DISKUZE K ČLÁNKU Newey volá po větší svobodě pro designéry: "Jinak budou všechna auta vypadat stejně!
Konstruktér Red Bullu Adrian Newey žádá větší volnost pro návrháře vozů Formule 1, jinak podle něj budou všechny vypadat stejně.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Newey volá po větší svobodě pro designéry: "Jinak budou všechna auta vypadat stejně!
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
eR
11:48 16.07.2013 94.113.56.XXXJá bych tedy nechtěl, aby formule v F1 vypadali jako na té fotce. Prostě se mi to nelíbí a zakrytování kol by v dalším kroku přineslo auta podobná prototypům z Le Mans.
Byl bych také rád, kdyby byla ve startovním poli větší rozmanitost konstrukcí (šestikolka, náhon na přední, turbína atd.), ale v dnešní době to už není možné. Dřív přišel designer s nějakým nápadem a vsadil na něj de facto celou sezónu a buď uspěl nebo ne. Dnes když přijde s nápadem, tak to nejdřív nasimulují na počítačích a hned zjistí jestli jim to něco přidá nebo ne. A dá se říct, že v takto omezené oblasti, platí podobná pravidla vývoje jako při evoluci organizmů. Ze začátku je mnoho druhů a konceptů, ale postupem času nekonkurenceschopné druhy vymírají a nakonec vše skončí u jediného, na danou funkci nejlépe přispůsobeného a nejefektivnějšího jedince. Příkladem takové specializace může být např. žralok, jehož evoluce trvala miliony let a jeho konkurenti jsou už dávno v pravěkém nebi. "Konstrukce" a schopnosti žraloka se ukázaly být tou vítěznou kombinací.
A to je taky důvod, proč jsou veškeré formule tak podobné. Každý kopíruje toho nejlepšího, tudíž se jejich vzhled neustále přibližuje. I kdyby se pravidla zrušili a jeden rok měl každý úplně jinou formuli, tak už druhý rok bychom mohli vidět, že většina stájí okopíruje vítězný monopost z předcházejícího roku a zase bysme byli tam, kde jsme teď.-
Adam P.
12:36 16.07.2013 46.47.136.XXXTa teorie o evoluci vozů je zajímavá, ale stojí proti ní fakt, že vozy se vyvíjely v rámci čím dál více omezujících pravidel. A to pravidel snižujících jejich rychlost, aerodynamickou efektivitu, přilnavost atp. Většinou kvůli bezpečnosti, protože nejsilnější stroje by dnes dokázali řídit jen nejodolnější jedinci, kteří by při jízdě při obrovských přetíženích neomdleli, nebo roboti. -
Duncan66
13:21 16.07.2013 89.103.167.XXXRekl bych, ze to neni evoluce, ale adaptace. Neco jako Zralok (paryba), Losos(Ryba), Delfin/Kosatka (savec). Jsou to ruzne tridy zivocichu, ale vypadaji "stejne", protoze je to v danem prostredi nejvyhodnejsi.
Zralok samotnyje prave relikvie, vypada stejne desitky milionu let, takze zadna evoluce z jeho pohledu neprobehla. Pri blizsim pohledu ma ale zralok mnoho druhu, od mrnavych v desitkach centimetru az po macky v desitkach metru. Nekteri jsou dravci a nekteri basti plankton jako verlyby. Vypadaji taky ruzne a to je ta evoluce.-
eR
13:58 16.07.2013 94.113.56.XXX"protoze je to v danem prostredi nejvyhodnejsi"
- stejně jako za daných pravidel F1 je jen jeden tvar monopostu nejvyhodnejsi. Obecně totiž platí, že optimální je jen jedno řešení. Ostatní mohou být více-méně také dobré, ale na to vítězné nemají.
Evoluce proběhla, jen je to už hodně davno a dosáhl díky ní naprosté dominance jako vrcholový predátor, kterou nic po miliony let neohrozilo. Proto už se teď žralok nevyvíjí, protože nemá proč, nic ho neohrožuje. Lepší design se v průběhu těch milionů let v přírodě neobjevil. A ty specializace ostatních žraloků, lze přirovnat k tomu, že si Marusia řekne: "v F1 nemám šanci zvítězit, tak to zkusím v LeMans". Kladivoun totiž pro Velkého bílého není žádná konkurence, to je jiná liga a úplně jiná hra.
-
-
-
-
uzivatel000397
12:20 16.07.2013 90.178.29.XXXNo nevim, to by ty špatně chlazené černé bazmekty značky Pirelli odcházely za dvě kola.
-
-
Kapor
10:16 16.07.2013 194.160.178.XXXÁno, Adrian dozrel a je to trieda,... ...sama osebe, lebo nie je len výborný konštruktér a aerodynamik, ale aj desingér a urbanista, ktorý vie nielen prekvapiť svoj tím Red Bull, ale aj všetkých nás, svojími úspešnými nápadmi, ktoré nájdu uplatnenie v jeho konštrukcii a dizajne na autách F1. -
erdedy
09:11 16.07.2013 195.80.165.XXXzaujimavy rozhovor ale... Newey-ho slova su "tak trochu" v priamom kontraste so Symondsom (nepredbieham, predpokladam, ze rozhovor s nim sa tu asi objavi onedlho).
A za mna - je sice pekne, ze potrebuzju viac volnosti ale stale neviem, preco sa do aero ma nalievat najväcsia suma? Co to ma spolocne s cestovnymi autami? Ked uz sa "museli" prisposobit motory (ktore budu mat aj tak so seriovkami pramalo spolocne), tak preco je stale povolena ta honba za bodmi pritlaku.-
-
erdedy
09:45 16.07.2013 195.80.165.XXXto sa deje aj dnes (na par vynimiek) tempo udava väcsinou Newey.
Pred par rokmi (2009) sa im (podla Symondsa) ubralo zmenou (aero)pravidiel cca 50b pritlaku a dnes su na tom daleko lepsie ako posledne auta pred obmedzenim.
Ano ak to beriem tak, ze aero je najdolezitejsie, je donekonecna menenie pravidiel hlavny zrout penez. A druha vec - ak budu este väcsie obmedzenia, bude sa nalievat dajme tomu ta ista suma ako doteraz, do mensieho prirastku rychlosti/pritlaku...
Ale ma to tak byt?
Viem, je to bludny kruh a uz je to raz tak - keby bolo aero zmrazene a povoleny vyvoj niecoho ineho, zas by sa utracalo inde.
Neviem ako z toho von, ale len trochu polemizujem nad tym, ci aero ma byt to najhlavnejsie pri "autach".
Myslim, ze Newey o tom rozprava v takom duchu - lebo je proste spicka prave v aerodynamike (to na zaciatku som pisal prave preto) a chce mat volne ruky prave vo svojej oblasti.-
Duncan66
10:07 16.07.2013 89.103.167.XXXZase jim dali ciste slicky a tim ziskali nemaly grip, ktery ten ztraceny pritlak nejak kompenzoval, ne?
No neni to jednoducha situace, jinak by urcite nekdo prisel s resenim, ktere by se aspon trochu libilo vsem. Uvidime, kam se to bude ubirat-
erdedy
12:03 16.07.2013 195.91.7.XXXJj, slicky sa postarali o velku zmenu (scasti urcite aj v suvislosti s aerom) ale samotny aeropritlak je vyvijany na moj vkus az prislis. Proste dominuje.
Posledne roky im (dizajnerom) trochu dali do nosu gumy - zrazu sa museli sustredit troschu viac aj na mechanicku stranku auta (to sa mi paci, aj ked uznavam, ze tento rok to Pirelli jemne prestrelilo).
-
-
-
-
-
tom11
12:23 16.07.2013 77.48.94.XXXa já si poslední dobou zrovna říkal, proč vlastně tu FIA tak nějak nemám moc v lásce....
naprosto souhlasím a píšu to snad při každé příležitosti. svazování pravidly tento sport zabíjí, i když se tak děje zejména ve jménu bezpečnosti. krása je v rozmanitosti, ne v uniformitě. mít 11 stejných dresů při fotbale není stejné, jako mít 11 stejně vypadajících týmů v F1.-
Kapor
13:28 17.07.2013 194.160.178.XXXNa Lotuse 88,... ...išiel tušim minulý rok, na otváracom ceremoniále Mário Andrety a veru som bol prekvapený, že viac ten monopost drncal po trati, ako ten Jerômeho, ktorý išiel na súčastnom monoposte. Asi vtedy počítač, za pomoci ktorého sa ten dvojitý podvozok riadil bol I. alebo II. generácie, ktorý je dnes schopný nahradiť jednoduchý logický obvod. Ak by totiž neboli počítače v riadení podvozku zakázali, dnes by mali monoposty všetky inteligenté systémy, ktoré majú luxusné športiaky a limuzíny a určite aj to by zlepšilo okrem aerodynamiky vlastnosti týchto špičových aut.
-
-
Aktuálně
Nadcházející závod 22.9.2024
GP Singapuru62 kol (306.143 km)
Singapur
-
Pátek
- 1. Trénink (11:30 - 12:30)
- 2. Trénink (15:00 - 16:00)
-
Sobota
- 3. Trénink (11:30 - 12:30)
- Kvalifikace (15:00)
-
Neděle
- Závod (14:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek