DISKUZE K ČLÁNKU Whiting o prudkém nárustu práce, snaze zpřísnit palivová omezení a zmrazit vývoj motorů

Ředitel závodů F1 Charlie Whiting popisuje, o kolik je náročnější dohlížet na pravidla v přelomové sezóně Formule 1. Nároky a množství práce pro FIA a jeho tým podstatně stouply.

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: Whiting o prudkém nárustu práce, snaze zpřísnit palivová omezení a zmrazit vývoj motorů

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 23, poslední 03.04.2014 18:56 Vložte komentář

Nejlepší názory

» Ferda (Hlasovali 4 lidé) 01.04.2014 09:27
A co tím chce naznačit? Že bude chtít po týmech… »
» uzivatel000635 (Hlasovali 4 lidé) 01.04.2014 12:26
Na tyto snahy (myslím cesta ekologických úspor,… »
» Loqenc (Hlasovali 2 lidé) 01.04.2014 10:09
aha Takže snížit množství paliva. Další krok… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

  • anonym

    213.192.37.XXX
    Nakonec budou jezdce před závodem cpát hrachem se zelím, aby měli alespoň nějaké alternativní palivo navíc.

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • Chasnik

      217.117.213.XXX
      Ale za to by byli vyloučeni z klasifikace kvůli neschválenému palivu 04

      + 0 / − 1

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
  • Chasnik

    78.24.10.XXX
    Kamuj Koukám, že za chvilku Kamuj vyčerpá svůj limit a v druhé polovině šampionátu bude zřejmě pravidelně startovat z pit lane...

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • uzivatel000635

    uzivatel000635

    88.101.0.XXX
    Na tyto snahy (myslím cesta ekologických úspor, využívání rekuperované energie apod.) si bude muset F1 dát velký pozor. Může se totiž stát, že bude EU vyzvána k zaplacení poplatků na podporu obnovitelných zdrojů energie. Soudruzi v Bruselu si jistě dokáží spočítat, kolik energie vozy F1 "obnoví", a nebude to malé číslo.

    + 4 / − 3

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Kapor

    194.160.178.XXX
    Jediná cesta,.. ...ako ísť s výkonom a krútiacim momentom hore, pri zachovanej nízkej spotrebe paliva, je cesta k pseudoadiabatickým motorom aj pri monopostoch F1, či to výrobcovia budú akceptovať, alebo nie, lebo inej cesty niet. To ich pohonnú jednotku značne zľavní, lebo subsystém MGU-H, ako celok bude úplne nepotrebný a motory budú úplne ekologické, čo v súčastnosti nie sú, lebo spaľujú len menej benzínu, ale axhaláty idú do ovzdušia, lebo sa práve tvoria v spaľovacom trakte terajších turbomotorov F1 pri vysokých teplotách. 02 02 02

    + 4 / − 14

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • Mobil1

      90.177.148.XXX
      Já teda nevím, proč se mu posmíváte. Je to trochu nešikovně napsáno (Kapor není zrovna Palacký), ale opravdu to není žádný nesmysl.

      Tenhle směr vývoje motorů existuje. Ve stručnosti jde o to přiblížit proces v motoru ideálnímu pracovnímu ději - adiabatickému ve kterém nedochází k výměně tepla mezi plynem a okolím. To by znamenalo např, že by nebyla potřeba motor chladit a jeho účinnost by výrazně stoupla.

      Info pro zájemce např. zde: [odkaz na stránku]

      Je otázka jestli je to technologie pro F1, ale kdo by si před pár lety pomyslel, že F1 bude jezdit na "baterky", že... ;-)

      Kapor za mě 01 alespoň jsem se zase podíval do svých učebnic ;-)

      + 1 / − 1

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • Kapor

        194.160.178.XXX
        Áno Mobile one,... ...si mně potešil, že to s tim pseudoadiabatickým motorem chápeš, ale ani ty nebudeš Anschtein. Ja taky nejsem Palacky, to máš pravdu a ani jim nikdy nebudu ! Ale Carnotov obeh je zidealizovaný dej pomyselného obehu, na ktorom sa vysvetľuje účinnosť spaľovacieho motora a podstata je tá, že vstupná hodnota vzduchu je nižšia u toho pseudoadiabatického a tým dostaneš väčšiu plochu, čo obnáša väcšiu prácu získanú priamo s paliva a tým aj väčší výkon a krútiaci moment. Turbokompresor slúži ako chladiaci kompresor, ktorého podstatou je prehnať cez Venturiho trubicu v saní do motora také množstvo vzduchu o tlaku 2,8 baru, aby sa valec plnil rýchlosti blízkej zvuku, kedy sa ochladí. Aby si sa dostal na hornú hranicu teploty kompresie ako predtým u klasického turba, môžeš ísť s kompresným pomerom hore 14:1 a podstata úspory paliva je tá, že do 1/14 objemu musíš vstreknúť omnoho menej paliva, ako do turba klasiky, kde sa ide s kompresným pomerom dole a do valca sa narve čo najviac vzduch ako je to v F1 tušim 5 barov a potom musíš k tomu palivu vstreknúť do valca aj odpovedajúce množstvo paliva, aby to aj horelo a výsledok sú čajníky v F1, ktoré sa extrémne hrejú, treba ich chladiť ako nikdy a ich výkon nie je adekvátny spotrebovanému palivu, lebo majú nízku účinnosť okolo 40%, oproti tým pseudoadiabatickým, ktoré ju majú 70%. Inak neviem prečo je v F1 zakázaná keranika a iné netradičné materiály, ktoré by pri odskúšaní v závodnom športe a potom v sériovej výrobe, boli možno ďaleko lacnejšie, ako materiály doteraž používané s náročnými chemicko tepelnými úpravami. 11

        + 1 / − 3

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • Mobil1

          90.177.148.XXX
          No kamarát, tak Ensteinovi mám daleko jako slepice k orlovi, ale zkusím se tím prokousat...

          Na to si musím v klidu sednout a pomalu číst a trochu si nechat napovědět od svých knih;-)

          Já jsem sice motorář, ale už dlouho v jiném oboru... ;-)

          Každopádně vidím, že fakt sleduješ co se děje v motorařině nového, to je jenom dobře..

          zatím čau

          + 1 / − 1

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
        • Mobil1

          90.177.148.XXX
          Tak jsem to pročetl a našel jsem o těch motorech které zmiňuješ např následující:

          upravený 2,5-litrový benzínový motor dosahuje 814 konských síl pri spotrebe 5,3 l na sto kilometrov. Výstupné emisie sú takmer nemerateľné. zdroj: [odkaz na stránku]

          Teoreticky asi chápu o co se snaží, to jsi pospal dobře žádné chlazení=žádné teplo odváděné bez užitku=vyšší účinnost=vyšší výkon - nicméně jak toho dosahují... jestli jde o nějakou rekuperaci nebo používají nějaké keramické prvky, které není nutné chladit... je to fakt zajímavé.

          Ta vysoká rychlost plnění válce tomu taky může pomáhat, ale to není žádný nový objev, o to se výrobci snaží už déle.

          Jestli to celé není jenom nějaká velká kulišárna tak to rozhodně má budoucnost. Zvýšit účinnost spalovacích motorů o 20-30% by bylo na udělení celoživotní Nobelovy ceny.

          Proč je to ale pořád v rukou relativně malé společnosti? jak to, že to ještě nekoupil někdo z gigantů jako Mercedes, Toyota...

          Jsem z toho fakt zmatený čím dál tím víc...

          + 1 / − 1

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • Liborrr

            78.156.157.XXX
            Můj názor na toto téma je jasný. Je to celé jeden velký podvod... Už dříve jsem se tu zapletl do diskuze s Kaporem, který je veliký zastánce, ale nedokáže vysvětlit jednoduché otázky, které jsou trhlinami v důvěryhodnosti tohoto projektu. Jediné, čeho jsem se dočkal, bylo omílání různých tvrzení bez jediného podkladu doprovázené vulgárními urážkami.

            Jen pár příkladů:

            1) Ve videu je záběr na výsledky měření emisí, jehož hodnoty přesně odpovídají čistému vzduchu bez jakýchkoli emisí... Při spalování se přece jednoznačně nějaké emise produkují, proto je absolutní hloupost ukazovaný výsledek... Pro mě je sonda umístěna někde na čerstvém vzduchu.

            2) Bylo řečeno, že motor nepotřebuje téměř žádné chlazení... Avšak ve videu je vidět jak teplota vody okolo 80°C, tak také trubky vedoucí chladicí vodu někam za plentu... Pro mě opět podvod v podobě výkonného chladiče někde mimo záběr.

            Shrnuto a podtrženo, pro mě je celé toto tvrzení lež. Kdyby opravdu tento motor fungoval tak, jak je prezentováno, všechny automobilky by výrobcům utrhali všechny ruce ve snaze získat tento projekt pro sebe! Navíc uplynulo skoro jeden a půl roku od zveřejnění těchto zázračných vlastností, avšak od té doby nebylo slyšet o žádném dalším pokroku či jen zmínce, jak projekt pokračuje.

            + 1 / − 1

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
            • Mobil1

              90.177.148.XXX
              Jak říkám, jsem z toho taky trochu rozpačitý. Buď je to absolutní bomba a přelom v konstrukci pístových motorů nebo velká bouda.

              Jinak pokud jsem pochopil správně oni chlazení taky potřebují, ale pouze na chlazení nasávaného vzduchu z turbokompresoru (snížení objemu další zvýšení tlaku) nikoliv na chlazení stěn válců.

              Co mě přišlo podezřelé, že nabízejí úpravy stávajících motorů na podobném principu a nabízí zvýšení účinnosti. Pokud je to principiálně přelomová věc tak výměnou pístních kroužků a nějakých drobností by to nemělo být možné dosáhnout. Nebo v tom není nic přelomového a pouze ladí motory s použitím nejmodernějších materiálů atd.

              Dále mi v tom nesedí to složení týmu - američan, jeho syn, slovenský pretěkár, jeho syn... Z vlastní zkušenosti vím, že tým co vyvíjel např. nový letecký motor, byl tvořený profesory, inženýry a to ještě hromadu věcí kopírovali z ciziny...

              No uvidíme jak se to vyvine. Kapor nám dá určitě vědět jak bude tenhle projekt pokračovat...

              + 1 / − 1

              ohodnotit kladně záporně

              Reagovat Nahlásit
              • Kapor

                194.160.178.XXX
                Majú to skrátka,.. ...rozpracované tak, aby to fungovalo, lebo to hodne háčikov, aby si to urobil aj v dobre vybavenej dielni, lebo nakoniec to nastavenie nie je jednoduché. Veľké automobilky a ani F1, ako hovoria, nemajú o to záujem preto, lebo je to chránené a museli by za to zaplatiť, aby to mohli robiť a tým by boli prakticky možnosti spaľovacieho motora vyčerpané a z komerčného mľadiska nezaujímavé, preto automobilky vždy s novým modelom o niečo zvýšia výkon, znížia spotrebu na papieri, alebo tam namontujú trojvalce a takto nás odbávajú. Oni v RTU sa dali teraz na vrtuľníky (motor ľhký a výkonný) a elektrocentrály, kde to má veľký význam, lebo spotreba je nízka a ten motor prostediu neublíži preto, lebo je ekologicky čistý a netreba u neho používať katalyzátor a ani chladenie, len interne v bloku motora, na vyrovnanie teploty. 14

                + 1 / − 1

                ohodnotit kladně záporně

                Reagovat Nahlásit
                • Kapor

                  194.160.178.XXX
                  Je tam spolupráca,... ...s Bratislavskou univerzitou (predtým SVŠT-Slovenská vysoká škola technická) katedrou automobilov a lodí. Inak upraviť sa dá aj lodný dieselový motor a potom to má veľké úspory a taktiež u lokomotív. Arabský šejkovia ale nie sú tomuto moc naklonení , lebo by im to kazilo kšeft, kým sa prehulia na druhý svet pomocou vodnej fajky a iných radovánok. 11

                  + 2 / − 0

                  ohodnotit kladně záporně

                  Reagovat Nahlásit
                  • Mobil1

                    90.177.148.XXX
                    Tak já chápu, že je to patentově chráněné, ale majitel patentu ho může vždycky prodat. Pokud bych byl v pozici šéfa Mercedesu tak neváhám zaplatit třeba 10x tolik co mě stojí sezóna ve F1. Roční rozpočet Mercedesu ve F1 je ca 200 miliónů Euro takže se bavíme o miliardách Euro.

                    Každý zákazník na světě (nebo skoro každý) by si pak koupil auto s motorem Mercedes - spotřeba při stejném výkonu skoro o polovinu menší (40% a 70% účinnost) takže ne 7L na 100km, ale řekněme 4L, při nájezdu 20 tisíc ročně = o 600 litrů méně = úspora 20.000 CZK/rok !!!

                    To je dost pádný důvod, aby (pokud to funguje) po tom šli jako blázni, nemyslíš?

                    A nevěřím, že by to vlastníci nechtěli prodat. Oni ten byznys nerozjedou sami - nezaloží novou automobilku. Dneska si za peníze si koupíš skoro všechno a oni si můžou říct o hotovost plus částku z každého prodaného motoru...

                    Jak říkám, všechno jsem si přečetl, ale tohle mě na tom moc nesedí, ale můžu se mýlit samozřejmě.

                    Každopádně díky za zajímavou informaci kamarát 01 01 01

                    + 1 / − 1

                    ohodnotit kladně záporně

                    Reagovat Nahlásit
    • Liborrr

      78.156.157.XXX
      12 18

      + 3 / − 4

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
    • Eddie

      194.228.197.XXX
      už zase?? 18

      + 4 / − 4

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
    • Arnošt

      213.151.83.XXX
      Je ještě jedna cesta - perpetum mobile. Pseudodibatický motor podle Kapora je totiž fyzikální nesmysl. Ale to k pochopení vyžaduje znalost Newtonových zákonů pohybu. Navrhuji použít "warpový" pohon. Co na tom, že je zatím jen matematicko-fyzikální hříčka, to se podá, že.

      + 5 / − 4

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • Kapor

        194.160.178.XXX
        Si sa mal ísť pozrieť do Anglicka,... ...kde tam z firmy RTU vystavovali motor do helikoptéry, ty "perpetum debile" z ktorej sú na internete aj ukážky. 01 Ono sa veľmi ťažko chápu veci, keď si sa vtedy neučil, keď si sa mal, lebo to už ako vidieť nedobehneš, aj keby sme ti všetci bežali oproti, alebo ťa termomechaniku učil na střední, nejaký řeznik ! 18 11

        + 3 / − 4

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • anonym

          178.23.219.XXX
          Tak oni ho tam vystavovali??
          Ještě že s tím nemohou padat...

          + 1 / − 4

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Jezdí spolu čtvrtý rok - bude to platit i v tom pátém?

Staronový mistr přiznává: Přehodnotil jsem své působení v Red Bullu. Na paškál se dostal i Pérez

Max Verstappen se zařadil po bok pětice pilotů se čtyřmi a více mistrovskými tituly

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: Spontánní gratulace k Verstappenovu čtvrtému titulu

Ne vždy je vše sluncem zalité jako na stupních vítězů v Austrálii - o osm měsíců později létala éterem zvučná slova

Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala

Lewis Hamilton získal ocenění Pilota dne a nadchl bojovným výkonem (ilustrační foto)

Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball

Pierre Gasly pokračuje v dobrých výsledcích (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  • Pátek

    • 1. Trénink (15:30 - 16:30)
    • Kvalifikace (19:00)
  • Sobota

    • 2. Trénink (15:30 - 16:30)
    • 1. Závod (19:30)
  • Neděle

    • 2. Závod (18:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama