DISKUZE K ČLÁNKU Změna je život... Opravdu?
Před chystaným ročníkem formule 1 se toho předělávalo poměrně dost, však to také rozvířilo nemalou polemiku. Mají chystané změny nějaký smysl nebo jde pouze o snahu něco přetvořit jen proto, aby to bylo jinak než v minulosti? Co je ještě přínosem a co už nesmyslem pouze kryjícím bezradnost činitelů starajících se o F1? To se dá těžko rozhodnout, neboť se můžeme držet rčení: „Co hlava, to názor“. Pojďme tedy na malou historickou exkurzi, která se tentokrát vyhne technické oblasti. To by pak byla stať neúnosně dlouhá.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Změna je život... Opravdu?
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
Chasnik
18:06 14.01.2014 217.117.213.XXXDěkuji za tento článek, je to skutečně zajímavý sumář myšlenek na společné téma
Ano, změna je život, pokud je smysluplná. Nejen tady, ale i na jiných diskusích jsem četl, že dvojnásobný počet bodů v posledním závodě je v pohodě, že o tom všichni vědí dopředu a můžou se na to připravit. S tím se dá samozřejmě souhlasit, ALE: má to vlastně smysl?
Představme si, že se organizátoři šampionátu rozhodnou, že pro zatraktivnění nudného kroužení bude každý pátý závod povinně odjet na mokrých pneumatikách :). Hmmmm, všechny týmy o tom budou vědět dopředu? Ano. Mohou se na to připravit? Ano. Budou mít všichni stejné podmínky? Ano. Má to smysl? Samozřejmě, v žádném případě! A jsme doma
Skutečně chce F1 závod s dvojnásobným počtem bodů? OK, udělejme jeden nebo dva "speciály", které se pojedou třeba na 500 km a v souladu s tím patřičně závod obodujme. Pak to bude mít smysl - delší závod, více bodů. Samozřejmě by to chtělo další změny v pravidlech, např. povolit tankování. Takže by to zase bylo složitější.
Nejjednoduší cesta k zatraktivnění závodění v F1 je omezení vlivu aerodynamiky. Zmenšit plochu křídel, stanovit minimální světlou výšku atd. Bude to:
-ekonomické - pokud aero nebude mít takový vliv na laptime, nebude přínosné investovat do jeho vývoje tolik financí;
- přínosné - byla by zde možnost návratu automobilek (a tím přítok potřebných financí), které právě neúměrně vysoké náklady na vývoj aero prvků odrazují;
- zábavné - nižší rychlosti v zatáčkách, více brždění, více možností předjetí na brzdách, větší podíl pilota na výsledku, tudíž i více možností nečekaných chyb.
Samozřejmě z určitého úhlu pohledu je to krok zpět, ale nebylo by to poprvé. Cožpak gumy s výdrží 5 kol jsou cestou vpřed??... -
odin
13:34 14.01.2014 77.240.96.XXXTypický RoBertino Opět nádherný článek od RoBertina. A i když nebyl nijak krátký, člověk jej zhltne na jedno nadechnutí a ještě jsem hledal pod fotkami pokračování.
A tak mě při čtení napadlo: Kdy se otočil vývoj formule 1? Kdy byl progres, (vývoj od nedokonalého k dokonalejšímu) najednou zbržděn a otočen směrem zpět. Kdy nastala ta exploze pravidel, která zakazují lepší techniku, ať už v oblasti motorů, aerodynamiky, elektroniky atd.? Kdy se formule 1 započala sterilizovat? A co bylo implulsem pro takovéto chování? Smrt Senny - a snaha o maximální bezpečnost. Nebo expanze automobilek - a s nimi obrovské množství peněz napumpovaných do tohoto sportu. Což zlikvidovalo tradici - garážisty, nadšence stavící svá auta "na koleně". Nebo Bernieho snaha udělat z F1 obchodní podnik. Odpověď se mi hledá obtížně. Ale faktem je, že pravidla "zlatého věku F1" obsahovala podstatně méně zákazů, než je tomu dnes. Mantinely, které jsou dány, jak konstruktérům, tak pilotům, ale i organizátorům, jsou tak "úzké", že se mezi nimi ani závodit nedá. A když ano, tak nelze "předjíždět". (Je to obrazně a nadneseně řečeno). A po tomto zjištění se najednou hledají způsoby, jak zatraktivnit tak sešněrovaný model. Absurdita střídá absurditu, a tak se nelze divit, že se dospěje k dvojnásobku bodů v posledním závodě. Tohle hloupé pravidlo nemůže mít dlouhého trvání. -
Kapor
10:36 14.01.2014 194.160.178.XXXAk sa niečo mení,... ...malo by to mať oporu v zdravom rozume, čo mi tu u nových zmien v pravidlách F1 uniká a to nielen u dvojnásobného bodového zisku v poslednom závode, ale o zmrazovaní motorov a nevyužívaním elektroniky, ktorá by v závode slúžila aj ako zabezpeka, že by nedovolila predbiehať jazdcovi, ak by to riadiace jednotka vyhodnotila, ako nebezpečný manéver. Lebo moderné autá takéto veci jednoducho majú, alebo sú v pláne zajtrajšieho dňa to tam namontovať. V F1 to absentuje a práve tam, by mala byť nasadzovaná tá najnovšia a najpokrokovejšia technika, ktorá by potom po praktickom vývine a odskúšaní mala sláviť úspech aj v osobných automobiloch, lebo hustota dopravy sa čoraz zväčšuje a bez podporných orientačných a bezpečnostných systémov budú menej zruční vodiči čoraz bezradnejší a budú produkovať zbytočné kolízie, do ktorých zatiahnu nevinných, len preto, že to bude nad ich sily. Preto je len normálne, že výrobcovia o takýchto systémoch uvažujú a aplikujú ich do svojich vozidiel čoraz viac. Vodiči si však musia uvedomiť, že aj v takýchto autách musia jazdiť zručne a ohľaduplne, lebo nie sú na ceste sami a zbytočná agresivita na cestu nepatrí.-
rock
11:29 14.01.2014 37.188.236.XXX"nevyužívaním elektroniky, ktorá by v závode slúžila aj ako zabezpeka, že by nedovolila predbiehať jazdcovi, ak by to riadiace jednotka vyhodnotila, ako nebezpečný manéver."
To myslíš vážně? Ty bys fakt chtěl, aby elektronika nepustila jezdce do manévru, když by to vyhodnotila jako nebezpečné? A nechtěl bys je nechat rovnou hrát na PS4? To by bylo velmi bezpečné a vývoj simulátoru by byl nepochybně prospěšný pro zautomatizovanou dopravu.-
RoBertino
11:48 14.01.2014 83.208.82.XXXVelice trefný postřeh, ona posedlost absolutní bezpečností nás nakonec ani nenechá přejít ulici nebo vystrčit nos z domu, protože dle vyhodnocení na nás může spadnout třeba kousek MIRu. Ovšem taky nás to zároveň může vyhnat z domu, protože ten MIR může zbouchnout na náš barák. Prostě lidstvo se stává otrokem technologií, ztrácí svou přirozenou svobodu se rozhodnout a udělat něco dle vlastní vůle, třeba i chybně. Navíc, vzpomínám si na odpověď Artura Merzaria, když se ho po Laudově nehodě ptali, jestli mu nepřipadá závodění nesmyslné a nebezpečné: "Ovšemže je nebezpečné a nesmyslné také. Ale já si ho dobrovolně vybral jako zaměstnání se všemi riziky, co to přináší. Kdybych chtěl žít klidně, budu jezdit někde v obchodním centru v elektromobilu s reklamou. Na jednu stranu se odmítám vrhat po hlavě do smrtelného nebezpečí, na druhou stranu ale nechci umřít nudou na golfovém vozíku."-
Kapor
16:24 14.01.2014 194.160.178.XXXTo snáď nemyslíš vážne,... ...ty vtipálku, práve že takéto systémy ti môžu pomôcť zachrániť ti život, ak nekordinovane vstupiš do dráhy vozidlu, ktoré však musí dodržať rýchlosť, aby systém správne zareagoval a na teba idúcu hrôzu zastavil.
Včera som bol práve svedkom, ako chlapec išiel cez prechod pre chodcov dosť rýchlo a auto z jeho strany mu zastalo, ale hlúpa vodička v protismere na druhej strane nie a bola by ho zrazila, len mal to šťastie, že chalan bol veľmi čiperný, pustil kolobežku a odrel jej celé dvere. Sice si aj on odrel kolená aj nos, lebo sa hodil o zem a brzdil všetkým, čo mal, hlavne kolenami, ale ostal zdravý. Rýchlosť auta nebola vysoká, ale vodička absolutne správne nezareagolala a zastala 20m za prechodom. To už chlapča zobralo kolobežku a kým prišla na miesto, bol preč. Ak by mala vybavené auto príslušným systémom, auto by v tej rýchlosti zastalo okamžite. Preto sa netreba sa brániť novým myšlienkam a prístupom, lebo tie sú tam na to aby chránili zdravie a ľudské životy a to isté by sa malo robiť aj autách F1 a aj v iných sériách, lebo sled udalostí je niekedy tak rýchly, že človek nezareaguje, ale systém áno. Ak je to v súlade ochrany zdravia a života pilotov, je to úplne v poriadku, lebo vždy nemusí zahynúť ten, kto haváriu spôsobil, ale ten nevivinný a to je na škodu automobilového športu.
-
-
Kapor
16:07 14.01.2014 194.160.178.XXXČo ti na tom vadí,... ... je to v niečom podobná filozofia, ako keď osobnému autu skríži cestu chodec v povolenej rýchlosti, systém automaticky zareaguje, pričom obsluha by tak rýchlo a účinne nezasiahla a preto je to výhodné. Netreba na všetko hľadieť skostnatene tak, že to čo je, je najlepšie a preto v F1 zaveďme vtákoviny, ako je dvojité množstvo bodov za posledný, alebo tri posledné závody a máme vymaľované a nik nemôže povedať, že strýko držgroš nič nového okrem polievania trate od minulého roka nevymyslel.
-
-
-
uzivatel000046
10:30 14.01.2014 194.228.216.XXXZmena je....? Zhodou okolností som práve včera pozeral film "1". Áno, viem, viem, nenavštíviš zátoku piráta svojho, ale hádam mi to pre tentokrát bude odpustené. Nechal som sa vtiahnuť do tej opojnej atmosféry zlatých časov, kedy piloti mali v jednej ruke whisky, v druhej dlhonohú blondínu. Mechanici páchli benzínom a spáleným olejom, nie pripálenými plošnými spojmi počítačov.
Ako hovorím. "zlaté časy".
Ale za akú cenu? Boli by sme ochotní dnes takúto cenu akceptovať? Bolo by dnes vôbec možné takúto cenu tolerovať?
Film "1" podľa mňa najlepšie vystihol Max Mosley ( nech naveky zostane v zatratení ), ktorý povedal asi nasledovné: "Je, respektíve bola potrebná zmena myslenia".
Čiže odpoveď na Vašu otázku by bola ÁNO, zmena je život. Doslova.
Druhá vec je, či práve zmena bodovania je tou zmenou, ktorá prinesie "oživenie". Nuž, na to si musíme počkať. Nepáči sa mi to, rovnako ako Vám. Je to priveľká hlúposť aby mohla mať priaznivý efekt. Ale...
Ale bude titul vybojovaný v "dvojnásobných" pretekoch spochybniteľný. Asi ťažko. Všetci o tom vedia dopredu a všetci sa tomu môžu prispôsobiť. Rovnako, ako sa tomu mohol prispôsobiť Prost vo Vami spomínanom roku. Stačilo prestať počítať a začať vyhrávať. Lenže to by už nebol Prost, že?
Podľa mňa ste otázku v úvod nepoložili správne. Nie že by som Vám to vytýkal, ale spochybňoval Vaše právo pýtať sa čo chcete, to nie. Len sa mi nezdá, že by to bola otázka, ktorá "trápi" dnešnú F1.
Dôležitejšia je skôr otázka, či je dnešná F1 ešte šport, alebo show, alebo dokonca čistý obchod? Respektíve, čím chce byť.
Potom by sme sa vedeli aj vysporiadať s podobnými návrhmi, ako je dvojnásobný počet bodov v posledných pretekoch. Pre šport je to zlé, pre show ( a tým aj obchod ) je to asi dobré.
Stačí si len vybrať.
Alebo nie...?-
rock
11:20 14.01.2014 37.188.236.XXXJj, naprostý souhlas. Nejsem si jistý, jestli jsem ze změn bodování nadšený, ale všichni to vědí dopředu a mohou se na to připravit. Nevidím tam žádnou újmu ve sportovní hodnotě šampionátu.
Ovšem váš post mne přivedl k otázce, KDY přestala být F1 sportem a začala být show či obchodem. A hlodá ve mně myšlenka, že už od první GP v roce 1906 byly na závody vysílány tovární týmy ku podpoře povědomí o značce a prodejnosti jejich produktů, tedy obchod byl pro mnohé účastníky cílem a sport jen prostředkem (hezky se o tom píše v klasice Dědeček automobil, kterou jsme měli jako povinnou školní četbu) už od počátků závodění. A show to začalo být v okamžiku, kdy pořadatel vybral vstupné od prvního diváka.
a poznámka na závěr: nevím, jak je to u vás, ale u nás -zatím- zákony stahování filmů nezakazují, takže morální stránka je jedna věc, ale legalita druhá.-
RoBertino
11:43 14.01.2014 83.208.82.XXXTo, že je dnes F1 na té dané úrovni je důsledek vývoje jako takového. Ale zase bych řekl jen toho okolo. Ecclestone se nepochybně postaral o větší úroveň, vnímání této oblasti médii, dokázal ji prodat. Ovšem nepřehlédnutelný je fakt, že F1 i v dobách, považovaných za zlatý věk královny motorsportu, byla zajímavá a mnohdy zajímavější. Třeba jen proto, že dokonalost je ve své podstatě nudná. To prosím neřekl nějaký RoBertino, ale Colin Chapman. Je logické, že se s vývojem mění i tvář daného oboru, ale otázkou je a zůstává, zda omezování je ještě vývojem. A nic na tom nezmění fakt, že se údajně jedná o vyšší bezpečnost. F1 jako taková bude nebezpečná vždy a když někdo v 300 km/h narazí do bariéry ve špatném úhlu, nepomůže mu kromě zástupu všech svatých nic. Jistě, lze i toto pravidlo eliminovat tím, že budeme jezdit s jednoválci o obsahu 50 kubíků. Ale bude to ještě F1? Absolutně bezpečnou může být snad jednom jízda na simulátorech, i když i tady výrobci varují, že dlouhým hraním může nastat kolaps...
A k onomu bodovanému double - osobně i přes přípravu na tuto skutečnost nechápu degradaci všech závodů na úkor jednoho. Je to prostě nesmysl, do jisté míry degradující předchozí snahu, který navíc může někoho připravit o pořádný balík peněz. Dovolím si modelovou situaci: Caterham dojede v příštím ročníku jednou osmý, jednou devátý a jednou desátý - krásných sedm bodů, velká šance na tučnou prémii díky pozici v Poháru konstruktérů, tři umístění v bodované desítce. V posledním závodě dojde k hromadné kolizi, při níž vypadnou nejen oba caterhamy, ale i půlka startovního pole a v takto zdecimované smečce si Marussia vybojuje osmou příčku. Lup, osm bodů, celosezónní snažení Caterhamu a prémie za umístění je to tam - a bez vlastního přičinění. Tohle mi rozhodně nepřijde adekvátní s ohledem na výkon v celé sezóně. I nad tím je třeba podumat...-
rock
14:39 14.01.2014 37.188.236.XXXAd bodování:
Sice chápu, co chceš říct, ale můj náhled je, že každé bodování je svým způsobem nespravedlivé. Tohle je holt nespravedlivé trochu jiným způsobem.
Asi tak nejvíc fér mi přišlo předválečné bodování MS konstruktérů / ME jezdců. Po úpravách, které by vzaly v úvahu vyšší spolehlivost, by se to dalo použít (1b pro vítěze, 22b pro 22. v pořadí (včetně odpadnuvších), 25b pro DNS. Vyhrává ten, kdo má po sezóně nejmíň)
-
-
uzivatel000046
12:18 14.01.2014 194.228.216.XXXNiet nad to, ak si niekto strelí klasický vlastný gól :-) Asi som tú otázku mal položiť presnejšie. Viem, že komerčná stránka sa od motošportu nedala nikdy celkom oddeliť, ale až tak "zlé" ako teraz to hádam nebolo. Výrobcovia mohli chápať ( a určite aj chápali ) šport ako prostriedok obchodu, ale obchod v tej dobe šport neničil. V dnešnej dobe už mám dojem, že obchod šport začína potláčať.
Pokiaľ ide o SHOW. Nemám nič proti. Napriek tomu, že show je väčšinou dopredu naplánovaná a zrežírovaná, ak má byť dobrá, účastníci musia predviesť výkon na hranici možného. Problém je, že niektoré preteky dnes skôr vyzerajú ako stá repríza nudného predstavenia, ktorú zúčastnení odohrajú, len aby sa nepovedalo, lebo lístky sú už vypredané. Môže dvojnásobné bodovanie priniesť zmenu? Alebo, lepšie povedané, je bodovanie príčinou "nudy"?
Stále sa vraciam k smerovaniu F1 a k otázke, ktorú nedokážem dobre formulovať.
Na jednej strane všetci vedia, že súčasná F1 je čertovsky na druhej strane zavádzame technológie ktoré ju ešte zdražia.
Na jednej strane hovoríme, že jednotlivé preteky sú nudné krúženie, na druhej strane pilotov k "vytrvalostnej" jazde vlastne nútime.
Čo treba, aby sa vrátila "zlatá éra" F1 a videli sme súboje ako za starých čias a zároveň aby to bolo lacné a bezpečné?
Vlastne nie veľa.
Stačí zobrať dnešný bezpečný kokpit, dať doňho 3,5 litrový motor s obmedzenými otáčkami, ktorý bude mať dostatočný výkon aj životnosť. Obuť na monoposty tvrdé gumy, ktoré ten velký výkon motora ( aj celého monopostu ) nedokážu preniesť. Primiešame "dlhé" brzdy. Ak by sme to chceli ešte okoreniť, môžme pridať mechanickú prevodovku.
O zábavu máme postarané.
Bolo by to lacné, videli by sme chyby, súboje, predbiehania.
Bolo by to možné?
Asi nie.
Automobilky nechcú vidieť svoje motory dymiť, čomu by sme sa pri mechanických prevodovkách nevyhli.
Tímy nechcú vidieť svoje autá odstavené mimo trate, sponzori nechcú vidieť svoje reklamné nosiče zapadnuté v štrku.
Gumári by nemali záujem dodávať šmýkajúce sa gumy. Tak môžme pokračovať. Za chvíľu by stade všetci poutekali a F1 by sa musela prevádzkovať na amatérskej úrovni. Aspoň z dnešného pohľadu.
To chceme? Asi nie, aj keď by to pripomínalo zlaté roky. Návrat v čase nie je možný.
Treba hľadať nejaký kompromis. Kompromis medzi športom a obchodom.
Kompromis medzi športom a technológiou.
V neposlednom rade aj kompromis medzi športom a ekológiou. F1 nemôže ignorovať vonkajšie prostredie.
Ale, a v tom s duchom článku súhlasím, nemala by priveľmi rezignovať ani na svoje korene a svoju históriu.
sťahovanie pre vlastnú potrebu je aj u nás asi vcelku legálne. Veď si ho aj pekne s každým zakúpeným pamäťovým médiom dopredu predplácame.
A morálka? "Zločinca" so...-
rock
14:52 14.01.2014 37.188.236.XXXAlebo, lepšie povedané, je bodovanie príčinou "nudy"?
Tohle je, myslím, správná otázka.
K tomu zbytku: je to tak, to co by poskytlo adrenalin, se dá docela snadno specifikovat (jednoduché výkonné motory, manuál, tvrdé úzké pneu, minimum aerodynamiky -asi tak na úrovni "doutníků" ze 60. let, minimum elektroniky, zakázat telemetrii), ale doba a vývoj už pokročily tak, že je to nereálné.
Já žádné jednoduché řešení neznám. Alespoň ne takové, aby to ještě pořád byla F1.
-
-
-
-
wrt
07:29 14.01.2014 88.80.244.XXX. Ja so zmenami súhlasím. Šport nie je sociálna poisťovňa. Vyhrať má ten, ktorý vie celú sezónu zbierať body a vo finále (ako Stanley cup v hokeji) je najlepší. Diváci sa majú zabávať do konca, nie pozerať prvomájovú prehliadku víťazov. Čísla budú výborné, pokiaľ ich bude vidieť. Konečne rozoznajú súťažiacich aj diváci, nielen komentátori. Ako v hokeji. Tímy majú dostatočne odlišné dresy.-
RoBertino
09:27 14.01.2014 83.208.82.XXXStanley Cup Potíž je tady jenom v tom, že F1 žádné finále nemá, proto přirovnání k SC značně kulhá. V posledním závodě proti sobě rozhodně nepojedou pouze dva nejlepší piloti a dle mého názoru dost pochybuju, že by se divákům líbily závody ve stylu play-off, něco jako na simulátorech, kdy se po určitých kolech vyřazují nejpomalejší soupeři .
S čísly to bude, obávám se, hodně podobné, spíš než o jejich zvýraznění nejspíš půjde jen o změnu kvůli změně. Ale kdo ví, třeba nás svět F1 zase jednou mile překvapí a na vozech ta čísla skutečně uvidíme a nebudeme to mít jako adventuru s hledáním. -
FF
09:59 14.01.2014 37.221.245.XXXMůžu se zeptat jak by zvýšil dvojnásobný bodový příjem napínavost třeba v loňské sezoně, když měl RB celou druhou polovinu sezony nejrychlejší vůz?
Jak píše RoBertino, F1 nemá žádné finále, ospravedlnění za dvojnásobné body by mohla být snad jen jedině vyšší náročnost daného závodu. Další problém je Abu Dhabí, takhle hrozná trať by neměla být součástí šampionátu, natož aby jej končila a už vůbec ne, aby za něj byl dvojnásobek bodů.
Pokud by byl dvojnásobný počet bodů například za Monako v plné délce, tak proti bodům neřeknu ani popel,i když budu nadávat na o polovinu delší nudu.
Tak jak je to nyní v pravidlech je dvojnásobný počet bodů naprosto absurdní.
-
Nadcházející závod 24.11.2024
GP Las Vegas50 kol (309.958 km)
Las Vegas
-
Pátek
- 1. Trénink (5:30 - 6:30)
- 2. Trénink (9:00 - 10:00)
-
Sobota
- 3. Trénink (5:30 - 6:30)
- Kvalifikace (9:00)
-
Neděle
- Závod (7:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek