DISKUZE K ČLÁNKU Ecclestone naznačil možnou investici do alternativního motoru
Máme ještě v čerstvé paměti handrkování ohledně cen pohonných jednotek, které se táhlo až do ledna letošního roku. Nakonec došlo k dohodě, která odsunula myšlenku alternativních motorů do pozadí. Bernie Ecclestone ale není muž, který by se jen tak vzdal.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Ecclestone naznačil možnou investici do alternativního motoru
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
» airwar1939
(Hlasovalo 8 lidí)
12.03.2016 08:35
Ano máš názor, souboj atmosfér as turbomotory tu… »
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
airwar1939
19:54 11.03.2016 176.74.128.XXXAlternativní motor o stejném výkonu, s 50% cennou a konstrukčním zvýhodněním pošle Formuli 1 totálně do kopru. Bernie nenech se odradít, jen tak dál, ty Formuli 1 zničíš. -
Skull55
17:12 11.03.2016 213.226.239.XXXPokud opravdu chce aby zajem o F1 stale padal tak at v tom pokracuje. Pokud budou mit motory ruzne urovne tak se jeden z motoru prestane pouzivat, protoze neni konkurence schopnej. Pokud budou pravidla nadrzovat jednem motorum a tlumit druhy typ pak z toho bude neskutecka slatanina, ktera by napriklad me od sledovani jednoznacne odradila.-
-
Skull55
00:27 12.03.2016 213.226.239.XXXMe ani nejde o to jestli bude vic typu motoru ale o to, ze pokud ty motory nebudou vyrovnane tak se pole roztrha a kupodivu se to opet nikomu v cele s Bernim nebude zamlouvat a tak budou resit, jak slabsi motory podporit (ci silnejsi degradovat) pomoci odlisnych pravidel coz je z meho pohledu absolutne nepredstavitelny a smrdi to akorat nasilnou formou vytlaceni jedne z variant. -
airwar1939
08:35 12.03.2016 176.74.128.XXXAno máš názor, souboj atmosfér as turbomotory tu už byl a chvíli to i fungovalo, to co navrhuje Bernie by ovšem tak jak to navrhuje Bernie fungovat nemohlo. Pokusím se za pomocí fyziky a matematiky vysvětlit proč.
Takže dříve bylo možné provozovat obě technologie společně, protože se jednalo vždy jen o spalovací motor, měli obě technologie stejnou účinnost cca 29-30%. Ale i tak má Turbo technologie výhodu, a to v tom že vzduch do motoru dávkuje pod tlakem, díky tomu palivo lépe a rychleji hoří, ve výsledku se dá v menším spalovacím prostoru dostat na vyšší výkon (šetří se hmotnost na lehčím motoru), turbo motor má lepší průběh kroutícího momentu a výkonnové křivky. Turbo motory dosahovali nárustu výkonu pomocí nárustu plnícího tlaku turba, aby mu atmosféra mohla konkurovat, museli růst otáčky, ale to s mechanickými rozvody a ventili šlo někam k 12 tisícům otáčkám za minutu, to byl tehdejší technologický strop. Díky tomu od doby kdy výrobci turbo technologii zvládli pokud jde o spolehlivost nemohla atmosféra konkurovat, a nepomohlo ani omezení plnícího tlaku či omezení paliva. Jedinou výhodou atmosféry byla při nižším výkonu nižší spotřeba, tudíž byl konkurenceschopný na tratích kde se turbo díky opožděnému nástupu výkonu nedalo plně využít - městské tratě.
Současné pohonné jednotky jsou mnohem sofistikovanější, o pohon se stará nejen spalovací prostor (cca.29-30% účinnost) ale i rekuperace tepelné energie (cca. až 35% tepelné účinnosti zbytkového tepla, cca. 20% celkového). Tudíž současné motory mají v podobě tak jak ho prezentuje Mercedes účinnost 49-50% a to je brutální rozdíl.
Alternativní motor by tyto drahé rekuperační technologie neobsahoval, tudíž by menší účinnost musel při stejném výkonu kompenzovat vyšší spotřebou paliva. Současná generace má 100 kg paliva na závod a účinnost cca. 50% (pro zjednodušení výpočtu), to co bernie navrhuje by mělo 30% účinnost a tudíž by potřeboval 166,7 kg paliva (při současné účinnosti nových motorů).
Jedním z důležitých kriterií je váha monopostu, 10 kg váhy navíc dělá cca. 0,3 sekunda na kolo o délce 5 km. Tudíž při stejné váze formule, by bylo auto které by vezlo o 66 kg paliva více o cca. 2 sekundy na kolo pomalejší na startu závodu, a to asi není to co by Bernie chtěl.
Řešit by to šlo třeba tak že by váha na startu byla stejná, tedy nové motory by měli vozy konstrukčně o 66kg těžší, ale to by zase díky rychlejšímu spalování paliva byly s průběhem závodu výrazně zvýhodněny alternativní motory.
Takže řešením by bylo aby auto s alternativním motorem bylo konstrukčně o 33 kg lehčí, takovéto vozy by ovládli kvalifikaci, ale na startu závodu by díky většímu množství paliva byly o cca. sekundu pomalejší, takž by po startu došlo k divokému předjíždění, v průběhu závodu by se rozdíly srovnaly až by opět v závěru byly zvýhodněny alternativy a opět bychom se dočkali zajímavých soubojů... ale to už by byla teda pěkná bramboračka.
Čistě konstrukčně by šlo ten rozdíl váh formulí kompenzovat změnou výkonu alternativních motorů v průběhu závodu, pak by to opticky mohlo být vyrovnané od začítku do konce, ale to už by byl fakt wrestlink a nikoli závodění.
To jsem ale psal o sportovním aspektu, větším problémem je ale řekněme podnikatelský aspekt. Jak dlouho se těm čtyřem automobilkám bude chtít strkat desítky milionů dolarů do tohoto sportu, když tam bude technologie za babku která bude oproti nim zvýhodněná? Podle mě by odchod automobilek byl prvním logickým krokem, což by byla tak negativní reklama že bude následovat odchod významných sponzorů, pokles zájmu médií a odliv fanoušků. Z Formule 1 se pak logicky stane jen další závodní série... pokud to tedy vůbec přežije.-
Ferda
09:07 12.03.2016 46.47.176.XXXS tím váhovým rozdílem nemáš docela pravdu.
ERS se vším harampádím váží cca 100 kg a to je notná dávka paliva.
Litr benzínu váží 0,71 do 0,77 g/cm3.
Staré turba točily téměř 20 000 otáček a spotřebovaly zhruba 150 litrů na závod a výkon v kvaldě měly cca 1 200 koní. Přitom obsah motorů byl o 100 kubíku menší.
Kdyby se použily staré turba a upravily dnešními technologiemi a poznatky, aby měly delší životnost, tak by i tyhle vykopávky dnešní ERSy roznesly na kopytech.-
airwar1939
13:12 12.03.2016 176.74.128.XXXS váhovým rozdílem jsi nepochopil co píši, jedna věc je váha vozu která se v závodě nemění, druhá věc je váha paliva která se mění, a rozdíl mezi váhou současného vozu na startu a v cíli je 100 kg, s alternativním motorem by byl 166 kg, pokud má být konkurenceschopný.
S tím tubromotorem jsi pak úplně mimo, nejvýkonnější turbo motor z let 1985-1988 byl Honda RA 166 E, objem 1,5 litru, výkon 938 - 1128 koní , maximální otáčky 11 500, mechanický ventilový rozvod, spotřeba paliva pro závod 180 litrů, životnost 350 km.Účinnost stále jen těch 29-30%.
Tudíž proto aby tyhle motory mohli roznést současné motory jak píšeš na kopitech, museli by mít zvýhodnění minimálně těch 66 kg paliva navíc.
A uznáš jistě že zvýhodňovat jeden motor takto zásadně větším množstvím paliva pro závod už nemá nic do činění se sportovní soutěží.-
-
airwar1939
16:16 12.03.2016 176.74.128.XXXZnáš alespoň základně pravidla? Ve formuli 1 je několik omezení. jedním z nich je minimální váha monopostu, současná formule 1 se vleze is ERS a vším tím "harampádím" do tohoto váhového limitu. Dalším omezením je množství paliva ma 100 kg na závod, s tímto množstvím paliva na závod by průměrný výkon benzínového motoru byl cca. 550-570 koní, opravdu si myslíš že by takovýto motor byl při současných pravidlech konkurenceschopný?
Poznámka: Honda loni měla cca 750-800 koní a konkurenceschopná nebyla.-
Fanda.LH
13:57 13.03.2016 78.102.41.XXXTeď reaguješ úplně nesmyslně... Má pravdu, bez ERSu by byli ve výhodě v hmotnosti... Ano teď je předepsaná nějaká váha, ale taky jsou předepsané nějaké motory... S novými motory by logicky musela přijít i tahle úprava (Nižší účinnost => nižší hmotnost, více paliva)... Jedná se o fantazie / spekulace, tak se tu neoháněj arogantně pravidly, která se rok co rok mění...-
airwar1939
14:38 13.03.2016 176.74.128.XXXTy pořád píšeš o tom že alternativní motor by současnou pohonnou jednotku porazil protože je lehčí, já argumentuji tím že to nehraje roli, protože současná technologie je ve váhopvém limitu a momochodem formule se dovažují do toho limitu o nějakých 30-50 kg (jak kdo).
Jasně můžeme zavést alternativní motor, dát jim jiný váhový limit, dát jim jiné množství paliva na závod...prost+ě uměle vytvořit něco co bude konkurenceschopné, ale vpodstatěa budeme mít v rámci Formule 1 dvě třídy. A jak jsem napsal už v prvním příspěvku, pokud by se k tomuto FIA uchylíla, tak odchod automobilek a velkých sponzorů Formuli 1 zabije.
-
-
-
-
Mike17
15:14 12.03.2016 93.99.87.XXXNemám úplně vyhraněný názor, jestli by to byl přínos nebo ne. Tvá analýza je pěkně napsaná a jistě pravdivá. Jen bych podotkl, že rozdílná váha na začátku a konci závodu by jistě způsobovala nerovnost rychlosti v průběhu závodu. Ale jednak by to způsobovalo víc předjíždění (to je něco, co tuším není úplně blbě), za druhé je to stejný efekt, jako mít na konci rozdílné gumy. Což je něco běžného.
Dvě úrovně nejsou sice ideální a jistě by se muselo zajistit, aby levnější motory nebyly výhodou (lepší). Zase dnes už různé úrovně jsou a to s dosti rozdílnými výkony a přitom stejnými náklady. Takže to také není úplná novinka.-
-
Mike17
16:00 12.03.2016 93.99.87.XXXTo je celkem pravděpodobné. Jen je otázka, jestli pak nebude více výkonových verzí motorů jednoho dodavatele. Což už dnes vidíme.
Pak by řešily slabší týmy otázku, jestli dát 25 mega za slabší rok starou verzi Ferrari (Mercedesu, Renaultu...), nebo dát 8 mega za stejně slabou verzi alternativního motoru.
-
-
-
-
-
-
-
Nadcházející závod 24.11.2024
GP Las Vegas50 kol (309.958 km)
Las Vegas
-
Pátek
- 1. Trénink (5:30 - 6:30)
- 2. Trénink (9:00 - 10:00)
-
Sobota
- 3. Trénink (5:30 - 6:30)
- Kvalifikace (9:00)
-
Neděle
- Závod (7:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek