DISKUZE K ČLÁNKU Emotivní porovnání: vztahy mezi piloty bývalé a současné F1 pohledem Stewarta
Trojnásobný mistr světa Jackie Stewart byl vyzpovídán novináři periodika The Daily Telegraph na staré časy ve Formuli 1, kdy Létající Skot sváděl souboje s velikány, jakými jsou například Graham Hill či Jim Clark.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Emotivní porovnání: vztahy mezi piloty bývalé a současné F1 pohledem Stewarta
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
Mike17
15:06 25.08.2017 185.149.128.XXXNevím. Určitě si tenkrát nevyřizovali účty přes novináře a twitter, ale řekli si to přímo. Ale že by se vždycky shodli a jeden vždy uznal chybu.... Vybavuje se mi začátek Rivalů, kdy se poprvé "potkali" Lauda s Huntem. O respektu se asi taky dalo pochybovat.
Určitě tenkrát smrt byla mnohem častější, jen nemám moc pocit, že byli tenkrát nějak opatrnější. A srovnání s incidentem Vettela v Baku je asi o něčem úplně jiném. Tam se mohla zranit snad jen moucha na Hamiltonově kole.-
Pepan
17:08 25.08.2017 89.24.157.XXXOpatrnější určitě byli. Tehdejší vozy nebyly tak sterilní a bezpečné jako dneska a smrt na dráze byla mnohem častějším hostem. Nebyl internet, mobily, počítače byly v začátcích a ta komunikace, kterou popisuje Stewart, byla i mezi normálními lidmi. Dneska je u mladé generace prioritou elektronická komunikace a pohyb ve virtuálním světě a ta realita se jaksi vytrácí. Jak komunikují a žijí normální mladí lidí, tak žijí i jejich idoly ze závodního světa. -
-
jumpman
19:12 25.08.2017 178.255.168.XXXdal bych si pozor na utváření názoru na základě nějakého filmu. Rivalita Hunta s Laudou byla pouze ve filmu takto vyhrocena, ve skutečnosti byli poměrně přátelé. Navíc si nejsem jist, zda je vůbec reálné aby se lauda s huntem potkali v F3 jak bylo ve filmu, podle mě to byla pouze dějová zápletka. Stewart to řekl dobře, dřív si všichni uvědomovali, co riskují a rozhodně nechtěli toho druhého zabít, takže riskovali, ale riskovali svůj život, nesnažili se druhého vytlačit z tratě, tuhle módu zavedl až senna...-
Mike17
19:57 25.08.2017 185.149.128.XXXJá ten film nechtěl brát jako důkaz, ale jako nějaký viditelný příklad, co je obecně znám. Je celkem jedno, jestli se to vůbec událo, ale bylo by asi naivní si myslet, že se piloti na trati potkali poprvé a hned si vyjadřovali úctu a na trati si nechávali prostor. Mezi těmi mrtvými najdeš dost takových, kteří umřeli po nějaké kolizi a vždy byl někdo, kdo prostor nenechal. Na Sennu mám pohled podobný, ale nemyslím, že je naprosto objektivní.
Když se podíváš mimo F1, respekt lidskému životu se nijak moc nezměnil. Respektuješ člověka, kterého znáš a vážíš si ho. Ve válkách se zabíjeli lidi vždy kvůli prkotinám a zabíjejí se pořád, jen trochu "efektivněji".
Nevím, nemám patent na rozum a je možné, že Jackie ví, o čem mluví. Jen mám pocit, že aspoň částečně to je ve stylu: "za našich mladých let bylo všechno lepší". Máme k tomu tendenci asi všichni, co už mají něco za sebou.-
jumpman
20:14 25.08.2017 178.255.168.XXXtak beru to
jinak ten respekt k sobě ti piloti dřív fakt měli a bylo jedno, jestli ten dotyčnej jel první velkou cenu, nebo to byl zkušenej matador. Jasně, kolize se stávali i dřív, ale mnohem víc bouraček bylo kvůli chybě pilota, nebo selhání konstrukce a dost často z toho byl smrťák, proto si to víc uvědomovali, že když někoho vytlačí z trati, tak ho pravděpodobně zabijí a to byl ten rozdíl oproti dnešní sterilní formuli.
Uvědom si, jak byli staří pilot, kteří se dokázali do F1 dostat v 70-tých letech... nebyli to 17 letí frackové, co si myslí, že sežrali moudrost světa a nad ně není, většině bylo kolem 30 a to už člověk většinou ten rozum má...
S válkou bych to vůbec nesrovnával. Ono je všeobecně velice těžké pro normálního člověka vědomě usmrtit druhého člověka. Kdo s tím problém nemá, tak je psychopat. Zkus si najít dokument o úmrtnosti během napoleonských válek. V té době se vojsko seřadilo na cca 100m od sebe a pálili salvami z těch svých ládovaček. Tito vojáci byli většinou prostí odvedenci, takže žádné velké zkušenosti neměli a kupodivu úmrtnost byla cca 2 lidi ze 100 výstřelů, což statisticky odpovídá výskytu psychopatů v populaci. Samozřejmě, pokud už někoho zabít dokázali, tak dalšího člověka dokázali zabít snadněji, ale to je voják. Na závodní trati by to s rozmyslem udělal pouze psychopat a to je i můj názor na sennu. V současné době piloti příliš spoléhají na bezpečnost vozů a tratí, ale v době stewartově se úmyslné najetí do soupeře rovnalo pokusu o vraždu...-
Mike17
09:00 26.08.2017 185.149.128.XXXMáš pravdu v tom, že dřív jezdívali starší piloti a určitě má starší člověk větší schopnost soupeře respektovat. Taky to, že se piloti více mezi sebou znali, dělalo dost. Určitě si tenkrát nevyřizovali odlišné názory vzkazy přes novináře, nebo trapnými hláškami na twitteru. Když už si něco vyříkávali z očí do očí, vztah mezi nimi byl jiný. Ale pokud jde o vztahy k "neznámým" pilotům, nemyslím si, že by to bylo nějak jiné. A určitě nikdo v kokpitu během souboje nepřemýšlí nad tím, kolik kostí si zlomí, nebo jaká je pravděpodobnost úmrtí. Fakt neznám statistiku počtu nehod, možná by mne vyvyedla z omylu.
Pokud jde o prostředí mimo F1, tak se pleteš. Těch "psychopatů", kteří jsou schopni někoho zabít jen proto, že jim to nějaká autorita řekne, je asi 65%. Zadej si odkaz Milgramův experiment. Je to výzkum, který byl opakován mnohokrát v různých dobách, v různých zemích i náboženstvích a kupodivu se výsledné číslo nijak výrazně nelišilo. Ono to vysvětluje, proč umírá ve válkách tolik lidí, proč tolik lidí nastoupí do armády a proč jsou tak poslušní. A piloti jsou také jen lidi.-
jumpman
09:37 26.08.2017 178.255.168.XXXjenže ten tvůj experiment je o vygradování situace, nikoliv o přirozením psychopatismu. Ano ve válce se ten člověk zabíjet naučí, protože musí a kdo to nezvládne tak zemře, to je přirozené. Já mluvím ale o tom, že bez vnějších vlivů člověka dokáže zabít pouze psychopat a těch ve společnosti je vážně cca 2%. Můžeme se bavit o jejich skutečné důležitosti pro vývoj lidstva, ale to asi není předměntem téhle diskuze
Piloti, podle mě, nejsou a nebyli ve stavu, kdy by byli vzhledem k okolnostem nuceni toho druhého zabít a v 70-tých letech si to vážně uvědomovali, protože těch nehod měli poměrně dost i tak. Uvědom si, že tenkrát na roštu stáli skutečně amatérské konstrukce, které v podstatě nikdo nepočítal, takže selhání zavěšení nebylo vyjímečnou závadou a pokud se to stalo ve 200 km/h tak z té hromady šrotu vytáhli jen mrtvolu. Podívej se na nějaké souboje z té doby, ti piloti bojovali o každý centimetr, ale vždy soupeři na trati nechali dost místa na to, aby nedošlo ke kontaktu. Tohle řízeně změnil až senna, který úmyslně do soupeře najížděl a vytlačoval jej z trati a po něm to převzali další. A dnešní piloti žijí v domění, že se jim nemůže nic stát.
Co si pamatuju, tak jedinej případ, kdy v té době pilot úmyslně vymáčkl soupeře z tratě byl bandini vs hill v mexiku, ale tam to bylo v pomalé zatáčce, jinak si vážně neuvědomuju, že by v té době tehdejší pilot něco takového udělal úmyslně... -
-
-
-
-
-
Nadcházející závod 24.11.2024
GP Las Vegas50 kol (309.958 km)
Las Vegas
-
Pátek
- 1. Trénink (5:30 - 6:30)
- 2. Trénink (9:00 - 10:00)
-
Sobota
- 3. Trénink (5:30 - 6:30)
- Kvalifikace (9:00)
-
Neděle
- Závod (7:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek