DISKUZE K ČLÁNKU Den, kdy byl poprvé diskvalifikován vítěz Grand Prix
Historie F1 je bohatá a rozmanitá. I proto v ní najdeme nemálo zajímavých kapitol, které jednou musely být napsány poprvé. Dnes, tedy 2. května, vzpomínáme 40. výročí, kdy byl poprvé oficiálně vítěz dodatečně zbaven vavřínů.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Den, kdy byl poprvé diskvalifikován vítěz Grand Prix
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
Adi
14:44 02.05.2016 176.74.140.XXXDěkuji za velmi zajímavý článek.
Napadlo mě takové srovnání s letošní novou, a posléze zrušenou kvalifikací, která nejen v komunitě F1, ale vlastně v celém motorsportu vyvolala debaty o nekompetentnosti vedení F1 a dokonce FIA, atd. Často se daly číst názory, jak je to s vedením a směřováním F1 tragické atd. ... když však vidím tehdejší amatérizmus vedení F1 doprovázeným nátlakem vlivných týmů (Tyrell např.), tak oproti dnešní době to byla opravdu nekompetentní série pro nadšence... ať se na mě nikdo nezlobí, ale přes veškeré dnešní slabiny vedení F1 je to dnes oproti 70. létům podstatně transparentnější série, kdy (správně) týmy mají své slovo, né však výsostné. Jasně, už nikdy neuvidíme Hunta típnout cigáro, hodit ho vedle formule, sednout do ní a vyhrát závod... pro mnoho lidí to jistě má své kouzlo a mnohdy si myslí, že tehdejší formule 1 byla lepší, autentičtější atd. Já říkám, že nebyla - byla nebezpečná, amatérsky řízená a podstatně více ovlivněná silnými týmy...-
RoBertino
15:17 02.05.2016 83.208.82.XXXAdi, vývoji nelze zabránit. Když se podíváme na snímky z roku 1972, kdy stály McLareny v Rakousku na slaměném podkladu na louce, tak nám to přijde jako parodie. Ale to platí i pro fotbal, podívejte se na dresy fotbalistů z té doby, míče byly ručně šité z hovězí kůže. Žádné kyslíkové kapsle a materiály na téměř kosmické bázi. Je těžké proto srovnávat, byl lepší Fangio nebo Schumacher? Moss nebo Senna? Clark nebo Vettel? Stewart nebo Hamilton? Jsou ale oblasti, kde určité porovnání existovat může, jde jen o přístup a vnímání. Ostatně budete telekomunikacím v roce 1980 vyčítat, že ještě neměly mobilní telefony?-
Adi
15:47 02.05.2016 176.74.140.XXXJasně, moderní technologie jsou hlavím důvodem, proč jsou dnes monoposty o mnoho bezpečnější, o tom nemůže být řeč. Svět se za posledních 40 let globalizoval a má úplně jinou podobu. Např. informace jsme si zvykli mít hned a všude k dispozici. Ale nikdo mi nevymluví, že v roce 1976 byli lidé méně inteligentní než dnes a že nemuměli přesně změřit milimetry stejně jako dnes. Takže například napomenout Stewarda za předjíždění pod žlutými vlajkami, které bylo posléze staženo, protože Tyrell udělal "bububu" a vedení F1 se pokakalo je pro mne neakceptovatelný úplně stejně v r. 1976 jako v r. 2016. Shledat monopost technicky neregulerní dle platných pravidel a vyloučit jej i s pilotem dodatečně ze závodu a po nátlaku to za 2 měsíce změnit (Mclaren a Hunt) mě připadne jako obrovské diletanství stejně v r. 1976 a 2016. Porovnávat řekněme "před Eccelstonovskou" F1 a kvality jejich pilotů s tou moderní, je pohyb na tenkém ledě, já jsem pravidelný konzmet F1 až od r. 1996 (sakra to už je 20 let ... letí to :) ), takže turbo éru a předturbo éru a frajery typu Hunt, Stevard, Petterson, Lauda, Mansell, Picquet, Senna a mnoho dalších znám jen dle youtube archívů a množství článků, které jsem o těchto borcích přečetl, ale to nic nemění na názoru, že tehdy byla F1 ve vedení slabší než dnes a od stolu se rozhodovalo špatně a pod jasným nátlakem ze strany silných týmů a jezdců.-
Pavel A.
20:08 02.05.2016 85.70.8.XXXTo, že vedení se pokakalo není záležitostí jen tehdejší doby. Stačí se podívat na Malajsii 1999, kdy vedení diskvalifikovalo vítězné Ferrari a na nátlak Bernieho byla diskvalifikace zrušena - jediným důvodem bylo, aby se bojovalo o titul i v posledním závodě. A nemyslím si, že dnes by to dopadlo jinak... -
-
odin
06:13 03.05.2016 77.240.103.XXXAdi, ač si tvých názorů vždy cenním, tak tentokrát mi tvé odsouzení úrovně F1 sedmdesátých let a naopak dost nekritické vyzdvižení moderní F1, příliš fér nepřipadá. Robert popsal dost přesně události z roku 1976 i diskvalifikaci Hunta a její následné zrušení. Asi chystá ještě článek k další diskvalifikaci z Anglie, tak to nebudu zatím rozpatlávat. Nicméně mi nepřipadá amatérismus posuzování prohřešků tehdá a dnes v ničem odlišný. Možná, že by tehdejší komisaři také diskvalifikovali Vettela s Webberem za díry v podlaze. Pravidla snad mluvila jasně i v tomto případě.A že šlo jen o propojení díry s okrajem podlahy ? Však v případě McLarenu šlo také "jen" o pár mm.
Tehdá na to tito lidé měli "koule" učinit první exemplární trest.Co se pak dělo, by se nejspíše dělo i dnes. (Různé nátlaky a pokusy ovlivnit či zvrátit rozhodnutí).
Ať se na mne zdejší fans zlobí, nebo ne. Pro mne je F1 70.let čistší, než ta novodobá. Ano byla na mnohem jednodužší úrovni a byla velmi nebezpečná. Ale i dnes se všemi vymoženostmi v F1 dochází k podvodům, nátlakům na rozhodnutí a z mého pohledu je vliv mocných týmů znát (zakotven) už v rozhodování. Zdá se mi, jako by mocné týmy měli své zástupce uvnitř mezi komisaři i FIA. A podle toho také dopadají rozhodnutí.
Robert okrajově zmínil změnu pravidel v r. 1976 i čas umožněný týmům pro jejich přípravu na tuto změnu. Dnes se mění pravidla uprostřed sezóny, jak se komukoliv zlíbí, ze závodu na závod. Tedy během 14 dnů. A to ti příjde jako vrchol profesionality? Nevím, ale v tom mám opačný názor.-
Adi
15:08 03.05.2016 176.74.140.XXXDěkuji Odine, taktéž si tvých názorů cením. Zrovna včera jsem si připomínal tragické události Rogera Williamsona a Toma Pryceho. Nehodu Laudy a celkově tu dobu. Formule 1 byla tehdy rozhodně více sexy a rozhodně méně metrosexuální řekněme. Ale komisaři neměli takovou profesionalitu jako dnes, organizace závodů, vybavenost a hlavně profesionalita traťových komisařů, obrázek, kdy při hoření Williamsona zaživa je vyvěšena pouze lokální žlutá vlajka, kdy se závodí dokonce kolem hasičského vozu! Ne Odine, nezlob se na mě, ale toto byl čistý amaterizmus a diletanství tehdejšího vedení F1. O konzistentnosti rozhodování a o nátlaku ze strany mocných týmů jsem ještě ochoten diskutovat, ale o nepochopitelných organizačních kiksech, kvůli kterým úplně zbytečně umírali lidé, tam jsme (díky bohu) ušli opravdu velký kus cesty a v tom je dnešní formule úplně někde jinde. Takže na tom, že vedení F1 a organizace závodů byla v 70. letech oproti dnešku amatérská až dilatantní, tak za tím si stojím. Protože minimálně tito dva piloti umřeli úplně zbytečně a jen díky tomu, že absolutně selhalo vedení a organizace...-
odin
19:10 03.05.2016 77.240.103.XXXVe spěchu jsem špatně formuloval svůj názor. To, co popisuješ v reakci je i z mého pohledu bez námitek. Tu dobu jsem prožíval (i když s minimem informací a většinou vždy se značným zpožděním, což se s dneškem nedá srovnat) a vím, jak to tehdá chodilo.
Měl jsem spíše na mysli úroveň posuzování. A reagoval jsem na tvé názory z 15:47, kdy považuješ za neakceptovatelné některé chyby komisařů, případně "pokakání se" z nátlaků. Já tvrdím, že dnes je to úplně stejné. Ne vlastně horší, protože tady funguje "vstřícná předposranost". Respektive, mi připadá, že mocné týmy mají mezi komisaři své zástupce a ti rozhodují v jejich prospěch. Tak že k žádným diskvalifikacím nemůže dojít. Maximálně disknou někoho z chvostu pole.
Nedalo by mi příliš práce najít podobenství z nedávna ke každému příkladu, který RoBertino zmiňuje a nad kterým se ty pozastavuješ.
Já prostě vidím úroveň rozhodování v 70.letech úplně stejně, jako dnes.
Akorát je třeba sundat růžové brýle, oprostit se od fandovství a pokusit se o rovnocený pohled. Vždyť tomu není tak dávno, kdy se v Brazílii předjíždělo pod žlutými vlajkami, dokonce to je zdokumentováno na displeji volantu řidiče, (tak že ten o tom musel vědět) a přesto se nic nestalo. Vymyslel se komisař s údajně zelenou vlajkou, který měl být kdesi v dáli z pohledu pilota, tak že ani ta vlajka nejde rozlišit a pilotovi se dal titul mistra světa. Přitom, i kdyby to vše byla pravda, tak zelená fáze platí od místa komisaře, že? Akceptovatelné? Proč, ne?!
O dírách už jsem psal, tak jiný příklad. Co takhle nelegální testy? Byly OK? Pravidla hovoří jasně. Jsou přesně vymezeny dny, kdy lze testovat. Akceptovatelné? Nebo ne? A mohl bych pokračovat...
Abych to shrnul. V oblasti bezpečnosti, techniky, zabezpečení okruhů, atd. se udělalo spousty práce. Jsem rád, že piloti neumírají. Na druhou stranu si myslím, že by nebylo tak špatné, kdyby přeci jen byla F1 více nebezpečná, aby si někteří střelci rozmysleli, zda zničit závody pilotům bojujícím o špici. Ale v oblasti rozhodování, nátlaků mocných a řekněme jistých sporných rozhodnutí, zůstává vše v sedmdesátých letech. Neušelo se ani těch 18mm Huntova širšího vozu. Naopak!
-
odin
20:24 03.05.2016 77.240.103.XXXJeště k tebou zmíněným nehodám. Jak tragedii Williamsona, tak Pryceho jsem "zažil" jako fanoušek F1. Ty chvíle, kdy jsem se o tom dověděl se mi vryly do paměti. Každou takovou událost jsme tehdá s "podobně postiženými lidmi" dlouho a náruživě diskutovali. Prostě umřel nám někdo z našich hrdinů. Je to na dlouhatananánské vzpomínání a povídání.
Nadhodil jsi věci, které tu nelze probrat v pár řádcích. Např. proč si myslíš, že tehdá byla F1 sexy? Nehrál v tom roli právě fakt, že piloti při své vášni umírali? Nemyslím si, že by se tehdá předjíždělo nějak více, než dnes, ale... Každý předjížděcí manévr byl tehdy riskantní. Každý kontakt mohl skončit v plamenech. Na druhou stranu, někteří piloti po proflámované noci usedli do vozu a jeli závod. Novinářům říkali, co si myslí i nemyslí a nepotřebovali k tomu tiskové mluvčí, či manažery. Nepotřebovali žádné ochránce v podobě papínků, či jiných individuí v paddocku, aby byli vždy těmi preferovanějšími a tak podobně.
Současná F1 je jistě propracovanější, a na vyšší techické úrovni, ale podle mne, je zároveň příšerně sterilní. A blonďatý černoušek moc vzrušení do současného upjatého stylu formule 1 nepřinese.
Aby bylo jasno. Tohle není nic proti Hamíkovi, Vettelovi, Alonsovi, ani ostatním pilotům. Je to jenom srovnání období.
-
-
-
-
-
-
rock
13:38 02.05.2016 37.188.128.XXXHunt mistrem světa díky oficálně (!) nelegálnímu vozu.
U Redbullovského gumového čumáku alespoň nedokázali při statickém měření najít prohřešek proti pravidlům (byť to na kameře za jízdy působilo všelijak), Huntovo auto změřili dostatečně exaktně.-
RoBertino
13:40 02.05.2016 83.208.82.XXXOn byl asi problém opravdu v tom, že do té doby k žádné diskvalifikaci za "titěrných" pár milimetrů nedošlo, takže FIA možná podlehla tlaku, že šlo o příliš tvrdý trest. Ale jak říkal Colin Chapman - pravidla jsou od toho, aby byla dodržována, a to bez ohledu na to, zda jde o milimetr nebo decimetr. Ostatně další tresty to potvrzují, i když i poté došlo k některým změnám trestů.-
rock
13:47 02.05.2016 37.188.230.XXXTohle vidím taky tak. Myslím, že pokud se tehdy McLaren hájil řečmi o nicotných milimetrech, tak jim nic nebránilo využít toleranci i směrem dolů od dané hranice. Tedy podle stejné logiky, jakou zastávali, měli postavit auto široký jenom 2130 mm (protože co jsou nějaký 2 cm rozdílu, že) a měli by spoustu vaty na to, aby jejich auto bylo legální s jakýmikoliv pneumatikami.
Lauda se imho může právem cítit jako okradený o titul.
-
-
odin
06:24 03.05.2016 77.240.103.XXXGumový čumák mi nevadí. Díry v podlaze jsou přesně stejný problém, jako 18mm.
Rozdíl? Tehdá Hunta diskli a na nátlak diskvalifikaci zrušili. U RedBullů k žádnému postihu, natož diskvalifikaci nedošlo ač měli evidentně "oficiálně nelegální vůz". Jen se to zahrálo do autu, oni si díry pro příští závod upravili (stejně jako McLaren šířku auta) a nic nestálo v cestě vyhlásit Vettela mistrem světa... Nevidím v tom rozdíl.-
rock
07:12 03.05.2016 82.117.159.XXXMám pocit, že Red Bull tehdy podal vysvětlení, podle kterýho šlo spíš o kreativní výklad předpisů, než že by porušili něco, co by bylo v předpisech výslovně uvedeno.
FIA rozhodla, že v předpisech to sice přímo není, ale že to z nich podle jejich názoru (!) nepřímo vyplývá, t.j. upřesnili výklad a přinutili Red Bull ke změně. I proto (nešlo o porušení výslovného nařízení) nikdo nepodal protest. A že by se to Ferrari hodilo.
McLaren porušil něco, co bylo v předpisech explicitně dáno. To je sakra rozdíl.-
odin
06:24 04.05.2016 77.240.103.XXXSakra rozdíl?
Sakra rozdíl je pouze v tom, jaké výmluvě rock, odin, ostatní fanoušci a hlavně komisaři chtějí uvěřit a jaké ne. Svého času tu byl článek, rozhovor s jedním z komisařů právě o redbulláckých dírách v podlaze. Komisař jasně řekl, že to řešení neodpovídalo pravidlům a že RedBull mohli potrestat.
"Kdyby chtěli"!!!
Ty jsi správně napsal, že McLaren mohl využít tolerance směrem dolů a měl by prostor pro legálnost auta i v případě širších pneu. OK, beru. Ale ptám se proč podle stejné logiky nepostupovali u RBR? A pokud dělali něco na samé hranici regulí, proč nezažádali o objasnění pravidel FIA?
Ty v jednom případě (McL) hodíš odpovědnost na tým a v druhém případě (RBR) na FIA a pravidla.
Co se týče protestů. Tak mi připadá, že se tu všeobecně Ferrari nasazuje psí hlava. Já jako důkaz legálnosti neuznávám fakt, že nikdo nepodal protest. Co je to za blbost? Snad se alespoň trochu orientuješ v dění a pak musíš vědět, jak to chodí. To si jako myslíš, že protest by změnil výsledky závodu, nebo dokonce sezóny? Proti nelegálním testům byl protest podán, dokonce více týmy a jak to dopadlo? Trest-netrest aby se neřeklo a jede se dál.
-
-
-
-
Pavel A.
13:26 02.05.2016 94.199.40.XXXTrochu historické šeptandy:
GP Anglie 1970 - mechanici Lotusu před měřením měli tlačit vůz tak vehementně, že nalomili zadní křídlo, pak už kontrolou prošlo.
GP Španělska 1976 - co jsme slyšel, šířka vozu se v pravidlech stanovovala podle nejširšího vozu a tím byl právě McLaren. problém nastal v tom, že Good Year připravil nové širší gumy, takže celková šířka vozu byla větší právě o tu šířku gum. McLarenu to prostě nedošlo...
Poslední závod 24.11.2024
GP Las Vegas50 kol (309.958 km)
Las Vegas
-
Pátek
-
Sobota
-
Neděle
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
Příští závod 01.12.2024
GP Kataru 57 kol (308.611 km)
Losail International Circuitdní | hod | min | sek