DISKUZE K ČLÁNKU Dennis: Proč by v F1 mělo dojít k dramatické změně pravidel, ale až od roku 2017? A co Honda?
Předseda McLarenu Ron Dennis vysvětluje, proč by podle něj mělo ve Formuli 1 dojít k velkým změnám v pravidlech až od roku 2017, a jak se k tomu staví jejich nový motorový partner - Honda.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Dennis: Proč by v F1 mělo dojít k dramatické změně pravidel, ale až od roku 2017? A co Honda?
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
rock
12:54 13.02.2015 37.188.226.XXXZměna No jo, už je to tady zase. Všichni (nebo skoro všichni) by chtěli změnu, nikdo přesně neví jak a názory těch, co mají nějakou vizi, jsou obvykle v rozporu s názory ostatních. Takže se zase budou hádat, vytvoří kočkopsa, v němž každému nepůjde o prospěch disiplíny ale o to, aby potlačil svoje slabé stránky a položil důraz na ty silné a budeme zpátky tam, kde jsme teď. Tohle není nadávání (jen) na Dennise, takhle se chovají všichni zúčastnění.
Takhle to nejde, nikdy to nefungovalo, nefunguje to a fungovat to nebude. Říkal jsem to xkrát a říkám to znovu: účastník nemá co mluvit do toho, jaká jsou pravidla. Ty má stanovit pořadatel bez vnějších tlaků od kohokoliv a účastníci ať se přizpůsobí. -
Kapor
10:16 13.02.2015 80.87.214.XXXUž tohoto roku,... ...bude výkon pohonných jednotiek na hrane, ako ho preniesť zmysluplne na cestu a preto sú zmeny nevyhnutné už v r. 2016, ktoré ale sa nebudú meniť podľa návrhov dráteníkov, ktorí chodia na strategickú skupinu, ale by sa mali meniť podľa logických návrhov ľudí znalých problematiky tak, aby sa znížili náklady a F1 tým získala a nič nestratila a aby pohonné jednotky boli využiteľné aj v produkčných automobiloch, lebo tie súčasné sa tam nikdy nedostanú za vysoké ceny. Samozrejme s inou charakteristikou krútiaceho momentu a výkonu v priebehu nízkych a stredných otáčok. Pritom k tomu netreba meniť veľa, lebo na pohon monopostu F1 bude úplne postačovať 1,6 V6 Turbo + KERS, nakoľko v pohone je nosný turbomotor, nie sračky, ktorým je ovešaný. Širšie nízkoprofilové pneumatiky áno, aj využitie výfukových plynov v aerodynamike vozidla. Veď ho nakoniec využívajú aj Ferrari, Mercedes v DTM a McLaren, ale aj Porsche pri svojich akčných modeloch, tak nevidím dôvod, prečo by sa nemal využívať v F1.
-
anonym
10:03 13.02.2015 95.102.20.XXXkonečne konečne to povedal niekto nahlas. dennisa doslova neznášam, ale teraz mi hovorí z duše. presne toto som tvrdil už pred x rokmi keď sa 1.krát začalo hovoriť o šetrení.
zakážete testovanie, lebo je to drahé? a čo si myslíte, že tie ušetrené peniaze strčia tými do ponožky? predsa si nájdu inú oblasť kde ich minú.
presne ako hovorí dennis, riadenie nákladov zvonka je nezmysel. každý tím si to musí postrážiť sám. súčasťou úspešného vedenia týmu f1, je nielen postaviť dobrý monopost, ale aj zohnať financie a vedieť s nimi hospodáriť. v každom inom športe to takto funguje. -
PC
09:19 13.02.2015 46.13.21.XXXPřipadá mi, že se Ron v honbě za návrat mezi elitu posunul už úplně na kraj propasti.
Těžce zavedené předražené nové motory hned zase likvidovat?
Draze zaplacené evoluce vozů ob dva roky zase zahazovat a začínat od nuly?
Zůstanou tak v F1 nakonec už jen platící piloti?
Kdo se na tohle bude chtít dívat? Televizní společnosti jistě nebudou chtít dávat více peněz, když sledovanost bude dále klesat. Koho bude bavit poslouchat keci o ekonomické F1, když se budou takovým nehorázným rozhazovat peníze? Koho bude bavit sledovat jen poslední dvě, tři stáje, které se v tomto kolotoči udrží?
Myslím, že je vidět, že za těmito změnami stojí právě Ron, Bernie a asi i Ferrari. Ron vsadil všechno na tuhle kartu. Doufám, že to projede a F1 se vrátí k pestrosti (zachování více stájí), jednoduchosti (pravidel i konstrukcí) a k pilotním hvězdám (pryč s platícími piloty i s poslušnými ovcemi citujícími jen naučené PR-fráze) i za cenu snížení výdělků.
Jinak mě nenapadá, pro koho ta F1 vlastně jezdí. Pro diváky a fandy rozhodně ne - jejich požadavky a přání jsou dlouhodobě ignorovány......-
odin
11:06 13.02.2015 77.240.96.XXXV mnohém s tebou souhlasím, ale nevím jak se vrátit k pestrosti, jednoduchosti a snížení výdělků.
Je fakt, že za nesmyslnými změnami a zbytečným utrácením stojí lidé typu Ecclestona. Oni parazitují na každé změně tak, jako pojišťovací agenti. (Jestliže úspěšný pojišťovací agent pojistí už všechny proti všemu, musí nutně přijít se změnami pojistných smluv, či změnami pijištění. Jinak by přišel o práci) a to se děje v současné F1. Současné prostředí formule 1 je umělé a požírající samo sebe. Uměle se šroubují náklady, uměle se vymýšlí nesmysly, údajně k zatraktivnění závodů. Týmy jako je McLaren jeho šéf považuje za "značku kvality" a není ochoten jít "pod cenu" přestože PK vyhráli naposledy v r.1998 tj. před 17.lety (to tam ještě Dennis byl) a poslední vítězství v závodě slavili v Brazílii 2012, před dvěma roky (to tam ještě Dennis nebyl).
Kdysi dávno jsem napsal, že F1 začala jít do pr...e od doby, kdy na auta namontovali anténky.
Mně by se také líbila F1 jako v sedmdesátých letech. Jenomže to se nikdy nevrátí. Vývoj nezastavíš a týmy s většími balíky peněz budou vždy více utrácet. Před pár lety byly určeny finanční stropy v F1. A co se stalo? Z movitých týmů je nikdo nedodržoval. Postih žádný. Jenom zkrachovaly týmy, které na ten podvod skočily.
A diváci? Řekl bych, že jejich počet rozhodně nestoupá. Spíše klesá. Ti, kteří se o F1 vážněji zajímali dříve, zůstávají věrni. Ostatní, pro které to byl jenom módní styl, odchází. Nové nikde nevidno. Mnohé okruhy zejí prázdnotou, hlabně když Bernie vydělá.-
-
-
Mike17
16:25 13.02.2015 93.99.87.XXX-Dobře. Chápu. Pod "lidé typu Ecclestona" se dá představit cokoliv.
-Stačí se vrátit do článků v roce 2013. Ostře protestoval proti návratu turbomotorů a na začátku roku 2014 je dost kritizoval. Že chce změnit něco, proti čemu celou dobu protestuje mi přijde celkem logické.
-
-
-
PC
11:43 16.02.2015 46.13.21.XXXMyslím že návratu nebo nastolení "dobrých časů" pomůže jen zavedení stropů v rozpočtech a to nejen zavedení, ale i jejich důsledná kontrola a postihy za nedodržení. Taky zjednodušení pravidel vlastního závodu. V loni jsme viděli jeden závod (nevím teď bohužel, který to byl), kde to vypadalo, že rozhodčí spí - piloti jezdili docela drsně, formule byly orvané jak po náletu a přitom se to většině diváků i pilotů líbilo -rozhodčí prostě přivřeli oči víc než jindy. Prostě by závodům prospělo netrestat každou hloupost, nepřenášet tresty, držet stejná pravidla celou sezónu. Stanovila by se pevná pravidla, jak mají vypadat závodní okruhy pro F1, aby bylo možné předjíždění třeba minimálně na 40% okruhu a to jen pouhou šikovností, bez elektronických pomůcek. Zavedlo by se znovu tankování a týmy by se soustředily na získání lepších pilotů. Vozy by měly stanovené jen rozsahy vlastností jak celkových, tak jednotlivých technologických celků a jak toho kdo dosáhne by se mohlo ponechat na týmech. Tím by vítězství v závodě záleželo zase více na pilotech než na technice, protože vozy by se vzájemně hodně sblížily. Díky stropům by žádný slabý tým neexistoval. Vždy třeba po 5 letech by za jednomyslného souhlasu mohly být technologické parametry vozů zase posunuty dál. Tak by měly šanci i týmy jako Marussia, přicházely by do stájí talenti a ne jen platiči a já jako divák bych byl mnohem spokojenější kvůli větší pestrosti a předváděnému jezdeckému umění.
Jenže základem toho všeho jsou rovné podmínky pro všechny a jsme u hlavního problému dnešní F1. Jsou ustanoveny tzv.provilegované týmy s větším podílem na zisku, komisaři soudí pokaždé jinak a spoustu rozhodnutí dělá jen silná trojka (čtverka?).-
odin
13:39 16.02.2015 77.240.96.XXXIdea krásná. Klidně bych se pod to podepsal. Ale...
Nejspíše by to vrátilo F1 o pěkný kus cesty zpět. S největší pravděpodobností by se "umění" pilotů nevyrovnal technickým vychytávkám v jiných sériích. A za krátkou dobu by byly konkurenční série rychlejší, než formule 1. A pak by začalo tóčo. Jak uvnitř samotné F1, tak mezi diváky.
No a ty rozpočtové stropy? Souhlasím s Ronem Dennisem, že se to těžko nechá kontrolovat. Podle mne je to jako se zákazem týmové režie.
A rovné podmínky pro všechny? Tak do toho tady ryju už pěkných pár let. A nesetkávám se s pochopením ani u místních fans. Jak bys prosímtě chtěl dokázat, aby se movití a vlivní vzdali svých privilegií?
Já si spíše myslím, že konec F1 je už na dohled a náhradou musí být něco jiného, co začne od nuly. -
rock
15:59 16.02.2015 37.188.143.XXX"spoustu rozhodnutí dělá jen silná trojka (čtverka?)"
Šestka. Asi. Pět stálých (Fer, McL, RB, Mer, Wil) + nejlepší ze zbytku světa. Alespoň odhaduji z toho, že pro letošek z ní vypadl Lotus a nově je tam Force India, ale mám pocit, že třeba Wil tam byli i po tragické sezóně 2013. Ale jinak na principu -že tam nejsou zastoupeni všichni a že je to špatně- to samozřejmě nic nemění. Akorát podle mýho názoru by tam neměl být nikdo z nich.
"...Vozy by měly stanovené jen rozsahy vlastností jak celkových, tak jednotlivých technologických celků..."
Co tím myslíš?
"...vozy by se vzájemně hodně sblížily..."
A to si myslím, že při uvolněných pravidlech vůbec ne, právě naopak. Koneckonců sám o pár řádků dál píšeš, že by byla větší pestrost. A já k tomu dodávám - Alespoň prvních pár sezón, než by od sebe navzájem opsaly nejefektivnější řešení.
"zavedení stropů v rozpočtech"
Jo jo, pro tohle jsem všemi deseti. Což nic nemění na tom, že neznám způsob, jak to kontrolovat. A pokud to nepůjde účinně kontrolovat, nebude se to dodržovat. Utopie. Hezká, lákavá, ale utopie.
"Jenže základem toho všeho jsou rovné podmínky pro všechny a jsme u hlavního problému dnešní F1"
To sice je velkej problém, ale ne základní. Ten nejvíc privilegovanej tým ze všech za posledních 10 let skoro nic nevyhrál, Red Bull na začátku své série taky žádný (finanční) privilegia neměl atp.-
PC
16:02 17.02.2015 46.13.21.XXX"...Vozy by měly stanovené jen rozsahy vlastností jak celkových, tak jednotlivých technologických celků..." Co tím myslíš?
Tím myslím, že by třeba byl předepsán konkrétní přítlak na konkrétní části vozu, konkrétní výkony a možnosti pohonu a to by bylo všechno. Jestli někdo bude mít lepšího aerodynamika nebo motoráře, to bych nechal na něm. Jestli někdo bude mít f-kanál nebo foukaný difuzor, to bych taky nechal na něm..... apod. Podnítí to technickou iniciativu, vozy budou mít rozdílné konstrukce a nebude blokován technologický rozvoj. Pomohlo by to i migraci dobrých technických konstruktérů, když by jim žádný tým nemohl nabídnout extrémně vyšší plat než jiný tým.
K těm stropům - třeba by pomohlo, že by musel mít zavedeno transparentní účetnictví - ne, že si nechá toto vyrábět tam a támhleto onde, ale pěkně vše na jednu společnost s dohledatelnými náklady na cokoliv.
K těm provilegovaným - to že někdo z nich dlouho nic nevyhrál není důležité. To je jen neschopnost jejich menežmentu. Ale jasně se projevilo, že chudší týmy nemají na nové předražené motory a na trvalý vývoj tempem třeba "čtyři různá nová přední křídla na každý závod". Stropy by ale bránily velkým rozdílům. Možná by také pomohlo znovu umožnit tréninky a zkoušky a odbourat drahé simulátory a omezit aerodynamické tunely.
Jenže dokud ti nejvyšší papaláši mají zájem jen o vedoucí pozici a o zisk a ne stejnou měrou o sportovní efekt a fanoušky, tak se toho nikdy už nedočkáme a F1 půjde buď do pekel a nebo z toho bude směšná záležitost prakticky bez diváků.
-
-
-
-
Nadcházející závod 24.11.2024
GP Las Vegas50 kol (309.958 km)
Las Vegas
-
Pátek
- 1. Trénink (5:30 - 6:30)
- 2. Trénink (9:00 - 10:00)
-
Sobota
- 3. Trénink (5:30 - 6:30)
- Kvalifikace (9:00)
-
Neděle
- Závod (7:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek