DISKUZE K ČLÁNKU Den, kdy byl poprvé diskvalifikován vítěz Grand Prix

Historie F1 je bohatá a rozmanitá. I proto v ní najdeme nemálo zajímavých kapitol, které jednou musely být napsány poprvé. Dnes, tedy 2. května, vzpomínáme 40. výročí, kdy byl poprvé oficiálně vítěz dodatečně zbaven vavřínů.

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: Den, kdy byl poprvé diskvalifikován vítěz Grand Prix

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 31, poslední 04.05.2016 06:24 Vložte komentář

Nejlepší názory

» RoBertino (Hlasovalo 13 lidí) 02.05.2016 12:18
Rocky, já to tak brát musím. Bohužel ten film,… »
» Pavel A. (Hlasovalo 10 lidí) 02.05.2016 13:20
100x opakovaná lež se stává pravdou. Obrovská… »
» RoBertino (Hlasovalo 9 lidí) 02.05.2016 13:09
Když mi někdo na plakát napíše palcovými titulky… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

  • Adi

    Adi

    176.74.140.XXX
    Děkuji za velmi zajímavý článek.

    Napadlo mě takové srovnání s letošní novou, a posléze zrušenou kvalifikací, která nejen v komunitě F1, ale vlastně v celém motorsportu vyvolala debaty o nekompetentnosti vedení F1 a dokonce FIA, atd. Často se daly číst názory, jak je to s vedením a směřováním F1 tragické atd. ... když však vidím tehdejší amatérizmus vedení F1 doprovázeným nátlakem vlivných týmů (Tyrell např.), tak oproti dnešní době to byla opravdu nekompetentní série pro nadšence... ať se na mě nikdo nezlobí, ale přes veškeré dnešní slabiny vedení F1 je to dnes oproti 70. létům podstatně transparentnější série, kdy (správně) týmy mají své slovo, né však výsostné. Jasně, už nikdy neuvidíme Hunta típnout cigáro, hodit ho vedle formule, sednout do ní a vyhrát závod... pro mnoho lidí to jistě má své kouzlo a mnohdy si myslí, že tehdejší formule 1 byla lepší, autentičtější atd. Já říkám, že nebyla - byla nebezpečná, amatérsky řízená a podstatně více ovlivněná silnými týmy...

    + 1 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • RoBertino

      RoBertino

      83.208.82.XXX
      Adi, vývoji nelze zabránit. Když se podíváme na snímky z roku 1972, kdy stály McLareny v Rakousku na slaměném podkladu na louce, tak nám to přijde jako parodie. Ale to platí i pro fotbal, podívejte se na dresy fotbalistů z té doby, míče byly ručně šité z hovězí kůže. Žádné kyslíkové kapsle a materiály na téměř kosmické bázi. Je těžké proto srovnávat, byl lepší Fangio nebo Schumacher? Moss nebo Senna? Clark nebo Vettel? Stewart nebo Hamilton? Jsou ale oblasti, kde určité porovnání existovat může, jde jen o přístup a vnímání. Ostatně budete telekomunikacím v roce 1980 vyčítat, že ještě neměly mobilní telefony? 03 03 03

      + 2 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • Adi

        Adi

        176.74.140.XXX
        Jasně, moderní technologie jsou hlavím důvodem, proč jsou dnes monoposty o mnoho bezpečnější, o tom nemůže být řeč. Svět se za posledních 40 let globalizoval a má úplně jinou podobu. Např. informace jsme si zvykli mít hned a všude k dispozici. Ale nikdo mi nevymluví, že v roce 1976 byli lidé méně inteligentní než dnes a že nemuměli přesně změřit milimetry stejně jako dnes. Takže například napomenout Stewarda za předjíždění pod žlutými vlajkami, které bylo posléze staženo, protože Tyrell udělal "bububu" a vedení F1 se pokakalo je pro mne neakceptovatelný úplně stejně v r. 1976 jako v r. 2016. Shledat monopost technicky neregulerní dle platných pravidel a vyloučit jej i s pilotem dodatečně ze závodu a po nátlaku to za 2 měsíce změnit (Mclaren a Hunt) mě připadne jako obrovské diletanství stejně v r. 1976 a 2016. Porovnávat řekněme "před Eccelstonovskou" F1 a kvality jejich pilotů s tou moderní, je pohyb na tenkém ledě, já jsem pravidelný konzmet F1 až od r. 1996 (sakra to už je 20 let ... letí to :) ), takže turbo éru a předturbo éru a frajery typu Hunt, Stevard, Petterson, Lauda, Mansell, Picquet, Senna a mnoho dalších znám jen dle youtube archívů a množství článků, které jsem o těchto borcích přečetl, ale to nic nemění na názoru, že tehdy byla F1 ve vedení slabší než dnes a od stolu se rozhodovalo špatně a pod jasným nátlakem ze strany silných týmů a jezdců.

        + 1 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • Pavel A.

          Pavel A.

          85.70.8.XXX
          To, že vedení se pokakalo není záležitostí jen tehdejší doby. Stačí se podívat na Malajsii 1999, kdy vedení diskvalifikovalo vítězné Ferrari a na nátlak Bernieho byla diskvalifikace zrušena - jediným důvodem bylo, aby se bojovalo o titul i v posledním závodě. A nemyslím si, že dnes by to dopadlo jinak...

          + 2 / − 1

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • jumpman

            jumpman

            178.255.168.XXX
            možná by sis měl připomenout o co tam tehdy šlo - delegát FIA na nátlak denise nedodržel postup měření a proto byla obě ferrari vyloučena a tohle ferrari posléze prokázalo, proto byla diskvalifikace zrušena...

            + 1 / − 2

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
        • odin

          odin

          77.240.103.XXX
          Adi, ač si tvých názorů vždy cenním, tak tentokrát mi tvé odsouzení úrovně F1 sedmdesátých let a naopak dost nekritické vyzdvižení moderní F1, příliš fér nepřipadá. Robert popsal dost přesně události z roku 1976 i diskvalifikaci Hunta a její následné zrušení. Asi chystá ještě článek k další diskvalifikaci z Anglie, tak to nebudu zatím rozpatlávat. Nicméně mi nepřipadá amatérismus posuzování prohřešků tehdá a dnes v ničem odlišný. Možná, že by tehdejší komisaři také diskvalifikovali Vettela s Webberem za díry v podlaze. Pravidla snad mluvila jasně i v tomto případě.A že šlo jen o propojení díry s okrajem podlahy ? Však v případě McLarenu šlo také "jen" o pár mm.
          Tehdá na to tito lidé měli "koule" učinit první exemplární trest.Co se pak dělo, by se nejspíše dělo i dnes. (Různé nátlaky a pokusy ovlivnit či zvrátit rozhodnutí).
          Ať se na mne zdejší fans zlobí, nebo ne. Pro mne je F1 70.let čistší, než ta novodobá. Ano byla na mnohem jednodužší úrovni a byla velmi nebezpečná. Ale i dnes se všemi vymoženostmi v F1 dochází k podvodům, nátlakům na rozhodnutí a z mého pohledu je vliv mocných týmů znát (zakotven) už v rozhodování. Zdá se mi, jako by mocné týmy měli své zástupce uvnitř mezi komisaři i FIA. A podle toho také dopadají rozhodnutí.
          Robert okrajově zmínil změnu pravidel v r. 1976 i čas umožněný týmům pro jejich přípravu na tuto změnu. Dnes se mění pravidla uprostřed sezóny, jak se komukoliv zlíbí, ze závodu na závod. Tedy během 14 dnů. A to ti příjde jako vrchol profesionality? Nevím, ale v tom mám opačný názor.

          + 5 / − 0

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • Adi

            Adi

            176.74.140.XXX
            Děkuji Odine, taktéž si tvých názorů cením. Zrovna včera jsem si připomínal tragické události Rogera Williamsona a Toma Pryceho. Nehodu Laudy a celkově tu dobu. Formule 1 byla tehdy rozhodně více sexy a rozhodně méně metrosexuální řekněme. Ale komisaři neměli takovou profesionalitu jako dnes, organizace závodů, vybavenost a hlavně profesionalita traťových komisařů, obrázek, kdy při hoření Williamsona zaživa je vyvěšena pouze lokální žlutá vlajka, kdy se závodí dokonce kolem hasičského vozu! Ne Odine, nezlob se na mě, ale toto byl čistý amaterizmus a diletanství tehdejšího vedení F1. O konzistentnosti rozhodování a o nátlaku ze strany mocných týmů jsem ještě ochoten diskutovat, ale o nepochopitelných organizačních kiksech, kvůli kterým úplně zbytečně umírali lidé, tam jsme (díky bohu) ušli opravdu velký kus cesty a v tom je dnešní formule úplně někde jinde. Takže na tom, že vedení F1 a organizace závodů byla v 70. letech oproti dnešku amatérská až dilatantní, tak za tím si stojím. Protože minimálně tito dva piloti umřeli úplně zbytečně a jen díky tomu, že absolutně selhalo vedení a organizace...

            + 0 / − 0

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
            • odin

              odin

              77.240.103.XXX
              Ve spěchu jsem špatně formuloval svůj názor. To, co popisuješ v reakci je i z mého pohledu bez námitek. Tu dobu jsem prožíval (i když s minimem informací a většinou vždy se značným zpožděním, což se s dneškem nedá srovnat) a vím, jak to tehdá chodilo.
              Měl jsem spíše na mysli úroveň posuzování. A reagoval jsem na tvé názory z 15:47, kdy považuješ za neakceptovatelné některé chyby komisařů, případně "pokakání se" z nátlaků. Já tvrdím, že dnes je to úplně stejné. Ne vlastně horší, protože tady funguje "vstřícná předposranost". Respektive, mi připadá, že mocné týmy mají mezi komisaři své zástupce a ti rozhodují v jejich prospěch. Tak že k žádným diskvalifikacím nemůže dojít. Maximálně disknou někoho z chvostu pole.
              Nedalo by mi příliš práce najít podobenství z nedávna ke každému příkladu, který RoBertino zmiňuje a nad kterým se ty pozastavuješ.
              Já prostě vidím úroveň rozhodování v 70.letech úplně stejně, jako dnes.
              Akorát je třeba sundat růžové brýle, oprostit se od fandovství a pokusit se o rovnocený pohled. Vždyť tomu není tak dávno, kdy se v Brazílii předjíždělo pod žlutými vlajkami, dokonce to je zdokumentováno na displeji volantu řidiče, (tak že ten o tom musel vědět) a přesto se nic nestalo. Vymyslel se komisař s údajně zelenou vlajkou, který měl být kdesi v dáli z pohledu pilota, tak že ani ta vlajka nejde rozlišit a pilotovi se dal titul mistra světa. Přitom, i kdyby to vše byla pravda, tak zelená fáze platí od místa komisaře, že? Akceptovatelné? Proč, ne?!
              O dírách už jsem psal, tak jiný příklad. Co takhle nelegální testy? Byly OK? Pravidla hovoří jasně. Jsou přesně vymezeny dny, kdy lze testovat. Akceptovatelné? Nebo ne? A mohl bych pokračovat...

              Abych to shrnul. V oblasti bezpečnosti, techniky, zabezpečení okruhů, atd. se udělalo spousty práce. Jsem rád, že piloti neumírají. Na druhou stranu si myslím, že by nebylo tak špatné, kdyby přeci jen byla F1 více nebezpečná, aby si někteří střelci rozmysleli, zda zničit závody pilotům bojujícím o špici. Ale v oblasti rozhodování, nátlaků mocných a řekněme jistých sporných rozhodnutí, zůstává vše v sedmdesátých letech. Neušelo se ani těch 18mm Huntova širšího vozu. Naopak!

              + 0 / − 0

              ohodnotit kladně záporně

              Reagovat Nahlásit
            • odin

              odin

              77.240.103.XXX
              Ještě k tebou zmíněným nehodám. Jak tragedii Williamsona, tak Pryceho jsem "zažil" jako fanoušek F1. Ty chvíle, kdy jsem se o tom dověděl se mi vryly do paměti. Každou takovou událost jsme tehdá s "podobně postiženými lidmi" dlouho a náruživě diskutovali. Prostě umřel nám někdo z našich hrdinů. Je to na dlouhatananánské vzpomínání a povídání.
              Nadhodil jsi věci, které tu nelze probrat v pár řádcích. Např. proč si myslíš, že tehdá byla F1 sexy? Nehrál v tom roli právě fakt, že piloti při své vášni umírali? Nemyslím si, že by se tehdá předjíždělo nějak více, než dnes, ale... Každý předjížděcí manévr byl tehdy riskantní. Každý kontakt mohl skončit v plamenech. Na druhou stranu, někteří piloti po proflámované noci usedli do vozu a jeli závod. Novinářům říkali, co si myslí i nemyslí a nepotřebovali k tomu tiskové mluvčí, či manažery. Nepotřebovali žádné ochránce v podobě papínků, či jiných individuí v paddocku, aby byli vždy těmi preferovanějšími a tak podobně.
              Současná F1 je jistě propracovanější, a na vyšší techické úrovni, ale podle mne, je zároveň příšerně sterilní. A blonďatý černoušek moc vzrušení do současného upjatého stylu formule 1 nepřinese.
              Aby bylo jasno. Tohle není nic proti Hamíkovi, Vettelovi, Alonsovi, ani ostatním pilotům. Je to jenom srovnání období. 03

              + 4 / − 0

              ohodnotit kladně záporně

              Reagovat Nahlásit
              • kik

                kik

                78.45.89.XXX
                Naprostý souhlas 04 Vlastně Lauda byl první kdo se začal starat o fyzičku a podobné věci. Ani vedení týmů se tenkrát nestaralo o to, co piloti říkají. Prostě byla jiná doba a každý mluvil tak jak mu zobák narost 13

                + 1 / − 0

                ohodnotit kladně záporně

                Reagovat Nahlásit
  • Mike17

    Mike17

    93.99.87.XXX
    Pěkný. Díky. 01

    + 1 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • rock

    rock

    37.188.128.XXX
    Hunt mistrem světa díky oficálně (!) nelegálnímu vozu.

    U Redbullovského gumového čumáku alespoň nedokázali při statickém měření najít prohřešek proti pravidlům (byť to na kameře za jízdy působilo všelijak), Huntovo auto změřili dostatečně exaktně.

    + 2 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • RoBertino

      RoBertino

      83.208.82.XXX
      On byl asi problém opravdu v tom, že do té doby k žádné diskvalifikaci za "titěrných" pár milimetrů nedošlo, takže FIA možná podlehla tlaku, že šlo o příliš tvrdý trest. Ale jak říkal Colin Chapman - pravidla jsou od toho, aby byla dodržována, a to bez ohledu na to, zda jde o milimetr nebo decimetr. Ostatně další tresty to potvrzují, i když i poté došlo k některým změnám trestů.

      + 2 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • rock

        rock

        37.188.230.XXX
        Tohle vidím taky tak. Myslím, že pokud se tehdy McLaren hájil řečmi o nicotných milimetrech, tak jim nic nebránilo využít toleranci i směrem dolů od dané hranice. Tedy podle stejné logiky, jakou zastávali, měli postavit auto široký jenom 2130 mm (protože co jsou nějaký 2 cm rozdílu, že) a měli by spoustu vaty na to, aby jejich auto bylo legální s jakýmikoliv pneumatikami.

        Lauda se imho může právem cítit jako okradený o titul.

        + 2 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
    • odin

      odin

      77.240.103.XXX
      Gumový čumák mi nevadí. Díry v podlaze jsou přesně stejný problém, jako 18mm.
      Rozdíl? Tehdá Hunta diskli a na nátlak diskvalifikaci zrušili. U RedBullů k žádnému postihu, natož diskvalifikaci nedošlo ač měli evidentně "oficiálně nelegální vůz". Jen se to zahrálo do autu, oni si díry pro příští závod upravili (stejně jako McLaren šířku auta) a nic nestálo v cestě vyhlásit Vettela mistrem světa... Nevidím v tom rozdíl.

      + 2 / − 1

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • rock

        rock

        82.117.159.XXX
        Mám pocit, že Red Bull tehdy podal vysvětlení, podle kterýho šlo spíš o kreativní výklad předpisů, než že by porušili něco, co by bylo v předpisech výslovně uvedeno.
        FIA rozhodla, že v předpisech to sice přímo není, ale že to z nich podle jejich názoru (!) nepřímo vyplývá, t.j. upřesnili výklad a přinutili Red Bull ke změně. I proto (nešlo o porušení výslovného nařízení) nikdo nepodal protest. A že by se to Ferrari hodilo.

        McLaren porušil něco, co bylo v předpisech explicitně dáno. To je sakra rozdíl.

        + 3 / − 1

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • odin

          odin

          77.240.103.XXX
          Sakra rozdíl?
          Sakra rozdíl je pouze v tom, jaké výmluvě rock, odin, ostatní fanoušci a hlavně komisaři chtějí uvěřit a jaké ne. Svého času tu byl článek, rozhovor s jedním z komisařů právě o redbulláckých dírách v podlaze. Komisař jasně řekl, že to řešení neodpovídalo pravidlům a že RedBull mohli potrestat.
          "Kdyby chtěli"!!!
          Ty jsi správně napsal, že McLaren mohl využít tolerance směrem dolů a měl by prostor pro legálnost auta i v případě širších pneu. OK, beru. Ale ptám se proč podle stejné logiky nepostupovali u RBR? A pokud dělali něco na samé hranici regulí, proč nezažádali o objasnění pravidel FIA?
          Ty v jednom případě (McL) hodíš odpovědnost na tým a v druhém případě (RBR) na FIA a pravidla.
          Co se týče protestů. Tak mi připadá, že se tu všeobecně Ferrari nasazuje psí hlava. Já jako důkaz legálnosti neuznávám fakt, že nikdo nepodal protest. Co je to za blbost? Snad se alespoň trochu orientuješ v dění a pak musíš vědět, jak to chodí. To si jako myslíš, že protest by změnil výsledky závodu, nebo dokonce sezóny? 18 Proti nelegálním testům byl protest podán, dokonce více týmy a jak to dopadlo? Trest-netrest aby se neřeklo a jede se dál.

          + 0 / − 0

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
  • Pavel A.

    Pavel A.

    94.199.40.XXX
    Trochu historické šeptandy:
    GP Anglie 1970 - mechanici Lotusu před měřením měli tlačit vůz tak vehementně, že nalomili zadní křídlo, pak už kontrolou prošlo.
    GP Španělska 1976 - co jsme slyšel, šířka vozu se v pravidlech stanovovala podle nejširšího vozu a tím byl právě McLaren. problém nastal v tom, že Good Year připravil nové širší gumy, takže celková šířka vozu byla větší právě o tu šířku gum. McLarenu to prostě nedošlo...

    + 3 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama