.128.XXX
    Nevím. Určitě si tenkrát nevyřizovali účty přes novináře a twitter, ale řekli si to přímo. Ale že by se vždycky shodli a jeden vždy uznal chybu.... Vybavuje se mi začátek Rivalů, kdy se poprvé "potkali" Lauda s Huntem. O respektu se asi taky dalo pochybovat.
    Určitě tenkrát smrt byla mnohem častější, jen nemám moc pocit, že byli tenkrát nějak opatrnější. A srovnání s incidentem Vettela v Baku je asi o něčem úplně jiném. Tam se mohla zranit snad jen moucha na Hamiltonově kole. 03

    + 1 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • Pepan

      Pepan

      89.24.157.XXX
      Opatrnější určitě byli. Tehdejší vozy nebyly tak sterilní a bezpečné jako dneska a smrt na dráze byla mnohem častějším hostem. Nebyl internet, mobily, počítače byly v začátcích a ta komunikace, kterou popisuje Stewart, byla i mezi normálními lidmi. Dneska je u mladé generace prioritou elektronická komunikace a pohyb ve virtuálním světě a ta realita se jaksi vytrácí. Jak komunikují a žijí normální mladí lidí, tak žijí i jejich idoly ze závodního světa.

      + 1 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • Mike17

        Mike17

        185.149.128.XXX
        CHtělo by to nějaké statistiky, kolik bylo nehod tenkrát a teď. Nějaký zásadní rozdíl nečekám. Jinak souhlas.

        + 0 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • Pepan

          Pepan

          89.24.157.XXX
          Tady to máš z Wiki:
          https://cs.wikipedia.org/wiki/Smrteln%C3%A9_nehody_ve_Formuli_1

          + 0 / − 0

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • Mike17

            Mike17

            185.149.128.XXX
            Smrtelné jsou ovlivněny tím, v čem jezdili. To o respektu nemluví vůnec nijak. Myslel jsem počet nehod celkem. To jsem nenašel. 03

            + 1 / − 0

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
    • jumpman

      jumpman

      178.255.168.XXX
      dal bych si pozor na utváření názoru na základě nějakého filmu. Rivalita Hunta s Laudou byla pouze ve filmu takto vyhrocena, ve skutečnosti byli poměrně přátelé. Navíc si nejsem jist, zda je vůbec reálné aby se lauda s huntem potkali v F3 jak bylo ve filmu, podle mě to byla pouze dějová zápletka. Stewart to řekl dobře, dřív si všichni uvědomovali, co riskují a rozhodně nechtěli toho druhého zabít, takže riskovali, ale riskovali svůj život, nesnažili se druhého vytlačit z tratě, tuhle módu zavedl až senna...

      + 3 / − 1

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • Mike17

        Mike17

        185.149.128.XXX
        Já ten film nechtěl brát jako důkaz, ale jako nějaký viditelný příklad, co je obecně znám. Je celkem jedno, jestli se to vůbec událo, ale bylo by asi naivní si myslet, že se piloti na trati potkali poprvé a hned si vyjadřovali úctu a na trati si nechávali prostor. Mezi těmi mrtvými najdeš dost takových, kteří umřeli po nějaké kolizi a vždy byl někdo, kdo prostor nenechal. Na Sennu mám pohled podobný, ale nemyslím, že je naprosto objektivní.
        Když se podíváš mimo F1, respekt lidskému životu se nijak moc nezměnil. Respektuješ člověka, kterého znáš a vážíš si ho. Ve válkách se zabíjeli lidi vždy kvůli prkotinám a zabíjejí se pořád, jen trochu "efektivněji".
        Nevím, nemám patent na rozum a je možné, že Jackie ví, o čem mluví. Jen mám pocit, že aspoň částečně to je ve stylu: "za našich mladých let bylo všechno lepší". Máme k tomu tendenci asi všichni, co už mají něco za sebou. 03

        + 2 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • jumpman

          jumpman

          178.255.168.XXX
          tak beru to 03
          jinak ten respekt k sobě ti piloti dřív fakt měli a bylo jedno, jestli ten dotyčnej jel první velkou cenu, nebo to byl zkušenej matador. Jasně, kolize se stávali i dřív, ale mnohem víc bouraček bylo kvůli chybě pilota, nebo selhání konstrukce a dost často z toho byl smrťák, proto si to víc uvědomovali, že když někoho vytlačí z trati, tak ho pravděpodobně zabijí a to byl ten rozdíl oproti dnešní sterilní formuli.
          Uvědom si, jak byli staří pilot, kteří se dokázali do F1 dostat v 70-tých letech... nebyli to 17 letí frackové, co si myslí, že sežrali moudrost světa a nad ně není, většině bylo kolem 30 a to už člověk většinou ten rozum má...
          S válkou bych to vůbec nesrovnával. Ono je všeobecně velice těžké pro normálního člověka vědomě usmrtit druhého člověka. Kdo s tím problém nemá, tak je psychopat. Zkus si najít dokument o úmrtnosti během napoleonských válek. V té době se vojsko seřadilo na cca 100m od sebe a pálili salvami z těch svých ládovaček. Tito vojáci byli většinou prostí odvedenci, takže žádné velké zkušenosti neměli a kupodivu úmrtnost byla cca 2 lidi ze 100 výstřelů, což statisticky odpovídá výskytu psychopatů v populaci. Samozřejmě, pokud už někoho zabít dokázali, tak dalšího člověka dokázali zabít snadněji, ale to je voják. Na závodní trati by to s rozmyslem udělal pouze psychopat a to je i můj názor na sennu. V současné době piloti příliš spoléhají na bezpečnost vozů a tratí, ale v době stewartově se úmyslné najetí do soupeře rovnalo pokusu o vraždu...

          + 3 / − 1

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • Mike17

            Mike17

            185.149.128.XXX
            Máš pravdu v tom, že dřív jezdívali starší piloti a určitě má starší člověk větší schopnost soupeře respektovat. Taky to, že se piloti více mezi sebou znali, dělalo dost. Určitě si tenkrát nevyřizovali odlišné názory vzkazy přes novináře, nebo trapnými hláškami na twitteru. Když už si něco vyříkávali z očí do očí, vztah mezi nimi byl jiný. Ale pokud jde o vztahy k "neznámým" pilotům, nemyslím si, že by to bylo nějak jiné. A určitě nikdo v kokpitu během souboje nepřemýšlí nad tím, kolik kostí si zlomí, nebo jaká je pravděpodobnost úmrtí. Fakt neznám statistiku počtu nehod, možná by mne vyvyedla z omylu.
            Pokud jde o prostředí mimo F1, tak se pleteš. Těch "psychopatů", kteří jsou schopni někoho zabít jen proto, že jim to nějaká autorita řekne, je asi 65%. Zadej si odkaz Milgramův experiment. Je to výzkum, který byl opakován mnohokrát v různých dobách, v různých zemích i náboženstvích a kupodivu se výsledné číslo nijak výrazně nelišilo. Ono to vysvětluje, proč umírá ve válkách tolik lidí, proč tolik lidí nastoupí do armády a proč jsou tak poslušní. A piloti jsou také jen lidi. 03

            + 0 / − 0

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
            • jumpman

              jumpman

              178.255.168.XXX
              jenže ten tvůj experiment je o vygradování situace, nikoliv o přirozením psychopatismu. Ano ve válce se ten člověk zabíjet naučí, protože musí a kdo to nezvládne tak zemře, to je přirozené. Já mluvím ale o tom, že bez vnějších vlivů člověka dokáže zabít pouze psychopat a těch ve společnosti je vážně cca 2%. Můžeme se bavit o jejich skutečné důležitosti pro vývoj lidstva, ale to asi není předměntem téhle diskuze 03
              Piloti, podle mě, nejsou a nebyli ve stavu, kdy by byli vzhledem k okolnostem nuceni toho druhého zabít a v 70-tých letech si to vážně uvědomovali, protože těch nehod měli poměrně dost i tak. Uvědom si, že tenkrát na roštu stáli skutečně amatérské konstrukce, které v podstatě nikdo nepočítal, takže selhání zavěšení nebylo vyjímečnou závadou a pokud se to stalo ve 200 km/h tak z té hromady šrotu vytáhli jen mrtvolu. Podívej se na nějaké souboje z té doby, ti piloti bojovali o každý centimetr, ale vždy soupeři na trati nechali dost místa na to, aby nedošlo ke kontaktu. Tohle řízeně změnil až senna, který úmyslně do soupeře najížděl a vytlačoval jej z trati a po něm to převzali další. A dnešní piloti žijí v domění, že se jim nemůže nic stát.
              Co si pamatuju, tak jedinej případ, kdy v té době pilot úmyslně vymáčkl soupeře z tratě byl bandini vs hill v mexiku, ale tam to bylo v pomalé zatáčce, jinak si vážně neuvědomuju, že by v té době tehdejší pilot něco takového udělal úmyslně...

              + 0 / − 0

              ohodnotit kladně záporně

              Reagovat Nahlásit
              • Mike17

                Mike17

                185.149.128.XXX
                No je otázka, jestli souboj na trati není vyhrocená situace. Ale už zacházíme daleko. Asi si nějaké staré závody pustím. Dlouho jsem je neviděl a možná mám trochu zkreslené vnímání. Uvidéme, určitě se na toto téma ještě někdy dostaneme. 03

                + 1 / − 0

                ohodnotit kladně záporně

                Reagovat Nahlásit
    • Ligier

      Ligier

      176.74.136.XXX
      To je film. Skutečnost byla jinde. Například oni spolu vycházeli dobře...

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama