DISKUZE K ČLÁNKU Whiting o prudkém nárustu práce, snaze zpřísnit palivová omezení a zmrazit vývoj motorů
Ředitel závodů F1 Charlie Whiting popisuje, o kolik je náročnější dohlížet na pravidla v přelomové sezóně Formule 1. Nároky a množství práce pro FIA a jeho tým podstatně stouply.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Whiting o prudkém nárustu práce, snaze zpřísnit palivová omezení a zmrazit vývoj motorů
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
» uzivatel000635
(Hlasovali 4 lidé)
01.04.2014 12:26
Na tyto snahy (myslím cesta ekologických úspor,… »
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
-
-
uzivatel000635
12:26 01.04.2014 88.101.0.XXXNa tyto snahy (myslím cesta ekologických úspor, využívání rekuperované energie apod.) si bude muset F1 dát velký pozor. Může se totiž stát, že bude EU vyzvána k zaplacení poplatků na podporu obnovitelných zdrojů energie. Soudruzi v Bruselu si jistě dokáží spočítat, kolik energie vozy F1 "obnoví", a nebude to malé číslo. -
Kapor
11:58 01.04.2014 194.160.178.XXXJediná cesta,.. ...ako ísť s výkonom a krútiacim momentom hore, pri zachovanej nízkej spotrebe paliva, je cesta k pseudoadiabatickým motorom aj pri monopostoch F1, či to výrobcovia budú akceptovať, alebo nie, lebo inej cesty niet. To ich pohonnú jednotku značne zľavní, lebo subsystém MGU-H, ako celok bude úplne nepotrebný a motory budú úplne ekologické, čo v súčastnosti nie sú, lebo spaľujú len menej benzínu, ale axhaláty idú do ovzdušia, lebo sa práve tvoria v spaľovacom trakte terajších turbomotorov F1 pri vysokých teplotách.-
Mobil1
23:14 01.04.2014 90.177.148.XXXJá teda nevím, proč se mu posmíváte. Je to trochu nešikovně napsáno (Kapor není zrovna Palacký), ale opravdu to není žádný nesmysl.
Tenhle směr vývoje motorů existuje. Ve stručnosti jde o to přiblížit proces v motoru ideálnímu pracovnímu ději - adiabatickému ve kterém nedochází k výměně tepla mezi plynem a okolím. To by znamenalo např, že by nebyla potřeba motor chladit a jeho účinnost by výrazně stoupla.
Info pro zájemce např. zde: [odkaz na stránku]
Je otázka jestli je to technologie pro F1, ale kdo by si před pár lety pomyslel, že F1 bude jezdit na "baterky", že... ;-)
Kapor za mě alespoň jsem se zase podíval do svých učebnic ;-)-
Kapor
15:53 02.04.2014 194.160.178.XXXÁno Mobile one,... ...si mně potešil, že to s tim pseudoadiabatickým motorem chápeš, ale ani ty nebudeš Anschtein. Ja taky nejsem Palacky, to máš pravdu a ani jim nikdy nebudu ! Ale Carnotov obeh je zidealizovaný dej pomyselného obehu, na ktorom sa vysvetľuje účinnosť spaľovacieho motora a podstata je tá, že vstupná hodnota vzduchu je nižšia u toho pseudoadiabatického a tým dostaneš väčšiu plochu, čo obnáša väcšiu prácu získanú priamo s paliva a tým aj väčší výkon a krútiaci moment. Turbokompresor slúži ako chladiaci kompresor, ktorého podstatou je prehnať cez Venturiho trubicu v saní do motora také množstvo vzduchu o tlaku 2,8 baru, aby sa valec plnil rýchlosti blízkej zvuku, kedy sa ochladí. Aby si sa dostal na hornú hranicu teploty kompresie ako predtým u klasického turba, môžeš ísť s kompresným pomerom hore 14:1 a podstata úspory paliva je tá, že do 1/14 objemu musíš vstreknúť omnoho menej paliva, ako do turba klasiky, kde sa ide s kompresným pomerom dole a do valca sa narve čo najviac vzduch ako je to v F1 tušim 5 barov a potom musíš k tomu palivu vstreknúť do valca aj odpovedajúce množstvo paliva, aby to aj horelo a výsledok sú čajníky v F1, ktoré sa extrémne hrejú, treba ich chladiť ako nikdy a ich výkon nie je adekvátny spotrebovanému palivu, lebo majú nízku účinnosť okolo 40%, oproti tým pseudoadiabatickým, ktoré ju majú 70%. Inak neviem prečo je v F1 zakázaná keranika a iné netradičné materiály, ktoré by pri odskúšaní v závodnom športe a potom v sériovej výrobe, boli možno ďaleko lacnejšie, ako materiály doteraž používané s náročnými chemicko tepelnými úpravami.-
Mobil1
20:21 02.04.2014 90.177.148.XXXNo kamarát, tak Ensteinovi mám daleko jako slepice k orlovi, ale zkusím se tím prokousat...
Na to si musím v klidu sednout a pomalu číst a trochu si nechat napovědět od svých knih;-)
Já jsem sice motorář, ale už dlouho v jiném oboru... ;-)
Každopádně vidím, že fakt sleduješ co se děje v motorařině nového, to je jenom dobře..
zatím čau
-
Mobil1
21:05 02.04.2014 90.177.148.XXXTak jsem to pročetl a našel jsem o těch motorech které zmiňuješ např následující:
upravený 2,5-litrový benzínový motor dosahuje 814 konských síl pri spotrebe 5,3 l na sto kilometrov. Výstupné emisie sú takmer nemerateľné. zdroj: [odkaz na stránku]
Teoreticky asi chápu o co se snaží, to jsi pospal dobře žádné chlazení=žádné teplo odváděné bez užitku=vyšší účinnost=vyšší výkon - nicméně jak toho dosahují... jestli jde o nějakou rekuperaci nebo používají nějaké keramické prvky, které není nutné chladit... je to fakt zajímavé.
Ta vysoká rychlost plnění válce tomu taky může pomáhat, ale to není žádný nový objev, o to se výrobci snaží už déle.
Jestli to celé není jenom nějaká velká kulišárna tak to rozhodně má budoucnost. Zvýšit účinnost spalovacích motorů o 20-30% by bylo na udělení celoživotní Nobelovy ceny.
Proč je to ale pořád v rukou relativně malé společnosti? jak to, že to ještě nekoupil někdo z gigantů jako Mercedes, Toyota...
Jsem z toho fakt zmatený čím dál tím víc...
-
Liborrr
08:03 03.04.2014 78.156.157.XXXMůj názor na toto téma je jasný. Je to celé jeden velký podvod... Už dříve jsem se tu zapletl do diskuze s Kaporem, který je veliký zastánce, ale nedokáže vysvětlit jednoduché otázky, které jsou trhlinami v důvěryhodnosti tohoto projektu. Jediné, čeho jsem se dočkal, bylo omílání různých tvrzení bez jediného podkladu doprovázené vulgárními urážkami.
Jen pár příkladů:
1) Ve videu je záběr na výsledky měření emisí, jehož hodnoty přesně odpovídají čistému vzduchu bez jakýchkoli emisí... Při spalování se přece jednoznačně nějaké emise produkují, proto je absolutní hloupost ukazovaný výsledek... Pro mě je sonda umístěna někde na čerstvém vzduchu.
2) Bylo řečeno, že motor nepotřebuje téměř žádné chlazení... Avšak ve videu je vidět jak teplota vody okolo 80°C, tak také trubky vedoucí chladicí vodu někam za plentu... Pro mě opět podvod v podobě výkonného chladiče někde mimo záběr.
Shrnuto a podtrženo, pro mě je celé toto tvrzení lež. Kdyby opravdu tento motor fungoval tak, jak je prezentováno, všechny automobilky by výrobcům utrhali všechny ruce ve snaze získat tento projekt pro sebe! Navíc uplynulo skoro jeden a půl roku od zveřejnění těchto zázračných vlastností, avšak od té doby nebylo slyšet o žádném dalším pokroku či jen zmínce, jak projekt pokračuje.-
Mobil1
09:00 03.04.2014 90.177.148.XXXJak říkám, jsem z toho taky trochu rozpačitý. Buď je to absolutní bomba a přelom v konstrukci pístových motorů nebo velká bouda.
Jinak pokud jsem pochopil správně oni chlazení taky potřebují, ale pouze na chlazení nasávaného vzduchu z turbokompresoru (snížení objemu další zvýšení tlaku) nikoliv na chlazení stěn válců.
Co mě přišlo podezřelé, že nabízejí úpravy stávajících motorů na podobném principu a nabízí zvýšení účinnosti. Pokud je to principiálně přelomová věc tak výměnou pístních kroužků a nějakých drobností by to nemělo být možné dosáhnout. Nebo v tom není nic přelomového a pouze ladí motory s použitím nejmodernějších materiálů atd.
Dále mi v tom nesedí to složení týmu - američan, jeho syn, slovenský pretěkár, jeho syn... Z vlastní zkušenosti vím, že tým co vyvíjel např. nový letecký motor, byl tvořený profesory, inženýry a to ještě hromadu věcí kopírovali z ciziny...
No uvidíme jak se to vyvine. Kapor nám dá určitě vědět jak bude tenhle projekt pokračovat...
-
Kapor
17:04 03.04.2014 194.160.178.XXXMajú to skrátka,.. ...rozpracované tak, aby to fungovalo, lebo to hodne háčikov, aby si to urobil aj v dobre vybavenej dielni, lebo nakoniec to nastavenie nie je jednoduché. Veľké automobilky a ani F1, ako hovoria, nemajú o to záujem preto, lebo je to chránené a museli by za to zaplatiť, aby to mohli robiť a tým by boli prakticky možnosti spaľovacieho motora vyčerpané a z komerčného mľadiska nezaujímavé, preto automobilky vždy s novým modelom o niečo zvýšia výkon, znížia spotrebu na papieri, alebo tam namontujú trojvalce a takto nás odbávajú. Oni v RTU sa dali teraz na vrtuľníky (motor ľhký a výkonný) a elektrocentrály, kde to má veľký význam, lebo spotreba je nízka a ten motor prostediu neublíži preto, lebo je ekologicky čistý a netreba u neho používať katalyzátor a ani chladenie, len interne v bloku motora, na vyrovnanie teploty.-
Kapor
17:11 03.04.2014 194.160.178.XXXJe tam spolupráca,... ...s Bratislavskou univerzitou (predtým SVŠT-Slovenská vysoká škola technická) katedrou automobilov a lodí. Inak upraviť sa dá aj lodný dieselový motor a potom to má veľké úspory a taktiež u lokomotív. Arabský šejkovia ale nie sú tomuto moc naklonení , lebo by im to kazilo kšeft, kým sa prehulia na druhý svet pomocou vodnej fajky a iných radovánok.-
Mobil1
18:56 03.04.2014 90.177.148.XXXTak já chápu, že je to patentově chráněné, ale majitel patentu ho může vždycky prodat. Pokud bych byl v pozici šéfa Mercedesu tak neváhám zaplatit třeba 10x tolik co mě stojí sezóna ve F1. Roční rozpočet Mercedesu ve F1 je ca 200 miliónů Euro takže se bavíme o miliardách Euro.
Každý zákazník na světě (nebo skoro každý) by si pak koupil auto s motorem Mercedes - spotřeba při stejném výkonu skoro o polovinu menší (40% a 70% účinnost) takže ne 7L na 100km, ale řekněme 4L, při nájezdu 20 tisíc ročně = o 600 litrů méně = úspora 20.000 CZK/rok !!!
To je dost pádný důvod, aby (pokud to funguje) po tom šli jako blázni, nemyslíš?
A nevěřím, že by to vlastníci nechtěli prodat. Oni ten byznys nerozjedou sami - nezaloží novou automobilku. Dneska si za peníze si koupíš skoro všechno a oni si můžou říct o hotovost plus částku z každého prodaného motoru...
Jak říkám, všechno jsem si přečetl, ale tohle mě na tom moc nesedí, ale můžu se mýlit samozřejmě.
Každopádně díky za zajímavou informaci kamarát
-
-
-
-
-
-
-
-
Arnošt
14:13 01.04.2014 213.151.83.XXXJe ještě jedna cesta - perpetum mobile. Pseudodibatický motor podle Kapora je totiž fyzikální nesmysl. Ale to k pochopení vyžaduje znalost Newtonových zákonů pohybu. Navrhuji použít "warpový" pohon. Co na tom, že je zatím jen matematicko-fyzikální hříčka, to se podá, že.-
Kapor
18:08 01.04.2014 194.160.178.XXXSi sa mal ísť pozrieť do Anglicka,... ...kde tam z firmy RTU vystavovali motor do helikoptéry, ty "perpetum debile" z ktorej sú na internete aj ukážky. Ono sa veľmi ťažko chápu veci, keď si sa vtedy neučil, keď si sa mal, lebo to už ako vidieť nedobehneš, aj keby sme ti všetci bežali oproti, alebo ťa termomechaniku učil na střední, nejaký řeznik !
-
-
Nadcházející závod 1.12.2024
GP Kataru57 kol (308.611 km)
Losail International Circuit
-
Pátek
- 1. Trénink (15:30 - 16:30)
- Kvalifikace (19:00)
-
Sobota
- 2. Trénink (15:30 - 16:30)
- 1. Závod (19:30)
-
Neděle
- 2. Závod (18:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek