DISKUZE K ČLÁNKU Räikkönen vyvázl z nehody s modřinami
Kimi Räikkönen je po nehodě ve vysoké rychlosti v úvodním kole závodu na okruhu Silverstone v pořádku.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Räikkönen vyvázl z nehody s modřinami
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
» JOCHEN RINDT
(Hlasovalo 14 lidí)
07.07.2014 05:45
Tak nevím kdo to podělal. Všichni tady řešíte… »
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
-
-
-
anonym
23:44 06.07.2014 89.103.122.XXXurčitě měl na chystaný brzdy na další zatáčku, která se hodně projíždí tzv. Trail braking, kdy to brzdí trochu do smyku a v případě toho prudkého sešlapnutí mu to udělalo tohle, ale možná to minimálně pro Massu bylo ku prospěchu, než čelní střet.. můj názor :) -
Raider
01:22 07.07.2014 85.70.74.XXXOn s tím má, co dělat prostý pud sebezáchovy. Pod jeho vlivem člověk v podvědomí tak trochu na fyzikální zákony kašle.
Když se před tebou najednou objeví nečekaná překážka, tak se prostě lekneš, automaticky zadupneš brzdu a strhneš volant. Sice můžeš tisíckrát vědět. že prudká změna směru při intenzivním brzdění obvykle končí tak, že kontrolu nad autem ztratíš úplně, ale stejně si na to v ten moment nevzpomeneš. -
-
uzivatel001000
13:11 07.07.2014 46.39.185.XXXNo kdybysis přečetl vlákno od začátku, tak byses dočetl, že se pozastavuji nad současným řešením zadních brzd. Navíc nevím, kde jsi přišel na to, že srovnávám své dojmy z osobáku
-
Raider
16:14 07.07.2014 85.70.74.XXXObvykle se brzdí plynule narůstajícím tlakem. je docela těžké si to představit, když celý proces brzdění trvá 2-3 vteřiny.
Když brzdu rázovitě zadupneš, tak dojde vlivem setrvačnosti k velmi prudkému přenosu hmotnosti na přední nápravu, takže zadní náprava minimálně ztratí grip, někdy se můžou na zlomek vteřiny i zadní kola úplně odlepit od trati, tak právě vznikne zablokování zadních kol. Pokud si někdy viděl drifting, tak určitě víš, že zablokování vzadu způsobuje přetáčivost. Nový rádoby systém brake by wire tomu trošku pomáhá, protože pedál klade větší odpor, takže náběh brzdného tlaku je o něco rychlejší.
K zablokování předních kol dojde v situaci, kdy brzdný moment překročí mez, při které momentální přilnavost už není schopna zajistit odvalování pneumatiky po trati. Proto se taky většina lockupů stává před koncem brzdné zóny, kdy je intenzita brzdění nejvyšší.
Brake by wire má zajistit podle stavu nabití baterií vyvážení mezi klasickým brzdění a rekuperací, tak aby celkové vyvážení brzd odpovídalo požadavku pilota. Pokud to mám vysvětlit na příkladu, když si pilot nastaví vyvážení 60:40 na předek, tak BBW na zadek pustí třeba jenom 10% a ekvivalent těch zbývajících 30% dožene rekuperací přes MGU-K. Pokud je BBW odladěný správně, tak by se měl chovat tak, že o něm ani nevíš.-
uzivatel001000
16:29 07.07.2014 46.39.185.XXXDíky za tyto informace, byť pro mě nejsou úplně nové, jsou zajímavé -
Jens
16:30 07.07.2014 78.157.160.XXXS brzděním nemáš pravdu: v F1 se právě brzdí dupnutím, žádným narůstajícím tlakem. Dupnou, a pak povolují. Proč? Protože ve vysokých rychlostech přítlak pomáhá tlačit vůz k zemi.. při zpomalování klesá, proto musí povolovat a občas ke konci brzdné zóny kola zablokují, což by se jim v počáteční fázi nestalo.-
Raider
17:00 07.07.2014 85.70.74.XXXMáš pravdu v tom, že ke konci se tlak na brzdový pedál uvolňuje, ale nástup na maximální brzdný tlak není rázovitý. Přítlak je tu i částečně kontraproduktivní, protože způsobuje další zátěž na pneumatiky a tím spíše nemusí být mechanická přilnavost dostatečná k odvalování.
Brzdění v praxi vypadá tak, že první vteřinu tlak narůstá, druhou vteřinu tlak tak nějak udržuješ a teprve během třetí povoluješ a začínáš zatáčet.-
Jens
17:54 07.07.2014 78.157.160.XXXNe tak docela. Podívej se na nějakou telemetrii z brzdění, občas tady něco zveřejnovali při představování okruhů. Nástup je velmi prudký - žádná vteřina, ale dupnutí - pak postupně uvolnují. Přítlak v moderní F1 při brzdění nedělá žádné problémy. I to nejprudší brzdění v Silverstone ted např. trvalo necelých 1,7 sekundy.-
Raider
19:44 07.07.2014 85.70.74.XXXBrzdění v moderní F1 vyžaduje více citu a preciznosti než kdykoliv jindy, proto jsem na začátku psal, že je celkem těžké si představit, jak to přesně probíhá, když to trvá jen dvě maximálně tři vteřiny. Samozřejmě, že tu vteřinu nástupu jsem si jenom jako příklad vycucal z prstu.
Když se podíváš na ždibek telemetrie, tak maximálního přetížení se nedosahuje hned od začátku brzdění. Momentální přetížení kopíruje momentální tlak na pedál, takže nějaký pozvolný nástup tam je.
Piloti ti nejspíš sami řeknou, že prostě dupnou jak to jenom jde. Je to pravda, oni už to mají v noze, tak jsou automaticky schopni náběh brzdného tlaku optimalizovat během desetin vteřiny a ani si to možná neuvědomují. Kdyby nás někdo posadil do efjedničky, tobě řekl, že máš brzdu prostě zadupnout a mě, že se mám snažit brzdy dávkovat, tak stejně oba skončíme zahrabaní v kačírku, protože tu správnou techniku prostě v nohách nemáme.-
uzivatel001000
20:04 07.07.2014 46.39.185.XXXAd přetížení: Také je myslím potřeba zohlednit teplotu materiálu. Ochlazené brzdy po rovince určitě nemají takový účinek, jako mají při optimální teplotě. Jejich účinnost má pozvolný náběh, brzdný účinek narůstá s teplotou blížící se optimu.-
Raider
20:17 07.07.2014 85.70.74.XXXTeplota už dneska nemá výraznější vliv, materiál a chladící kanálky jsou už natolik optimalizované, že teplotní okno při kterém brzdy pracují efektivně je natolik široké (údajně od 250°C po 1200°C), že se z něj po celý závod za běžných okolností nedostanou.
Doba, kdy karbonkeramické brzdy měly plný nástup až od cca 500-600°C je asi už nenávratně pryč.
-
-
Jens
20:08 07.07.2014 78.157.160.XXXNe, nejde jen o tu z prstu vycucanou vteřinu, jak říkáš, ale o filozofii brzdění v F1, kterou tady od začátku popisuješ špatně. Prostě ten prvotní okamžik není o žádném umění dávkování, rychlého postupného nástupu, ale o co nejrychlejším a nejprudším sešlápnutí pedálu k podlaze. Kdo to umí tvrději a rychleji, ten je late-braker a patří ke špičce. Nedávno to popisoval např. Hamilton. A i ta telemetrie o tom jasně svědčí.-
Raider
21:12 07.07.2014 85.70.74.XXXJen tak mimodochem, brzdový válec až na doraz nestlačíš, i kdyby si tu sílu měl, tak dřív přelomíš samotný pedál. Pokud Hamilton popisoval nějaké sešlapování až k podlaze, tak to popisoval úplně špatně.
V F1 se ostatně ani moc dobře možné brzdit rázovitě, protože máš nohu stále na pedálu a nemáš žádný prostor se "napřáhnout".
V bodě 0 máš nohu na pedálu a nepůsobíš na něj žádnou silou, v bodě 1 začínáš na pedál působit zanedbatelnou silou, v momentě 2 působíš na pedál větší silou a tak to jde až třeba třeba do bodu 1158 kdy na pedál působíš maximální silou a potom v bodě 1159 začínáš pozvolna uvolňovat.
Je úplně zcestné si myslet, že v bodě 1 už budeš na pedál působit hned polovinou síly, v bodě 2 už působíš maximální silou, tak to udržuješ do bodu 856 a od bodu 857 začínáš tlak uvolňovat
Zcela ideální brzdič by byl ten, kdo umí brzdový pedál stlačovat přesně tak rychle, aby tlumiče stíhali zabraňovat změnám jízdní výšky a přenosu hmotnosti vlivem setrvačnosti a při uvolňování brzdného tlaku se držel přesně na limitu, kdy je zpomalení maximální a nedochází k blokování.-
Jens
08:46 08.07.2014 109.81.245.XXXTo ne, Hamilton ani my se ale teď nebavíme o brzdovém válci, ale o práci s pedálem při brzdění. Rázovité brzdění je v F1 možné - k tomu dochází díky přetížení, které pilotům pomáhá vyvinout tlak až 160 kg na pedál. A nešlo o to, v jakém bodě působíš jakou silou, ale jde o to, že se pedál snaží co nejrychleji sešlápnout až na pedál. K tak velkým změnám světlé výšky díky hydraulicky propojenému zavěšení (FRIC) už tolik nedochází, proto si s ideální rychlostí sešlapování pedálu nedělají hlavu. Máš ale pravdu v tom posledním bodě: v uvolňování brzdového pedálu - s klesajícím přítlakem musí umně uvolňovat tak, aby nedocházelo k blokování kola, mít cit pro mechanický grip, protože aerodynamika už nepomáhá.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Nadcházející závod 1.12.2024
GP Kataru57 kol (308.611 km)
Losail International Circuit
-
Pátek
- 1. Trénink (15:30 - 16:30)
- Kvalifikace (19:00)
-
Sobota
- 2. Trénink (15:30 - 16:30)
- 1. Závod (19:30)
-
Neděle
- 2. Závod (18:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek