DISKUZE K ČLÁNKU Abú Zabí 2010 - Jak Ferrari a Alonso přišli o titul mistra světa
Blíží se poslední závod sezóny, trofeje už znají své majitele, takže na okruhu Jas Marina už půjde o čirou zábavu, přesuny ve středu startovního pole a na jeho chvostu. Přenesme se tedy zpět do roku 2010 a připomeňme si jeden příběh o promarněné šanci.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Abú Zabí 2010 - Jak Ferrari a Alonso přišli o titul mistra světa
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
rock
10:50 28.11.2015 82.117.159.XXXedit:
reakce na incinatus 16:21 26.11.2015
Za čtyři kola, která uplynula mezi Webberovou a Alonsovou návštěvou boxů, stáhl Webber na Alonsa asi 0.5 (slovy půl) sekundy. Mimo jiné proto, že se trápil za Alguersuarim, který ho nakonec musel pustit "dobrovolně". Před Alguersuarim bylo několik sekun volno a pak dlouhá šňůra dalších pilotů, z nich nikdo další už důvod uhýbat Webberovi neměl.
Tohle u Ferrari věděli.
Během těch čtyř kol Alonso držel odstup od Buttona a na Vettela dokonce něco málo stáhl. Rychlost na jejich předjetí neměl, ale krok s nimi v této fázi závodu držel docela s přehledem.
Tohle u Ferrari věděli.
Náskok vedoucí čtyřky se desetinu po desetině zvětšoval. Někdy víc, někdy míň. Jedinej, kdo jezdil rychleji než oni, byl Webber ve chvílích, kdy měl volnou trať. Z jeho souboje z Alguersuarim bylo zřejmé, že Webber rychle docvakne cca 5s ztráty na Petrova a pak svoji rychlost ztratí. I kdyby dokázal předjíždět, tak ne dost rychle.
Tu první část u Ferrari věděli, tu druhou mohli odhadnout docela v pohodě.
Kdyby Alonso vydržel na trati podobně dlouho jako Hamilton s Vettelem (tzn. ještě asi dalších 10 kol) a pokud by si dokázal udržet jejich rychlost (jako že se mu to cca od 10.kola dařilo docela s přehledem), vrátil by se z boxů někde těsně před Rosbergem a v poklidu by dokroužil čtvrtý. Existovala i špatná varianta, totiž že Alonso neudrží svoji rychlost a vyjede až za Rosbergem (i když spíš ne). Ale pořád lepší jakási MOŽNOST, že vyjede za Rosbergem (a bude ho muset předjet) než NAPROSTÁ JISTOTA, že vyjede za Rosbergem a navíc i za Petrovem (a případně i dalšími-Kubicou, jak se ukázalo) a bude je muset předjet.
Tohle u Ferrari nevěděli, ale měli to odhadnout.
Rosberg s Petrovem nepodsekli Webbera proto, že by nové pneu byly rychlejší, ale proto, že jim safety car umožnil odmazat časovou ztrátu.
Tohle u Ferrari věděli.
Ve světle toho, co u Ferrari věděli a toho, co mohli s vysokou mírou úspěšnosti odhadnout, nebylo rozhodnutí poslat Alonsa do boxů a následně do do druhé desítky pořadí nezodpovědným riskem. Pokud v té chvíli pitstop akutně nepotřeboval, tak to byla stupidita. -
rock
08:28 26.11.2015 37.188.227.XXXČas od času nadejde okamžik, kdy laik sedící u TV a mající minimum informací jenom tiše zírá, jakou kravinu právě dělají profíci na boxové zídce, kteří mají v reálném čase k dispozici všechna data, která si člověk umí představit a k tomu osobní zkušenosti z podobných situací v předchozích závodech - a samozřejmě neporovnatelně hlubší znalosti problematiky, než ten laik.
Abú Zabí 2010 byl jeden z těch okamžiků.-
uzivatel000046
14:06 26.11.2015 194.228.216.XXXDovolím si nesúhlasiť.
V okamžiku, kedy sa chlapci z Maranella rozhodovali to až taká "kravina" nebola. Len spätne to tak vyzerá. Nijako nemohli pokryť oboch jazdcov RedBullu, tak sa sústredili na toho, kto ich viac ohrozoval. A to bol Webber. Mal k Alonsovi bodovo bližšie ako Vettel.
V momente, kedy Webber po svojej chybe musel ísť do boxov, vo Ferrari nemali inú možnosť, len jeho stratégiu kopírovať, aby Alonsa udržali pred ním. Dnes už ťažko hľadať presné údaje, ale bol Webber na nových gumách okamžite fialový. Dokonca tak, že sa vo Ferrari obávali, že Alonsa ani nestihnú pred Webbera vrátiť. Niekto dokonca spomínal neblahú úlohu Alguersuariho, ktorý ako obvykle blokoval "svojho", v tomto prípade Webbera. To údajne aj "definitívne" rozhodlo o tom, že Alonsa do boxov povolali. V tom čase to vyzeralo ako celkom dobrá stratégia.
Iná vec je, ako to nakoniec celé dopadlo.
Dnes to už vieme. Alonso uviazol za Petrovom a bolo vymaľované.
Ale mohli to všetko vedieť aj v tých pár sekundách, kedy sa o tom rozhodovalo?
Podľa mňa nie.-
rock
15:28 26.11.2015 37.188.227.XXXJá ten závod tehdy sledoval velmi napjatě, takže si ho vybavuji a měl jsem v té chvíli přesně ten pocit, který popisuji. Obecně si myslím, že když bojujete proti třem soupeřům, tak je extrémně nešťastné se na některého z nich zaměřit. Všichni tři se pokrýt nedají. Je třeba jet si svoje, zvláště pokud při konzervativní jízdě má pilot dlouhodobě výkonnost (a výsledky) na TOP3 - což Alonso ve druhé půlce sezóny měl. Má-li navíc v šampionátu náskok, je v takové situaci absurdní risk přejít na agresivní strategii a dobrovolně se ponořit do středu pole.
Něco takového (a jinými slovy to ještě píšu na konci) se mi tehdy táhlo hlavou. Bylo to podpořeno i tím, že Webberovi to v Abu Zabi nijak zvlášť nejelo a snad ani na okamžik mne nenapadlo, že by mohl jet na vítězství v závodě. Po Brazílii navíc Red Bull nebudil dojem, že by k tomu Webberovi nějak pomáhal. Scénář Vettel pouštějíci Webbera na 1. místo a kryjící mu záda, aby vzal body Alonsovi, mi prostě zněl naprosto nepravděpodobně.
Takže za mne: vědět to nemohli, ale jestliže jsem za normálních okolností na délce závodu lepší než dav, tak je v dané situaci účelnější držet se davu - když už teda panikařím a nevím si rady.-
uzivatel000046
16:21 26.11.2015 188.167.55.XXXDobre. Mal si ísť svoje.
Ale čo to v tomto konkrétnom prípade znamená?
Vettel štartuje prvý, Alonso tretí, Webber piaty. Alonso je majster a nič ho nezaujíma. Hamilton má síce teoretickú šancu, ale prakticky je to čo voláte "dav". I keď nie celkom.
Alonso sa na štarte prepadá na štvrté miesto, ale stále je majster.
Webber ide po chybe do boxov a hrozí podseknutie a prepad na piate miesto. V tom momente už ale Alonso majster nie je. Na toto reagovať museli. Je jedno, na koho sa pred pretekmi sústredili, teraz museli riešiť konkrétnu situáciu.
Že podseknutie reálne hrozilo vedeli. Videli rýchlosť Webbera, videli rýchlosť Massu. Massa najlepšie ukazuje, že nepanikárili, ale postupovali plánovite, keď ho povolali prezuť ešte pred Webberom, aby si podseknutie odskúšali.
Koniec koncov, Petrov ich podsekol vlastne všetkých.
Dav sem, dav tam, v určitom momente Ferrari prestalo kontrolovať preteky. Či to už bola nešťastná Massova kvalifikácia, špatný štart, nehoda, už nehrá úlohu. Na Vettela a Mclareny pred sebou Alonso nemá rýchlosť a zrazu mu hrozí že sa prepadne aj za Webbera príde o titul.
Reagovať jednoducho museli. Nevolili agresívnu stratégiu. Bola im vnútená. paradoxne, chybou súpera.
Petrov ako symbol davu je len zhoda okolností. Nezáležalo by na ňom, ak by bol Alonso za Webberom aj tak prehral.
Zostať pred Webberom vyzeralo v tom momente ako dobrý plán.
My už vieme ako to dopadlo. Ale kto mohol vtedy počítať s tým, že sa Alonsovi nepodarí dostať aspoň cez "zbytok davu"?
-
-
-
-
Frciiik
23:25 25.11.2015 80.251.245.XXX"Use the best of your talent, you know how big it is" :-) Nevím no, je pravda že tohle řešit nestojí žádné peníze, jak bylo v článku řečeno, ale že mohla být spousta věcí jinak, se dá říct prakticky o čemkoliv. Třeba kdyby Hamilton získal titul hned v roce 2007 jako nováček a následně ho obhájil, možná by byl v McLarenu dodnes... Mlácení prázdné slámy... Ale Abu Dhabi 2010 si pamatuju spíš jako závod, díky kterému vzniklo DRS.
Nadcházející závod 24.11.2024
GP Las Vegas50 kol (309.958 km)
Las Vegas
-
Pátek
- 1. Trénink (5:30 - 6:30)
- 2. Trénink (9:00 - 10:00)
-
Sobota
- 3. Trénink (5:30 - 6:30)
- Kvalifikace (9:00)
-
Neděle
- Závod (7:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek