DISKUZE K ČLÁNKU PADDOCK LINE: Americká ukolébavka
Formule vstoupila do svého dvojfinále připadnuvšího na americký kontinent. A pokud chcete opět nějaký příměr, můžete si vybrat jakýkoli protiklad. Ne, že by o formuli 1 nebyl v USA zájem, plné tribuny to naznačují, leč má to jeden háček. Nová americká éra F1 je ještě příliš mladá na to, abychom mohli radostně konstatovat, že královna motoristického sportu zapustila pevně kořeny i v zemi hvězd, pruhů, neomezených možností a snad největších možných rozporů.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: PADDOCK LINE: Americká ukolébavka
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
» uzivatel001402
(Hlasovalo 16 lidí)
21.11.2013 01:19
Zajímavá esej. Je vidět, že se o formuli jedna… »
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
uzivatel001402
01:19 21.11.2013 88.103.87.XXXZajímavá esej. Je vidět, že se o formuli jedna hluboce zajímate. Upoutalo mě nejen vyprávění o okruzích v USA, ale také historická exkurse o americké účasti v Grand Prix. Vašemu poutavě napsanému článku nelze nic vytknout, naopak. Mohu jenom doplnit některé údaje. Například bych nezapomněl zmínit překvapivé vítězsví irského závodníka Johna Watsona na americkém voze Penske v Rakousku 1976 na okruhu Zeltweg, pozdější A1 Ring. Byl to závod, který následoval v kalendáři hned po Velké ceně Německa na Nürburgringu při které těžce havaroval Niki Lauda. Jel se pochopitelně bez jeho účasti v rozjitřené atmosféře způsobené nehodou největšího favorita. Za tým Rogera Penskeho startoval předtím nikterak úspěšně také Mario Andretti, kterého zmiňujete. Američan Dan Gurney patřil v šedesátých letech vedle Clarka, Hilla, Surteese a Brabhama mezi elitu, ale nikdy se nestal mistrem světa. V roce 1967 si však naplnil svůj životní sen, vyhrál ve formuli jedna na vlastním voze Eagle - Orel americké výroby s americkým motorem Weslake superrychlý závod v Ardenách, na nebezpečném okruhu ve Spa. Stal se americkým národním hrdinou, jeho popularita byla tak velká, že se našly hlasy, které volaly po jeho volbě na prezidenta USA. Dan Gurney už potom nemusel nic nikomu dokazovat, zapsal se trvale do historie. Mimochodem jedna zajímavost navíc. Týden před Spa vyhrál s další závodnickou legendou z USA, s Anthony Josephem Foytem 24 hodinovku v Le Mans, kde za volantem Fordu GT40 prolomili nadvládu Ferrari. Na stupních vítězů omylem vylétl Gurneyovi špunt z lahve šampaňského a on místo, aby se napil, tak začal šampaňské stříkat na diváky. Založil tak neúmyslně tradiční ceremoniál po skončení závodu. .K týmu Carla Haase bych jen dodal, že jednalo o spolupráci s hollywoodským hercem Paulem Newmanem, v americké sérii Indy slavilo toto spojení dlouhá léta úspěchy, nicméně ve formuli jedna na ně s monoposty Lola nedokázal tým Haas-Newman navázat, přestože v týmu pracoval tehdy začínající Ross Brawn. Nejlepším umístěním, pokud se nepletu, bylo 4.místo Alana Jonese v Maďarsku 1986. Ani angažování mistra světa F1 z roku 1980 nedokázalo technicky nedařilé auto přivést k úspěchu. Teď si uvědomuji, že jsem se rozpsal trochu více než by asi bylo vhodné. Omlouvám se, zapůsobil na mě v dobrém smyslu Váš povedený článek.
-
RoBertino
10:47 21.11.2013 83.208.82.XXXA já bych poděkoval za doplnění - našlo by se ještě hodně zajímavých postřehů: Například Watson vyhrál zmíněné Rakousko 1976 prakticky rok poté, co na stejné trati v tréninku přišel Penske o svého přítele Marka Donohuea (zabil se v tréninku). Tým Haas-Lola zase neměl nic společného s klasickou Lolou Erica Broadleye, šlo jen o vyjádření obdivu k této značce, ale ta oslava se moc nepovedla. Mimochodem Haasova sestava pro F1 si vysloužila termín Dream Team: vedle Brawna tu působil bývalý šéf McLarenu Teddy Mayer, dále Tyler Alexander, návrhář Neil Oatley a krátkou dobu těsně před koncem existence týmu i Adrian Newey. Nakonec krachující stáj koupil - kdo jiný - Bernie Ecclestone. Jen si dovolím malou opravu - ve F1 Mario Andretti nikdy za Penskeho tým nestartoval,,byl hvězdou Parnelliho stáje, o níž se často říkalo, že je jakýmsi odkladištěm Lotusu (odešel sem Andretti, konstruktér Philippe, šéfmechanik Dick Scamell a několik mechaniků). V každém případě díky za zajímavé rozšíření.-
uzivatel001402
14:34 21.11.2013 88.103.87.XXXZajímavé, děkuji. Fundovaná odpověď, to mě baví, něco dalšího jsem se dozvěděl. Je to jiná diskuse než na f1sports, musím si do zamindrákovaných rádoby fanoušků trochu rýpnout. Na týmu Haas-Lola mě svého svého času šokovalo, že vytáhli ze závodního důchodu po pěti-šesti letech exšampióna Alana Jonese, jenže čas nelze zastavit. Ani pes po něm neštěkl a taková to byla hvězda. Australan to možná v roce 1980 předčasně zabalil, mohl s Williamsem klidně získat ještě dva tituly. V roce 1981 místo Nelsona Piqueta a v roce 1982 místo Kekeho Rosberga, což ve Finově případě stejně byla pro Williams volba z nouze, že sáhl po poctivém dělníkovi volantu, světoběžníkovi jenž kvůli výdělku sjezdil kdeco vč. závodů CanAm u Protinožců, kde si vyjel titul. Také mně se vloudila do textu faktická chybička, Parnelli mi splynul v mé děravé paměti s Penskem. Skoro jsem byl přesvědčen, že si pamatuji obrázek "Supermária" v Penske a ono to bylo Parnelli! Jsem rád, že jsem po čase Andrettiho viděl v Austinu. Je chvályhodné od Bernieho, že zařadil do přímého televizního přenosu nový prvek, kdy přímo na stupních vítězů zpovídá před zraky světa vítěznou trojici nějaká legenda Grand Prix. Už na letošní Velké ceně Itálie mě potěšila přítomnost Johna Surteese. Big John, jak mu ve své době přezdívali, právě na Monze v roce 1967 trumfoval v infarktovém závěru na japonské Hondě. Ještě jsem si vzpomněl, že piloti přezdívali trati v Las Vegas Mickey Mouse nebo Disneyland. Připadalo jim totiž ohromně komické jezdit v natěsnaném bludišti zatáček vybudovaných v podstatě na parkovišti hotelu Ceasar's Palace. Také si stěžovali na úpornou bolest krční páteře, která se ozývala, protože se jezdilo atypicky proti směru hodinových ručiček a zatáčky následovaly za sebou v rychlém sledu, což bylo náročně na pozornost a otáčení hlavy. Přeji vám další pěkné články, od Vás si je rád pokaždé přečtu.-
RoBertino
19:37 21.11.2013 83.208.82.XXXJones Alan už od roku 1981 byl jasně za zenitem, nakonec to dokázala i epizoda u týmu Arrows, kde si Australan zajel kratičce obnovený Race of Champions a Grand Prix USA v Las Vegas. Bohužel už měl tehdy dost nad váhový limit, navíc měl problémy s poraněnou nohou a chtěl tolik peněz, že Dave Wass musel říci po tomto intermezzu NE. Takže byl na chvíli vzat na milost Chico Serra a poté mohla začít kariéra Thierry Boutsena...-
uzivatel001402
10:36 22.11.2013 88.103.87.XXXHistorie F1, zvláště ta vzdálená je fascinující záležitost. Lze pokaždé na něco zajímavého a relevantního narazit. Podle mého názoru Alan Jones odešel na vrcholu, s formulí jedna se totiž rozloučil brilantním vítězstvím právě na okruhu v Las Vegas. Vrátil se na svou farmu v Austrálii a čas si zpestřoval místními závody cestovních automobilů, kde také utrpěl onen závažný úraz nohy. Alan byl vždycky tak trochu cvalík, závody formule jedna ho ale udržovaly ve formě, měl v nich ještě pokračovat, pozdější styl života mimo formuli způsobil definitivní ztrátu formy. Mimochodem Alan Jones vyhrál svou první Velkou cenu v Rakousku 1977 na voze Shadow, což byla původní americká značka ve formuli jedna. Veterán George Follmer (taky USA) při svém druhém startu byl dokonce třetí ve španělské Jaramě v roce 1973!
Týmu šéfoval další Američan Don Nichols, muž s tajemnou minulostí bývalého agent CIA. Pamatuji si ho na fotkách s prošedivělou bradkou a tmavými slunečními brýlemi. Právě Nichols získal pro tým hlavního sponsora, petrolejářskou firmu Universal Oil Products. Zkratka UOP se dostala do názvu stáje, byla vyvedena velkými tiskacími písmeny na černé pochmurné barvě auta symbolizující jméno Shadow = angl. Stín. Před sezónou 1976 tým Shadow po ztrátě hlavního sponzora vyměnil americkou licenci za britskou a změnil barvu na bílou, takže Jones už seděl v bílém anglickém voze. Jeho tehdejší vítězství po dramatickém průběhu závodu spojeného s odstoupením některých favoritů jako byli Hunt a Scheckter bylo překvapivé a předurčilo Jonesovu úspěšnou kariéru ve formuli jedna, protože bez něho by patrně nedostal angažmá ve stáji Williams.. O F1 se vášnivě zajímám, pamatuji si hlavně její příběhy, které by ani romanopisce lépe nevymyslel. Jako každý amatér jsem občas na štíru s fakty, nejsem totiž renomovaný historik ani publicista.
-
-
-
-
-
-
-
rock
10:51 20.11.2013 37.188.231.XXXrock Dneska jsem si dobře početl, díky.
Akorát teda tak úplně nesouhlasím s hodnocením Cheevera a (hlavně) Alesiho. Nějak si nevybavuji, kdy měl některý z nich k dispozici špičkovou techniku.
Cheever měl jednu sezónu rychlý Renault, který ho ale obvykle nechal stát někde na trati (poměr v dojezdech do cíle ve srovnání s Prostem -a to mi nepřijde jako nízká laťka- zhruba odpovídá poměru získaných bodů. Prost by na tom asi byl líp, ale ne o mnoho)
Alesi strávil hodně let ve Ferrari a Benettonu, ale imho ve špatný čas na špatném místě. Vítězná auta tehdy jezdila v jiných barvách.-
-
rock
14:34 20.11.2013 37.188.231.XXXVyhrát ano, vyhrávat ne. Náhodná haluz, v obou případech. Stejně jako ta Alesiho v r.1995.
1997 si 12/17 závodů rozdělila dvojice Villeneuve - Schumacher, 1994 dokonce 14/16 pro dvojici Schumacher-Hill. Když se to sejde, může vyhrát ledaskdo v ledasčem, ale to ještě neznamená, že má k dispozici techniku schopnou vítězství v šampionátu.
-
-
anonym
17:18 20.11.2013 83.208.82.XXXCheever a Alesi Eddie Cheever jezdil v roce 1983 společně s Alainem Prostem u Renaultu a "Profesor" jel tehdy na titul. Eddie sice nebyl nejhorší, ale přeci jenom, na vítězství to (na rozdíl od Alesiho a Kovalainena) nestačilo. Minimálně v tomhle roce měl tu techniku k dispozici, ale jedno druhé a tři třetí místa byl výsledek dost slabý.
-
Kapor
09:51 20.11.2013 194.160.178.XXXV Brazílii sa piloti ostatných tímov,.. ...sústredia na to, aby vylepšili, alebo udržali postavenie svojich tímov a oni tiež v sezóne 2013 obstáli čo najlepšie, lebo od nového roku začína nová éra, ktorá bude obdobím turbomotorových hybridov až do éry kedy nadobro aj v tejto oblasti motošportu zavládnu elektromobily, tak ako to nielen predpovedal, ale vedel tieto stroje už pred viac ako 100 rokmi vyvinúť a oživiť dodnes nepochopený dr. Nikola Tesla. Dúfajme len, že táto doba nebude tak ďaleko a že zdravý rozum zvíťazí nad nenažratosťou pár rodín, ktoré ovládajú svetovú ekonomiku, aby neoberali ostatných o plody života, ktoré im ponúka naša planéta ZEM. Mali byť mať na zreteli fakt, že nik si do hrobu nič nevezme a nenažratosť je vlastnosť, ktorá vedie k životnému štýlu, ktorý ich život nepredĺži, ale naopak skráti. -
wrt
09:24 20.11.2013 88.80.244.XXX. Ešte si podriememe pri Brazílii a môžeme sa tešiť na nový rok, že sa pri tej nude aspoň niečo pokazí. Zlaté komentáre v českej televízii. Vrcholom hlúposti v slovenskej televízii je komentár kvalifikácii. Komentátor sa dôkladne pripraví vytlačením pikošiek z internetu a potom sa mu huba nezastaví a nemôže ho pri tom vyrušiť ani prebiehajúca kvalifikácia, neznalosť pravidiel a nulový záujem o F1. Musím vypnúť zvuk, aby som mohol sledovať čo sa deje.
Nadcházející závod 24.11.2024
GP Las Vegas50 kol (309.958 km)
Las Vegas
-
Pátek
- 1. Trénink (5:30 - 6:30)
- 2. Trénink (9:00 - 10:00)
-
Sobota
- 3. Trénink (5:30 - 6:30)
- Kvalifikace (9:00)
-
Neděle
- Závod (7:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek