DISKUZE K ČLÁNKU Abú Zabí 2010 - Jak Ferrari a Alonso přišli o titul mistra světa

Blíží se poslední závod sezóny, trofeje už znají své majitele, takže na okruhu Jas Marina už půjde o čirou zábavu, přesuny ve středu startovního pole a na jeho chvostu. Přenesme se tedy zpět do roku 2010 a připomeňme si jeden příběh o promarněné šanci.

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: Abú Zabí 2010 - Jak Ferrari a Alonso přišli o titul mistra světa

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 7, poslední 28.11.2015 10:50 Vložte komentář

Nejlepší názory

» Situs (Hlasovalo 24 lidí) 25.11.2015 15:46
No jo, stalo se a obrovská šance byla zmařena … »
» rock (Hlasovalo 17 lidí) 26.11.2015 08:28
Čas od času nadejde okamžik, kdy laik sedící u TV… »
» rock (Hlasovalo 15 lidí) 28.11.2015 10:50
edit: reakce na incinatus 16:21 26.11.2015 Za… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

  • rock

    rock

    82.117.159.XXX
    edit:
    reakce na incinatus 16:21 26.11.2015

    Za čtyři kola, která uplynula mezi Webberovou a Alonsovou návštěvou boxů, stáhl Webber na Alonsa asi 0.5 (slovy půl) sekundy. Mimo jiné proto, že se trápil za Alguersuarim, který ho nakonec musel pustit "dobrovolně". Před Alguersuarim bylo několik sekun volno a pak dlouhá šňůra dalších pilotů, z nich nikdo další už důvod uhýbat Webberovi neměl.
    Tohle u Ferrari věděli.

    Během těch čtyř kol Alonso držel odstup od Buttona a na Vettela dokonce něco málo stáhl. Rychlost na jejich předjetí neměl, ale krok s nimi v této fázi závodu držel docela s přehledem.
    Tohle u Ferrari věděli.

    Náskok vedoucí čtyřky se desetinu po desetině zvětšoval. Někdy víc, někdy míň. Jedinej, kdo jezdil rychleji než oni, byl Webber ve chvílích, kdy měl volnou trať. Z jeho souboje z Alguersuarim bylo zřejmé, že Webber rychle docvakne cca 5s ztráty na Petrova a pak svoji rychlost ztratí. I kdyby dokázal předjíždět, tak ne dost rychle.
    Tu první část u Ferrari věděli, tu druhou mohli odhadnout docela v pohodě.

    Kdyby Alonso vydržel na trati podobně dlouho jako Hamilton s Vettelem (tzn. ještě asi dalších 10 kol) a pokud by si dokázal udržet jejich rychlost (jako že se mu to cca od 10.kola dařilo docela s přehledem), vrátil by se z boxů někde těsně před Rosbergem a v poklidu by dokroužil čtvrtý. Existovala i špatná varianta, totiž že Alonso neudrží svoji rychlost a vyjede až za Rosbergem (i když spíš ne). Ale pořád lepší jakási MOŽNOST, že vyjede za Rosbergem (a bude ho muset předjet) než NAPROSTÁ JISTOTA, že vyjede za Rosbergem a navíc i za Petrovem (a případně i dalšími-Kubicou, jak se ukázalo) a bude je muset předjet.
    Tohle u Ferrari nevěděli, ale měli to odhadnout.

    Rosberg s Petrovem nepodsekli Webbera proto, že by nové pneu byly rychlejší, ale proto, že jim safety car umožnil odmazat časovou ztrátu.
    Tohle u Ferrari věděli.

    Ve světle toho, co u Ferrari věděli a toho, co mohli s vysokou mírou úspěšnosti odhadnout, nebylo rozhodnutí poslat Alonsa do boxů a následně do do druhé desítky pořadí nezodpovědným riskem. Pokud v té chvíli pitstop akutně nepotřeboval, tak to byla stupidita.

    + 15 / − 4

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • rock

    rock

    37.188.227.XXX
    Čas od času nadejde okamžik, kdy laik sedící u TV a mající minimum informací jenom tiše zírá, jakou kravinu právě dělají profíci na boxové zídce, kteří mají v reálném čase k dispozici všechna data, která si člověk umí představit a k tomu osobní zkušenosti z podobných situací v předchozích závodech - a samozřejmě neporovnatelně hlubší znalosti problematiky, než ten laik.

    Abú Zabí 2010 byl jeden z těch okamžiků.

    + 17 / − 5

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • uzivatel000046

      uzivatel000046

      194.228.216.XXX
      Dovolím si nesúhlasiť.
      V okamžiku, kedy sa chlapci z Maranella rozhodovali to až taká "kravina" nebola. Len spätne to tak vyzerá. Nijako nemohli pokryť oboch jazdcov RedBullu, tak sa sústredili na toho, kto ich viac ohrozoval. A to bol Webber. Mal k Alonsovi bodovo bližšie ako Vettel.
      V momente, kedy Webber po svojej chybe musel ísť do boxov, vo Ferrari nemali inú možnosť, len jeho stratégiu kopírovať, aby Alonsa udržali pred ním. Dnes už ťažko hľadať presné údaje, ale bol Webber na nových gumách okamžite fialový. Dokonca tak, že sa vo Ferrari obávali, že Alonsa ani nestihnú pred Webbera vrátiť. Niekto dokonca spomínal neblahú úlohu Alguersuariho, ktorý ako obvykle blokoval "svojho", v tomto prípade Webbera. To údajne aj "definitívne" rozhodlo o tom, že Alonsa do boxov povolali. V tom čase to vyzeralo ako celkom dobrá stratégia.
      Iná vec je, ako to nakoniec celé dopadlo.
      Dnes to už vieme. Alonso uviazol za Petrovom a bolo vymaľované.
      Ale mohli to všetko vedieť aj v tých pár sekundách, kedy sa o tom rozhodovalo?
      Podľa mňa nie.

      + 11 / − 7

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • rock

        rock

        37.188.227.XXX
        Já ten závod tehdy sledoval velmi napjatě, takže si ho vybavuji a měl jsem v té chvíli přesně ten pocit, který popisuji. Obecně si myslím, že když bojujete proti třem soupeřům, tak je extrémně nešťastné se na některého z nich zaměřit. Všichni tři se pokrýt nedají. Je třeba jet si svoje, zvláště pokud při konzervativní jízdě má pilot dlouhodobě výkonnost (a výsledky) na TOP3 - což Alonso ve druhé půlce sezóny měl. Má-li navíc v šampionátu náskok, je v takové situaci absurdní risk přejít na agresivní strategii a dobrovolně se ponořit do středu pole.

        Něco takového (a jinými slovy to ještě píšu na konci) se mi tehdy táhlo hlavou. Bylo to podpořeno i tím, že Webberovi to v Abu Zabi nijak zvlášť nejelo a snad ani na okamžik mne nenapadlo, že by mohl jet na vítězství v závodě. Po Brazílii navíc Red Bull nebudil dojem, že by k tomu Webberovi nějak pomáhal. Scénář Vettel pouštějíci Webbera na 1. místo a kryjící mu záda, aby vzal body Alonsovi, mi prostě zněl naprosto nepravděpodobně.

        Takže za mne: vědět to nemohli, ale jestliže jsem za normálních okolností na délce závodu lepší než dav, tak je v dané situaci účelnější držet se davu - když už teda panikařím a nevím si rady.

        + 13 / − 4

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • uzivatel000046

          uzivatel000046

          188.167.55.XXX
          Dobre. Mal si ísť svoje.
          Ale čo to v tomto konkrétnom prípade znamená?
          Vettel štartuje prvý, Alonso tretí, Webber piaty. Alonso je majster a nič ho nezaujíma. Hamilton má síce teoretickú šancu, ale prakticky je to čo voláte "dav". I keď nie celkom.
          Alonso sa na štarte prepadá na štvrté miesto, ale stále je majster.
          Webber ide po chybe do boxov a hrozí podseknutie a prepad na piate miesto. V tom momente už ale Alonso majster nie je. Na toto reagovať museli. Je jedno, na koho sa pred pretekmi sústredili, teraz museli riešiť konkrétnu situáciu.
          Že podseknutie reálne hrozilo vedeli. Videli rýchlosť Webbera, videli rýchlosť Massu. Massa najlepšie ukazuje, že nepanikárili, ale postupovali plánovite, keď ho povolali prezuť ešte pred Webberom, aby si podseknutie odskúšali.
          Koniec koncov, Petrov ich podsekol vlastne všetkých.

          Dav sem, dav tam, v určitom momente Ferrari prestalo kontrolovať preteky. Či to už bola nešťastná Massova kvalifikácia, špatný štart, nehoda, už nehrá úlohu. Na Vettela a Mclareny pred sebou Alonso nemá rýchlosť a zrazu mu hrozí že sa prepadne aj za Webbera príde o titul.
          Reagovať jednoducho museli. Nevolili agresívnu stratégiu. Bola im vnútená. paradoxne, chybou súpera.
          Petrov ako symbol davu je len zhoda okolností. Nezáležalo by na ňom, ak by bol Alonso za Webberom aj tak prehral.
          Zostať pred Webberom vyzeralo v tom momente ako dobrý plán.
          My už vieme ako to dopadlo. Ale kto mohol vtedy počítať s tým, že sa Alonsovi nepodarí dostať aspoň cez "zbytok davu"?

          + 10 / − 4

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
  • Frciiik

    Frciiik

    80.251.245.XXX
    "Use the best of your talent, you know how big it is" :-) Nevím no, je pravda že tohle řešit nestojí žádné peníze, jak bylo v článku řečeno, ale že mohla být spousta věcí jinak, se dá říct prakticky o čemkoliv. Třeba kdyby Hamilton získal titul hned v roce 2007 jako nováček a následně ho obhájil, možná by byl v McLarenu dodnes... Mlácení prázdné slámy... Ale Abu Dhabi 2010 si pamatuju spíš jako závod, díky kterému vzniklo DRS.

    + 12 / − 8

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Situs

    Situs

    85.70.164.XXX
    No jo, stalo se a obrovská šance byla zmařena 07, ale děkuji za zajímavý pohled do kdyby 04

    + 24 / − 5

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama