10:27 08.11.2019
90.176.154.XXX
To je hodně zajímavých tvrzení, ale část z nich se nezakládá na pravdě.
1) Schumi sice neměl úplně každou sezónu auto schopné vítězit, ale pořád ho měl k dispozici ve více sezónách, než zatím Lewis absolvoval celkem (Schumi měl alespoň jedno vítězství v 15-ti sezónách a potenciálně v 16-ti, Lewis teď dokončuje svoji 13-tou).
2) Poměr vítězství/odjeté závody hovoří vcelku jasně pro Lewise - 33,47% oproti 29,55% Schumiho. Daleko lepší procentuální poměr má Lewis i v případě pódií a pole positions.
3) Dominance Mercedesu je diskutabilní. Ano, jsou stále vepředu, ale dovolím si tvrdit, že v letech 2017 a 2018 byl jezdecký titul velikou zásluhou Lewise. Značně pochybuji o tom, že by Bottas byl schopný dostat se Vettelovi na kobylku a zlomit ho. Spíš by to bylo obráceně.
Když to ale budeme chtít rovnat, tak F2004 a M2014 - OK, oba dva silně dominantní monoposty. Roky 2015, 2017, 2018 a 2019 to zdaleka tak dominantní nebylo. Jedině rok 2016, kdy sice Mercedes neměl náskok vteřinu na kolo, ale ten monopost byl neuvěřitelně konzistentní. Měl sice náskok cca 0,5s, ale na kohokoli druhého, kdekoli se jelo. ten bych též považoval za dominantní, byť by se to dle náskoku nemuselo až tak zdát.
Já bych se spíš přiklonil k jinému závěru. Ono není úplně dané, jak moc auto je dominantní. Věřím tomu, že sedět v Mercedesu 2016 nebo Ferrari 2003 například Palmer, tak by asi i takové jelito mělo nějaká pódia a asi bych si vsadil, že alespoň jednou vyhraje. Ale pochybuji, že by získal titul. Nebo třeba takový Irvine, který v roce 1999 nedokázal získat titul, když se Michael vyřadil ze sezóny zbytečnou chybou v Silverstone a měl k tomu vymetenou cestu. Mika neměl zrovna nejlepší sezónu, ale i tak se mu podařilo ten titul získat. Je to dnes jedno velké kdyby, ale i zde jsem přesvědčen, že Schumi by toho roku vyhrál titul.
Jak Lewis, tak Schumi uměli tomu silnému vozu dodat tu poslední ingredienci. A tou byl špičkový pilot. Porovnávat jejich úspěchy je stejně zbytečné. Každá éra má svá specifika. Schumi měl ve většině své kariéry možnost testovat dle libosti. Se simulátorem se nikdy neměl rád, což se zásadně projevilo v letech 2010-2012. Nico měl v tomto ohledu obrovskou výhodu, kterou dokázal prodat tím kolikrát propastným rozdílem na trati.
Nicméně aby to nevyznělo, že se jakkoli přikláním k tomu, co vypadlo z Jordana. To je absolutní nesmysl a vzhledem k Schumiho aktuálním stavu mi to přijde i nepatřičné a neetické. A to jsem nikdy nebyl jeho fanoušek, ale rozhodně k němu chovám úctu jako k doposud statisticky nejúspěšnějšímu pilotovi F1 všech dob. On si strejda Eddie možná nevšiml, ale ono Ferrari před příchodem Schumiho nezažívalo úplně parádní období. A zpochybňovat Schumiho přínos té stáji může jen duševně chorý jedinec. Lewis je po technické stránce a ve vývoji také špička, ale i jako jeho fanoušek nemám problém z fleku připustit, že v tomto ohledu byl Schumi úplně jiná liga. Na druhou stranu Lewis je zase o něco lepší za volantem. Oba dva si to zasloužili sami, jenom každý tím svých, v čem je naprostá špička.